Suzuki LS650 Savage startprobleem

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn motor..
Nu staat ie al in de verkoop en heb daarbij het probleem ook al in de advertentie gezet, maar had zoiets van; het verkoopt natuurlijk beter als dat probleem is opgelost.

Nu is dit het probleem;
Als ik wil starten, dan hoor ik wel altijd duidelijk die klik van de kleplichter, maar vervolgens slaat de startmotor niet altijd aan, de ene keer wel, de andere keer weer niet... Zit ook geen enkele regelmaat in. Nu had ik al wat gezocht hier op het forum, en die andere persoon met dezelfde motor/zelfde probleem kwam uit op CDI.. maar om nu zomaar onderdelen te gaan vervangen vindt ik teveel 'risico'.

Zelf heb ik al wat contacten schoongemaakt en wat draden gecontroleerd op versleten isolatie (sluiting), maar kon niks bijzonders vinden..
Net toen ik bezig was met proberen en doen, starten de motor wel weer een paar keer achter elkaar (de motor was al wel warm gedraaid). Zelf heb ik toch het idee dat het in het relais zit, zeker omdat ik een tijdje terug (stom..) per ongeluk sluiting heb veroorzaakt omdat ik dat relais los wou halen om toen iets anders los te kunnen maken, en toen veroorzaakte ik een klein vlammetje leek het wel (echt een vlammetje en geen vonk volgens mij), en sindsdien is dat probleem er volgens mij..? Is op die plek niks doorgebrand ofzo, het was ook gwn een 'vlammetje' bij de metalen aansluiting bij de boutjes voor het relais..

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Waar kan ik eventueel meten? (Zal dan toch maar eens multi-meter moeten aanschaffen)
Welke dingen kan ik bv. loshalen om een en ander uit te sluiten?

Hopelijk weten jullie raad,

Groetjes en alvast bedankt natuurlijk! (heb al veel gehad aan dit sub-forum ;) )
 
volgens mij heb je al eens eerder gepost met een soortgelijk probleem namelijk dit topic: Suzuki LS650 Savage startprobleem (koppeling?)

Ik zou eerst maar eens een multimeter kopen en eens uitvogelen hoe een multi-meter werkt. Als je dat een beetje onder de knie hebt dan zou ik eerst maar eens dingen gaan uitsluiten zoals de jiffy- en de koppelingsschakelaar.

Trouwens die klik die je af en toe hoort: weet je zeker dat die van de kleplichter komt? Een startrelais maakt ook een klikkend geluid. BTW: is je accu wel goed opgeladen? als de accu niet goed meer is zul je wel een klik horen van het startrelais maar zal de startmotor ook niet rond gaan.

En als je je motor zo wilt verkopen, dan kan het wel maar dan zul je de prijs ook aan moeten passen denk ik. Of je wacht gewoon nog 3 maanden want de prijzen zijn nu (in crisistijd en middenin de winter) helemaal beroerd.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, heb dan ook de kopp. schakelaar vervangen, maar daar ligt het niet aan..
De klik komt zeker van de kleplichter, want de accu is gwn goed opgeladen, en ik weet precies hoe het klinkt als het het relais is die ziet te klikkeren.

Zal misschien eens een multi-meter aanschaffen idd. Zal misschien pas over 2 weken worden, aangezien ik volgende week op vakantie ben.
 
Werking is simpel: jiffy uitklappen, motor neerzetten en alstie niet omvalt dan is er met de werking van de jiffiy niks mis.

Je moet doormeten op sluiting of gebroken contact. afhankelijk of het een maak- of breekcontact is.
 
Laatst bewerkt:
Werking is simpel: jiffy uitklappen, motor neerzetten en alstie niet omvalt dan is er met de werking van de jiffiy niks mis.

Je moet doormeten op sluiting!!
Met jiffy bdoel je gwn de standaard neem ik aan?? Dan valt ie niet om nee
Doormeten op 200 ohm, en dan moet ik oneindige weerstand meten toch?
 
Met jiffy bdoel je gwn de standaard neem ik aan?? Dan valt ie niet om nee
Doormeten op 200 ohm, en dan moet ik oneindige weerstand meten toch?

Mooi, de werking van jiffy is dus in orde. _O-

Ik ben niet helemaal goed ingewijd in de LS650. Ik zou de schakelaar van de jiffy eerst maar eens doorlussen en kijken of je dan wel kan starten. Dat is voor nu de kortste klap.
 
Laatst bewerkt:
Net een en ander gecontroleerd, kon zo gauw niks vinden. Het stekkertje van de jiffy had ik losgekoppeld, toen startte die nog steeds. Zag wel dat er enigzins wat isolatie ergens versleten was. Had ik toen wat van die tape omgedaan en toen startte die wel zomaar weer zomaar normaal..Maar dat kan toeval zijn want dat had ik gister of vanochtend ook al...Wel moet ik zeggen dat ie de vorige keer toen ie een paar keer achter elkaar startte, dan ik het relais in een bepaalde positie hield, dus misschien dat de verbonden draad waar beetje isolatie weg was (kon btw geen koper zien), toen nét geen massa maakte..

Ik ga straks wel weer kijken of ie dan nog steeds normaal start, lijkt me toch wel wat sterk, maar ik hou stille hoop ;)
 
Snap geen reet van wat je allemaal schrijft, maar ik denk dat je een gevalletje kabelbreuk of brak startrelais hebt.

CDI lijkt me niet het probleem, zonder moet 'ie ook wel rondgaan (maar niet aanslaan natuurlijk)
 
Of de motor nu echt goed functioneert ga ik straks uitzoeken door te kijken of ie gwn iedere keer aanslaat als ik hem start. Net deed ie dat wel, maar straks is het misschien weer anders..
Moet natuurlijk wel betrouwbaar wezen.
 
Het stekkertje van de jiffy had ik losgekoppeld, toen startte die nog steeds. ;)

Wat heb je nu precies losgekoppeld: Het stekkerje, de draden?
Hij startte dus vantevoren ook?
Heb je de draden van het stekkertje doorverbonden?

Misschien moet je eerst maar een multimeter halen en een electrisch schema erbij halen en rustig uitvogelen hoe het circuit van startonderbreking is opgebouwd.

Zoals iemand hierboven al zei: meten is weten en gissen is missen.
 
Wist niet dat er een startonderbreker op zat..?
Ik zal daar dan eens het een en ander over opzoeken en kijken of het anders daar aan ligt


Hohoho, zoals ik al zei: ik ben niet echt bekend met dit type motor!!
Wat ik met startonderbreking bedoel is dat systeem wat moet voorkomen dat je je motor start in de versnelling (dat is dat schakelaartje aan je koppelingshandle) en het systeem wat moet voorkomen dat je wegrijdt met uitgeklapte jiffy (schakelaartje aan je zijstandaard.

Meestal is het zo dat daar bij oudere motoren nogal een keer wat storingen in zitten vandaar dat ik daar naar wijs. Een startonderbreker zoals je die in een auto ziet zul je niet aantreffen op je LS.
 
Het lijkt me toch het beste dat je eerst de volgende dingen gaat aanschaffen: Multimeter, werkplaatshandboek en een electrisch schema.
Neem er de tijd voor om te begrijpen hoe de multimeter werkt. Als je er daarna niet uitkomt, dan kun je weer verder met dit topic


ps: is er niet iemand in je vriendenclub die een technische opleiding doet of die wat beter technisch onderlegt is?
 
Werkplaatshandboek heb ik al, multi-meter zal ik ook gaan aanschaffen.
even kijken of ik dat deze week doe, of als we terug zijn van vakantie straks.

PS: Ik doe zelf momenteel een technische opleiding, maar daar ga ik volgend jaar waarschijnelijk mee stoppen. Maar dan heb ik nog wel me niveau 2 diploma omdat we tussendoor examen doen.
Maar dit soort storingen kan je echt nog niet zo even probleemloos oplossen na anderhalf jaar die opleiding..

moet uiteraard wel lukken uiteindelijk met wat hulp en de multi-meter straks ;)
 
Laatst bewerkt:
.
Maar dit soort storingen kan je echt nog niet zo even probleemloos oplossen na anderhalf jaar die opleiding..

moet uiteraard wel lukken uiteindelijk met wat hulp en de multi-meter straks ;)

Met logisch nadenken en gezond verstand kom je ook heel ver. Ik heb zelf nooit enige technische opleiding genoten maar los ook heel veel storingen op. leren is een proces van trial and error en je goed inlezen/verdiepen in de materie.
 
Laatst bewerkt:
Dat wel, maar ik deed voor die opleiding nooit iets met techniek..
Ben pas vanaf de start met die opleiding er echt in gaan verdiepen.
Maargoed, die savage heb ik toendertijd ook gekocht om van te leren, en dat gaat wel aardig op deze manier volgens mij :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan