De GT750 van Joost

Hij doet eeet! Film bewijs komt eraan, courtesy of Bowler ;)

Op 3 cilinders, met gasrespons, nu nog stationair omlaag krijgen en dan kan het tunen beginnen, lambda sensor staat ook op de planning voor de komende dagen.

Denk dat ik wel kan stellen dat dit de eerste GT750 ter wereld is met sequentiele brandstofinjectie, of in ieder geval de enige waar bewijs van is te vinden op internet ;)
 
Hij doet eeet! Film bewijs komt eraan, courtesy of Bowler ;)

Op 3 cilinders, met gasrespons, nu nog stationair omlaag krijgen en dan kan het tunen beginnen, lambda sensor staat ook op de planning voor de komende dagen.

Denk dat ik wel kan stellen dat dit de eerste GT750 ter wereld is met sequentiele brandstofinjectie, of in ieder geval de enige waar bewijs van is te vinden op internet ;)

Mooi man :} met die motor zou je eigenlijk een bezoekje moeten brengen aan het treffen van de GTclub dit jaar.
 
Laatst bewerkt:
Fantastisch dit! Wat een genot om te zien en horen.

R E S T E C P!

scale.php
 
Bedankt voor alle felicitaties en restecp ;) Ben er zelf uiteraard ook errug blij mee, na het filmpje heb ik er nog een beetje zitten afstellen en kwam het stationair al omlaag en met een beste gasrespons dus heb er wel vertrouwen in.

Mn RPM signaal is echter 1/3 van wat het moet zijn door een software issue en daardoor injecteert hij slechts 1x per 3 omwentelingen (!) er is dus nog ruimte voor improvement ;) Ik ga nu zo straks 3 spoeltjes om de bougiekabels wikkelen om 3 pulsen per omwenteling te krijgen ipv 1 puls per omwenteling (direct van bobine signaal) zoals het nu is, hopelijk lost dat mn probleem op.

Tom, lijkt me gaaf om hiermee over assen te scheuren (hoe zit het met dBs enzo?), maar het is wel allemaal een beetje kort dag. Misschien kan ik er wel mee aanwezig zijn en niet rijden :)
 
Als ik ga rijden wordt het toch een toer sessie, dan wordt ik tenminste niet vernederd door 250/350 2 cilinders maar door 1000cc 4 cilinders, is beter minder slecht voor mn ego ;)
 
Middernacht mini update; het verhaal met de spoeltjes om de bougie kabels werkte niet, te klein signaal voor de ECU om iets mee te kunnen. Direct van 3 bobines tegelijkertijd werkte ook voor geen meter, dus tijd voor andere aanpak.

Ik had nog een VR (krukaspositie) sensor van een ford fiesta liggen (dat soort dingen gebeuren) en die zijn gemaakt om een signaal te genereren bij langs vliegend metaal en laat er nou net een schijfje achter de ontsteking zitten om de ouderwetse puntjes mee af te stellen, met 3 nokjes per omwenteling!

Lang verhaal kort, nieuwe sensor, nieuwe kansen! Komt nu een mooi duidelijke 300rpm uit op de startmotor, morgen ding wat beter vastzetten en dan ff weer starten en vergelijken met originele toerenteller. Denk ook dat het morgen eindelijk tijd wordt om de lambda sensor in de uitlaat te gaan lassen, niet echt zin in omdat alle tapeinden/tapgaten wel hun beste tijd hebben gehad :X
 
Middernacht mini update; het verhaal met de spoeltjes om de bougie kabels werkte niet, te klein signaal voor de ECU om iets mee te kunnen. Direct van 3 bobines tegelijkertijd werkte ook voor geen meter, dus tijd voor andere aanpak.

Ik had nog een VR (krukaspositie) sensor van een ford fiesta liggen (dat soort dingen gebeuren) en die zijn gemaakt om een signaal te genereren bij langs vliegend metaal en laat er nou net een schijfje achter de ontsteking zitten om de ouderwetse puntjes mee af te stellen, met 3 nokjes per omwenteling!

Lang verhaal kort, nieuwe sensor, nieuwe kansen! Komt nu een mooi duidelijke 300rpm uit op de startmotor, morgen ding wat beter vastzetten en dan ff weer starten en vergelijken met originele toerenteller. Denk ook dat het morgen eindelijk tijd wordt om de lambda sensor in de uitlaat te gaan lassen, niet echt zin in omdat alle tapeinden/tapgaten wel hun beste tijd hebben gehad :X


Is een hallgever niet mooier/beter dan een inductiespoel ?
Inductie is niet alleen storingsgevoeliger..maa ook bij een laag toerental krijg je zo een lage sinus op je scoopbeeld waardoor ie maybe moeilijker af te stellen.
Bij een hallgever heb je een mooie blokspaning :)
 
NOSfearatu, dat klopt, een hall gever geeft een mooier signaal af (blokgolf), maar vereist wel een pull-up weerstand om het een bruikbaar voltage voor de ECU van te maken. De ECU is standaard al voorzien van de benodigde versterking om met een VR sensor overweg te kunnen dus daar hoef ik niks aan te doen. Daarnaast is deze VR sensor origineel Ford dus die zijn lekker degelijk ipv losse hall sensortjes en magneten ergens opplakken. Al met al heb je gelijk, maar dit is een zelfs met de onnauwkeurigheid van de VR sensor een betere oplossing :).

Ik heb gisteravond eens zitten meten aan de achterbrug/wiel combo van de GSXR, hoe ik die erin ga krijgen en dat wordt een beste klus zie ik al.
Ik moet een 10mm offset vtw hebben, de achtertandwieldrager 9mm afdraaien, atw omdraaien (scheelt 2mm) en dan mis ik nog 4mm om te tandwielen in lijn te krijgen. Zou ik de achterbrug 2mm uit het lood kunnen zetten en dan 2mm verschil in de tandwielen houden? Gevoelsmatig lijkt me dat geen probleem, wat is 2mm nu, maarja, misschien hebben jullie daar andere ideeen over ;)

Het is overigens zo'n groot verschil omdat ik van een 110 naar 180 band ga 8-)
 
Laatst bewerkt:
NOSfearatu, dat klopt, een hall gever geeft een mooier signaal af (blokgolf), maar vereist wel een pull-up weerstand om het een bruikbaar voltage voor de ECU van te maken. De ECU is standaard al voorzien van de benodigde versterking om met een VR sensor overweg te kunnen dus daar hoef ik niks aan te doen. Daarnaast is deze VR sensor origineel Ford dus die zijn lekker degelijk ipv losse hall sensortjes en magneten ergens opplakken. Al met al heb je gelijk, maar dit is een zelfs met de onnauwkeurigheid van de VR sensor een betere oplossing :).

Ik heb gisteravond eens zitten meten aan de achterbrug/wiel combo van de GSXR, hoe ik die erin ga krijgen en dat wordt een beste klus zie ik al.
Ik moet een 10mm offset vtw hebben, de achtertandwieldrager 9mm afdraaien, atw omdraaien (scheelt 2mm) en dan mis ik nog 4mm om te tandwielen in lijn te krijgen. Zou ik de achterbrug 2mm uit het lood kunnen zetten en dan 2mm verschil in de tandwielen houden? Gevoelsmatig lijkt me dat geen probleem, wat is 2mm nu, maarja, misschien hebben jullie daar andere ideeen over ;)

Het is overigens zo'n groot verschil omdat ik van een 110 naar 180 band ga 8-)

2mm is niet veel nee. Toch geeft het mij geen lekker gevoel om daar mee rond te knorren.
Ik weet niet wat voor ketting erop zit.. Maar maybe kom je met een 520 beter weg?
De aanleg tov je drager is hetzelfde maar omdat ie smaller is kom je soms beter weg. Je hoeft minder af te draaien bv. Ik ben van 530 naar 520 gegaan en kon daardoor een 160 ipv een 140 monteren. Zelfs een 170 zou passen. Niet dat ik dat doe overigens..
 
Hij draait (op het oor) schitterend 8-) , hoe rijdt hij? pakt `ie in alle toerengebieden goed op?
Is het heel anders dan hiervoor?


En die rook? kan dat kwaad, zwart of blauw? of gewoon standaard grijs?
 
Wát een heerlijk vunzige krengen die waterorgels. Geweldig!

Maar begrijp ik goed dat je een achterband 2mm uit het midden wilt zetten? Daar zou ik niet aan beginnen.
 
Hey mannen, ja hij klinkt idd zeer goed en dat met een zeer basic mapping, dit kan (en gaat) nog 200% beter worden.
De lambda sensor in de uitlaat werkt nog niet, dat is volgens mij een kwestie van de goede instellingen vinden in de software en dan kan ik voorzichtig testrondjes gaan doen zonder te arm te lopen (dat is natuurlijk funest). Oh en het stationair is nog te hoog, maar daar heb ik nog wel een paar ideetjes voor.

Ik heb em wel al vanuit het sleutelhok naar het stallingshok gereden (ongeveer 200m) en dat was hartstikke gaaf *D Ik kon maar een klein beetje gasgeven, omdat de acceleratieverrijking nog volledig fout staat, maar het geluid en dat kleine stukje was al bijna al die moeite waard ;)

Hij reed overigens al fijner, soepeler en directer dan die carbs ooit hebben gedaan en met een diameter dan 45mm verwacht ik ook wel iets vermogens toename, maar dat zullen we vanzelf merken.

Ik ben nu nog wat plaatjes aan het uploaden van de laatste paar dagen bouwen, die zal ik straks posten.
 
Begin van deze week liep de GT wel al, te zien op het eerste filmpje, maar er was nog wel het een en ander mis mee.

Ik gebruikte het stuur signaal van 1 bobine als rpm signaal voor de ECU, dit werkte wel, maar had 1 groot probleem. Omdat ik de 3 injectoren individueel wil aansturen, staan ze sequentieel geschakeld, dat wil zeggen dat ze 1 voor 1 vuren op het moment dat de inlaat daadwerkelijk open gaat. Hierom heeft de ECU 3 trigger events per krukasomwenteling nodig. Hij kreeg er echter 1 (van de bobine) per omwenteling en gaf dus 1/3 van het toerental aan, ook injecteerde hij elke cilinder slechts 1x in de 3 omwentelingen!

Om het rpm signaal te verbeteren (of eigenlijk te verdrievoudigen) heb ik eerste de 3 stuursignalen van de bobines aan elkaar gemaakt met 3 diodes om te voorkomen dat alle 3 de cilinders tegelijkertijd vonken. Maar jammer genoeg kwamen er alleen rook signalen vanaf en daar kan de KDFI dus net niks mee... Gelukkig niks opgeblazen!

Daarna heb ik 3 spoeltjes om de bougiekabels gewikkeld, deze geven een spanning af als de bougie vonkt. Om te voorkomen dat de 3 signalen elkaar zouden beinvloeden als ik ze aan elkaar knoop, heb ik er alweer diodes tussen gesoldeerd (wat dikkere deze keer), de weerstand is om de ingangsimpedantie van de KDFI te simuleren. Hier kwam wel een piekje uit, maar die was amper 1v en bleek te klein en kort om op te triggeren :(

2013-03-01150646.jpg

2013-03-01150640.jpg


Toen kreeg ik door dat er een “kijkgaatje” in de grondplaat van de onsteking zit om de krukas op het BDP van elke cilinder te kunnen zetten en zo de puntjes te kunnen afstellen. Als ik nu een lichtsluisje door dit gat laten loeren kan ik misschien wel daar het toerental vanaf krijgen! Cue, een lichtsensor.

7afaaf0a-c9ac-44d1-9bef-d023dacbc34e.jpg


Maar, die sensor werkte in zn geheel niet, misschien omdat ik hem niet goed aanstuurde, misschien omdat het gewoon niet zo’n goed idee was, hoe dan ook, werkte niet. Maar het draaiende afstelschijfje gaf me wel een idee.

image5.jpg

Dit is een VR sensor van een Ford EDIS-4 systeem, komt uit een auto en is een vaak gebruikte sensor voor de krukaspositie. Hij werkt doordat hij een AC signaal (stroompje) opwekt als er een stuk metaal langs komt. In de foto zie je ook de 3 armige die standaard al op de GT zit en perfect als signaal gever voor de sensor kan werken.
Ik heb hier de sensor aan de onderkant in een bestaand gat gestoken om te kijken of hij een beetje uitlijnt en om te testen of er een voldoende signaal af komt.

2013-03-02163552.jpg

2013-03-01180610.jpg

Maar eigenlijk moet hij natuurlijk hier
2013-03-02163540.jpg


Dus na veel meten en moed verzamelen, toch maar een gaatje geboord in het carter

2013-03-02164215.jpg


Wat resulteerde in dit

2013-03-02164642.jpg


De ontsteking moest met een paar ringetjes wat naar voren gespaced worden zodat er plek achter de grondplaat is voor de VR sensor

2013-03-02165129.jpg

2013-03-02165138.jpg


Gemonteerd en wel, inclusief waterdichte stekker en het ontstekingskapje

2013-03-02213227.jpg


Toen was het tijd voor de lambda sensor

2013-03-02170830.jpg


13mm gaatje in de uitlaat en de rest met de dremel gedaan (pokke herrie maar ging wel lekker vlot) je kunt ook de moer al zien liggen, kost paar euro en is van de aandrijfas van een peugeot/citroen :)
Stukje extra pijp op de moer gelast om de sensor een beetje uit de olie te houden

2013-03-02173256.jpg


Half ingelast met een lijmklem om zooi uit het schroefdraad te houden

2013-03-02173643.jpg


En voila

2013-03-02174103.jpg


De uitlaat nog even een vlug laagje verf gegeven

2013-03-02180912.jpg


En de bende gemonteerd

2013-03-02213256.jpg

2013-03-02180205.jpg


Vervolgens had ik nog de issue van een USB B port aan de binnenkant van de waterdichte met klikverbinding ECU behuizing.

2013-03-01151700.jpg


Elke keer dat ik dus iets wil doen aan de afstelling, moet de behuizing open worden geforceerd. Domme designfout maar relatief makkelijk op te lossen. We boren een gaatje in de behuizing, steken de kabel erdoor en kitten em weer dicht. Niet netjes, wel doeltreffend.
Men neme een haakse USB B kabel snijden die op maat, knippen em door en strippen de draadjes

2013-03-01150630.jpg


Dan, met veel geduld, wat tin, soldeerbout en wat krimpkous krijg je dit (als het goed is)

2013-03-01153021.jpg

2013-03-01153320.jpg


(ja de kabel zit al door het gaatje in de behuizing ;))

2013-03-01153408.jpg


Dan als een van de laatste dingen die ik heb gedaan, een foto van het armpje wat ik heb moeten maken voor de oliepomp

2013-03-01231150.jpg


Ongelofelijk gepriegel met busjes waar draad in getapt moest worden en dan weer haaks een moertje op en hier puntlasje en daar beetje vijlen, pff, maar het werkt nu :)

En als laatste, niet zo relevant in dit topic maar tis mijn topic dus dat mag best wel even, een sneak preview van mn laatste aanwinst ;)

2013-03-02111414.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan