Motorrijles: Kletsen over lessen #7 'Loopt de rem nou aan.?'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je mag zelfs twee oefeningen helemaal onvoldoende doen (dus 0x op je examen goed laten zien), deze moeten dan wel in de verschillende clusters zijn (snel/langzaam/remmen/lopen). Alle oefeningen mag je 1x opnieuw doen (dus twee pogingen per oefening).

In mijn geval liep ik af en toe te kloten met de precisie stop en dus ook de langzame slalom. Ik wist dat ik die beide fout kon doen en dan was ik alsnog geslaagd. Uiteindelijk heb ik alles goed gedaan (precisie stop moest geloof ik 1x overnieuw), maar het gaf wel lekker veel rust.

Helaas pindakaas, maar de langzame slalom is toch echt verplicht ;) .

[edit: toevoeging]

Verplicht
Lopend achteruit parkeren
Langzame slalom
Uitwijkoefening
Noodstop
 
Laatst bewerkt:
Haha held! Precies op die manier begon het voor mij ook, maar dan in Vietnam op een of andere Chinees-namaak-Honda-barrel van 125cc door de smalste modderige bergpassen en ravijnen en daarna twee weken lang op een echte Japanse 250cc crosser heel veel kilometers door Laos gemaakt.

Na terugkomst in Nederland maar snel begonnen met lessen en dat ging gelukkig lekker vlot en allemaal in 1 keer. Hoop dat jij door die ervaring ook met weinig lessen toe kunt, al zul je nog wel merken dat het heel anders is om in een door regels georganiseerde verkeersomgeving te rijden :+
Haha ja, en dan reden we ook vaak nog met 2 man + bepakking. Mede vanwege de grote hoogte (4000+ meter) moest zo'n Enfield-500 er dan flink aan sleuren. De enige echt hachelijke momenten beleeften we toen we door de regen 3 uur vertraagd werden en een groot deel 's nachts moesten rijden. Voor een indruk van het (nachtelijk) verkeer in India verwijs ik graag naar de India-special van onze vrienden van TopGear :X

Maar leuk inderdaad om te zien hoeveel meer er (hier ;)) bij komt kijken dan sturen en schakelen. Hangen, tegenhangen, rem- en kijktechnieken, noem maar op. Allemaal zaken waar ik niet echt (bewust) mee bezig was. In het najaar 6 weken naar Nepal, en nu ik een beetje weet wat te verwachten kan ik het bijna niet maken om weer zonder papiertje te gaan :)

Ik zal hieronder nog wat sfeerfoto's toevoegen.
full
 
Helaas pindakaas, maar de langzame slalom is toch echt verplicht ;) .

[edit: toevoeging]

Verplicht
Lopend achteruit parkeren
Langzame slalom
Uitwijkoefening
Noodstop
Ja, hij is verplicht: hij wordt dus sowieso gevraagd. Maar voor zover ik uit de informatie van het CBR heb begrepen hoef je em niet verplicht voldoende te doen, zolang je een andere opdracht in dat cluster maar wél goed doet.

Over de YouTube filmpjes: als je een beetje zoekt kom je nog meer AVB filmpjes tegen (ook met uitleg). Die zijn zeer de moeite van het kijken waard, omdat ze het even anders laten zien dan jouw instructeur het uitlegt.
 
hehe wel mooie plaatjes @JasperM. Ik weet zeker dat je hier een paar lessers hebt geïnspireerd om te tochten in het onbekende :P
 
Haha ja, en dan reden we ook vaak nog met 2 man + bepakking. Mede vanwege de grote hoogte (4000+ meter) moest zo'n Enfield-500 er dan flink aan sleuren. De enige echt hachelijke momenten beleeften we toen we door de regen 3 uur vertraagd werden en een groot deel 's nachts moesten rijden. Voor een indruk van het (nachtelijk) verkeer in India verwijs ik graag naar de India-special van onze vrienden van TopGear :X

Maar leuk inderdaad om te zien hoeveel meer er (hier ;)) bij komt kijken dan sturen en schakelen. Hangen, tegenhangen, rem- en kijktechnieken, noem maar op. Allemaal zaken waar ik niet echt (bewust) mee bezig was. In het najaar 6 weken naar Nepal, en nu ik een beetje weet wat te verwachten kan ik het bijna niet maken om weer zonder papiertje te gaan :)

Ik zal hieronder nog wat sfeerfoto's toevoegen.[afbeelding]

Haha heerlijk die foto's, zo herkenbaar! Ik heb het nachtrijden helaas ook meegemaakt, zowel midden in de Laotiaanse Jungle als in Peru op de wegen rond Cuzco, beiden op hun eigen manier echt sick. Maar vooral nadat we in Laos een aanvaring met de Black H'Mong bergstam en hun AK-47's hadden gehad en toen na zonsondergang alleen maar terug konden rijden naar de laatste bewoonde plek (drie uur verder terug). Er was nou eenmaal maar één lange uitgegraven weg door de jungle en met gebaren werd ons vrij duidelijk gemaakt dat de kant die we op wilden toch écht onprettig zou eindigen.

Als ik thuis ben zal ik eens kijken of ik wat foto's kan optrommelen.

Edit: Heb er alvast twee die ik online heb staan:
476112_10150824766800732_459357243_o.jpg

384411_10150421343870732_210744541_n.jpg


Die special zone na 100km was dus waar we zonder ons ergens van bewust te zijn lekker heen waren getuft met als doel in het stadje te overnachten wat achteraf het Amerikaans hoofdkwartier bleek te zijn tijdens de oorlog die ze zogenaamd nooit in Laos gevoerd hebben. Google maar op Long Tieng of kijk "the most secret place on earth". |(
 
Laatst bewerkt:
Even een stukje alleen gereden. Wat? hoe kan dat? Je hebt je rijbewijs helemaal niet... ah paniek, nee valt allemaal mee. Ik had 2 uur lang AVB gedaan en het was benauwd. Was er met mijn kop niet helemaal bij toen we terug naar de rijschool reden. Instructeur zei, hier rechtsaf. Dus dat deed ik netjes, had vervolgens alleen wel weer links moeten invoegen om rechtdoor te gaan. :z

Dus ik zat op de baan voor rechtsaf bij de stoplichten en dat was nie goed nie. Mijn instructeur ging met andere leerling rechtdoor (stonden beide op groen). Dus ik reed steeds verder bij ze vandaan. "Probeer maar...kkrrgg hie..kfgg"... lekker bereik :?

Toen ik verderop bij de stoplichten linksaf wou om terug te rijden, was alles afgezet. Dus ik moest rechtdoor, naja.. om een lang verhaal kort te maken. Ik heb ongeveer 15 minuten alleen rondgereden, zonder instructeur in mijn oor, zonder iemand die constant op je let. En ik moet zeggen, het was heeeeerlijk!! Je rijdt een stuk zekerder en zat echt met een smile op de motor, echt genieten. Zo heb ik toch na deze wat onhandige actie een mooie ervaring opgedaan. Heeft me zelfs gemotiveerd, weet nu waar ik het voor doe.

Mooi dat je er lekker van hebt kunnen genieten! Heb een keer meegemaakt dat de instructeur ons de snelweg af wilde sturen maar ik kon dat met die wind niet verstaan dus was lekker doorgetuft. Alleen ging de instructeur toen helaas achter mij aan, misschien wel net zo als in dat filmpje :P en mocht de andere lesser mooi op eigen houtje de weg terug naar de rijschool gaan zoeken.
 
Cool Guido! Daar ook zonder rijbewijs aan de slag gegaan dus? Gewoon opstappen en gaan, alles kan alles mag. Maar of het achteraf 100% verstandig is geweest....... ;) haha
 
Cool Guido! Daar ook zonder rijbewijs aan de slag gegaan dus? Gewoon opstappen en gaan, alles kan alles mag. Maar of het achteraf 100% verstandig is geweest....... ;) haha

Voor de neus van de verhuurder in Vietnam geleerd ja (€2 per dag overigens :P) er werd me even snel uitgelegd hoe het schakelen en remmen werkte door een maat die zelf al wel twee proeflessen had gehad in Nederland :P

Verhuurder: "Have you ever ridden before?!?!?!"
- "Yes, yes, no wolly, just some time ago."

Wonderbaarlijk genoeg ging het in 1 keer goed bij het wegrijden en heb ik hem pas een paar keer laten afslaan toen we al lang en breed uit Sapa weg waren. Grappig genoeg was mijn maat wel de eerste met echte schade omdat zijn achteras er ineens besloot mee op te houden en de ketting hem om de oren vloog. Heb hem toen op mijn eerste dag rijden een paar kilometer de berg op kunnen slepen tot we in een dorpje kwamen waar ze het hele ding hebben vervangen voor een eurootje of 5, die de verhuurder mooi kon vergoeden door ons de huur kwijt te schelden.
 
Volgens mij heeft Saskia inmiddels al een hoop tips mee gekregen. Maar geef vooral niet op, en blijf doorgaan! Probeer je te ontspannen. En hou je einddoel in gedachten. Een beetje zingen helpt bij mij ook als het even niet lukt.
Maar volgens mij ben ik nog niet tegen gekomen of je elke keer op dezelfde motor lest?
Neem aan dat de rijschool er meerder heeft staan ? Probeer dan eens een andere motor. Elke motor rijdt weer anders. Ikzelf reed pas lekker vanaf de 3e keer, nadat ik van fiets was gewisseld. Nu gooi en smijt ik letterlijk met die fiets.

Ja bedankt heren voor al jullie nuttige tips! :} Ik ga vanavond weer vol vertrouwen op de motor en probeer echt die knop om te gooien en er een beetje 'schijt' aan te hebben.
Ik ben begonnen met lessen op een Honda CBF 500, na les 3 overgestapt op een Honda Hornet 650 (?) omdat die een stuk groter is (ben lang en erg lange benen) de Hornet voelt voor mij veel beter aan dan de CBF. Je zou denken dat het daar dus niet aan kan liggen. We zullen zien vanavond hoe het gaat, gaat het weer bagger misschien dan toch even een proeflesje bij een andere rijschool. Al voelt dat wel een beetje als verraad want mijn instructeuren zijn echt lieverds.
 
Succes vanavond Saskia!

Hoop voor je dat het nu wat lekkerder gaat! :) Ik had je verhaaltje gelezen, klinkt wel herkenbaar.. Ik denk af en toe ook nog steeds: Nee, dit ga ik echt nooit beheersen, kan er net zo goed mee stoppen.. Maar dan probeer ik mezelf zo gauw mogelijk weer te realiseren dat ik alle tijd heb en dat het ooit, of het nu over 10 of over 20 lessen is, echt wel goed komt. :)

Ik ben ook wel jaloers als ik hoor dat iemand na 6 AVB lesjes al examen mag doen en lekker de weg op mag, ik heb nu 11 AVB lessen gehad en ik moet echt nog wel wat dingen verbeteren voordat ik het überhaupt aan mag vragen dus dat duurt nog wel een tijdje denk ik.. Maarja, de aanhouder wint! :)
 
Voor de neus van de verhuurder in Vietnam geleerd ja (€2 per dag overigens :P) er werd me even snel uitgelegd hoe het schakelen en remmen werkte door een maat die zelf al wel twee proeflessen had gehad in Nederland :P

Verhuurder: "Have you ever ridden before?!?!?!"
- "Yes, yes, no wolly, just some time ago."

Wonderbaarlijk genoeg ging het in 1 keer goed bij het wegrijden en heb ik hem pas een paar keer laten afslaan toen we al lang en breed uit Sapa weg waren. Grappig genoeg was mijn maat wel de eerste met echte schade omdat zijn achteras er ineens besloot mee op te houden en de ketting hem om de oren vloog. Heb hem toen op mijn eerste dag rijden een paar kilometer de berg op kunnen slepen tot we in een dorpje kwamen waar ze het hele ding hebben vervangen voor een eurootje of 5, die de verhuurder mooi kon vergoeden door ons de huur kwijt te schelden.
Geweldig _O- Dat zijn toch prachtige avonturen. Zo kwam ik er op een avond achter een lekke achterband te hebben, beetje in de stress want we moesten de volgende ochtend bijtijds vertrekken en WAAR vind je dan zo snel iemand die dat kan fixen?

Nou dat bleek geen probleem, (bijna) iedere willekeurige Indier - en dat zijn er een hoop! - heeft blijkbaar binnen 5 minuten de achteras van een Enfield los en nog eens 5 minuten later de band geplakt. €0,60 verder en we waren weer op pad :) Voordeel was dat de Enfield natuurlijk motor nr. 1 is en onderdelen/kennis goed verkrijgbaar is.

Zo heb ik een Fransman ontmoet die 4 uur! lang hoog in de Himalaya langs de kant van een eenzame weg in een door god verlaten omgeving heeft gezeten met een kapotte koppeling. Na eindeloos wachten verscheen er dan EINDELIJK een vrachtwagentje aan de horizon, en die wist toevallig wel hoe je dat ter plekke even kon fixen :P Je moet er maar niet te lang over nadenken wat er anders was gebeurd (nb. je telefoon heeft er (Kashmir/Ladakh) geen bereik vanwege de politieke situatie).....

Maar laten we er geen vakantieavonturen-topic van maken ;)
 
Laatst bewerkt:
In verhouding met jullie avonturen klinkt mijn avontuurtje op van die 125cc automaatjes in Thailand erg saai. Al was het off-roaden met die dingen enorm grappig. Later ook nog eentje in een stadje gecrasht op een stalletje waar ze buckets verkochten (emmers met alcohol + frisdrank + rietjes)... dat was iets minder ;). Uiteindelijk enkel wat hechtingen in m'n hand (litteken aan overgehouden als herinnering) en een preventieve antibiotica kuur die ik meteen aan de kant smeet ivm liever veel zuipen ;). Wat we allemaal niet voor idiote dingen uitspoken.
 
Oeh, AVD bekend! 7 augustus. Mag dat geupdate lieve simon?

En nu krijg ik ineens ook heel erg zin om eindelijk die motorvakantie door noord india te maken. Kunnen jullie misschien een topic aanmaken in reizen om met een mooi verhaal af te steken?
 
Laatst bewerkt:
Kijk, als je als beginnend lesser nou een beetje bang bent voor die motor, hier is wat de motor voor je doet: hoe gek en raar je zelf ook doet, die motor wil gewoon rechtop doorrijden.


Dus als je niet al te gekke dingen doet, blijf je er gewoon op zitten. De motor helpt je altijd om goed rechtdoor te rijden.
 
Bfly
Eerste rijles: 29 april 2013
Theorie:nope
AVB:nope
AVD:nope
Rijschool: L op het dak
Lesmotor: Kawasaki ER6N

Heb nu 8 lessen gehad, en fiets elke les helemaal vrolijk naar huis. Moet ook altijd direct thuis even delen wat ik nou weer gedaan heb. Afgelopen zaterdag voor het eerst snelweg gedaan, was weer een leuke ervaring. Wel grappig dat je tijdens het dubbel lessen met iemand anders al zo verschillende rijstijlen ziet!!! Het lessen is al genieten, dat brengt wat voor de toekomst!
 
Hej Saskia,

Het klinkt bijna als een last voor je als ik het zo lees. Ik had dat de eerste 2 lessen ook, dat gevoel en suuuperkritisch op mezelf, maar toen bedacht ik me: ik doe dit omdat ik het leuk vind! Het is iets voor de lol, als spelen op zo'n ding, dus let it go die stress, en zie elke les als even een uur lang mogen doen wat je leuk vindt! Verder moet je je om aantal lessen of tijd niet te druk maken. Dat was mijn insteek ook eerst: ik wil het zsm hebben, maar nu denk ik: ik wil zo veel mogelijk goede ervaring hebben, en liever een oefening tig keer doen en dan goed kunnen, dan het er doorheen raggen en later denken: had ik maar wat meer dit of dat...

Zie het plezier en gun jezelf de tijd die jij nodig hebt. Het is leuk!
 
Ja bedankt heren voor al jullie nuttige tips! :} Ik ga vanavond weer vol vertrouwen op de motor en probeer echt die knop om te gooien en er een beetje 'schijt' aan te hebben.
Ik ben begonnen met lessen op een Honda CBF 500, na les 3 overgestapt op een Honda Hornet 650 (?) omdat die een stuk groter is (ben lang en erg lange benen) de Hornet voelt voor mij veel beter aan dan de CBF. Je zou denken dat het daar dus niet aan kan liggen. We zullen zien vanavond hoe het gaat, gaat het weer bagger misschien dan toch even een proeflesje bij een andere rijschool. Al voelt dat wel een beetje als verraad want mijn instructeuren zijn echt lieverds.

En, hoe is het gegaan?
Ben je nog bij je instructeur achterop gegaan om de proeven te ervaren?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan