Honda MSX125

Hallo allemaal.
Heeft er iemand van jullie Grom rijders toevallig een Yoshimura uitlaat onder zijn/haar Honda MSX125 zitten?
Ik heb wat zitten zoeken naar een uitlaat en er zijn zoveel soorten.
Ik kwam een Akropovic tegen voor de Honda Grom, maar ook een Yoshimura full exhaust.
Beide even mooi, maar welke van die 2 zou nou de beste keuze zijn en waarom?
Ik hoor graag van jullie.
Vr Gr
 
Hoi Dylan, de Akrapovic is lichter dan de Yoshimura maar beide zijn een enorme verbetering ten opzichte van de standaard (qua gewicht). Waar je op moet letten is dat de Akrapovic momenteel alleen beschikbaar is voor het oude model (2014). De Yoshimura is er voor zowel de de oude als de nieuwe, en er zijn een aantal einddempers van Yoshimura die erop passen. Beide zijn goede merken, het uiterlijk moet de doorslag geven want er zit geen significant verschil tussen de twee.
 
Bedankt voor de duidelijke antwoorden.
Vraagje: een tyga full exhaust, is dat een ander soort uitlaat dan die Yoshimura full exhaust?
Vr Gr
 
Aha.....
Dat ziet er ook dik en vet uit.
Kan geloven dat er uit zo'n Tyga een harder geluid komt.
Mooi spul zeg.
Vr Gr
 
Die Tyga heb ik ook gehoord op de motor van cardiobiker maar zonder demper erin was die voor mij echt veel te luid. Daar kon ik niet op rijden zonder me te storen aan het lawaai dat daar uit kwam. Er zijn een hoop mooie dingen te koop :)
 
Gelijk heb je.
Dan gaat het voor mij in elk geval geen Tyga demper worden.
Iets te luid en ze benne behoorlijk streng hier die dienders.
Ik denk er met een Akra of met een Yoshimura beter mee weg te komen.
Er zijn ook erg veel upgrade parts te koop voor de Grom.
Straks eerst maar beginnen met voor mij het belangrijkste: mooier uitlaatgeluid en optisch geliktere knalpot.
Daarna stap voor stap de andere dingen erop.
Vr Gr
 
Heren en dames........
Is het verstandig als ik gelijk de originele banden van de MSX125 laat vervangen voor een beter merk en type? ( betreft een Honda MSX125 bouwjaar 2018 )
Zoja: welk merk en type banden raden jullie dan aan waarmee de Grom het lekkerst rijdt.
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Heren en dames........
Is het verstandig als ik gelijk de originele banden van de MSX125 laat vervangen voor een beter merk en type? ( betreft een Honda MSX125 bouwjaar 2018 )
Zoja: welk merk en type banden raden jullie dan aan waarmee de Grom het lekkerst rijdt.
Vr gr

Als het een beetje hetzelfde geval is als mijn oude PCX (Standaard honda banden zijn ruk)
Dan Michelin Citygrips :)
 
Bedankt!!
Michelin Citygrips zullen het dan gelijk gaan worden.
Maandag maar gelijk mee laten bestellen.
Laat ik die originele banden er gelijk afhalen.
Wil geen meuk onder die Grom.
 
Was afgelopen middag bij een motorzaak en daar een Optimate druppellader gekocht.
Hingen ook mooie spiegels.
Die originele ronde van de Grom wil ik ook zekers laten vervangen.
Straks alleen nog even kijken welk type spiegel ik er het mooist op vind staan.
 
Heren en dames........
Is het verstandig als ik gelijk de originele banden van de MSX125 laat vervangen voor een beter merk en type? ( betreft een Honda MSX125 bouwjaar 2018 )
Zoja: welk merk en type banden raden jullie dan aan waarmee de Grom het lekkerst rijdt.
Vr gr

Dat hangt er een beetje vanaf wat er onder zit, als het nog steeds de standaard Vee Rubbers zijn meteen doen. Dat is net alsof je op ijs rijdt zodra die nat worden. Met het nieuwe model worden ook nieuwere banden geleverd en die zijn beter dan de Vee's in het nat. Maar beiden komt niet in de buurt van een Michelin/Pirelli/elk andere gerenommeerd merk. Nu het warmer wordt en als je alleen met het droge gaat rijden kan je de stock er onder laten zitten en eind van de zomer nieuwe banden kopen. Dat spreidt de kosten toch meer, maar als je het kan missen zeker upgraden.
Ik rijd op Michelin Power Pure SC, de city grips schijnen in het nat beter te zijn (geen ervaring). Op het droge zijn ze erg goed.

Zo.........heb de Yoshimura full exhaust binnen.
Nu de rest van de spulletje nog.

Zo he, dat is snel. Heb je de motor inmiddels dan ook al?
*O* Ik heb alleen al pret aan het meegenieten met je
 
Hoi hoi.
Heel erg bedankt voor het meedenken en voor je adviezen.
Ik heb helaas de Grom nog niet, want mijn dealer moet de motor nog regelen.
Ik hoop dat het met een paar weken lukt om erop te rijden.
Kwestie van geduld, maar gaat zekers goed komen.
Ik keek en kijk me suf naar al die You Tube filmpjes over deze Grom.
Met name in Amerika schijnt het een beste Hype te zijn en daar zijn ze flink bedreven in het verbouwen en naar eigen smaak aanpassen van de Grom.
Ik heb al een aantal modellen voorbij zien komen waarvan ik denk: potdomme dat hebben ze mooi gedaan.

Gisteren was ik in Bodegraven bij een motorzaak.
Wat een mooie en grote zaak was dat en knettersdruk met motorvolk.
Hadden ze een nieuwe maar ook het ouder model Grom staan.
De optische verschillen ertussen zijn goed zichtbaar vind ik.
Met name het koplampgedeelte en de hoog geplaatste uitlaat bij het iets oudere model vielen gelijk op.

Wat die banden betreft heb je gelijk.
Ik zal straks eerst maar even kijken wat er fabrieksaf onderligt.
Wellicht hebben ze ervan geleert en gooien ze er tegenwoordig standaard Michelins onder of in elk geval betere banden dan die Vee rubbers.
Rijden met regen gaat zelden gebeuren met die Honda Grom kan ik je vertellen.
Dus ik denk dat indien er toch nog van die stock knake banden onderzitten ik die dan dit seizoen eerst maar oprijd.
Dan eind van het seizoen gaat ze op stal ivm met de pekel en winter en dan geef ik haar gelijk een goede onderhoudsbeurt en laat ik de banden vervangen.

Dan nog even iets anders.....
Ik denk dat ik straks de keuze ga maken om de Honda Grom alleen maar te laten rijden op Shell V-power 98.
Zit veelal tussen de oren, maar heb het idee en gevoel dat de machine dat net even lekkerder vind dan die Euro 95.
Het is tenslotte maar een 1 cilinder luchtgekoeld 2 kleps blokje.
Ik weet zo even niet of er hier Grom rijders/rijdsters zijn die ook alleen maar Euro 98 tanken, maar voor wat die Grom verbruikt aan peut hoef ik het voor de hogere prijs van V-power niet te laten.

Ik heb nog gekeken naar zo'n Tail Tidy.
Mooi spul, maar ook daar zitten net als met die uitlaten verschillende opties tussen.
Het zou geweldig zijn om van de zomer eens met een aantal Groms bij elkaar te komen om zo gedachtes, upgrades en ervaringen uit te wisselen.
Weet niet hoe groot de groep Grom rijders is in Nederland, maar wellicht een leuk idee zo'n meeting.

Ik heb ontzettend veel zin aan die Grom straks.
Gisteren ook even op de Grom gezeten bij die motorzaak en viel me gelijk op dat het zadel best wel hard was.
Leek veel op het voorhene zadel van mijn Kawasaki Z300.
Wellicht dat ik dat zadel laat vermaken in de toekomst bij iemand die zadel kan aanpassen dmv vulling erbij te doen of juist eruit te halen op sommige plekken.
Fijne zondag allemaal.
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Oja..........
Wat ik me ook heb lopen afvragen is hoe ik straks kan spelen met een andere tandwielverhouding op de Grom.
Het zou toch eigenlijk moeten kunnen om er andere tandwielen op te zetten zodat de Grom iets minder snel optrekt vanuit stilstand, maar dan wel wat wint op topsnelheid.
Als zou je maar een 5km per uur winnen op topsnelheid door het aanpassen van andere tandwielen, dan zou dat toch mooi een winst zijn lijkt me.
Mijn komende Yoshimura schijnt ook al iets meer winst te gaan leveren, maar of dat werkelijk zo zal zijn in de praktijk moet zich nog maar gaan bewijzen.
Ik las laatst ook wat over een andere luchtfilter ofzo.
Over dit soort zaken wil ik me nog flink gaan inlezen.
Maar alles stap voor stap en op z'n tijd.
Vr Gr
 
Wat die banden betreft heb je gelijk.
Ik zal straks eerst maar even kijken wat er fabrieksaf onderligt.
Wellicht hebben ze ervan geleert en gooien ze er tegenwoordig standaard Michelins onder of in elk geval betere banden dan die Vee rubbers.
Rijden met regen gaat zelden gebeuren met die Honda Grom kan ik je vertellen.
Dus ik denk dat indien er toch nog van die stock knake banden onderzitten ik die dan dit seizoen eerst maar oprijd.
Dan eind van het seizoen gaat ze op stal ivm met de pekel en winter en dan geef ik haar gelijk een goede onderhoudsbeurt en laat ik de banden vervangen.

Als je een nieuwe hebt zullen er waarschijnlijk geen Vee's onder liggen, maar Michelin's zullen het ook niet zijn. De stock banden hebben prima grip in het droge, wat mooi uitkomt als je niet van plan naar buiten te gaan. Als er toch Vee's onder liggen zou ik ze wél wisselen, want je weet nooit wanneer je overvallen wordt door een bui.

Dan nog even iets anders.....
Ik denk dat ik straks de keuze ga maken om de Honda Grom alleen maar te laten rijden op Shell V-power 98.
Zit veelal tussen de oren, maar heb het idee en gevoel dat de machine dat net even lekkerder vind dan die Euro 95.
Het is tenslotte maar een 1 cilinder luchtgekoeld 2 kleps blokje.
Ik weet zo even niet of er hier Grom rijders/rijdsters zijn die ook alleen maar Euro 98 tanken, maar voor wat die Grom verbruikt aan peut hoef ik het voor de hogere prijs van V-power niet te laten.

Dit is echt zonde van je geld. Het blokje van de msx heeft geen enorme compressie (9.3:1) en de mannen bij Honda die jaren hebben geleerd om dit te ontwerpen geven zelf aan dat een RON 91 benzine voldoende is. 'knock'/kloppen zal dus niet een probleem zijn en hier gooi je gewoon geld weg (om nog maar te zwijgen over het feit dat Shell V-power tegenwoordig ook gewoon RON98RON95 is met additieven :X ). Wat betreft additieven zit er wel degelijk verschil tussen de fabrikanten. Alle tankstations mengen gewone euro 95 (met dus 5-10% bio-ethanol) met 'brandstofverbeteraars'. Deze voorkomen dat de bio-ethanol neerslaat, verhogen eventueel de klopvastheid (maar zoals gezegd is dit onnodig) en zouden een reinigende werking hebben voor het brandstofsysteem en koolafzetting voorkomen. Als je een benzine wil zonder ethanol (redenen/onzin genoeg te vinden hier op MF waarom je dit wel/niet zou willen) moet je BP Ultimate of Esso Excelium tanken (of de genoemde Firezone Competition 102), maar hier heb je alleen baat bij als de motor langer stilstaat omdat dit de bezinking van bioethanol voorkomt.
Moraal van het verhaal: als je rijdt: 95 tanken, staat die lang stil? benzine zonder ethanol. De grom heeft geen voordeel van een hoger octaangetal (tenzij je hier specifiek op tunet maar dan kan je dus ook niet meer op 'slechtere' benzine rijden). Het geld dat je overhoudt is vele malen meer dan de verbruikswinst die het oplevert of een flesje motorreiniger. Na verloop van tijd kan je (zeker bij de grom) een hele blokrevisie laten uitvoeren voor het geld dat je anders aan twijfelachtige reinigers in de benzine hebt besteed en dan heb je een nieuw blok!


Ik ga ook een tail tidy installeren, maar hiervan krijg je wel een natte rug als de straat nat is :P. Ik vind het harde zadel juist fijner op lange ritten, maar zit zelf ook al rond te kijken voor een bagster zadel o.i.d. : O-)
Ik ben in voor een meet, maar er zullen niet veel grom rijders zijn ben ik bang.. :9
 
Laatst bewerkt:
Hoi hoi.
Wederom weer bedankt voor jouw uitgebreidelde uitleg.
Ik ga dan toch maar lekker rondknorren straks op Euro 95 met de Grom.
Als ik haar wegzet van de winter ivm die nare pekel dan gooi ik er wel ethanol vrije peut in.
Wat jammer dat er zo weinig animo is voor de Grom.
In het buitenland is dat wel anders.
Kennelijk houden echte Hollanders niet zo van motorscooters en lichte motorfietsen.
Ik denk haast zeker te weten dat dat nimmer zal veranderen.
Best wel jammer.
Ben blij net effe anders in elkaar te steken.
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
Wat dat harde zadel van de Grom betreft, kennelijk bevalt het jou goed.
Ik kan er helaas nog weinig over vertellen want het bleef bij mij slechts bij paar minuten proefzitten op de Grom in de Showroom van de motorzaak.
Maar uit ervaring met de Kawa Z300 die ook een best wel hard zadel had, kreeg ik na een uurtje rijden al een zere reet.
Wat een ellende was dat zeg.
Dan even 10 minuten een rookpauze, maar zodra ik daarna weer opstapte begon het achterwerk al vrij vlot weer op te spelen.
Mijn ervaring met harde zadels is dus helaas net effe anders dan die van jou.
Maar ik ken iemand die zadels vermaakt en wellicht kan die het zadel prettiger maken van de Grom voor behoud van mijn achterwerk.

Wat die Tail Tidy betreft een echte aanwinst uit optisch oogpunt.
Maar met regen gaat het geheid een nat ruggetje opleveren.
In het slechtste geval kan iemand op een Grom dus een zeiknatte rug krijgen en een zere reet van dat zadel. Ha ha ha ha ha
Maar dat zal vast niet snel gebeuren.
Ik vind die Tail Tidy echt mooi om te zien.
Maar het gebruiksgemak wil ook wel wat zeggen voor mij.
Ik ben straks van plan om flink wat kilometers te gaan maken met de Grom.
Na werktijd even de Grom pakken en in het weekend om heerlijk te ontstressen en uit te waaien lijkt me ideaal met de Grom.
Om dan te worden overvallen door een zomerbui gaat dan geheid een natte rug opleveren.
Ik laat het onderwerp Tail Tidy nog even rustig bezinken.

Wel gaan er zo spoedig mogelijk andere spiegels op.
Ook andere handvatten staan in de planning.
Het hoeft allemaal niet zo veel centen te kosten maar maakt zo'n Grom optisch wel een stuk gelikter.
De Yoshimura uitlaat die ik over heb kunnen nemen schijnt nieuw ook flink aan de prijs te zijn.
Heb zitten Googlen en kwam via zo'n Chinese site een soortgelijke uitlaat tegen.
Sterker nog: ook onder de noemer Yoshimura.
Maar.......nadat ik beide foto's naast elkaar had gelegt, was die zogenaamde Yoshimura van die Chinese site toch echt een neppert.
Koste overigens de helft van de nieuwprijs van mijn echte Yoshimura.
Als iemand dus niet goed oplet of scherp is, kan je dus flink genept worden.
 
Laatst bewerkt:
Toch nog even een vraag aan de Grom kenners.
Hoe hebben jullie dat gedaan betreffende het inrijden van een nieuwe Grom?
Zaten er nog restricties aan wat betreft een bepaald maximaal toerental moeten aanhouden de eerste 1000 kilometer?
Ik kan er via het internet niks over vinden.
Vr gr
 
Zo......heb daarnet de motorscooter weggebracht naar de Dealer.
Nu wachten op de Grom en moet nog op kenteken worden gezet.
Afgelopen weekend een motorhoes besteld voor de Grom.
Een gewone binnenhoes waarmee ik de Grom straks ga toedekken als ze in de garage staat.
Ook zet ik een stekker van een Optimate druppellader op de Grom, zodat als zij straks stil staat de druppellader eraan wordt gezet.
Ik heb hier hele goede ervaringen mee en met name voor behoud van de levensduur van de accu.
Hoop met een paar weken rond te kunnen rijden op de Grom en dan gelijk binnendoor knorren naar een motorzaak waar ik andere spiegels wil halen.
Wellicht dan ook gelijk andere handvatten erbij.
Zag daar laatst leuke spullen staan, maar wil dat toch liever bekijken met de Grom erbij.
Dan is het gewoon even droogpassen en dan zie ik gelijk wat het mooiste is.
Vr gr
 
Wat jammer dat er zo weinig Grom rijders zijn.
De animo voor deze lichte/kleine A1 fiets is dus behoorlijk laag onder het Hollands publiek.
Ik denk dat dat te maken heeft met de vaak toch wel forse prijs die betaalt moet worden voor een Honda MSX125.
Nieuw of tweedehands, ze zijn en blijven al jarenlang flink aan de prijs heb ik gemerkt.
Een nieuwe Grom kost al gauw krap 4300 euro en voor zo'n fiets waarmee het gebruiksgemak behoorlijk laag ligt is dat inderdaad een flinke prijs.
De Funfactor is des te hoger denk ik, en dat was voor mij de reden om een Grom te nemen.
Ook is het een motorfiets die men niet 1.2.3 overal en elke dag ziet rijden.
Niet in Holland tenminste.
Ik ben van mening, ondanks de Grom nog niet eens te hebben of er op gereden te hebben dat het meer een fietsje is voor erbij als spele-ding.
Soort van second bike dus.
Want ik geloof er heilig in na het lezen van alle info en zien van You Tube filmpjes, dat ik met de komende Grom strak meer plezier ga beleven dan dat ik voorheen deed met mijn dikke toerbuffel.
Dus ik vind het jammer dat de animo voor de Grom zo laag is, maar ik begrijp het helemaal waarom men er doorgaans net niet voor kiest om ook op een Grom te willen rijden.
Hoge prijs en minder gebruiksgemak zullen de redenen zijn.
Fijne werkweek allen.
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
Wat jammer dat er zo weinig Grom rijders zijn.
De animo voor deze lichte/kleine A1 fiets is dus behoorlijk laag onder het Hollands publiek.
Ik denk dat dat te maken heeft met de vaak toch wel forse prijs die betaalt moet worden voor een Honda MSX125.
Nieuw of tweedehands, ze zijn en blijven al jarenlang flink aan de prijs heb ik gemerkt.
Een nieuwe Grom kost al gauw krap 4300 euro en voor zo'n fiets waarmee het gebruiksgemak behoorlijk laag ligt is dat inderdaad een flinke prijs.
De Funfactor is des te hoger denk ik, en dat was voor mij de reden om een Grom te nemen.
Ook is het een motorfiets die men niet 1.2.3 overal en elke dag ziet rijden.
Niet in Holland tenminste.
Ik ben van mening, ondanks de Grom nog niet eens te hebben of er op gereden te hebben dat het meer een fietsje is voor erbij als spele-ding.
Soort van second bike dus.
Want ik geloof er heilig in na het lezen van alle info en zien van You Tube filmpjes, dat ik met de komende Grom strak meer plezier ga beleven dan dat ik voorheen deed met mijn dikke toerbuffel.
Dus ik vind het jammer dat de animo voor de Grom zo laag is, maar ik begrijp het helemaal waarom men er doorgaans net niet voor kiest om ook op een Grom te willen rijden.
Hoge prijs en minder gebruiksgemak zullen de redenen zijn.
Fijne werkweek allen.
Vr Gr
:Y

Ik vind de Grom (waarom moet hij MSX heten in Europa? :9) ook een leuke brommer maar vier duizend euro voor een klein 125cc motortje gaat mij te ver. In het buitenland kun je ze tweedehands al voor 2000 euro scoren, dat is wel interessant. Maar importeren is denk ik niet echt rendabel gezien je dan weer een boel belasting mag betalen. Dus ik wacht gewoon geduldig tot ze onder de 2k komen in Nederland.
 
BPM valt wel mee en keuren is ~€100. Moet je wel een wat oudere zoeken. Dan betaal je minder BPM.
 
Toch nog even een vraag aan de Grom kenners.
Hoe hebben jullie dat gedaan betreffende het inrijden van een nieuwe Grom?
Zaten er nog restricties aan wat betreft een bepaald maximaal toerental moeten aanhouden de eerste 1000 kilometer?
Ik kan er via het internet niks over vinden.
Vr gr
In het boekje staat de eerste 500km 'rustig aan' te doen, in principe is het een onverwoestbaar blokje en er zijn legio verhalen van mensen die van begin aan vol gassen zonder problemen. Maar goed inrijden vergroot wel de levensduur. Wat ik heb gedaan:
0-100km <5000rpm
100-200 <6000rpm
200-300 <7000rpm
300-400 <8000rpm
400-500 <9000rpm
Hierbij geprobeerd zoveel mogelijk te variëren in de toeren (dus geen lange stukken dezelfde snelheid) en het blokje niet te zwaar belasten (voor zover dat kan). Dus geen vol gas om die toeren te behalen. Onder de 5000 toeren blijven was praktisch niet te doen.
Tegenwoordig is de behoefte aan inrijden vele malen kleiner dan 30 jaar geleden, het levert geen nadeel meer op het niet te doen (je kan bijna niks meer stuk rijden) maar door het wel goed te doen vergroot je de levensduur.
Soort van second bike dus.
:Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan