Honda MSX125

Dat is dus een echte ksr kloon.

(hoewel een ksr maar 110cc en plaatstalen wielen heeft)
 
Laatst bewerkt:
Bij onze oosterburen staan de eerste msxen al op kenteken. (en anderen wachten nog op hun coc papieren, worden apart verstuurd.)




edit: in engeland liep er ook al eentje te mopperen op de regen :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op een MSX gereden, en was er best tevreden over. Als daily-drive heb ik een PCX125 en in het verleden heb ik een Skyteam Dax gehad (en op een hoop Monkeys en Cubs gereden).

Het is qua loop een typisch luchtgekoeld Honda blok zoals ook onder de Wave / Nice. Wel vrij rauw qua geluid en trillingen. Bij een PCX voel je geen enkele trilling van het blok en gaat hij zeer soepel door de toeren heen, wat bij een MSX wel anders is. Persoonlijk vind ik dat wel leuk, het geeft wat karakter. Maar het kan voor iemand anders ook een enorme afknapper zijn.

Schakelen gaat naar mijn mening niet soepel. Door de versnellingen heen gaat het vrij lomp. Van 1 of 2 naar neutraal gaat de ene keer met een mooie klik, de andere keer zonder een klik maar wel met een groen lampje. Geeft geen heel zeker gevoel. Het is minder fijn dan de ZC108 die ik ooit in bezit heb gehad (Chinees motorblok). Toch wel jammer.

Koppeling is zeer soepel en geeft geen problemen met wegrijden.

Bochtengedrag heb ik niet goed kunnen beoordelen. De MSX was drie dagen oud met 39 kilometer op de teller, het vet zat nog op de banden, ik had een fors eigen risico en ik ben al geen bochtenkoning dus ik heb het rustig aan gedaan. Door het kleine formaat en de 12" velgen voelde het wel alsof de motor een beetje tussen mijn benen speelde, en ik er niet echt invloed op had. Lastig te omschrijven. Het gaf hetzelfde gevoel als ik bij een Dax had, ondanks de tank tussen de benen.

Remmen zijn prima adequaat. Ik ben niet in de ankers gegaan (nogmaals, gloednieuwe motor) maar voor normaal gebruik prima.

Zelf ben ik rond de 1.82 meter lang en pas ik er prima op. Bij volledige stuuruitslag zit hij wel tegen mijn knie, maar dat is simpelweg op te lossen met een ander stuur of door het stuur te verdraaien. De standaard spiegels zijn helaas waardeloos. Bij de PCX zie ik prima achter me, bij een MSX zie ik alleen schouders en mijn nek.

Zithouding is erg fijn. Je kunt achterop het zadel zitten en een beetje de cafe-racer houding aannemen, of juist voorop zitten en een supermoto houding aannemen.

Snelheid was wel een enorme dompert. Met wind in de rug ging op de provinciale weg 85+ met nog wat toeren over, met wind tegen kreeg ik hem niet harder dan 70. Voelde totaal niet prettig. De PCX krijg ik met de zwaarste storm nog steeds boven de 85.

Dashboardje is super. Veel informatie (klok, toeren, snelheid, brandstof, km/h en km-totaal) en maar liefst twee triptellers. Duidelijk af te lezen, ook in de zon. Zeker een pluspunt.

Wat mij weerhoudt van de aanschaf is de prijs. Een Honda Wave 110 met zo goed als dezelfde techniek, materiaal en motorblok kost in Duitsland nieuw €1600. Met dat in mijn achterhoofd had ik zelf de MSX voor €2100 op de markt gezet, niet de €3300 die ze er voor vragen. Dat is te veel voor een luchtgekoelde 125cc met nog geen 10PK (7.2kW), die ook nog eens enigszins agrarisch aanvoelt.
 
Als je iets zoekt wat agrarisch aanvoelt moet je misschien eens test gaan rijden met een Case, Fendt, John Deere, New Holland of Massey Ferguson. Ben wel bang dat deze óók niet harder dan 70km/u willen bij sterkte tegenwind :+

Verder leuk om te lezen allemaal, topsnelheid en het gebrek aan vermogen is een beetje een domper.
 
Laatst bewerkt:
Heb van de week een witte MSX125 in krat gezien bij Hans van Wijk in Zoetermeer. Best apart om een motor met een totaal andere verhouding te zien tussen al de gewone bikes.
 
Er moet meer inzitten als 70 met tegenwind, zelfs mijn skyteam liep origineel harder dan dat met windje tegen.

Op de rollenbank
 
106 op de rollerbank geloof ik direct, maar met slechts 10pk kan de wind een fors obstakel spelen.

Ik reed 70 met het gas volledig open op een warm (maar nog niet ingereden) blok.

Normaal gooi ik het gas niet vol open met een gloednieuw motorblok (al helemaal als het niet van mij is) maar ik had een aardige stoet boze auto's achter me zitten.
 
Ik heb vandaag nog even op een MSX 125 gezeten... blijkbaar zit ie nu ineens wel beter. Ik kwam echt boven de tank uit, nu kon ik mijn benen wel kwijt tegen de uitsparing in de tank. Vaag.. alleen als je het stuur flink naar links of rechts hebt, komt deze tegen je been aan (net als bij een Monkey), maar in de praktijk gebeurd dat eigenlijk nooit. In elk geval niet met bochten pakken.

Hopelijk binnenkort ook een ritje er op maken... hij lijkt wel een stuk korter dan een Kymco K-Pipe 125.
 
Gister en vandaag op pad met de MSX, ongelofelijk leuk ding. Loopt ongeveer 105 top op de teller dus de 90 GPS kilometers tikt hij makkelijk aan. Mijn collega reed er vorige week mee in de regen en toen vielen de VeeRubber bandjes enorm tegen. Veel glibberen en glijden maar onder droge omstandigheden is het een echt gooi en smijt motorfietsje. Vooral rotondes zijn een feest. De zit is goed voor een 1 meter 85 persoon. Afwerking is typisch Honda. Schakelen had van mij ook wel iets soepeler gemogen maar alles went.
 
Je hebt mooi weer uitgekozen voor de MSX. Jammer dat Honda geen demo's heeft voor particulieren.
Dit kan best wel een leuk verkopende motor worden, niet zo zeer door de jonkies, maar door de ouderen met wat meer geld en die er de lol wel van in zien met zo'n klein ding.

Wat merk je met het schakelen dan? Ik weet niet hoeveel deze MSX al heeft gelopen en of je ooit met een Honda Wave gereden hebt?

Aangezien jullie ook op de K-Pipe gereden hebben, ben ik benieuwd in hoeverre zo'n MSX echt 1500 euro meer waard is. Voor de prijs van één MSX kan je bijna 2 K-Pipes kopen.
Ik heb alleen op de K-Pipe gereden, maar het duurt ook niet lang meer voor ik de MSX aan de tand heb gevoeld. Ergens kriebelt het om er een kleine motor bij te kopen, K-Pipe of MSX, waar ik alleen niet zo gecharmeerd was van de omgekeerde schakelbak van de K-Pipe. Voor de rest een erg gaaf ding die je bij wijze van spreken voor een appel en een ei kan kopen.
 
Als je er als particulier op wilt rijden kun je het beste naar één van de Honda demodagen gaan. Daar doet de MSX ook in mee. Zo heb ik er als particulier ook op gereden.

Voor de duidelijkheid: Dit is niet de Winning Technology Tour, die is enkel voor de DCT modellen.
 
Mooie tip bsmulders! Wil je dus morgen er op rijden, dan even naar Motoport Echt (volgens MotoDrive magazine). Mij iets te ver weg, maar voor de Brabo's en Limbo's dus wel te doen.
Maargoed, hoe lang kan je er dan op rijden... kwartiertje? Half uurtje?
 
Mooie tip bsmulders! Wil je dus morgen er op rijden, dan even naar Motoport Echt (volgens MotoDrive magazine). Mij iets te ver weg, maar voor de Brabo's en Limbo's dus wel te doen.
Maargoed, hoe lang kan je er dan op rijden... kwartiertje? Half uurtje?

Ik mocht er een half uurtje op rijden. Genoeg om het blok en de banden warm te krijgen.

Aangezien ik de enige was die er die dag op gereden had had ik er waarschijnlijk wel langer op mogen rijden, maar een half uur lijkt me prima voor een eerste impressie.
 
Voor een impressie laat een half uurtje inderdaad al wel wat zien. Dan kan je al wel een beetje bepalen of je 'm wel of niet wilt kopen. Wel grappig dat je de enige was die dag... bij demo dagen zie (of zag) je dat ook bij motorscooters. Lange wachtrijden, soms moest je anderhalf of twee uur rijden voor je een dikke motor eventjes kon besturen... maar de motorscooter wilde niemand hebben, dus kon je zo mee met de demorit. Blijkbaar zijn lichte motoren en motorscooters niet leuk met demoritjes bij het Nederlandse volk?
 
Voor een impressie laat een half uurtje inderdaad al wel wat zien. Dan kan je al wel een beetje bepalen of je 'm wel of niet wilt kopen. Wel grappig dat je de enige was die dag... bij demo dagen zie (of zag) je dat ook bij motorscooters. Lange wachtrijden, soms moest je anderhalf of twee uur rijden voor je een dikke motor eventjes kon besturen... maar de motorscooter wilde niemand hebben, dus kon je zo mee met de demorit. Blijkbaar zijn lichte motoren en motorscooters niet leuk met demoritjes bij het Nederlandse volk?

Ik gebruik zelf de demodagen voor motoren waar ik serieuze interesse heb, maar het gros van de mensen gebruiken de demodagen om gewoon een leuk ritje op een dikke motor te maken (dagje uit). Dan kan ik begrijpen dat je eerder een CBR1000RR pakt dan een CBR500R.
 
Je hebt mooi weer uitgekozen voor de MSX. Jammer dat Honda geen demo's heeft voor particulieren.
Dit kan best wel een leuk verkopende motor worden, niet zo zeer door de jonkies, maar door de ouderen met wat meer geld en die er de lol wel van in zien met zo'n klein ding.

Wat merk je met het schakelen dan? Ik weet niet hoeveel deze MSX al heeft gelopen en of je ooit met een Honda Wave gereden hebt?

Aangezien jullie ook op de K-Pipe gereden hebben, ben ik benieuwd in hoeverre zo'n MSX echt 1500 euro meer waard is. Voor de prijs van één MSX kan je bijna 2 K-Pipes kopen.
Ik heb alleen op de K-Pipe gereden, maar het duurt ook niet lang meer voor ik de MSX aan de tand heb gevoeld. Ergens kriebelt het om er een kleine motor bij te kopen, K-Pipe of MSX, waar ik alleen niet zo gecharmeerd was van de omgekeerde schakelbak van de K-Pipe. Voor de rest een erg gaaf ding die je bij wijze van spreken voor een appel en een ei kan kopen.

Oh, weer of geen weer maakt mij niet uit hoor. Ik rij alle dagen en het hele jaar door maar inderdaad leuk dat het zonnetje schijnt. Raymon had minder weer te pakken maar die gaat dit weekend weer even een stukje rijden.

Wat ik merk met schakelen? Twee weken geleden in Barcelona met de nieuwe CB500X en CRF250M gereden en die schakelde gewoon directer en soepeler. Deze MSX heeft ongeveer 300 kilometer gelopen en nee ik heb nog nooit met een Wave gereden.

K-Pipe vergelijken met de MSX. Afwerking en gebruik van materialen is niet met elkaar te vergelijken. Ik zeg niet dat de Kymco slecht afgewerkt is maar alle waarde naar zijn geld. Twee verschillende werelden in mijn ogen. Allebei leuk en inderdaad leuk om er bij te kopen.
 
@bsmulders; Dat is zo, maar wil je elke ronde meerijden, dan moet je de minder populaire motoren nemen, kan je vaker rijden op een demo dag. :)

@scooterexpress; Met de zon erbij maakt het het rijden extra leuk, tenminste, ik krijg er dan nog meer zin in. Het leven is mooier met de zon erbij. :)
Ik zal als ik binnenkort op de MSX ga rijden ook even kijken hoe deze schakelt.

Kymco is best aardig afgewerkt, hier en daar zijn er wat kleine verbeterpunten, maar voor de prijs waarvoor ze 'm aanbieden mag je ècht niet klagen. Ik vind de MSX eigenlijk net wat te prijzig om 'm 'voor erbij' te kopen, daar waar je bij de Kymco sneller tot aan aankoop zult overgaan. Wat is nou 1799 euro? Maargoed onder de MSX zitten weer wat andere onderdelen en de afwerking van Honda is gewoon erg goed. Het is maar net wat je voor iets wilt betalen natuurlijk.
 
Ik denk trouwens dat ik een probleem zie bij de MSX op het gebied van het toepassen van een bepaalde diefstalbeveiliging...

Jurgen, zou je eens willen kijken of een doorsnee schijfremslot past op het schijfje aan de voorzijde?
Volgens mij gaat dat lastig worden... ik heb hier thuis al foto's liggen die ik anderhalve week geleden gemaakt van een MSX voor mijn toekomstige verslag, en zie daar nu dus ook duidelijk de schijf op, maar ik ga nu twijfelen of dat geen problemen zal opleveren en je of op zoek moet naar een apart schijfslot, of een andere schijf moet monteren of je een ander type slot moet gebruiken.

Aan de andere kant, als je 'm met een schijfje neerzet zonder 'm verder vast te zetten aan een object, dan tilt zelfs een oma 'm nog weg. Ze wegen niets. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan