Circuitbanden-Topic

Ho vergeten erbij te zetten, t zijn sportmax qualifiers.

Bandendruk voor de derde sessie op 2.0 achter gezet en 2.1 voor.
Het was de eerste flying lap (niet meer achter instructeur) dus heb nog geen tijd kunnen zetten, ik denk dat ik bezig was aan een 2:12'er. banden heb ik de vier rondes daarvoor toch redelijk kunnen opwarmen naar mijn inziens.
 
Laatst bewerkt:
Ho vergeten erbij te zetten, t zijn.

Bandendruk voor de derde sessie op 2.0 achter gezet en 2.1 voor.
Het was de eerste flying lap (niet meer achter instructeur) dus heb nog geen tijd kunnen zetten, ik denk dat ik bezig was aan een 2:12'er. banden heb ik de vier rondes daarvoor toch redelijk kunnen opwarmen naar mijn inziens.

Afgezien je banden al wat ouder zijn en de Dunlop Sportmax Qualifier een sportieve motorband voor gebruik op de weg is.Da's met de huidige temperaturen toch uitkijken geblazen.Als je graag Dunlops wil blijven rijden gooi dan dunlop gp racer d212 erop en zet je bandendruk achter op 1,7 met deze hitte.Met de GP 212 ( range Soft-, Medium- en Endurance-compounds ) daar mag je btw ook mee op de straat rijden ;)

Dunlop GP Racer D212 - MOTO73

Heb geen idee hoe laag je de druk bij een Dunlop Sportmax Qualifier mag zetten ?
 
Laatst bewerkt:
Ben zelf meer van de bridgestones, zat te kijken naar een BT016 setje.
Ik rijd ook nog absoluut geen competitieve tijden (gisteren was eerste keer op assen) maar toch bijzonder dat hij ineens weg gleed.
Ik hou t maar op de (oude) banden dan.
 
Heren, je moet GEEN bandenspanning van racebanden met straatbanden gaan vergelijken.
Gebruik dus geen racebandenspanning voor straatbanden.

1.7 is a big NO NO.

Straatbanden hebben standaard een hogere spanning.
Denk eerder dat die 2.0/2.1 te laag geweest is, dan te hoog.

Met Pipo's op een cbr600rr hield ik eerder 2.4 en 2.6 aan en daar kon ik 1.58 op Assen met langzame Ruskenhoek mee rijden.
Wel subtiel met het gashandel omgaan........abrupt vinden ze niet lekker.
 
Laatst bewerkt:
Heren, je moet GEEN bandenspanning van racebanden met straatbanden gaan vergelijken.
Gebruik dus geen racebandenspanning voor straatbanden.

1.7 is a big NO NO.

Straatbanden hebben standaard een hogere spanning.
Denk eerder dat die 2.0/2.1 te laag geweest is, dan te hoog.

Met Pipo's op een cbr600rr hield ik eerder 2.4 en 2.6 aan en daar kon ik 1.58 op Assen met langzame Ruskenhoek mee rijden.
Wel subtiel met het gashandel omgaan........abrupt vinden ze niet lekker.
Pipo's is MF taal voor straat banden?
 
Heren, je moet GEEN bandenspanning van racebanden met straatbanden gaan vergelijken.
Gebruik dus geen racebandenspanning voor straatbanden.

1.7 is a big NO NO.

Klopt :t Alleen jammer dat men het op circuit dagen het adviseert zelfs de bandenboeren .

Als je goed leest deed ik dat ook niet.Daarom schreef ik als voorzorgsmaatregel geen idee hoe laag de druk van zijn staatband mag zijn.

De Dunlop GP racer daarin tegen die ikzelf gebruik is geen staatband in de zin des woords en mogen gereden op 1,4bar.

Ze mogen en kunnen op straat gebruikt worden vanwege de goedkeuring en het profiel.


Straatbanden hebben standaard een hogere spanning.
Denk eerder dat die 2.0/2.1 te laag geweest is, dan te hoog.

Met Pipo's op een cbr600rr hield ik eerder 2.4 en 2.6 aan en daar kon ik 1.58 op Assen met langzame Ruskenhoek mee rijden.
Wel subtiel met het gashandel omgaan........abrupt vinden ze niet lekker.
 
Laatst bewerkt:
Heren, je moet GEEN bandenspanning van racebanden met straatbanden gaan vergelijken.
Gebruik dus geen racebandenspanning voor straatbanden.

1.7 is a big NO NO.

Straatbanden hebben standaard een hogere spanning.
Denk eerder dat die 2.0/2.1 te laag geweest is, dan te hoog.

Met Pipo's op een cbr600rr hield ik eerder 2.4 en 2.6 aan en daar kon ik 1.58 op Assen met langzame Ruskenhoek mee rijden.
Wel subtiel met het gashandel omgaan........abrupt vinden ze niet lekker.

wat voor temperaturen had je dan? Ik reed gisteren op Assen namelijk met 25 graden oid.
 
Ben zelf meer van de bridgestones, zat te kijken naar een BT016 setje.
Ik rijd ook nog absoluut geen competitieve tijden (gisteren was eerste keer op assen) maar toch bijzonder dat hij ineens weg gleed.
Ik hou t maar op de (oude) banden dan.

Bridgestones sport hebben een stevig carcas díe kunnen gereden worden op een lagere druk. Maar vraag wel na wat de laagste druk zijn mag.
 
Heren,

Vandaag een CBR 954RR circuitmotor aangeschaft. Bandjes zijn klaar, dus op zoek naar een nieuwe set.
Ik reed enkele jaren geleden oa met Bridgestone R10, Pirelli Diablo Rosso Corsa / Supercorsa en Metzeler Racetec. De aanduidingen SC 0/1/2 of K 1/2/3 enz. blijft mij wat onduidelijk.

Ik hoop toch wel vrij snel onder de 2.02 (oude tijd op SV650) te rijden. Welk bandenmerk en type en compound raden jullie aan?

BVD
 
Iemand nog een tip voor montagepunt - eigen banden wisselen op losse velgen?
Mijn twee adressen kunnen morgen niet. (Schiedam - racemaat / Hekelingen Hemo Motors)

Ik ben er klaar voor..

[afbeelding]
Voor wie er wat aan heeft...in de regio Arnhem kan ik je ook van dienst zijn met een banden wissel. S'avonds of in het weekend.
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Vandaag een CBR 954RR circuitmotor aangeschaft. Bandjes zijn klaar, dus op zoek naar een nieuwe set.
Ik reed enkele jaren geleden oa met Bridgestone R10, Pirelli Diablo Rosso Corsa / Supercorsa en Metzeler Racetec. De aanduidingen SC 0/1/2 of K 1/2/3 enz. blijft mij wat onduidelijk.

Ik hoop toch wel vrij snel onder de 2.02 (oude tijd op SV650) te rijden. Welk bandenmerk en type en compound raden jullie aan?

BVD

sc of k zijn Pirelli en metzeler aanduidingen over compount
sc0/k0 is retezacht, qualifier
sc1/k1 is ook zacht maar goede westrijdband
sc2/k2 goede allround circuitband
sc3/k3 is hard, alleen voorop voor de echt warme dagen en achter als het koud is

metzeler racetec interact/Pirelli diablo's k2/sc2 altijd goede keuze om weer te beginnen, die doen het bijna in elke temp goed!

ik heb onder de 954rr circuitbike voor metzeler k1 120/70/17 en achter k2 190/60/17
rijdt super
 
Leuke bandjes spannend rijden ook je weet nooit wanneer de kont je komt inhalen :+

Ik was altijd wel een fan van de pipo's. Als je alles goed voor elkaar hebt geven ze gewoon goede grip, en ze gaan ook nog eens lang mee. En zeer belangrijk op Spa als het begint te regenen kun je langer door rijden dan anderen, zelfs op een zeiknatte baan kun je nog aardig hard door rijden.
Maar idd ga je net ff "te hard" met gewoon droog weer, ga je zonder waarschuwing ineens horizontaal richting grindbak. 8-)
 
Ik was altijd wel een fan van de pipo's. Als je alles goed voor elkaar hebt geven ze gewoon goede grip, en ze gaan ook nog eens lang mee. En zeer belangrijk op Spa als het begint te regenen kun je langer door rijden dan anderen, zelfs op een zeiknatte baan kun je nog aardig hard door rijden.
Maar idd ga je net ff "te hard" met gewoon droog weer, ga je zonder waarschuwing ineens horizontaal richting grindbak. 8-)

Daar had ik 6 jaar geleden voor getekend :)
Ik heb er toen een highsider mee gehad,en daardoor een gebroken sleutelben.
Sindsdien alleen circuitbanden :Y
 
Laatst bewerkt:
sc of k zijn Pirelli en metzeler aanduidingen over compount
sc0/k0 is retezacht, qualifier
sc1/k1 is ook zacht maar goede westrijdband
sc2/k2 goede allround circuitband
sc3/k3 is hard, alleen voorop voor de echt warme dagen en achter als het koud is

metzeler racetec interact/Pirelli diablo's k2/sc2 altijd goede keuze om weer te beginnen, die doen het bijna in elke temp goed!

ik heb onder de 954rr circuitbike voor metzeler k1 120/70/17 en achter k2 190/60/17
rijdt super

Dat is wel verschillend als het een voorband of achterband betreft.
Gaat ook om verschillen in karkas (bijv SC1 of 2 voorband van Pirelli)
 
Laatst bewerkt:
heren/dames, mag ik jullie advies?
Ik ben vandaag weer op assen geweest en heb weer aardig wat rubber kunnen slijten, maar aan de rechter zijde krijg ik een duidelijke streep. Kan ik hier iets tegen? Ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig verstand heb van bandenspanning en vaak 2.1 voor en 1.9 achter doe..
gdyajge4yqnun.jpg
 
heren/dames, mag ik jullie advies?
Ik ben vandaag weer op assen geweest en heb weer aardig wat rubber kunnen slijten, maar aan de rechter zijde krijg ik een duidelijke streep. Kan ik hier iets tegen? Ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig verstand heb van bandenspanning en vaak 2.1 voor en 1.9 achter doe..
[afbeelding]


Noem je dat een streep :+ Niks aan doen best oke zo :] Krijg je algauw als het wat warmer wordt.

Dit is pas een streep *D

full
 
Laatst bewerkt:
heren/dames, mag ik jullie advies?
Ik ben vandaag weer op assen geweest en heb weer aardig wat rubber kunnen slijten, maar aan de rechter zijde krijg ik een duidelijke streep. Kan ik hier iets tegen? Ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig verstand heb van bandenspanning en vaak 2.1 voor en 1.9 achter doe..
[afbeelding]

Welke streep???
 
Welke streep???

Precies! Ik zou willen dat mijn band er zo uit zag.
Zo is het nu in de praktijk:
IMG_0478.jpg


Tips?
Gaat om Metzeler Racetec, koud 1.6, warm 1.9/2.0, ik gebruik bandenwarmers.
't Lijkt sterk op hot tear, dus iets met demping maar het vreetspoor zit wel vrij hoog op de band. :/
 
Laatst bewerkt:
mijn band ziet er vergelijkbaar uit. Foto was van gister halverwege de dag..


Precies! Ik zou willen dat mijn band er zo uit zag.
Zo is het nu in de praktijk:
[afbeelding]

Tips?
Gaat om Metzeler Racetec, koud 1.6, warm 1.9/2.0, ik gebruik bandenwarmers.
't Lijkt sterk op hot tear, dus iets met demping maar het vreetspoor zit wel vrij hoog op de band. :/
 
Dit type vreetspoor heeft naar mijn ervaring te maken met rijstijl niet zozeer met bandenspanning. Het gas wordt pas laat, wanneer motor weer redelijk recht staat, open gedraaid. Alle acceleratie krachten komen op 1 spoor van de achterband. Tevens veert de motor aan de achterzijde uit tijdens acceleratie. De band moet ook deze krachten opvangen. Metzeler en Pirelli hebben een zacht karkas waardoor de band te veel moet werken. Het rubber wordt er afgetrokken bij deze rijstijl ondanks juiste bandenspanning. Bijvoorbeeld compk, k3 of superbike pro banden hebben een harder karkas en hebben veel minder last van dit type vreetspoor.

Heb veel achterbanden (supercorsa en racetec rr) kapot gereden zoals te zien op de foto van tarwetijger.
Nu ik begin te leren met hogere snelheid in te sturen en daardoor meer vloeiend op het gas de bocht uit te accelereren doe ik veel langer met een achterband.
 
heren/dames, mag ik jullie advies?
Ik ben vandaag weer op assen geweest en heb weer aardig wat rubber kunnen slijten, maar aan de rechter zijde krijg ik een duidelijke streep. Kan ik hier iets tegen? Ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig verstand heb van bandenspanning en vaak 2.1 voor en 1.9 achter doe..
[afbeelding]
Cold tire. Bandenspanning omlaag en wellicht hardere compound bij die baantemperatuur.
 
Precies! Ik zou willen dat mijn band er zo uit zag.
Zo is het nu in de praktijk:
[afbeelding]

Tips?
Gaat om Metzeler Racetec, koud 1.6, warm 1.9/2.0, ik gebruik bandenwarmers.
't Lijkt sterk op hot tear, dus iets met demping maar het vreetspoor zit wel vrij hoog op de band. :/

Ook cold tire. Bandenspanning omlaag en wellicht hardere compound bij die baantemperatuur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan