500 euro challenge, Yamaha XS750 '77

Plaatjes!!

full

full

full
 
Ziet er goed uit.
je zadel valt wel lekker op zo.
Ik ben benieuwd wat je er nog uit haalt met afstellen.
 
Even een vraag over m'n remhendel: Ik denk dat er een veertje (nr. 13) mist. Klopt het dat deze over, of achter de stelbout hoort?
Het probleem is nu dat wanneer ik de stelbout (nr. 11) losser draai ontstaat er zoveel speling (zonder weerstand) dat het contact met de lichtsensor steeds verbroken wordt, waardoor het remlicht aangaat wanneer dat niet moet. Het staat nu zo strak dat ik niet de volledige remkracht kan benutten.

full
 
Toerentellerkabel is op transport.

En veertje nr. 13 is echt noodzakelijk voor een goede werking van je handel. Deze veer duwt namelijk de handel terug.
 
Bedankt Wim.
Een veertje is inmiddels in bestelling. Toch goedkoper dan een andere pomp en minder gedoe!
Maar waar hoort ie nou precies?
 
Juist, en daar moet een stevige veer in. De originele veer is redelijk dicht qua windingen.
Veerlengte uit het hoofd ergens tussen de 3 en 4 cm.
 
Het zadel ziet er goed uit een leuk fris kleurtje, hopelijk zit het ook heerlijk zodat zadelpijn weg blijft. En die remhendel gaat ook goed komen dus bidden voor goed weer zodat we testritjes kunnen maken.
 
????????????????????????????? ;(

Het is toch echt een kabel voor de toerenteller...

Wil jij voor mij de lengte even opmeten.
Ik heb namelijk nog andere kabels liggen en zal kijken wat de verschillen zijn.
Ik heb nooit geweten dat hierin verschillen bestaan :N voor gewone XS-en. Dat de Special afwijkt is logisch (heb ze namelijk beide staan).

Of heeft jouw XS uit 1977 een voorvork van een Special gekregen in het verleden, zit je vooras voor de voorvorkpoten of aan de onderzijde van de voorvorkpoten ?

Laat even wat weten dan kan ik kijken wat ik nog heb liggen. Dan komt er gewoon nog een envelop (en de kabel die je heb liggen komt nog wel een keer).

Er moet namelijk dit jaar toch iets georganiseerd worden voor XS triple rijders en rijdsters :+
 
Het is ook wel een toerentellerkabel hoor, ik krijg 'm vast aan twee kanten, maar dan kan ik m'n stuur nog maar een klein stukje draaien, voordat het te strak komt te staan.
De jouwe is 53cm en de mijne zo'n 77. Al is die wel aan de lange kant hoor!

full

Op de volgende foto is te zien hoe de kabel zat, met een behoorlijke lus. De vooras zit aan de onderzijde van de vorkpoten, mijns inziens zijn ze standaard?

full


Graag maak ik nogmaals gebruik van je aanbod. En die rit gaat er zeker een keer komen hoor! Als m'n fiets de challenge tenminste overleefd...
 
Ik zal een foto maken en plaatsen hoe de kabel hoort te lopen. Normaal loopt hij namelijk achter de koplamp langs. Zo te zien hebben ze bij jouw XS een km-teller kabel gebruikt en die is zo lang dat je onder je balhoofd langs moet.

Grote kans dat de kabel dan wel past.

Je hebt een voorvork die hoort bij deze motor.
 
Ik heb de kabel via de kortst mogelijke weg aangesloten (over balhoofd, achter koplamp), maar dan nog is ie echt te kort en heb ik geen mogelijkheid tot volledige stuuruitslag.
 
Dan ga ik vanmiddag even wat bekijken bij mijn XS-en (er staan er namelijk drie en van allemaal werkt de toerenteller). Zit nu op mijn werk op circa 15 km hemelsbreed van de garage.
 
Het is ook wel een toerentellerkabel hoor, ik krijg 'm vast aan twee kanten, maar dan kan ik m'n stuur nog maar een klein stukje draaien, voordat het te strak komt te staan.
De jouwe is 53cm en de mijne zo'n 77. Al is die wel aan de lange kant hoor!


Ik heb de foto's nog eens bestudeerd en ik denk dat het een "hybride" is (@ wimvlis). Zijn frame- en motornummer hetzelfde?
Zo zijn het Mikuni 1 carburateurs (uit '77 dus) maar het blok is blank. En blanke blokken werden alleen in de "specials"geleverd. De tank lijkt me van een 850 standaard (is het een 24 liter tank met de dop in 't midden?). De merkemblemen op de tank zijn ook van een special. De voorvork is van een standaard uitvoering, al lijkt het voorwiel mij een 18" exemplaar. (origineel is 19"). Kortom, het kan dus zijn dat je een toerentellerkabel voor een special nodig hebt.
mijn complimenten voor al het low-budget sleutelwerk, ziet er goed uit. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ja, frame en motornummer zijn hetzelfde. Van het weekend heb ik zo'n 13 liter getankt net nadat ik 'm op reserve had gezet, dus ik denk dat het toch geen 24 liter tank is. Zou wel lekker zijn trouwens!
En het voorwiel is een 19", althans, de band die we erom gelegd hebben.
Maar feit is inderdaad dat de standaard kabel niet past.

Zou het kunnen dat ik de "touring" versie heb? http://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_xs750%20touring.htm
Ik heb bij de koop van de fiets een foto gezien, waarbij er nog zo'n lelijke witte kuip op zat. Met de koffers, het foeilelijke zadel en andere stuur die erop zaten, zou dat denk ik ook nog kunnen?

In ieder geval bedankt voor het meedenken!
 
Ja, frame en motornummer zijn hetzelfde. Van het weekend heb ik zo'n 13 liter getankt net nadat ik 'm op reserve had gezet, dus ik denk dat het toch geen 24 liter tank is. Zou wel lekker zijn trouwens!
En het voorwiel is een 19", althans, de band die we erom gelegd hebben.
Maar feit is inderdaad dat de standaard kabel niet past.

Zou het kunnen dat ik de "touring" versie heb?
In ieder geval bedankt voor het meedenken!


Die touring-versie is het ook niet want dat was een standaard uitvoering met een -inderdaad foeilijke- kuip. Die van dat linkje is trouwens een model van de allereerste serie, uit '76. Kun je zien aan het korte achterstukje aan de buddyseat. Dat ik dacht dat het een 24 liter tank is komt door de kleur en de emblemen er bovenop, dat vertekent de boel een beetje (althans voor mij :? ).
Rest alleen eigenlijk nog de route van de tellerkabel, ik heb het juist bij de mijne nog eens bestudeerd. Loopt bovenover de onderste kroonplaat en achterlangs de koplamp, korter kan niet. Als het nodig is maak ik wel een foto, laat maar weten.
 
Nee dank je, is niet nodig. Zo had ik 'm gisteren ook zitten. Ik heb gewoon een paar cm extra nodig. En waarom? Misschien komen we daar achter als we een paar XS-en naast elkaar zetten bij de (nog te plannen) rit?
 
Nee dank je, is niet nodig. Zo had ik 'm gisteren ook zitten. Ik heb gewoon een paar cm extra nodig. En waarom? Misschien komen we daar achter als we een paar XS-en naast elkaar zetten bij de (nog te plannen) rit?

Denk dat ik het gevonden heb, ik zag op je foto dat de bovenkant van de vorkpoten gelijk met de bovenkant van de kroonplaat zit. Dan staat de voorkant van de fiets te hoog. Bij mijn XS'en steken de vorkpoten ± 15 mm boven de kroonplaat uit. Steekt niet op 1 mm, als links en rechts maar hetzelfde is. Hoor/lees er wel van.
 
Laatst bewerkt:
Haha, leuk dat het je zo bezig houdt. Toen ik de motor kocht stond ie zelfs nog hoger op zijn poten en ik heb 'm al een stukje laten zakken vanwege mijn korte benen. Nu staat m'n koplamp te hoog, omdat de steun hiervan tegen de "t-splitsing" van de remleidingen aanloopt. Maar ik zal eens kijken, bedankt voor de tip.
 
Als het goed is zit er een groefje in de binnenpoot, dit kan je aanhouden als bovenkant kroonplaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan