De GT750 van Joost

Haha, ja is inderdaad een gaaf ding, maar ik wilde niet zover off topic gaan en over autos beginnen op motorforum;) Het gaat dus om wat er op de trailer staat:)
 
Ook leuk maar doe mij die snoek maar! Jaren Citroën gereden, BXjes, veel auto voor weinig geld en dan die vering super!
 
Wat een ongeloofelijk bazenproject blijft dit, Joost! *O*
Ben weer even bijgelezen met de plaatjes en details van het verhaal. Goed bezig!
 
Heb je nou nog een snoek gekocht ;-)

ps: Rob je bent nu burger heh, even je profiel aanpassen ;-)
 
Laatst bewerkt:
Teamheronsuzuki, ja ik heb die snoek nu al een paar jaar en het is een betrouwbare degelijke oude franse auto (kan dat?) waar ik met veel plezier en comfort in rijd. :)

Nee Arnie, mijn vloot begint meer een armada te worden op het moment dus 1 snoek is voldoende ;)

Hey Rob, Ja we zijn ver gekomen met onze 2 takten he? We moeten ook nog steeds een keer naar Ace Cafe ermee, dat begint nu wel steeds haalbaarder te worden.

Heb zojuist m'n 7'' tabletje geupdate en met de juiste software kan ik er nu de motorcomputer mee uitlezen en afstellen(!). Dus tablet houder opt stuur, tuningssoftware aan en middagje rijden+afstellen:) Ding laadt zelfs op via de motorcomputer, dus hoef niet eens zorgen te maken over de accu. Hoogstens de accu van de GT want die laadt niet meer goed bij...
 
Ookal zit het weer niet echt mee, ik heb de laatste paar dagen toch nog wat vooruitgang geboekt; de widebandlambda werkt nu naar behoren (er moest een jumper wire worden gesoldeerd in de computer) en de eerste afstelrondjes met dataloggen zijn achter de rug, systeem werkt erg goed moet ik zeggen. Met de tablet op het stuur en achteraf de logs bekijken op de laptop is het afstellen goed te doen!

Ook heb ik het laadprobleem opgelost, ik bleek simpelweg een draadje vergeten aan te sluiten... Na wat gepriegel met de mechanische spanningsregelaar (ja dat dan weer wel ouderwets) heb ik een mooie laadspanning :)

Kan nog steeds niet veel zeggen over vermogenstoename of iets in die richting, ik ben pas tot halfgas en halve toeren geweest ivm niet kloppende afstelling. Na elke run pas ik adhv de logs mn injectie tabellen aan en kan ik dus de keer erop meer gas en toeren. Op deze manier voorkom ik langdurig te arm te rijden en de boel kapot te maken. Dus we bouwen langzaam op naar volgas ;)

2013-03-08131621.jpg

2013-03-11170201.jpg

2013-03-11171420.jpg
 
Zondagavond, tijd voor een update :)

Om te beginnen had ik laatst een kortsluiting, "gelukkig" was het in de originele motor kabelboom, het injectie deel werkte prima, maar zonder voeding naar de relais sta je toch echt stil. Gelukkig was het in de straat na een halfuurtje dataloggen, dus het wandelen werd me bespaard deze keer ;)

Na nog een zekering te hebben opgeblazen ("Ja er is echt kortsluiting") heb ik alle stekkers losgetrokken, multimeter erop en net zo lang stekkers weer aansluiten tot de multimeter ging fluiten. Gek genoeg bleek het de originele temp meter in het dashboard te zijn? Dus die los gelaten, nieuwe zekeringen erin en weer herrie maken 8-)

Dit weekend had ik een lijstje met dingen die moesten gebeuren, kleine problemen die hun kop opstaken tijdens de proefritjes. Voorheen werden deze problemen niet duidelijk omdat ik in totaal maar 200km had gereden op dit ding voor de injectie ombouw ;)

Maargoed, fotos met verhaal;

Ik had het chroomwerk opnieuw laten doen, maar de binnenkant moet natuurlijk wel beschermt worden, anders roest het binnen no-time weer. Dus, chroom deraf

2013-03-22180735.jpg


Verf derop

2013-03-22180725.jpg

2013-03-22180716.jpg

2013-03-22180710.jpg

2013-03-23110855.jpg


Het voorspatbord kon ook wel een kleurtje gebruiken en ook een kleine reparatie, dus dat was next

Geschuurd:
2013-03-22180433.jpg


De reparatie
2013-03-22180439.jpg


Ik weet het, het is nog steeds lelijk, maar de scheur zal niet verder gaan zo, tis van binnen "gesoldeerd" ;)

En met een laagje wit, goedkope spuitbusjes in de wind buiten, vind het niet tegen vallen
2013-03-22180705.jpg

2013-03-23110900.jpg


Volgende puntje van aandacht is dit

2013-03-22203749.jpg


Een verloren uitlaatbout en daarbij horend een uitgelubberd tapgat ;( Demonteren en slim gebruik van gereedschap

2013-03-22205239.jpg


En we hebben weer schroefdraad. Heb ook meteen alle bouten vervangen voor tapeinden met dopmoeren en alles netjes op moment aangedraaid, eindelijk geen lekke uitlaat meer!

De stepjes waren ooit omhoog en naar achter verplaatst vanwege de 3 in 3 uitlaten, maar dat zat eigenlijk vreselijk en het werkte ook nog eens voor geen meter. Tijd dus om alles opnieuw te doen. Ik denk dat de plaatjes voor zichzelf spreken, FZR eigenaren moeten even wegkijken ;)

2013-03-22221258.jpg

2013-03-23101613.jpg

2013-03-23110844.jpg

2013-03-23133228.jpg

2013-03-23133716.jpg

2013-03-23185116.jpg


Met een extra draaipunt werkt dit allemaal netjes naar behoren en na een laagje zwart is net alsof het nooit anders is geweest :) De schakel kant was stukken lastiger, dus daar is voor nu het standaard pookje weer gemonteerd, ik moet eerlijk zeggen, het rijdt heel prima, dus misschien blijft het zo wel ;)

Ik heb ook de radiator guard weer gemonteerd, ding lag al die tijd al onder mn bed (pastte niet met de racekuip) lelijk te zijn. Maar een spuitbusje zilver verder ziet het er precies goed uit, niet glimmend nieuw en niet aftands oud.

2013-03-23133618.jpg


En zo stondtie erbij eerder vandaag toen alles er weer op zat en ik naar huis ging :)

2013-03-24170639.jpg


Ik wil nog steeds die GSXR achterbrug monteren, maar dat wordt qua tijd misschien een beetje krap... 27 april is de deadline.
 
Weer mooi wat werk verzet! Wel verstandig om te doen inderdaad dat chroomwerk, heb ik ook gedaan toen ik nieuw spul op de GT kreeg, is al jaren geleden maar het blijft er goed uit zien.
 
Tadaa, rondje van vanmiddag :)


Mapping moet nog beter, vooral bovenin en meer dan halfgas werkt nog niet lekker, maar zoals je hoort loopt hij prima ;) Het gerammel is iets van de camera gelukkig.
 
SHHIIIttt wat een gave film, ben helemaal meegereden met je!

Volgens mij kom je in de lage toeren helemaal niks tekort, hij pakt ontzettend makkelijk op zo te horen, echt waar er is niks lekkerders om te horen dan deze machines :}
 
:9~

Loopt als een gesmeert naaimachientje. :} :} :}

Ik zie de wijzer van je snelheidsmeter nergens in beeld verschijnen, terwijl je vast wel ergens sneller was dan 50 km/h... Doet die het niet?
 
Ik ben onder de indruk van het geluid.. ik heb nix met japanners maar dit vinnik wel mooi..
Ga- nu ik toch niet kan slapen- eens op veilingkijker kijken wat een dergelijke motor in redelijke staat kost.. :P
 
Ik heb er een stuk of 2 te koop gezien met een geclaimde originele km. stand van ca. 30.000 (lijkt me sterk)
Geld ook voor deze motoren dat het dan tijd is voor nieuwe zuigerveren?
Hoe lang houdt de krukas het ongeveer uit?
En heeft deze motor bekende zwakke plekken?
 
Bij te lange stilstand kunnen de krukaskeerringen uitdrogen en bij mij zit de eerste set zuigers en veren er nog in bij een kmstand van 85000 en aan de krukas is ook nog nooit wat gedaan, er zijn er die draaien een ton op dezelfde zuigers.
Dus je moet er een beetje geluk mee hebben, als je een proefrit maakt mag die als hij warm is niet meer (overmatig) roken doet hij dat wel dan verstookt ie bakolie en is de krukas aan de beurt.
Ze zijn eigenlijk gewoon vreselijk betrouwbaar.
 
Laatst bewerkt:
Grappig genoeg was de motor in dit filmpje wat mij betreft vrij slecht afgesteld, ik hoorde en merkte het, maar op film merk je er niks van ;) De datalog van dit ritje was ook waardevol, kon em daarna toch wel weer netter laten lopen.

@blue_eyes, nee klopt, in mn youtube comment staat dat ook, teller doet het niet:) het 17'' voorwiel met opnemer werkt niet samen met de oude teller. Voor nu heb ik een fietstellertje op mn stuur, maar eigenlijk wil ik een teller van een nieuwere 17'' voorwiel hebbende suzuki monteren. Ooit...

@sammie, krukaskeerringen na stilstaan, of eigenlijk uberhaupt na 40 jaar. Die gaan lek, kosten een vermogen en het laten monteren ervan (want dat kun je niet zelf) kost nog meer. Daarnaast zijn de zuigers/cilinders kwalitatief goed, ze schijnen 100.000km op het originele set te kunnen, maar dat zijn maar verhalen. Verder zijn het gewoon oude motoren, slechte remmen, slechte vering en versleten onderdelen.
Maar als je dat oplost of prima vind, zijn het topdingen. Zelfs op carbs startte (en liep) de mijne altijd in 3 trappen, zelfs met -10 en een lege accu. Zitten lekker, liggen goed op de weg vanwege het gewicht en maken uiteraard een zeer aantrekkelijk geluid ;)
 
Uhoh, trouble in paradise, wilde vanochtend met een extra rondje naar de stad maar ding startte op 2 cilinders waarna er pure benzine langs de uitlaatpakking van de middelste kwam lopen :(

Ik had al het vermoeden dat de cold start enrichment (choke dus eigenlijk) te hoog stond maar dit is wel beetje overdreven :P Hopen dat dat het is! News when it happens.
 
Grappig genoeg was de motor in dit filmpje wat mij betreft vrij slecht afgesteld, ik hoorde en merkte het, maar op film merk je er niks van ;) De datalog van dit ritje was ook waardevol, kon em daarna toch wel weer netter laten lopen.

@blue_eyes, nee klopt, in mn youtube comment staat dat ook, teller doet het niet:) het 17'' voorwiel met opnemer werkt niet samen met de oude teller. Voor nu heb ik een fietstellertje op mn stuur, maar eigenlijk wil ik een teller van een nieuwere 17'' voorwiel hebbende suzuki monteren. Ooit...

@sammie, krukaskeerringen na stilstaan, of eigenlijk uberhaupt na 40 jaar. Die gaan lek, kosten een vermogen en het laten monteren ervan (want dat kun je niet zelf) kost nog meer. Daarnaast zijn de zuigers/cilinders kwalitatief goed, ze schijnen 100.000km op het originele set te kunnen, maar dat zijn maar verhalen. Verder zijn het gewoon oude motoren, slechte remmen, slechte vering en versleten onderdelen.
Maar als je dat oplost of prima vind, zijn het topdingen. Zelfs op carbs startte (en liep) de mijne altijd in 3 trappen, zelfs met -10 en een lege accu. Zitten lekker, liggen goed op de weg vanwege het gewicht en maken uiteraard een zeer aantrekkelijk geluid ;)


Waarom kun je dat niet zelf als ik vragen mag? *geen ervaring met GT750*
 
Per cilinder zijn er 2 krukwangen en tussen elk setje krukwangen zit een keerring, om de carterdrukken van de cilinders van elkaar te scheiden. Wil je deze keerringen dus vervangen, moet de krukas in de lengte richting uit elkaar worden geperst. Dit is nog soort van te doen thuis (met een flinke pers weliswaar), maar de moeite zit em in het in elkaar zetten, de krukwangen moeten natuurlijk precies in lijn met elkaar zitten anders slingert de hele donderse bende uit elkaar! En als je het bijna goed doet, zijn je lagers en keerringen vrij snel weer aan de beurt.
 
Uhoh, trouble in paradise, wilde vanochtend met een extra rondje naar de stad maar ding startte op 2 cilinders waarna er pure benzine langs de uitlaatpakking van de middelste kwam lopen :(

Ik had al het vermoeden dat de cold start enrichment (choke dus eigenlijk) te hoog stond maar dit is wel beetje overdreven :P Hopen dat dat het is! News when it happens.

Vanmiddag nog naar weten te kijken? Of ben je alleen bezig geweest met je fancy schmancy ledjes?
 
Terug
Bovenaan Onderaan