KTM 390 Duke

Ketting + tandwielen zitten erop! Onverwachts zelfs een alu tandwiel!
Maar de 14-45 rijdt voor mijn gevoel stukken beter.
Nu kan ik makkelijker in zn 4-5 door de bebouwde kom cruisen zonder bokken/ slappe hap gevoel...
Hij loopt nu een stuk beter door. Tevens een nieuw luchtfilter geplaatst en bij de kleppen stellen zou ik ook de bougie vervangen!
Het was wel echt een helse klus in de tuin met vol de zon erop...
 
Thx, ik zal eens kijken of ik dat de volgende keer ook neem. Van de andere kant is de Duke standaard eigenlijk al vrij kort gegeared. Als je van 0-100 optrekt moet je in ijltempo door de bak heen. Met een kortere gearing wordt dit alleen maar meer. De bruikbaarheid onderin en als bochtenraket zal er inderdaad veel beter op worden. Bij mijn SV heb ik 15/45 vervangen door 15/49, dat redelijk overeen komt met jouw 15/45 naar 14/45, maar de SV was origineel veeel langer dan de Duke origineel. Die is origineel al korter dan de SV nu. Maar ik ga het zeker een Kerr proberen om het te voelen. Waar heb je je setje gekocht?
 
Ik heb het setje gekocht bij tweewielerservice veghel.
Verder is dit toch echt iets te kort voor op de snelweg of om lekker te touren...
ik denk dat je beter 46 of 47 achter kan halen en voor gewoon 15.
Nu ga ik een 42t tandwiel kopen om te compenseren voor de 14 voor.
Hopelijk komt het dan goed. als ik nu op de snelweg 130 rijdt dan tril ik er bijna vanaf haha.

ik wil mijn 14 ook wel ruilen voor een 15 (mits die bijna als nieuw is) omdat de onderdelen op elkaar inslijten...

edit: https://www.gearingcommander.com/ best handig!
Alleen scheelt het heel weinig als je de gegevens bekijkt...
Was mijn oude set dan zo versleten dat er veel weerstand op zat of iets? |(
Of moet ik maar eens alle tanden gaan tellen... en niet van de verkoper uitgaan :P
 
Laatst bewerkt:
Daar was is al een beetje bang voor. Bij 130 draait het blokje met de originele vertanding al 8 krpm. Met 14t voor zal dat tegen de 9 krpm zijn. Erg hoog.
Als ik jou was zou ik geen 14/42 nemen, maar gewoon weer naar 15/45 gaan. Als je de tandwielen te klein neemt komt je ketting te strak op de vork waardoor je de rubberen achtervorkbeschermen met de ketting zult 'opvreten.'
 
het verschil is ongeveer 15mm tegenover origineel denk eerlijk gezegd niet dat het zal uitmaken aangezien hij al best vrij hoog uitkomt.
Ik heb bij tweewieler service al ja gezegd tegen een vervangde 42t tandwiel van staal om de alu te vervangen. kon alleen kiezen uit 42 of 45 :')
 
Met gewicht op de fiets komt ie inderdaad wat losser van de beschermer. Zit je met dat kleinere achtertandwiel nog niet direct aan het eind van het stelbereik van de kettingspanners?

Hoe is het eigenlijk gegaan met klepstellen? Al gedaan? Zo ja, moest er gesteld worden?
 
Laatst bewerkt:
De kleppen heb ik nog niet gesteld ik heb ook geen tijd omdat ik nu fulltime werk in de vakantie.

Mocht de ketting te lang zijn dan haal ik er 1 schakel tussenuit en dan komt het vast goed :P
 
Duke 390 als pakezel
full
 
Klopt helemaal. Ieder zijn ding. Mij maak je niet zo blij met een vliegtuig, hotel, all you can eat luiervakantie. Een paar weekjes per jaar back to basic bevallen mij meestal beter. Backpackend, met de fiets of met de motor kampeer ik er al jaren op los. Na drie dagen (903 km) even een verslagje voor de Duke dan. Hij doet het goed. Je merkt in de bergen wel dat je weinig vermogen hebt voor 2 personen, en een versnelling te hoog zitten wordt direct afgestraft. Sturen doet ie lekker, ook gemakkelijk te corrigeren. De gearing ga ik niet korter meer maken. De versnellingen zij nu al erg kort, maar dat moet ook wel om voldoende trekkracht te hebben. De anti hop koppeling en het ABS hebben nog niet ingegrepen, maar ik doe het ook redelijk normaal met iemand achterop. De motor is in de afgelopen 900 km NIET afgeslagen. Blijkbaar moet je meer toeren jassen met het ding. Ready to race zeg maar 😂
full

De vering staat 1 tikje harder dan standaard op de veervoorspanning achter. Dat gaat eigenlijk best goed. Slecht wegdek in bochten wordt eigenlijk best net gladgestreken en niet veel onrust in het rijwielgedeelte, al voel je uiteraard wel wat. Maar absoluut niet zoveel om het vertrouwen te verliezen. Ik heb even moeten wennen aan een relatief lichte voorkant bij bergop de bocht uit accelereren, maar dat is nu gewend. Achter heeft ie het soms een beetje zwaar, maar zeker niet dramatisch en ondanks minder vermogen rijdt het nog steeds lekkerder dan mij SV, waarmee ik zo'n vakantie de afgelopen jaren heb gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik er op dit forum helemaal niets over lees, wil ik toch even melden dat een PowerTronic op de 390 een echte aanrader is.
Het rukkerige/hortende rijden is voorbij, (en ja: laag in toeren bokt iedere ééncilinder) de versnellingen zijn langer en in iedere versnelling is er voelbaar meer power.
Wat de Indiërs in dat kastje gestopt hebben maakt dat de 390 eigenlijk zo draait als de motor bedoeld is, maar niet mag vanwege de milieuregels.
Zoals ik al zei: een echte aanrader.
Enige punt van kritiek nu nog is de achterschokdemper, te slap en te traag en dus te wobbelig.
 
*O*
full


;(
full


lees als: heerlijk bandje, maar wel snel op.
Binnen 5000 km was ie wettelijk al op (minder dan 1.0 mm proefiel op het kaalste stuk).
Na 5500 km op sommige stukken helemáál op (0.0 mm).

De afstand op de tripmeter is de score van 9 dagen gummen in de Moezel, Eiffel Belgische Ardennen en een puntje Luxemburg, inclusief de heen en terugreis. Het ging in de bergen zichtbaar hard met het bandje. Je zag 'm per dag aftakelen. Wel een heerlijk bandje. Supergrip en feedback. Geen vervelend moment gehad en tot het slurfje de weg ermee geraakt. ;)

Zo'n zelfde achterbandje besteld, dus binnenkort weer een verse.
Als die op is zal de voorband ook het beste hebben gehad, al gaat die mogelijk wel 3 achterbanden mee.
Daarna eens kijken hoe de Duke het op PiPo 2CT gaat doen.

Het euvel "afslaan bij intrekken van de koppeling bij nagenoeg stationair" is verleden tijd.
Blijkbaar toch ook nog even inrijden op flinke toerentallen en belasting na de normale inrijperiode zoals eerder in dit topic al eens was gesuggereerd. Inderdaad even heetstoken dat ding. :9
 
Laatst bewerkt:
JackSparrow, heb jij die PowerTronic er zelf op?
Zo ja, hoe sluit je 'm aan (op welke stekker(s) van de kabelboom?)
Komt ie met aan de ene kant een male en aan de andere een kant een female aansluiting tussen een bestaande connector?
Of vervangt de module een originele module?
En dan? Hoe stel je de waarden in die je wilt. Kun je dat zelf? Via welke interface?
Er zouden volgens de link die je plaatste wat voorgeprogrammeerde settings bij in zitten. Is het al voorgeprogrammeerd soms?
En als je 'm er weer af haalt, heb je dan weer de af-fabriek settings terug?
Werkt het ook met een originele uitlaat?
Dank voor de info, 't lijkt me wel iets.
 
Laatst bewerkt:
-De PT zit op de 390 van mn vrouw.
-Wordt geleverd met een duidelijk aansluitschema. Er staan ook videos op YT.
-De PT komt 'in' de bestaande kabelboom.
-Instellen via PC kan, maar hoeft niet persé, is afhankelijk van: uitlaat, demper, luchtfilter......
-Yep, 2 voorgeprogrammeerde settings.
-Je kunt hem met een loop-connector aan- en uit zetten.
(maar als je hem hebt zet je hem echt niet meer uit)
-Werkt ook met originele configuratie.
Top Ding, erg goed en degelijk uitgevoerd.
 
OK, je moet deze video bedoelen.

De installatiehandleiding staat ook on-line.
http://racedynamics.com/downloads/M...allation Guide KTM 125_200_250_390 (2017).pdf

Dit aansluiten moet zeker te doen zijn.
De grootste uitdaging gaat het kwijtraken van de module zelf worden.
In mijn kontje (nou eh . . . het kontje van de Duke dan ;) ) is geen plek meer.
In mijn eigen kontje ook niet , overigens. :N

De stekker in het kontje waar de KTM alarmmodule aan gekoppeld zou kunnen worden, dis standaard is voorzien van een connector die enkele draadjes kortsluit, heb ik ook al moeten laten vervallen om ruimte te winnen en een aantal kabels van dat stukje kabelboom te gebruiken om de verlichting van het bagagerek aan te sluiten.

Hoeveel kost zo'n dingetje?

QuickShifter hebben we niet op hebben wij niet op onze opstapversie van de Duke, toch?
Nooit geprobeerd eerlijk gezegd, al lukt opschakelen zonder koppeling natuurlijk (??!!)
 
Onderste mapping file hebben he voor die van ons (2017/2018) RBW-model.
De QS ziet natuurlijk alleeen op de RC modellen en niet op de Dukes. Dat zal het zijn toch?

full


Devermogen- en koppelkrommen op de website zien er imposant verbeterd uit, maar nog belangrijker is dat ie wat mooier gaat lopen en mooier op het gas gaat reageren.

Bij welk toerental grijpt de toerenbegrenzer origineel eigenlijk in?
Ik weet dat ie het doet, maar niet op de toerenteller gekeken.

De fabrieksgarantie komt te vervallen bij montage van deze Powermodule neem ik aan ... :/

Uhm . . . geen dealer in NL??
 
Laatst bewerkt:
Roger, de meeste antwoorden vind je op de eerder geposte website.
Ik heb de PT in het kontje opgeborgen.........keuzes maken dus.
Fabrieksgarantie........ geen idee......... vind een goed/beter/best lopend blok het belangrijkst.
Nog niet gemonteerd, maar wel in huis: de Quickshifter. Dus icm PT óók voor de 390.
 
11500rpm als ik het goed heb roger.
Tevens zou ik over slijtage van de koppeling me niet zo druk maken voor de duke 390 kosten ze toch bijna niks...
 
QS koop ik zeker niet. Toegevoegde waarde voor mijn gebruik nihil, en als buitengewoon irritant ervaren op de 790 voor een passagier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan