Bij Enigma in produktie

die cardantunnel is mooi gemaakt, als je hem mooi velgengrijs of zo spuit is het net stock.

dat van die 50 hz brom om de snelheidsmeter te wijzigen kende ik nog niet. die snelheidsopnemer ziet die normaal gesproken nokken zoals op een ABS ring ?
 
die cardantunnel is mooi gemaakt, als je hem mooi velgengrijs of zo spuit is het net stock.

dat van die 50 hz brom om de snelheidsmeter te wijzigen kende ik nog niet. die snelheidsopnemer ziet die normaal gesproken nokken zoals op een ABS ring ?

Ja, de sensor ziet de tanden in de cardan.
 
Ik heb een Sigma fieteteller tot 300 km/h bevalt al sinds maart 2009
en is behoorlijk makkelijk in te bouwen en af te stellen,
dit jaar rijd ik ook voor het eerst met een navi (Tom tom rider 410 ) en de snelheid van de fiets-teller is presiesz volgens de navi
 
Mijn oplossing is heel wat duurder namelijk een: Speedohealer
Daarmee bereik je dat over het gehele bereik van de km teller dat de afwijking die wordt veroorzaakt door kleinere wielen wordt gecompenseerd.

Zie ook https://www.mpartz.nl/speedohealer-p-20372?gclid=CO-NyoqJjc8CFSoW0wodFT4J-A

Bij mij werkt dit uitstekend en het inbouwen was voor mij minder werk dan het opnieuw afstellen van de km teller.
Mooie oplossing, alleen niet leverbaar voor K100 / 1100. Maar zeker iets om te onthouden voor mijn zijspan projecten.
 
Misschien een rare vraag.
Bestaat er dan geen verloopstekker voor kabelaangedreven snelheidsmeter?
Iets met tandwieloverbrenging die de draai snelheid onderling doet veranderen?
 
Misschien een rare vraag.
Bestaat er dan geen verloopstekker voor kabelaangedreven snelheidsmeter?
Iets met tandwieloverbrenging die de draai snelheid onderling doet veranderen?

Ja hoor, die bestaan
$_35.JPG


Heb ze laatst op het EGT wel gezien. Zag ook een constructie van een schommelarm waarbij ze de originele aandrijving net achter de as hadden gemonteerd. Deze werd dan aangedreven door een snaartje. Dan kun je ook heel eenvoudig met grote en kleinere schijfjes werken.
 
Mooie oplossing, alleen niet leverbaar voor K100 / 1100. Maar zeker iets om te onthouden voor mijn zijspan projecten.

Mij is het wel gelukt om het werkend te krijgen op ons K1100LT/GT2001 zijspan.
Als het niet lukt, is de support van SpeedoHealer uitstekend.
Ik had aanvankelijk ook problemen, die werden met hun support prima opgelost!

Het werkt bij mij al uitstekend sinds eind 2004!
 
Ik kwam trouwens ergens nog wat informatie tegen over velgen. Dit gelijk op mijn prive site gezet (www.wilma-roger.nl onder techniek) en ik plaats het gelijk hier ook even. Wellicht is deze informatie al eens gedeeld, maar ik heb het nog niet eerder gezien.

[afbeelding]
Ik heb nu toch wel problemen met een auto band op een motonvelg. Die 18" laagprofiel band die achterop de K1 zit wil niet lekker centreren en heeft dus een bult.ik krijg het er niet uit. Morgen eens proberen met een grote O-ring om de velg.
 
Ik heb bij mijn moto velg een klein beetje uitgedraaid,zodat het velgbed vlak is.En dus geschikter voor de auto band montage.
Bij mij wilde de band er met 8,5bar nog niet netjes omheen .
Daarna dus de velg iets aangepast
 
Dat was waarschijnlijk een 15" velg,die zijn inderdaad groter
Bij mij is het een 18 inch motorvelg, die is bijna 3 mm kleiner dan een autovelg. Maar zoals het er nu naar uitziet zijn de twee O ringen ten goede oplossing
 
Ik heb even gekeken waar ik de BMW fan vervanging gelezen had. Dat was hier
Deze Duitser maakt een adapterplaat en koopt een fan bij SPAL
image20.jpg

Die adapterplaat zou ik zelf even figuurzagen.

Nog goed thuis gekomen met de Enigma 1?
 
Laatst bewerkt:
We zijn, het meeste binnendoor, prima thuisgekomen. Het was trouwens niet de Enigma 1 die problemen had, maar de eerste motor van Frau Enigma. Die had nog geen naam.....

Maar over die ventilatoren, het was ook een SPAL die ik heb gebruikt. Ik had hem HIER vandaan. Ze hebben ook een hele hoop andere leuke spullen die je (op je zijspan) kan gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Weer even een update, uiteraard met wat photeaux.

Voor de vakantie heb ik trouwens nog even de snelheidsmeter/km teller opnieuw afgesteld van de K1 van Frau Enigma. Deze gaf door de kleinere achterband veel te veel aan.

[afbeelding]
Hier het binnenwerk van de tellers.


[afbeelding]
De achterzijde, om het bij te kunnen stellen moet de km teller los van het geheel.


[afbeelding]
Op de snelheids opnemer een adapter gelegd die een 50 Hz brom geeft. De teller geeft dan ongeveer 60 km/u aan.
Na bijregelen wijkt de teller nog maar 1,5% af :)



Na de vakantie ben ik verder gegaan met mijn eigen motor. Er moest nog steeds een andere eindaandrijving in. Daarmee heb ik gelijk mijn zijspanwiel 4 cm meer voorloop gegeven. Oftewel, de achterbrug is 4 cm langer....


[afbeelding]
Achterzijde van de BMW 2V versnellingbak met achteruit en hydraulisch bediende koppeling. Hier heb ik het adapterstuk op de uitgaande as gezet. Nu kan er een cardanas op van een R1100 of K1100


[afbeelding]
Hier het begin van de consstructie van de achterbrug, het afstellen van de hoek van het cardanhuis t.o.v. de brug. Bij een te grote knik loopt de cardanas aan.....


[afbeelding]
Hier passen in de motor.


[afbeelding]
En hier compleet gemonteerd met de vering. De veer is ook op een ander plaats gekomen.


[afbeelding]
Hier de oude restanten. Een enkelzijdige achterbrug met een 11/33 cardan met verloopnaaf voor een Ford wiel. Is te koop voor de handige doe-het-zelver. Past in een BMW 2V frame. De enkelzijdige schommelarmvoorvork is ook te koop. De Ford wielen krijg je er bij



Hier staan ook nog wat plaatjes van het aanpassen van de teller bij een K100
zeepok in "Aankoop tip van de week"
 
Weer effe een foto. Nu van het voorwiel voor de Capo Nord. Na het draaien van een naaf voor het Lada Niva wiel, remschijf van een Vitara en remklauwen van een Kawasaki te plaatsen, is het fuseestuk gelast voor de naafbesturing.

full
 
Je bent dus van de Buell schijf afgestapt.
Dit is weer een heel ander idee of valt de aanpassing nogal mee?
 
Laatst bewerkt:
Je bent dus van de Buell schijf afgestapt.
Dit is weer een heel ander idee of valt de aanpassing nogal mee?

De Buell schijf was een éénmalige actie, alleen voor mijn eigen motor. Of er moet iemand komen die er veel geld voor over heeft....... voor de rem dan, niet voor de motor
Op de foto is het voor een Aprilia Capo Nord die, op verzoek van de klant, rondom voorzien wordt van Lada Niva wielen (banden 185/75-16"). De besturing wordt hetzelfde idee als mijn eigen motor Alleen zit de remschijf hier op een meer conventionele plaats.
 
Hier de oude restanten. Een enkelzijdige achterbrug met een 11/33 cardan met verloopnaaf voor een Ford wiel. Is te koop voor de handige doe-het-zelver. Past in een BMW 2V frame. De enkelzijdige schommelarmvoorvork is ook te koop. De Ford wielen krijg je er bij

heb je wat meer foto's voor me en ook een richtprijs mag ook via pm of via facebook oid
 
Hier de oude restanten. Een enkelzijdige achterbrug met een 11/33 cardan met verloopnaaf voor een Ford wiel. Is te koop voor de handige doe-het-zelver. Past in een BMW 2V frame. De enkelzijdige schommelarmvoorvork is ook te koop. De Ford wielen krijg je er bij

heb je wat meer foto's voor me en ook een richtprijs mag ook via pm of via facebook oid

Oh ja, dat zou ik doen. Ik ga morgen even wat foto's maken en je een bericht sturen.
 
Hier de oude restanten. Een enkelzijdige achterbrug met een 11/33 cardan met verloopnaaf voor een Ford wiel. Is te koop voor de handige doe-het-zelver. Past in een BMW 2V frame. De enkelzijdige schommelarmvoorvork is ook te koop. De Ford wielen krijg je er bij

heb je wat meer foto's voor me en ook een richtprijs mag ook via pm of via facebook oid
Zou je plaatjes willen posten of linken van die enkelzijdige voorvork? Ik heb wel interesse voor de K75 ooit.
 
Weer wat foto's

Allereerst wat van mijn achterbrug en voorvork die in de verkoop staan.

full

full

full

full



met de Capo Nord gaat het nu ook weer lekker door,

Hulpframe gemaakt waar ook de draagarmen van de fusee besturing aan vast komen.

full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan