Motorrijles: kletsen over lessen -> Deel 6 'The last banaan'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Eenmaal aangekomen bij t CBR, zei die vent helemaal niks en mn instructeur ook niet. Toen dacht ik, oke dit is fraai. Gingen we zitten aan de tafel binnen, onderweg hadden die instructeur en examinator t over voetbal. Uhh oke. Dus ik schoof me stoel aan. En daar kwam t handje, GESLAAGD!

Gefeliciteerd! *O* :]
 
Ik begin er al bijna vanuit te gaan, dat mijn examen niet door gaat de 19de. Aan het weer te zien wordt het vrijdag (en het weekend) heel kut. Daarna weer even weer beter. en dan de volgende vrijdag barst de hel weer los. Dit betekent dat de kans zeer groot is dat er een pak sneeuw ligt op de dag van afrijden. Ik denk zelf dat ik er klaar voor ben. Probleem is alleen dat er nog 4 lessen zijn ingeplanned die bijna gegarandeert afgelast zullen worden.


Ik vraag me af of er een soort van coulanceregeling gaat onstaan want, er is sowiezo al geen plaats meer voor 19 januari. En ik vertik het om op een 125cc de snelweg op te gaan.

Dus in het ergste geval kap ik er mee (leuk met AVB en Theorie op zak) en wacht ik tot mijn 24ste en begin de hele rit weer opnieuw. Ben nu 21.. Kan toch niet zo zijn.. dat er honderden mensen hem niet voor 19 januari kunnen halen (met avb en alles op zak) vanwege het weer?
 
Ik kamp met hetzelfde probleem, heb mijn AVD aanstaande zaterdag maar kan er eigenlijk wel vanuit gaan dat het afgeblazen wordt. Ben zelf ook 21 en verwacht niet nog een kans te krijgen voor de 19de.

Zal waarschijnlijk ook de keuze moeten maken tussen A1 halen of wachten tot ik 24 ben. Ik nijg zelf het meest naar het tweede, al is het wel zonde om mijn AVB en Theorie de prullenbak in te gooien.
 
Ik kamp met hetzelfde probleem, heb mijn AVD aanstaande zaterdag maar kan er eigenlijk wel vanuit gaan dat het afgeblazen wordt. Ben zelf ook 21 en verwacht niet nog een kans te krijgen voor de 19de.

Zal waarschijnlijk ook de keuze moeten maken tussen A1 halen of wachten tot ik 24 ben. Ik nijg zelf het meest naar het tweede, al is het wel zonde om mijn AVB en Theorie de prullenbak in te gooien.

Ach je bent nu al zo ver heen, ik zou dan toch maar die A1 gaan halen. Anders kan je over 3 jaar bijna helemaal overnieuw beginnen!
Haal je hem nu wel, kost je dat idd je examengeld, maar dan hoef je straks niet meer alles overnieuw te doen; steeds maar één praktijkexamen. En ondertussen kan je toch rijden en ervaring opdoen.
 
Probleem is. Kost ook weer een hoop lessen. Op een 125cc is het een heel andere manier van rijden natuurlijk. En betwijfel of ik daar uberhaupt mee de snel weg op durf.
 
Ik kamp met hetzelfde probleem, heb mijn AVD aanstaande zaterdag maar kan er eigenlijk wel vanuit gaan dat het afgeblazen wordt. Ben zelf ook 21 en verwacht niet nog een kans te krijgen voor de 19de.

Zal waarschijnlijk ook de keuze moeten maken tussen A1 halen of wachten tot ik 24 ben. Ik nijg zelf het meest naar het tweede, al is het wel zonde om mijn AVB en Theorie de prullenbak in te gooien.


Willen ze niet iets invoeren dat je vanaf je 20de A2 rijbewijs mag? Dan is 't toch niet zo'n probleem als je 21 bent? Dan blijft de situatie 't zelfde alleen dan moet je over 2 jaar examen doen. Wat dus zoiezo beter is als 11 KW / 3 jaar wachten..
 
Laatst bewerkt:
Ach je bent nu al zo ver heen, ik zou dan toch maar die A1 gaan halen. Anders kan je over 3 jaar bijna helemaal overnieuw beginnen!
Haal je hem nu wel, kost je dat idd je examengeld, maar dan hoef je straks niet meer alles overnieuw te doen; steeds maar één praktijkexamen. En ondertussen kan je toch rijden en ervaring opdoen.
Is ook zo.
Willen ze niet iets invoeren dat je vanaf je 20de A2 rijbewijs mag? Dan is 't toch niet zo'n probleem als je 21 bent? Dan blijft de situatie 't zelfde alleen dan moet je over 2 jaar examen doen. Wat dus zoiezo beter is als 11 KW / 3 jaar wachten..
Laten we het hopen, al is het maar een verzoek van de BOVAG en is er nog weinig zekerheid over.

http://extranet.bovag.nl/smartsite.shtml?ch=AFD&id=88059

Ik zie mijzelf nog niet zo snel op een 125cc motor stappen namelijk. (1,98cm / 85kg)
 
Laatst bewerkt:
Geslaagden gefeliciteerd...! :)

Zou inderdaad fijn zijn als er een coulance-regeling kwam..

Gisteren eerste AVD-lesje gehad.. Ging wel redelijk.. :) Merk wel dat ik nog teveel bezig ben met simpele dingen als de richtingsaanwijzer, schakelen, etc.. en daarme nog wat tekort kom op het kijken, maar ja... dat slijt er wel uit.. :)

Instructeur schatte nog een uurtje of 6-8 in qua lessen.. :)

Is by the way echt veel leuker dan pilonnetjes rijden.. :)
 
Er is een sprankeltje hoop inderdaad. Tevens probeer ik alles op alles te zetten om ervoor te krijgen dat er een coulance regeling komt. Echter moet ik nu 4 weken wachten op een antwoord. Geef de hoop niet op, blijf te moed inzamelen en probeer het nog voor 17 januari af te rijden. De 18 ben je al te laat overigens :p

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
de oorspronkelijk post die ook in de vorige topic had gezet:
Voor velen niet interessant maar toch: ik ben aan het kijken geweest voor een evt. coulance regeling voor mensen die theorie + avb al hebben behaald voor 19 januari maar misschien met AVD in de problemen komen.

Ik heb deze tekst aan enkele Kamerleden gestuurd en heb het volgende antwoord ontvangen:
Al een tijdje loop ik met een vraag rond. Ik had gehoopt dat de overheid nu al een antwoord voor me zou hebben. Helaas hebben ze dat nog niet. Mijn probleem is het volgende:

De nieuwe regeling van 19 januari roept steeds meer vraagtekens bij mij op. Ik ben afgelopen zomer begonnen met mijn motorlessen na het behalen van mijn theorie (juni). In november was ik geslaagd voor mijn AVB examen. Alleen nu wordt het ineens heel krap voor mijn rijschool om nog voor 19 januari een AVD examen te reserveren. Lukt het wel, dan kan het weer (sneeuw, ijzel) nog roet in het eten gooien.

(motor examen bestaat uit drie verplichte delen, 1. theorie 2. AVB (Voertuig beheersing) 3. AVD (Verkeersdeelname) )

Natuurlijk wil ik zo snel mogelijk mijn (lichte = A beperkt) rijbewijs halen. De nieuwe regeling komt velen malen slechter uit voor ons Nederlanders. Je bent 20 en je mag niet harder rijden dan 80 km/u op een motorfiets (catogorie A1), dit is niet alleen levensgevaarlijk op de weg (vrachtwagens gaan onmogelijk inhaal manoeuvres uitvoeren). De situatie die volgt is dat de doorstroming op de snelweg (met 2 rijstroken) zeer verslechterd wordt. (helaas geen bronnen hiervoor, anders dan mijn logische redenering).

(Oude regeling, twee type motorrijbewijzen:
A beperkt: maximaal 25 kw, na 2 jaar vol vermogen
A: Dient minimaal 21 jaar te zijn of 2 jaar in bezit van A beperktGeen maximaal vermogen

Nieuwe regeling (na 19 januari), drie type motorrijbewijzen:
A1: 11 kw (minimaal 18 jaar)
A2: 35 kw ( Na 2 jaar bezit van A1)
A: onbeperkt (minimaal 24 jaar of in bezit van A1 + A2)

Behalve de top snelheid van de A1 categorie is er nog 2x maal opnieuw examen doen waar je weer de volle mep moet betalen. U begrijpt hopelijk dan wel dat ik ook z.s.m. mijn rijbewijs nu wil halen.

Echter ben ik weer persoon die nadenkt ... wat als ik het niet haal voor 19 januari... en daar begint de onduidelijkheid. Niemand weet of er een coulance regeling komt. (sommige vertellen dat je A2 krijgt maar voor volledige A opnieuw examen moet doen).

Ik vind dit eigenlijk onterecht. Mijn theorie is voor de nieuwe regeling behaald (en anderhalf jaar geldig). Mijn AVB is ook nog voor de nieuwe regeling is behaald (en ook weer 1 jaar geldig). Maar door de nieuwe regeling verliezen ze hun geldigheid omdat het niet meer toepasselijk is voor hetzelfde categorie rijbewijzen.

Daarom wil ik voorstellen om een coulance regeling te treffen voor de mensen die al theorie + AVB hebben behaald voor 19 januari en door omstandigheden de AVD niet kunnen behalen ervoor. Mijn voorstel is dan ook de mensen te voorzien van een coulance regeling en het afgifte van het A2 rijbewijs + na 2 jaar kosteloos het volledig A rijbewijs krijgen (zoals het oude regeling).

Ik hoop spoedig van u te horen en meer informatie over een soort coulance regeling.

Met vriendelijke groet

De antwoord was:
Dank voor uw bericht!



Ik weet echter niets van een coulance regeling… misschien kunt u uw vraag bij CBR zelf neerleggen, zij moeten hier meer van weten.



Ik hoop zo uw e-mail voldoende beantwoord te hebben.

Dus we sturen een e-mail naar CBR toe en zij antwoorden:
Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u vraagt om een coulanceregeling omtrent uw A-rijbewijs. Hierbij ontvangt u onze reactie.

We begrijpen dat u graag alles in het werk wilt stellen om een coulanceregeling aan te vragen in verband met uw A-rijbewijs wanneer u de theorie en de bijzondere verrichtingen reeds gehaald heeft. Alle informatie over rijbewijzen naar aanleiding van de derde Europese Rijbewijsrichtlijn vindt u op www.rijksoverheid.nl. Wij hebben de wetgeving niet bepaald, maar wij zijn slechts de uitvoerende instantie. Voor vragen over dit onderwerp kunt terecht bij de Rijksoverheid. U kunt hen ook telefonisch bereiken op telefoonnummer 1400.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u hierover nog vragen hebben, stuurt u gerust een e-mail terug.

Nee hoor, we worden heus niet van puntje naar paaltje gestuurd! Ik heb een e-mail naar rijksoverheid gestuurd + opgebeld en hun antwoord was
Momenteel weten wij niets van een coulance regeling. Tevens moet de wetvoorstel nog door de eerste en tweede kamer goedgekeurd worden! Je kunt dit bijhouden op Overheid.nl - Officiële bekendmakingen: Vandaag

via mail
Geachte heer of mevrouw,

Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden en hebben uw vraag doorgestuurd naar een collega.

Afhankelijk van de aard en inhoud van uw bericht kunt u binnen drie werkdagen een reactie tegemoet zien.

Met vriendelijke groet,

Informatie Rijksoverheid


Update: 3-12-2012
Ik heb een update op mijn mail
Geachte heer of mevrouw,


Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden.

Het antwoord op uw vraag kan het beste gegeven worden door een medewerker van Backoffice IenM die uitgebreid op de hoogte is van de regels en richtlijnen. Uw vraag hebben wij daarom voor verdere beantwoording doorgestuurd naar dit ministerie.

Met vriendelijke groet,

Informatie Rijksoverheid

Update:
Geachte heer ****

Hierbij bevestig ik de ontvangst van uw e-mail van 29 november 2012, die wij via Informatie Rijksoverheid hebben ontvangen. Binnen vier weken na ontvangst van deze e-mail, krijgt u van ons een reactie.

Indien u op deze e-mail wilt reageren, dan kan dat niet via een reply, maar alleen via www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier. Wilt u dan eerdere correspondentie meesturen?


Met vriendelijke groet,

M.******
juridisch administratief medewerker
 
naar wat ik begrepen heb kun je de 18e niet eens meer afrijden... Die dag zijn er geen examens om te voorkomen dat mensen wel op tijd hun examen hebben behaald maar niet meer bij het gemeentehuis terecht kunnen (op plekken waar het gemeentehuis bv alleen sochtends open is e.d.)..

Dus idd uiterlijk de 17e kun je afrijden en nog gebruik maken van de oude regeling... ;)
 
Mensen, vergeten dat kerst en oud en nieuw er ook nog tussen zitten. En ik had begrepen dat er in mijn regio. De boel sowiezo al vol zit tot en met 18 januari.
 
Gefeliciteerd! *O* *O*
Geen last van gladheid gehad?

Dankje!:D Nee niks van gemerkt. T was vandaag één van de weinige droge dagen dat ik gereden heb haha.
Volgens mij willen ze invoeren dat je op je 22e af mag rijden voor 35kw ipv 11kw...
 
Dankje!:D Nee niks van gemerkt. T was vandaag één van de weinige droge dagen dat ik gereden heb haha.
Volgens mij willen ze invoeren dat je op je 22e af mag rijden voor 35kw ipv 11kw...

Dat zou nice zijn voor 22-jarigen, maar heb je daar mss een bron bij?
 
Vanmorgen AVD examen gedaan....en helaas. Het was mij vandaag nie gegund. Gezakt. Natuurlijk terleurgesteld, maar ook wel berusting omdat het simpelweg niet veel beter kon vandaag.

Voor de belangstellende , hier een kleine impressie van wat de dag mij bracht.

Ik moest om 10:45 uur op het CBR zijn in Amsterdam, dus we hadden afgesproken dat ik en mijn mede examenkandidaat om 09:45 bij de verkeerschool zouden zijn, om nog een uur te gaan inrijden. Ik had al nie best geslapen (zenuwen?), dus er tolde van alles door mijn hoofd. Ik stapte rond 09:25 in mijn auto om naar mijn verkeerschool in Hoofddorp te rijden.

Eenmaal aangekomen op de parking bij mijn verkeersschool begon de ellende. Ik opende de kofferbak, en controleerde mijn uitrusting. Motorjas check, Motorbroek check, helm check, papieren check, Hoge schoenen...uhh...hoge schoenen?? Ik was voor het eerst, uitgerekend op mijn examendag mijn hoge schoenen vergeten. Ik kon mijzelf zo voor de kop slaan. Vergeet dan je motorbroek, of helm, want die kan ik dan van de school lenen, maar schoenen hebben ze niet te leen, en precies dat vergeet ik. Ik dus als een gek terug naar huis, en al bellende onder het rijden de school inlichten dat het wat later word.

Kortom niet bepaald rustige voorbereiding. Ik dacht ook aan mijn medeleerling die hier dus ook de dupe van werd. Even na 10:00 uur kwam ik met schaamrood op de kaken bij de verkeerschool aan. Mijn vrouwelijke medeleerling met wie ik gelukkig 80% van de lessen samen gereden had nam het mij niet kwalijk, en ook de reactie van mijn instructeur viel gelukkig mee. Het was even proberen te focussen want die beloofde weinig goeds.

De rit naar het CBR was rustig. Eenmaal op de parking van het CBR rustig de motor weggezet in een veel te kleine motorparking. Ik was als 1e aan zet, en ging vrij snel naar binnen waar mijn examinator al zat te wachten. Een alleraadige man, goed gehumeurd. Hij nam door wat hij van mij wilde zien enzo. De gene die al geweest zijn kennen het riedeltje.

Buiten de oogtest..nou ja..ik moest een kenteken oplezen, maar de aardige man liep gewoon door..ik riep luid het antwoord, maar volgens mij hoorde hij het nauwelijks. Als ik willekeurig 3 cijfers had genoemd zou ik denk ik ook roepen dat het goed is.

De Bravok was nou ook nie bepaald lastig. De lichten controleerde hijzelf, en ik hoefde alleen de koelvloeistof aan te wijzen, en dat was het Bravok verhaal.

Het rijden zelf ...tja...Het begon redelijk, reed vlot door had ik de indruk. Op de A9 afslag half weg ging het echter niet goed. De afslag kan je nemen en dan vlot doorijden..ik minderde echter drastisch snelheid omdat ik reageerde op het rode licht op de baan links van mij. Totale verwarring. Ook kreeg ik te horen na het examen dat ik niet door de verkeersluis moest gaan als er al een auto in zit, al heb je als motorrijder voldoend ruimte.

Het oordeel was helder en duidelijk. De fouten die ik maakte waren te cruciaal. Ik kon me vinden in de uitleg. Gelukkig haalde mijn medeleerling het wel. Was die ieder geval niet de dupe van mijn voorbereiding.

17 januari nieuwe poging. Misschien toch een banaan?
 
Klote...

Mocht je nog binnen de oude regeling moeten slagen, dan heb je wel echt 'mazzel' man.. Dat je zo snel al weer op kan dan.. (niet dat het fijn is dat er een 2e poging nodig is..)

Volgende keer ga je het gewoon halen...! :]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan