500 euro challenge, Yamaha XS750 '77

Zork heeft (altijd?) gelijk!
Maareh: niet starten, is dat niet ronddraaien, of is dat niet aanslaan?
Wees voorzichtig met zork z'n laatste tip! Een klein beetje is een paar druppels! Een klein beetje te veel kan je motor doen overlijden...
 
Leuk project trouwens, je schiet beter op dan ik :$

Ik zit met een deadline hè, dat werkt goed! Al moet ik zeggen dat er op het ogenblik iets te weinig tijd is voor andere dingen dan slapen, werken en de motor...

Voordat ik weer een poging tot starten doe zal ik eerst de dodemansknop uit het circuit halen, volgens tip van Wim. En alle bedrading van de bediening nog eens doormeten. Maar dat wordt morgen op zijn vroegst. Vanavond toch maar eens wat tijd in mijn eigen conditie steken.
 
Laatst bewerkt:
Een andere methode om te proberen of je motor wil lopen is, een remmenreiniger in je luchtfilterkast spuiten en dan proberen te starten.

Heb je al geprobeerd (zonder dat er veel benzine stank is) of de bougies vonken ? Want zonder vonk nimmer een lopende motor :N

Is de benzine in de tank vers ? Oude benzine verdampt namellijk slecht en ontsteekt daardoor veel minder makkelijk dan verse. Je hoeft oude benzine niet weg te gooien elke keer een beetje toevoegen als de motor eenmaal rijdt gaat ook goed. Dus 10 liter en dan een aantal liter oud.

Succes met opstarten.

Overigens, loop alles systematisch langs dan kan daarna wegstrepen wat klopt. Zo kon je langzaam uit bij het probleem.

Want ik heb een keer mijn bobines niet goed aangesloten gehad, dus bobine 2 gaf zijn signaal aan cylinder 3. En andersom en ik kan je vertellen starten gaat beroerd :$ En voor ik daar achter was......
 
Laatst bewerkt:
Die remmenreiniger zal de motor inderdaad makkelijk laten starten, maar het kan schade veroorzaken aan de brugstukken tussen de zuigerveren. Je kan namelijk een soort van detonatie tussen de zuigerveren geven, wat dus als gevolg kan hebben dat die 'dammetjes' dus (gedeeltelijk) wegbreken.
Ik werk bij een motorenfabrikant en behandel daar o.a. motorschades, en zie dit soort schades geregeld voorbij komen. Als je motorblok je lief is gebruik dan géén remmenreiniger, startpilot of andere vluchtige stoffen bij startpogingen! Zoek liever de oorzaak van het probleem en los dit op...
 
Thanks voor alle tips guys. En voordat ik rigoureuze maatregelen ga nemen zal ik eerst zorgen dat de basis goed is.
:N worries.
 
Volgens mij krijg je dinsdag *O*
een aantal techneuten over de vloer... Met z'n allen krijgen we 'm wel aan de praat hoor
 
Dan draait ie al! Waarschijnlijk kan ik vanavond een stuur ophalen en als het morgen een beetje droog weer is ga ik gelijk aan de slag. En zo niet heb ik nog genoeg te doen aan het zadel en zorg ik dat ie zondag draait (je moet overtuigd zijn van je eigen kunnen hè, anders lukt het sowieso niet).
 
Yes, ik ben er zelf op naar huis gereden. Later zagen we dat de binnenband achter klem zat tussen velg en buitenband...
 
Dat het gebruik van remmenreiniger schade kon opleveren was mij niet bekend.

Ik heb het wel eens gebruik en dan is mijn doel de motor te starten op een brandbaar gasmengsel en dat houdt in dat je niet heel veel gebruikt. Er mag geen vloeibare zooi in je motor komen. Gaat je motor dan lopen op de verdampte remmenreiniger weet je dat de motor kan lopen qua ontsteking. Je moet dan zoek in de brandstof toevoer. Tenminste dat is mijn redenatie.
 
Okee dus de basis is waarschijnlijk goed.
Blijft er alleen vonken en brandstof over.
Krijgen de carbs wel benzine?
Vonken kun je makkelijk testen ff bougietje er uit en weer in de kabel steken en tegen het blok aan houden en dan ff starten zie je het meteen.
Bougiekabels wel in de juiste volgorde?
 
Plaatjes!

full

full


Met dank aan Trompie vandaag een normaal stuur op de motor kunnen zetten. Staat een stuk beter vind ik! De kabels en leidingen passen nu ook allemaal, zat toch wat strak met dat grote stuur. Al zit helaas nog niet alles op zijn plek. '(
De draadjes van de dodemansknop heb ik doorverbonden. De massakabel van de accu naar het frame zat een laagje lak tussen, iets te ijverig geweest, dus verwijderd. Met volgeladen accu weer pogingen gedaan de motor te starten, maar het lijkt wel of de startmotor niets doet. Er staat 9,7V op de kabel naar de startmotor. Zou genoeg moeten zijn toch? Er gebeurt niets...
Zit er nog ergens een startonderbreking? Koppeling intrekken, standaard omhoog, zoiets? :?
 
9,7v lijkt me te weinig. De accu eens goed opladen. Als de motor vonkt en benzine krijgt blijft er niet veel over.
Probeer eens te starten met de kickstarter en volle accu. Gas helemaal open.
 
Een volle accu heeft MINIMAAL 13,2 volt...
Die 9,7 volt, op welk punt op de startmotor is dat gemeten?
En onder welke conditie? (Startknop ingedrukt?)
Als het in rust is gemeten is dat toch echt te weinig...
 
13,2V is alleen maar als hij net van de lader af komt. Zakt later terug naar 12,7V of iets lager maar in ieder geval boven de 12V
 
Vandaag weer druk bezig geweest. Ik dacht, ik begin met een klusje wat me wél gaat lukken binnen redelijke tijd, dat is goed voor de spirit: achterrem vullen en ontluchten.
Dus niet. Eerst kwam er geen vloeistof in de leiding. Pomp nog eens open gehad om nogmaals zeker te weten dat de boel niet verstopt zit. Was inderdaad doorgankelijk. Teruggeplaatst en daarna het uiteinde van de leiding in de vloeistof gehouden, pompen en toen liep ie door. Aangesloten op de klauw, lekkage bij de klauw... Ook dat verholpen en een paar uur later had ik eindelijk een werkende achterrem! Hallelujah.
Om de frustratie kwijt te raken heb ik me uitgeleefd op de bodemplaat van m'n zadel. Alle schuim- en stof resten verwijderd, dingen rechtgebogen, staalborstel eroverheen, rubbers en scharnieren eraf gehaald en wat scheurtjes afgedicht. Paar uur laten liggen en een paar laklagen eroverheen. Nu nog de randen afwerken en de accessoires terugplaatsen, dan kan dat weer van de to-do-lijst.
Met volle accu nogmaals proberen te starten. Totaal geen sjoege. Zelfs niet met de kickstart... En ja, de carbs krijgen verse benzine.
Lijkt toch ergens een elektronische blokkade te zitten. Bij elektronische startpoging doet het startrelais helemaal niets en dus de startmotor ook niet. De laatste ook nog open gehad en schoongemaakt. Bleek geen overbodige luxe...
full

Heb ik dat ook eens van binnen gezien! Al had ik liever gehad dat ie gewoon was gestart...
Ik las dat wanneer je de startknop indrukt er minder dan 1V moet staan op het startrelais, tussen de twee dikke kabels (+ pool accu en startmotor). Staat bij mij evenveel op als wanneer je de knop niet indrukt (11,6V na leeg gestarte accu).
 
Die startmotor heeft wel wat liefde nodig :+ dat die het niet doet verbaast me niets.
Lekker uit elkaar halen en goed schoonmaken. De bronze lagerbussen van wat olie voorzien (Geen vet) en de collector met een fijn schuurpapiertje (+/- korrel 400) opschuren tot die weer koperkleurig is.
Let ook op of je koolborstels nog lang genoeg zijn (min. lengte staat wel in je WPHB) en of ze niet klem zitten.
Als de startmotor weer in elkaar zit zal de weerstand van de startmotor als het goed is erg dicht tegen de 0 ohm liggen. Dat is geen kortsluiting, maar je startmotor trekt u eenmaal veel stroom, daarom is die kabel er naar toe zo dik.

Over je start relais mag bij starten zo goed als geen spanning staan en 1 Volt is nog te veel, denk eerder aan enkele tientallen milivolts. Maar als die niet klikt doet hij het duidenlijk niet. Kijk even of de spoel van het relais spanning krijgt als je start.

Had je al gekeken of je bougies vonken? kan ook met de kickstarter.

Suc6 met je startmotor, maar als je die niet meer aan de praat krijgt moet je gewoon je rechter been gaan trainen _O- een startmotor gebruiken als je een kickstarten hebt is toch een beetje voor watjes })
 
Volgens mij krijg je dinsdag *O*
een aantal techneuten over de vloer... Met z'n allen krijgen we 'm wel aan de praat hoor
Dus niet... Met zijn allen iets te overmoedig, maar wel weer een aantal oorzaken van niet starten uitgesloten: bougies vonken en krijgen peut. En de startmotor draait rond, dus doet ook het relais zijn werk. Volgende stap is carbs afstellen.
 
Gisteren uitlaten geplaatst en stuureindjes vastgezet.
Zork komt morgen helpen met starten en I quote: "ik zou teleurgesteld zijn als we hem zaterdag niet aan de praat krijgen". Kijk, dat geeft mij hoop!
 
Jazeker! Iets met beginnende sleutelaars en carburateurs... Maar wat klinkt ie weer mooi! Uitgebreidere update volgt later.
 
Mooi dat hij (of zij) weer loopt ;)

Starten: kickstart of via het "knopje"

En wanneer gaat de challange beginnen ?

Heb je nog een beetje tijd met de motor hier een paar ritjes te maken, zodat je de motor leert kennen of is het nog niet zover :?

En dat waren weer de nodige vragen 8-)

En of je ze beantwoord bepaal je natuurlijk zelf.. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan