Circuitbanden-Topic

Dit type vreetspoor heeft naar mijn ervaring te maken met rijstijl niet zozeer met bandenspanning. Het gas wordt pas laat, wanneer motor weer redelijk recht staat, open gedraaid. Alle acceleratie krachten komen op 1 spoor van de achterband. Tevens veert de motor aan de achterzijde uit tijdens acceleratie. De band moet ook deze krachten opvangen. Metzeler en Pirelli hebben een zacht karkas waardoor de band te veel moet werken. Het rubber wordt er afgetrokken bij deze rijstijl ondanks juiste bandenspanning. Bijvoorbeeld compk, k3 of superbike pro banden hebben een harder karkas en hebben veel minder last van dit type vreetspoor.

Heb veel achterbanden (supercorsa en racetec rr) kapot gereden zoals te zien op de foto van tarwetijger.
Nu ik begin te leren met hogere snelheid in te sturen en daardoor meer vloeiend op het gas de bocht uit te accelereren doe ik veel langer met een achterband.
En je rijd nu snellere rondetijden dan toen? Dus meer warmte in de band en daar houden de racebanden van. Meestal worden ze niet warm genoeg :)
 
ff een vraagje voor de supercorsa gebruikers. Ik het 2 maanden terug een set supercorsa's sc1 voor en sc2 achter erop laten leggen.
Ik had gehoopt er een seizoen mee te gaan doen. Maar na 3 circuitdagen is de rechterkant van de achterband zo goed als kaal.
Hier sta ik dus wel van te kijken. zeker omdat ik zelf in de groepen minder snel rond rij.
Is dit normaal bij dit type band? of kan het probleem ook ergens anders vandaan komen? vering oid.
 
Ik stel liever zelf mijn vering af en ook al kost het ( soms) banden.Wil zoiets liever zelf in de hand houden en ervan leren.Want soms moet je gedurende een circuit-dag iets aanpassen.

Heb je 2 linkerhanden en of wat en om welke andere reden dan ook , ga dan liever naar een profi.
 
Racetec RR is een lastige band, ontwikkeld voor het Roadracen. Was in 2014 op Man waar deze band geïntroduceerd is.
In 2015 besloten om met deze band te gaan rijden in de ProCup 600. De K1 geeft bij het minste of geringste een vreetspoor aan de rechterzijde op Assen. Had daar niet alleen last van, m'n beide racemaatjes ook. De ene pookt behoorlijk door in de SuperCup (1:43) en kreeg ook elke keer te maken met dit fenomeen. De Öhlins-man kwam daar ook niet uit.... Nu rijdt hij met Dunlop en geen problemen meer plus de rondetijden zijn flink onderuit gegaan.....
Vorig jaar ben ik overgestapt naar Bridgestone slicks, geen meer last meer van vreetsporen en gelijk 1:49 gereden op Assen met de 600.

De SC1 van Pirelli kent dit probleem van vreten nagenoeg niet is mijn ervaring.

Advies: Stap over en laat de RR links liggen wanneer je veel op Assen rijdt. Beter investeren in een Pirelli, Dunlop of Bridgestone. Duurder in aanschaf, maar onder aan de streep ben je goedkoper uit.
 
Laatst bewerkt:
Racetec RR is een lastige band, ontwikkeld voor het Roadracen. Was in 2014 op Man waar deze band geïntroduceerd is.
In 2015 besloten om met deze band te gaan rijden in de ProCup 600. De K1 geeft bij het minste of geringste een vreetspoor aan de rechterzijde op Assen. Had daar niet alleen last van, m'n beide racemaatjes ook. De ene pookt behoorlijk door in de SuperCup (1:43) en kreeg ook elke keer te maken met dit fenomeen. De Öhlins-man kwam daar ook niet uit.... Nu rijdt hij met Dunlop en geen problemen meer plus de rondetijden zijn flink onderuit gegaan.....
Vorig jaar ben ik overgestapt naar Bridgestone slicks, geen meer last meer van vreetsporen en gelijk 1:49 gereden op Assen met de 600.

De SC1 van Pirelli kent dit probleem van vreten nagenoeg niet is mijn ervaring.

Advies: Stap over en laat de RR links liggen wanneer je veel op Assen rijdt. Beter investeren in een Pirelli, Dunlop of Bridgestone. Duurder in aanschaf, maar onder aan de streep ben je goedkoper uit.


Zelfde ervaringen met de Slick RR, lijkt super gevoelig voor bandenspanning.
Zowel voor als achter heel snel een spoor erin, Pirelli nergens last van.
Heb ook goed verhalen over Bridgestone gehoord. Goedkoper en slijtvaster; echter kan iemand mij vertellen of er aan de vering veel veanderd moet worden als je van Pirelli naar Bridgestone overstapt?
 
@Kees, De geometrie zal veranderen aangezien pirelli en bridgestones een ander profiel hebben. Je kan als je 2 nieuwe banden hebt dit wel leuk opmeten met de omtrek geloof ik. Als ik het goed herinner is de pirelli met name achter "hoger" dan de bridgestone. Het hangt er natuurlijk van af hoe je motor nu is afgesteld of je uberhaupt verschil zal merken. Hou je banden goed in de gaten om te kijken of je ook geometrisch gerelateerde slijtage ziet. Succes!
 
Yep ook ik heb negatieve ervaringen over de metzler rr. -O-
Een half uurtje met de endurance en een vreetspoor van heb ik je hier.
Jammer want ik heb altijd met veel vertrouwen met de metzlers gereden.
Nu maar een overstap naar brigstone of conties *O*
 
@Kees, De geometrie zal veranderen aangezien pirelli en bridgestones een ander profiel hebben. Je kan als je 2 nieuwe banden hebt dit wel leuk opmeten met de omtrek geloof ik. Als ik het goed herinner is de pirelli met name achter "hoger" dan de bridgestone. Het hangt er natuurlijk van af hoe je motor nu is afgesteld of je uberhaupt verschil zal merken. Hou je banden goed in de gaten om te kijken of je ook geometrisch gerelateerde slijtage ziet. Succes!
Bridgestone v02 zowel voor en achter zijn lager dan Pirelli diablo slicks
 
Yep ook ik heb negatieve ervaringen over de metzler rr. -O-
Een half uurtje met de endurance en een vreetspoor van heb ik je hier.
Jammer want ik heb altijd met veel vertrouwen met de metzlers gereden.
Nu maar een overstap naar brigstone of conties *O*

Bedoel je met endurance de k3 profielbanden of is er een andere RR slick edurance?

Zo ja, welke bandenspanning heb je gebruikt (warm en of koud?)
 
Ik heb dezelfde ervaring met de Metzelers Racetec RR slick. Banden van dit jaar standaard een spoor na 2 sessies. Ik zit er aan te denken om over te stappen naar Pirelli.
 
Ik heb dezelfde ervaring met de Metzelers Racetec RR slick. Banden van dit jaar standaard een spoor na 2 sessies. Ik zit er aan te denken om over te stappen naar Pirelli.

Meteen doen, kost je 3 tientjes extra maar je doet wel 3x zo lang met een setje!
Van Metzeler naar pirelli overgestaprt na hetzelfde probleem. Met pirelli geen enkel probleem meer.
Moet wel zeggen dat ondanks de sporen de Metzeler wel goede grip bleef geven.
 
Dit type vreetspoor heeft naar mijn ervaring te maken met rijstijl niet zozeer met bandenspanning. Het gas wordt pas laat, wanneer motor weer redelijk recht staat, open gedraaid. Alle acceleratie krachten komen op 1 spoor van de achterband. Tevens veert de motor aan de achterzijde uit tijdens acceleratie. De band moet ook deze krachten opvangen. Metzeler en Pirelli hebben een zacht karkas waardoor de band te veel moet werken. Het rubber wordt er afgetrokken bij deze rijstijl ondanks juiste bandenspanning. Bijvoorbeeld compk, k3 of superbike pro banden hebben een harder karkas en hebben veel minder last van dit type vreetspoor.

Heb veel achterbanden (supercorsa en racetec rr) kapot gereden zoals te zien op de foto van tarwetijger.
Nu ik begin te leren met hogere snelheid in te sturen en daardoor meer vloeiend op het gas de bocht uit te accelereren doe ik veel langer met een achterband.

Dat is niet altijd het geval. Dan moet nl wel je achterbrug onder de juiste hoek tov het wegdek staan, ook is het aangrijppunt van je ketting erg belangrijk in deze. Dus het hangt er ook nog vanaf welke tandwielen je gebruikt.
En het is niet je vering die uitveert, maar je motor wordt door de voorwaartse kracht ook omhoog geduwd, als die achterbrug onder de juiste hoek staat en trekt de vering uit.
 
Dat is niet altijd het geval. Dan moet nl wel je achterbrug onder de juiste hoek tov het wegdek staan, ook is het aangrijppunt van je ketting erg belangrijk in deze. Dus het hangt er ook nog vanaf welke tandwielen je gebruikt.
En het is niet je vering die uitveert, maar je motor wordt door de voorwaartse kracht ook omhoog geduwd, als die achterbrug onder de juiste hoek staat en trekt de vering uit.

De geometrie van de motorfiets is voor mij iets ongrijpbaars. Ik begrijp iets van trail en rake. Maar hoe kettinglengte en tandwiel groote de rijeigenschappen veranderen snap ik eerlijk gezegd niets van :?

Laat staan lengte schokbreker, hoogte banden en diepte voorvorkpoten. Ook de preload heeft hier invloed op. Te veel variabelen |(
 
Dat je weet wat balhoofdhoek en naloop is, is al heel wat. Als je meer van geometrie wil weten zal je veel erover moeten lezen en dingen uitzoeken. En wat tijd vrij maken om het allemaal te laten bezinken. Maar het is zeer interessant vindt ik persoonlijk.

Op youtube zijn er ook prima dingen ever te vinden bijv:

 
Dat je weet wat balhoofdhoek en naloop is, is al heel wat. Als je meer van geometrie wil weten zal je veel erover moeten lezen en dingen uitzoeken. En wat tijd vrij maken om het allemaal te laten bezinken. Maar het is zeer interessant vindt ik persoonlijk.

Op youtube zijn er ook prima dingen ever te vinden bijv:


Interessant! Thnx!
 
Weet iemand of je de racetec rr k1 andersom erop kan leggen? En dan bedoel ik de banden met een paar groeven erin en dus geen slicks. Is trouwens bedoeld voor circuit met droog weer dus hoef geen rekening te houden met waterafvoer. Ik weet dat het met de racetec rr slicks wel kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan