500 euro challenge, Yamaha XS750 '77

Ik heb 'm laten zakken, het groefje zit nu aan de bovenkant van de kroonplaat. Helaas is het niet voldoende voor de kabel, maar ik kan wel weer wat beter met mijn voeten bij de grond! Ook mooi meegenomen.
 
Een kleine update, ik heb niet veel gedaan afgelopen week. Wel ben ik bij Wim langs geweest en heb ik een iets langere toerentellerkabel opgehaald. Deze past! Ik heb het alleen nog niet getest, maar dat zal wel goed zitten.
Verder heb ik het veertje geplaatst in de hendel van de voorrem. Dat voelt een stuk beter aan. En voor de achterremlichtsensor heb ik ook een andere besteld, daar zat een stuk stevig (en meerdere malen gelakt) ijzerdraad tussen en reageerde niet goed. Daar zit nu ook een origineel veertje tussen.
Het jammere is dat ik ontdekt heb dat de remlichten op het ogenblik niets doen. Het is elke keer wat en het zit waarschijnlijk achter de koplamp niet goed. Nog eens goed zoeken...
En oh ja, ik vond vanochtend een verlengde standaard op m'n bureau (werk). Van het weekend passen en dan wordt ie volgende week afgemaakt.
Gisteren nog wel een mooie rit gemaakt met de MT-03 (nadat ik de achterlamp vervangen had...). En wat tassen gehaald voor in de koffers (zijn niet waterdicht heb ik ontdekt) en een roltas om de tent in mee te nemen. Die kan mooi tussen de koffers, net als de stoeltjes. Wel een beetje luxe op vakantie hoor!

Nog 15 nachtjes slapen!
 
Jammer dat je dat niet gezegd had van de achterlichtschakelaar. Ik heb in de bak elektra gewoon een dergelijke schakelaar liggen MET ORIGINEEL VEERTJE.

Dat krijg je als een XS ontmanteld cq sloopt.

Een paar simpele vragen rond de remlichten, heb je wel stroom op de schakelaars... En toen je hem/haar kocht werkte de remlichten wel ?

Succes met je elektra puzzel
 
Jammer dat je dat niet gezegd had van de achterlichtschakelaar. Ik heb in de bak elektra gewoon een dergelijke schakelaar liggen MET ORIGINEEL VEERTJE.

Dat krijg je als een XS ontmanteld cq sloopt.

Een paar simpele vragen rond de remlichten, heb je wel stroom op de schakelaars... En toen je hem/haar kocht werkte de remlichten wel ?

Succes met je elektra puzzel

Alles heeft gewerkt hoor! Alleen heeft voor mij iemand achter de koplamp draden vervangen met andere kleuren, dus het is lastiger zoeken wat wat is. En dan denk ik een probleem te hebben opgelost en dan is er weer een andere. Ik zal van het weekend nog eens rustig op zoek gaan.
En de veer van de achterremlichtschakelaar had ik al binnen toen ik bij jou was. Thanks anyway.
 
Het jammere is dat ik ontdekt heb dat de remlichten op het ogenblik niets doen. Het is elke keer wat en het zit waarschijnlijk achter de koplamp niet goed. Nog eens goed zoeken...


Ik heb ook net weer een zoektocht achter de rug ivm niet werkende lampen. Het ging in mijn geval om een CX500 van 32 jaar oud. De knipperlichten wilden maar niet normaal werken. Na heel veel gezoek kwam ik erachter dat de voorkantknippers geen goede aarde hadden en dat er in de multistekker een kortsluiting zat.

Remedie: Nieuwe draden getrokken en de aarde rechtstreeks naar de minpool van de accu geleid. Meestal is het met het oude spul het best om het maar rigoreus aan te pakken en de draden opnieuw te trekken. De oude kabelbomen hebben zoveel kans op draadbreuken hier en daar.
 
Nou, m'n klomp is meerdere malen gebroken afgelopen weekend! Eerst op zoek gegaan waarom het remlicht het niet deed. Alles gemeten, overal stond spanning op als ik de hendels bediende. Net op het moment dat ik het opgaf werkte het ineens wel. Waarom?? Het enige wat ik heb 'veranderd' is het stekkertje van één van de knipperlichten beter samengeknepen, die zat wat los.
Dan m'n knipperlichten. Die gingen aan wanneer ik daar om vroeg, maar knipperden niet. Gisteren een rit gemaakt en bij de eerste afslag had ik knipperende richtingaanwijzers en de rest van de rit ook! Alleen is m'n dashboard nu in de war (alleen de richtingaanwijzerlampjes), maar dat neem ik maar voor lief.
De toerentellerkabel werkt, alleen trilt ie bovenaan los tijdens het rijden. Gisteren nog beter vast gezet, straks controleren (ik heb 'm mee naar m'n werk genomen en kom goed mee op de snelweg!)
Dan heb ik nog rubber doppen onder m'n zadel gemonteerd, aan de achterkant, tegen het doorzakken. Er moet straks een tent achterop, zonder dat m'n zadel doormidden breekt.

Nog 12 nachtjes slapen...
 
Klinkt mij toch echt als een massaprobleem in de oren. Ik zou alle verbindingen naar het frame nog eens goed controleren en de stekkers inspuiten met contactspray.
 
Met een niet goed geladen accu kun je ook knipperproblemen krijgen. Met oude lampjes icm een oud knipperrelais ook trouwens. Ik haal bij knipperproblemen altijd 4 nieuwe lampjes en laad meteen de accu op. Zo kun je al 2 factoren uitsluiten.
 
Met een niet goed geladen accu kun je ook knipperproblemen krijgen. Met oude lampjes icm een oud knipperrelais ook trouwens. Ik haal bij knipperproblemen altijd 4 nieuwe lampjes en laad meteen de accu op. Zo kun je al 2 factoren uitsluiten.

Inderdaad, die ervaring heb ik ook. Het is een thermisch knipperrelais en als dat onvoldoende belast wordt dan knippert ie gewoon niet.
 
Plaatjes:

full

full


Toerentellerkabel trilt vaker los. Flink aandraaien en dan tegen de moer een ty-rap als borging.
Toerenteller is blijven zitten vandaag, zonder lekkage, maar ty-rap had ik inderdaad ook bedacht en zal ik nog plaatsen.

En bedankt voor alle elektra-tips. Het werkt nu en ik blijf er voorlopig vanaf. Ik zal voor de vakantie nog een paar ritten maken en mocht het veranderen, dan kan het altijd nog. Ik had me voorgenomen 4 weken voor de vakantie klaar te zijn, zodat ik nog lekker kon chillen en andere dingen kan doen dan de motor. Dat is niet gelukt, ik heb nu nog zo'n anderhalve week... De dagen duren gelukkig lang in de lente/zomer, dus mocht alle verlichting uitvallen is er geen man overboord.

Begin volgende week, pretty last minute, worden de carbs nog gesynchroniseerd. Waar ik trouwens Jaco voor moet bedanken en niet Kees!
Ik heb zin in vakantie!!!
 
Gisteren niet mijn klomp gebroken, maar het oogje waarmee de veer aan de zijstandaard vastzit... Het blijft een uitdaging, zo'n oude fiets... |(
M'n to do lijstje wordt nog niet echt korter, streep je iets af, komt er weer iets bij!
 
Raadseltje: Hoe kan het dat overal staat dat mijn motor 5 versnellingen zou moeten hebben, het staat zelfs op het blok, maar ik heb er toch echt 6. En de neutraal reken ik uiteraard niet mee. _O-
En oh ja, op het ogenblik lig ik onvrijwillig te zonnen langs de n11 met een vastgelopen voorrem... |(
Hulp arriveert net! *O*
 
Ik lag net ook onvrijwillig te zonnen, nadat een onverlaat ineens voor mijn neus dook vanuit een zijstraat... Knie au, thorax au, schouder au, trixie Total loss gok ik zo...
 
Kl :X zak(-kerin)!!
Ik ben weer veilig thuis inmiddels. Rechter klauw zat vast, hebben Ernie en ik los gehaald en zijn rustig aan naar huis gereden.
 
Raadseltje: Hoe kan het dat overal staat dat mijn motor 5 versnellingen zou moeten hebben, het staat zelfs op het blok, maar ik heb er toch echt 6. En de neutraal reken ik uiteraard niet mee. _O-

Je moet even opletten of er GS of XS op de fiets staat die je pakt O-)
 
Gisteren twee andere remklauwen opgehaald. Ik had toch al niet helemaal een goed gevoel bij de mijne, het bleef een beetje vochtig rond de ontluchtingsnippels. Alles losgehaald en schoongemaakt, vanavond in elkaar zetten.
Ook nog een veer gescoord, voor de zijstandaard. Die gaat nu uit zichzelf omhoog als de druk er vanaf gaat.

Iemand ervaring/tips met het synchroniseren van de carburateurs? :?
 
das niet fijn een vastlopende voorrem. Goed dat je er niet erger vanaf bent gekomen.

Maar over je 6 versnellingen, ik heb een xs400 welke normaal gesproken ook 5 versnellingen heeft, maar mijn type en bouwjaar heeft er dan toch net weer 6. Dus je hebt kans dat het een weinig voorkomend type xs750 is, wat dus net een versnelling meer heeft..

Carburateurs synchroniseren weet ik alleen van 2-cilinders. Maar je kunt gemakkelijk een manometer (sychronisatie apparaat) knutselen van wat doorzichtige slang, tape en wat olie. Kost minder dan een tientje en is veel preciezer dan eentje die je in de winkel kan kopen. Helaas is de synchronisatieschroef nog minder precies dan het apparaat van de winkel, dus een zelfgemaakte is niet per se beter. Zoek even op t forum, er staat ergens een uitstekende how-to over hoe je zo'n ding knutselt. Verder staat het in het wphb lijkt me :)
 
Gisteren twee andere remklauwen opgehaald. Ik had toch al niet helemaal een goed gevoel bij de mijne, het bleef een beetje vochtig rond de ontluchtingsnippels. Alles losgehaald en schoongemaakt, vanavond in elkaar zetten.
Ook nog een veer gescoord, voor de zijstandaard. Die gaat nu uit zichzelf omhoog als de druk er vanaf gaat.

Iemand ervaring/tips met het synchroniseren van de carburateurs? :?


Hiero: http://board.zmvc.nl/de-garage-onze-motoren/(verstuuver)-xs750/msg274699/#msg274699
(Ga naar "Verstuuver - xs750", posted 28 mei 2011)
Heel simpel maar 't werkt wel.

6 versnellingen????. Nooit van gehoord.
 
Laatst bewerkt:
Remmen zitten weer in elkaar en zijn ontlucht. Vanavond maar weer een rondje rijden en dan een poging tot synchroniseren wagen! Ik heb een meter-set kunnen lenen.

Bedankt voor de tips maar weer! Ik zag net dat Kornfed ook gaat synchroniseren en daar stond ook nog een linkje naar een duidelijk Youtube-filmpje. Nu moet het helemaal lukken zou ik zeggen. We zullen het vanavond zien.

NOG 3 NACHTJES SLAPEN!!! HELP!
 
Ja, heb ik ook gelezen, van die weerstand. Alle (originele, niet-led) lampjes branden en als ze niet knipperen is dat wat mij betreft geen probleem. Alleen weet ik niet of dit andere storingen kan gaan veroorzaken (doorbrandende lampjes enzo).
Het relais is in ieder geval niet helemaal stuk, want ik hoor één klik als ik de knipperlichtknop bedien.


Heb je je probleem met de knippers al opgelost? Ik liep vanmiddag tegen het zelfde probleem aan. Eerst helemaal geen licht, na vervangen van het relais door een andere originele (voordeel als je van 2,5 XS naar 1 gaat) bleven de knipperlichten branden. Contact aan "KLIK", richting aan "KLIK" (niet knipperen), richting uit "KLIK". Ik gebruik knipperlichten van een vmax, maar dat maakt qua wattage van de lampjes verder niet uit)

Na wat zoeken op internet las ik iets over weerstandjes, iets dat ik alleen nog maar met led knippers aan de hand heb gehad...maar goed, ik had er nog een paar liggen dus die er maar even tussen gehangen...en opgelost! Ik heb alleen achter een weerstand toegevoegd en het was genoeg voor het relais om te gaan knipperen. Zal zo even meten hoeveel ohm de weerstanden zijn, voor het geval je het wil proberen. Misschien heb ik er ook nog wel een paar rondslingeren...

Edit: Ik meet 27,5 ohm...Ik heb nog wel een setje over als je het nog kan gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan