Honda MSX125

Zo he, maar goed dat je niet iets snellers reed dan de grom. Met die beheersing was je je rijbewijs kwijt geweest :+

Ze hebben precies de meting gedaan toen we van een stukje scheuren met wat bochtjes de bebouwde kom weer in gingen. Had ik maar net wat eerder van het gas gegaan... oh well.. Dit is de eerste keer dat ik staande gehouden ben in 2,5 jaar. Wel ironisch dat het met een 125cc motortje is :P



Mocht je trouwens nog een keer die dodelijke standaard bandjes willen wisselen dan kan je een paddock stand gebruiken om de achter kant omhoog te houden.

GgLOlS3.jpg
 
Optieven Oma 8-)

De MS-eX van cardiobiker staat hier ongeduldig te wachten op de RDW keuring van 30maart *O* dus in april de MSX op NL kenteken

Heb er zin in *D
 
Gefeliciteerd pretpiloot!

Ik heb de msx ook uit de mottenballen gehaald en onder handen genomen. Oliewissel gedaan (WPHB schrijft 10w30 voor i.p.v. de verwachtte 10w40, dus netjes gevolgd: iemand enig idee waarom de lagere viscositeit?), led lamp geïnstalleerd (welke helaas na 30km er mee op hield) en boutjes nagelopen. Hij rijdt lekker!
 
Ook de speedohealer die ik enige tijd geleden van cardiobiker heb overgenomen geinstalleerd en eindelijk aan de praat gekregen (plug en play werkt alleen als je álle kabels 'plugt' :P)
 
Laatst bewerkt:
Wat leuks kan de MSX me bieden voor iemand die graag vlot rijd op dikke tourings, snelheid en all roads?
Iemand met ervaring?

Ik vermoed dat er gemakkelijk aan te sleutelen is door compacte formaat en kleine gewichten. Speciaal gereedschap nodig?
Welke budget moet ik voor ogen zien om een MSX vooral motorisch (kit, krukas, vering, remmerij, uitlaat...) wat op te vrolijken.

PS ik meet 1,89m

29351974_10204323654847165_4828068396967099627_o.jpg


18880038_10156310634504741_5785114516688585661_o.jpg


29542999_10156224919327505_2638165030131813886_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
De MSX is vandaag gekeurd bij de RDW, heerlijk ritje heen en weer gemaakt binnendoor *O* wat een speelgoed fiets *D nu nog wachten op BPM afdracht en kenteken, en dan hopelijk lekker snel rijden.
 
Gefeliciteerd pretpiloot!

Ik heb de msx ook uit de mottenballen gehaald en onder handen genomen. Oliewissel gedaan (WPHB schrijft 10w30 voor i.p.v. de verwachtte 10w40, dus netjes gevolgd: iemand enig idee waarom de lagere viscositeit?), led lamp geïnstalleerd (welke helaas na 30km er mee op hield) en boutjes nagelopen. Hij rijdt lekker!

Ik heb al meer mensen geweten die 10w40 gebruiken dan de voorgeschreven 10w30.
Volgens mij maakt het niet zoveel verschil uit. Het gaat vooral over de temperatuur waarin de olie zich goed voelt.
10w40 heeft meer bereik van temp. Dus denk dat het misschien zelf beter is voor deze te gebruiken.
Ik heb ook nog twee andere motoren en deze gebruiken beide 10w40. Dus voor mij lijkt het handiger om gewoon voor allemaal 10w40 te gebruiken.
Ze mogen wel allemaal dringend een verversing krijgen. ^^
 
Laatst bewerkt:
Wat leuks kan de MSX me bieden voor iemand die graag vlot rijd op dikke tourings, snelheid en all roads?
Iemand met ervaring?

Ik vermoed dat er gemakkelijk aan te sleutelen is door compacte formaat en kleine gewichten. Speciaal gereedschap nodig?
Welke budget moet ik voor ogen zien om een MSX vooral motorisch (kit, krukas, vering, remmerij, uitlaat...) wat op te vrolijken.
...
Sowieso is de voorvering aan vervanging toe voor iemand van jouw hoogte. (ik veronderstel dat het gewicht ook zowat rond de 90 zal liggen) een beetje zoals mijzelf.
De voorvering is blijkbaar maar bedoeld voor iemand van 50kg. Ik heb hiervoor al ohlins liggen die ik nog steeds moet installeren (net een balhoofdpaddockstand aangeschaft, dus eindelijk al het materiaal in huis om de wissel te doen).
Verder is het maar een 125cc, dus meer kan je er ook niet van verwachten. Wel redelijk mooi koppel voor de kleine motor.
Als je het wat sneller wil dan stock dan moet je al snel de halve motor aanpassen. (een nieuwe full exhaust verminderd de top, dit kan je wel opvangen met ander ratio tandwielen)
Er bestaan BBK van 140, 150, 180cc. Maar het hangt vooral af van jouw wens natuurlijk.
Eens je dit aanschaft (bevat meeste delen bv: cilinderkop, piston etc) moet je ook andere zaken aanpassen.
Het beste is dan om een oliekoeler enz te installeren en een nieuwe injectiekit.
Ook zal je dan best gebruik maken van een goede ecu, die dan apart moet geconfigureerd worden met een rolbank.
Eens je dit alles veranderd hebt, zal je ook nieuwe of aangepaste remmen nodig hebben.
En dit alles heeft natuurlijk zijn prijskaartje.
De BBK kost al snel een 1000 euro. De ecu/injectie chips kosten makkelijk 500 tot 1000 euro afhankelijk welk merk enzo.
De veringen kan je van een 300 tot 1500 euro aanschaffen.
Aangepaste remmen kunnen nog relatief goedkoop, maar reken toch ook op een paar honderd.
Op de duur zit je aan een bedrag voorbij het aankoopbedrag en dan gaat hij ook maar een goede 160km/u.
De kader is in principe ook niet voorzien op deze snelheden en vibraties.
Deze kan je ook nieuw kopen voor een 2000euro (wel zeer degelijk, maar voor dat geld natuurlijk...^^)
En plots heb je een helemaal nieuwe MSX die nergens anders te vinden zal zijn. Maar het zal je al makkelijk een 5000euro kosten. :+ _O-
Of het dat nu allemaal waard is betwijfel ik. (dan heb je nog geen nieuwe uitlaat, banden, velgen, achterbrug etc)
Of je rijdt er stock mee (eventueel nieuwe uitlaat en vering en andere tandwielen) dan heb je ongeveer evenveel plezier zonder de zotte kosten.
Cruisen is hij niet voor gemaakt, maar in de stad heb je geen betere moto.
 
Sowieso is de voorvering aan vervanging toe voor iemand van jouw hoogte. (ik veronderstel dat het gewicht ook zowat rond de 90 zal liggen) een beetje zoals mijzelf.
De voorvering is blijkbaar maar bedoeld voor iemand van 50kg. Ik heb hiervoor al ohlins liggen die ik nog steeds moet installeren (net een balhoofdpaddockstand aangeschaft, dus eindelijk al het materiaal in huis om de wissel te doen).
Verder is het maar een 125cc, dus meer kan je er ook niet van verwachten. Wel redelijk mooi koppel voor de kleine motor.
Als je het wat sneller wil dan stock dan moet je al snel de halve motor aanpassen. (een nieuwe full exhaust verminderd de top, dit kan je wel opvangen met ander ratio tandwielen)
Er bestaan BBK van 140, 150, 180cc. Maar het hangt vooral af van jouw wens natuurlijk.
Eens je dit aanschaft (bevat meeste delen bv: cilinderkop, piston etc) moet je ook andere zaken aanpassen.
Het beste is dan om een oliekoeler enz te installeren en een nieuwe injectiekit.
Ook zal je dan best gebruik maken van een goede ecu, die dan apart moet geconfigureerd worden met een rolbank.
Eens je dit alles veranderd hebt, zal je ook nieuwe of aangepaste remmen nodig hebben.
En dit alles heeft natuurlijk zijn prijskaartje.
De BBK kost al snel een 1000 euro. De ecu/injectie chips kosten makkelijk 500 tot 1000 euro afhankelijk welk merk enzo.
De veringen kan je van een 300 tot 1500 euro aanschaffen.
Aangepaste remmen kunnen nog relatief goedkoop, maar reken toch ook op een paar honderd.
Op de duur zit je aan een bedrag voorbij het aankoopbedrag en dan gaat hij ook maar een goede 160km/u.
De kader is in principe ook niet voorzien op deze snelheden en vibraties.
Deze kan je ook nieuw kopen voor een 2000euro (wel zeer degelijk, maar voor dat geld natuurlijk...^^)
En plots heb je een helemaal nieuwe MSX die nergens anders te vinden zal zijn. Maar het zal je al makkelijk een 5000euro kosten. :+ _O-
Of het dat nu allemaal waard is betwijfel ik. (dan heb je nog geen nieuwe uitlaat, banden, velgen, achterbrug etc)
Of je rijdt er stock mee (eventueel nieuwe uitlaat en vering en andere tandwielen) dan heb je ongeveer evenveel plezier zonder de zotte kosten.
Cruisen is hij niet voor gemaakt, maar in de stad heb je geen betere moto.

Ik ben ook al drie keer begonnen aan een verhaal maar er steeds mee gestopt omdat er zo verschrikkelijk veel mogelijkheden zijn om de MSX sneller en nog leuker te maken.

Je moet de MSX alleen niet sneller maken om hem leuk te maken. Je moet hem zoals hij standaard is al leuk vinden en alleen dan heeft alles wat je er aan kan veranderen meerwaarde. In Amerika zie je eigenlijk dat iedereen die de Grom te weinig pit vinden hebben ook niet écht tevreden is na een big bore kit. Ze maken bijna allemaal de overstap naar een KTM 390 en zijn daar erg tevreden over en ik denk dat ik dat dan zelf ook zou doen.

Ik heb voor mijzelf de knoop doorgehad en bij mij komt er een BBK op. Het sleutelen vind ik leuk en ik wil er ook beter in worden met het vooruitzicht ooit een motor om te bouwen.
In de planning staat de Kitaco 181cc Neo kit oftewel de kit met krukas. (die krukas is best een ding om er in te zetten) Deze kit is +/- 1100 euro. In huis heb ik nu al een PCV, Wideband2 en Dinojet POD300 liggen. Dit heeft bij elkaar ook al zo'n 700 euro gekost. Daarnaast heb ik ook een kitaco-clutch cover van 300 euro liggen en laat ik de oliekoeler nog even optioneel. Maar die zal ook vast wel komen a 250 euro.
Dit is het mij persoonlijk allemaal waard terwijl het een hele hoop geld is. Maar als je meer vermogen uit de msx wil halen omdat je hem standaard al te weinig vind hebben dan zou ik het als ik jou was laten en rondkijken naar iets anders.

Verder als het gaat om wat de MSX je te bieden heeft dan denk ik een hele hoop. Het is leuk om alles uit hem te halen wat er in zit. Hij heeft het hooligan gevoel omdat hij je zoveel vrijheid geeft. Door de korte wielbasis is hij extreem wendbaar en erg leuk om offroad zand, modder en grindpaadjes mee te nemen en kan je jezelf er toch best mee uitdagen.

Als hij leuk rijdt en je wilt dat hij sneller reageert en een feller gasrespons heeft dan zou ik in eerst instantie gaan voor een conisch luchtfilter als vervanging van de luchtbox (en daarna een ecu reset doen). De uitlaat zou ik als het gaat om prestaties wel echt stock houden. Anders heb je weer een fuelcontroller nodig.
Als tweede zou ik de wheelspacers vervangen naar Tyga wheelspacers die rolweerstand verminderen, hierdoor kan je toch al snel 5km topsnelheid winnen en trekt hij lekkerder op.
Als derde zou ik tandwielverhouding aanpassen. Let wel op dat dan de snelheidsmeter dan niet helemaal meer klopt. Eventueel kan je er ook een lichter flywheel in zetten. Roterende massa vertraagd namelijk, maar haal je het vliegwiel helemaal weg dan verlies je weer redelijk wat koppel.

Als je hier veel plezier uit haalt dan kan je eventueel kijken naar een bbk. Met een 143cc bbk heb je de minste romslomp en veel betrouwbaarheid. Met een simpele bazzaz als fuel controller kom je erg ver. Helaas geldt hierbij wel. Hoe beter en betrouwbaarder je hem wil maken hoe meer geld je er in moet stoppen
 
Als tweede zou ik de wheelspacers vervangen naar Tyga wheelspacers die rolweerstand verminderen, hierdoor kan je toch al snel 5km topsnelheid winnen en trekt hij lekkerder op.

Really?
 

Ik was een beetje aan het slapen toen ik dat typte denk ik. Bedoelde het eigenlijk een beetje in combinatie met het luchtfilter vervangen/aanpassen dat dat soort 'kleine' dingetjes best wel helpen. Er zijn zo ontzettend veel factoren die invloed hebben op de topsnelheid. Reed gister aan de ene kant van de weg en toen reed ik max 83, kon gewoon niet harder. Toen had ik daarna getankt en reed ik de andere kant op en toen reed ik 110.

Iets aangeven als iets X kilometer per uur sneller maken is om te beginnen al reinste onzin. Maar het is wel zo dat hoe meer tegenwerkende factoren je beperkt hoe meer je uit zo'n klein motortje kan halen. En dat ik het lomp in kilometer per uur harder uitdrukte: tsja.... sorry. En uiteindelijk ging me gewoon meer om dat het net als een tandwiel veranderen simpel en goedkoop zelf te doen is.

Originele wheel spacers - rol test

Aftermarket wheel spacers - rol test
 
Ahzo. Het is vooral de wind die invloed heeft haha. Ik denk dat die van mij ongeveer 100km/u gaat.

Hij is trouwens af:

3JOXlAQ.jpg


Zal binnenkort even goede foto's maken. Hij is nu vooral heel goor van het commuten en jezus wat word je nat met een tail tidy... Alles spat omhoog zo tegen je rug aan B|
 
die van mij gaat ongeveer 95 - 107km/u afhankelijk van wind mee en al dan niet bergaf.
Ik ben alleszins niet van plan om nog veel aan te passen. Juist mijn zadel voor het comfort. En dan eindelijk mijn ohlins in mijn voorvork steken. En eens de ketting versleten is, nieuwe tandwielen met een andere ratio.
Dan lijkt die van mij toch ook gewoon af. :)
 
Ik red (gecorrigeerd op gps/Speedohealer) 90-95 op eigen kracht. Maar wanneer de rest van het verkeer +-100 rijdt lukt me door de slipstream van auto's 105-110 te halen (allemaal op de gps, +-9000rpm met een 14T tandwiel voor). Mijn hoogst gemeten ooit is 114 km/h hebben we al een hall of fame? :P
 
Laatst bewerkt:
Ik zat volledig standaard gemakkelijk aan 112km/u, maar met het veranderen naar een yoshi is daar een pak afgegaan. 107max nu naar beneden wind mee.. (op teller)
 
Eindelijk na 4 maand mijn ohlin veren en dempers in mijn voorvork gestoken. Net klaar was nog bezig met spatbord erop te steken en een plotse wolkbreuk. Nog steeds aan het regenen, dus nog niet kunnen testen. Voelt wel al beter aan bij het inveren. Echt zeer benieuwd naar het resultaat.
Nu nog te doen:
Nieuwe banden
Nieuwe ketting en tandwielen
Iets laten doen aan slecht zadel.
Twee nieuwe plugjes en enkele nieuwe boutjes voor spatbord wegens doordraaien.
 
Ik ben benieuwd naar het resultaat Bennie, ik zit zelf ook te overwegen de set van Ohlins te kopen!

Gisteren in Lissabon zag ik ook weer een msx rijden, wat zijn het toch leuke fietsjes om te zien!
 
Dat hadden ze kunnen doen, maar met de stock tandwielverhoudingen lukt het het motortje al niet om door te trekken tot de begrenzer in zijn 4. Een vijfde versnelling zou dus compleet overkill zijn. Het motortje mist gewoon de power om dat door te trekken zonder aanpassen van tandwielen.
Er is wel een 5-speed gearbox te koop (moet je even zoeken op het Amerikaanse grom forum), maar die wordt in de praktijk alleen gebruikt icm big-bore kits en andere tandwielverhoudingen.
 
Hallo beste Grom rijders.
Ik zag laatst een Honda MSX125 waarbij de knipperlichten constant branden.
Betrof het dan wellicht een Amerikaanse versie of heeft die Grom van jullie dat ook standaard?
Vr Gr
 
Hoi Dylan, de knipperlichten voor branden bij mijn msx (model 2014-2016) continue. Naar mijn weten doen ze dat ook bij de Amerikaanse versie (te zien aan de 'grom' stickers). Ik heb nog de originele knippers erop zitten. Aan de achterkant branden ze alleen bij het knipperen
 
Terug
Bovenaan Onderaan