500 euro challenge, Yamaha XS750 '77

Twee dingen Dani:

1) als je de verlengde pomp en carterpan wilt gebruiken kun je die pas monteren NADAT het blok weer in het frame zit, OF je moet de kop eraf hebben.
Anders is het totale blok te hoog...

2) een oliepomp moet eerst volgezogen zijn met olie voordat je hem monteert: de voorraadkamer in de pomp hangt namelijk 'op z'n kop' en er ontstaat zo een luchtbel..
Als je dit niet doet zal de pomp geen olie aan kunnen zuigen en draait je blok in de sjit...ècht!

Dus..: kommetje van de pomp vol olie gieten, aan het tandwiel draaien totdat de kom leeg is, en herhalen totdat aan de andere kant olie wordt uitgeperst.
DAN pas de pomp monteren!
 
Laatst bewerkt:
goede tips Pascal, niet alleen voor dani van toepassing!

maar, wat als je je blok eerst bijvoorbeeld zonder bougies laat rondlopen.. na wederopbouw. tot je ziet dat de olie omhoog gekomen is. is dat dan nog een risico, of gaat die olie dan niet komen???
 
Twee dingen Dani:

1) als je de verlengde pomp en carterpan wilt gebruiken kun je die pas monteren NADAT het blok weer in het frame zit, OF je moet de kop eraf hebben.
Anders is het totale blok te hoog...

2) een oliepomp moet eerst volgezogen zijn met olie voordat je hem monteert: de voorraadkamer in de pomp hangt namelijk 'op z'n kop' en er ontstaat zo een luchtbel..
Als je dit niet doet zal de pomp geen olie aan kunnen zuigen en draait je blok in de sjit...ècht!

Dus..: kommetje van de pomp vol olie gieten, aan het tandwiel draaien totdat de kom leeg is, en herhalen totdat aan de andere kant olie wordt uitgeperst.
DAN pas de pomp monteren!

Kijk en daarom zit ik nou op motor-forum. Bedankt TripleXS!
 
goede tips Pascal, niet alleen voor dani van toepassing!

maar, wat als je je blok eerst bijvoorbeeld zonder bougies laat rondlopen.. na wederopbouw. tot je ziet dat de olie omhoog gekomen is. is dat dan nog een risico, of gaat die olie dan niet komen???

Als de oliepomp niet is 'geprimed' zal hij niets kunnen aanzuigen, immers is lucht samendrukbaar...
Ik zou het er niet op wagen...

@Dani: de nada
 
Mini-update: gisteren mijn fame opgehaald:

full


Meer fotootjes volgen later!
 
Zoals beloofd hier nog wat foto's van het frame. Ik heb bij de lasser ook de laatste lagerschaal van het balhoofd laten verwijderen en het gat waar het stuurslot zat dicht laten maken.

full

full


Gisteren bezig geweest het frame voor te bereiden op de poedercoater.

full


Dat is nog een hele puzzel! Ik mis nog een paar moeren en juist formaat ringen, maar hopelijk kan ik 'm deze week wegbrengen.
Vraagje: Hoe kan ik het beste de plek van onderstaande lager van de achterbrug afdekken? Hier kan je vanaf de achterkant niet bij en ik ben bang dat tape gauw loslaat.

full


Morgen lekker vrij, dan kan ik hopelijk nog met het blok aan de slag. Ik wil in ieder geval de koppelingsplaten en -veren controleren. En er moet natuurlijk nog een kettingspanner komen!
Tot gauw!
 
ik zit met hetzelfde; ik denk dat ik het gewoon mee laat coaten en later met een scherp met weg snijden.
eventueel een keerring (die er ook uit komt) in het gat stoppen dat de aanslag 'schoon' blijft.
 
Dop erin drukken..
In de spuiterij-wereld heb je allerlei afdichtingsdoppen, dus gewoon efkes zoeken.
 
Is de dop nog een beetje hitte bestendig ?

Want poedercoat is feitelijk een dun laagje kunststofpoeder dat nadat het elektrostatisch op het metaal is gebracht gesmolten wordt.
Dop niet enigszins hittebestendig dan bij het verwarmingsproces van de coating ontstaat een probleem.
 
Is de dop nog een beetje hitte bestendig ?

Want poedercoat is feitelijk een dun laagje kunststofpoeder dat nadat het elektrostatisch op het metaal is gebracht gesmolten wordt.
Dop niet enigszins hittebestendig dan bij het verwarmingsproces van de coating ontstaat een probleem.

- Dop zal denk ik PVC zijn, lijkt me kritisch worden qua temperatuur.
- Wel een goede visuele hint naar de coater dat 'ie daar een dop van zichzelf in moet doen.
- 79 cent is niet veel, maar natuurlijk vergeleken met de kostprijs van zo'n dop wel gruwelijk veel.

edit: toch niet vergeten 20% keuzekorting te plakken? ;)
 
Laatst bewerkt:
Geen idee of de dop hittebestendig is, maar dan trekken ze 'm er maar uit voordat ie verhit wordt... :? En misschien hebben ze zelf wel iets liggen, dan is er helemaal niets aan de hand. Ze hebben er sowieso meer verstand van dan ik, het komt vast wel goed. Morgen zal ik het weten! *D
En ja 79 cent is vast te veel betaald, maar ik was al blij dat ik een passend dopje had gevonden. En de keuzekorting heb ik laten liggen. Ik was zelfs te lui om mijn karweipas uit mijn portemonnee te pakken. :Z
 
Ik heb pas een frame laten poedercoaten. De temperatuur loopt op tot boven de 200graden, dus alles wat kunststof is gaat smelten en beschadigt de nieuwe coating. Je moet ook zorgen dat het frame vetvrij is, ook van binnen. Anders loopt het vet er uit. In mijn geval ging het om een Motot Guzzi frame met cardan. We hebben de achterbrug ook van binnen schoon moeten maken. En ten slotte oude moeren in de schroefdraden schroeven, zodanig dat ze er ook weer uitgedraaid kunnen worden. Bijgaand een foto hoe ik de balhoofdbuis afgedekt heb.
full
 
Dopje was geen probleem, die halen ze er op tijd uit. Maandag over een week haal ik de boel weer op, ben benieuwd!
 
Terug van een week skiën en gelijk een lang weekend vrij. *D Dat komt mooi uit, dan kan er weer wat gesleuteld worden!
Dinsdag het frame opgehaald, van de week alle bouten en moeren weer losgepeuterd en vandaag de achterbrug alvast weer in elkaar gezet. Bij het lagersetje zaten twee O-ringen, iemand een idee waar ze horen? Ik kan ze op de tekeningen niet terug vinden.

full


full


full


Nu moet het maar weer eens wat warmer worden buiten, ik heb nog een hoop spul te spuiten voordat ik de fiets weer in elkaar kan zetten... Komend weekend maar eens een kijkje nemen bij de Central Classics in Houten, misschien dat ik nog een mooie koplamp en achterlicht tegenkom!
 
Niet veel te melden hier. Van het weekend alvast wat onderdelen voorbereid op een spuitbeurtje. Niet mijn favoriete klus...
 
Ja kleur is apart. Zou bruin-rood moeten zijn. Is lastig kiezen van een scherm of zo'n klein staaltje. Maar het geheel wordt wel mooi denk ik.
De lagerset komt bij Yambits vandaan.
 
ik onthoud me van commentaar op de kleur :P
daarover moet je niet met vrouwen argumenteren heb ik geleerd ;) hahaha
maar, dat durf ik zo adhv de foto's niet te zeggen.

Ik heb de lagers via een 'lagerboer' besteld, dus ook 2 lagers + keerring.
niet echt goedkoper dan via Yambits maar nu weer ik zeker dat ik A- kwaliteit heb.
 
ik onthoud me van commentaar op de kleur :P
daarover moet je niet met vrouwen argumenteren heb ik geleerd ;) hahaha
maar, dat durf ik zo adhv de foto's niet te zeggen.

Haha! Je mag gewoon zeggen hoor, als je het niet mooi vind. }) Het is geen doorsnee kleur, maar dat wilde ik ook niet (veilig zwart ofzo). En ik geloof toch niet dat ik deze motor ooit nog duur verkoop, dus beetje experimenteren kan geen kwaad lijkt me. 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan