Bij Enigma in produktie

Verdomme, :( waarom wonen wij zo ver uiteen. Mooi werk. Voor mezelf vind ik het iets teveel precisie werk om er zelf aan te beginnen. Tis toch de bedoeling dat de span met een schommel beter stuurt en niet anders om.
Enigma ik weet niet of je naar het egt gaat? Maar indien wel dan wil ik wel eens praten. Uiteraard met Jupke (0,5l zijn we toch gewoon na weekje alpen) in de hand.
 
Het EGT zit er niet in voor mij, m'n motorblok moet eruit want de koppeling is stuk. Daar ben ik wel even mee bezig. Maar een maand later in Berlaar misschien?
 
Zo'n CB1300 met kuipje en vierkante koplamp is hier ook een potentiele toekomstige zijspantrekkert
 
Verdomme, :( waarom wonen wij zo ver uiteen. Mooi werk. Voor mezelf vind ik het iets teveel precisie werk om er zelf aan te beginnen. Tis toch de bedoeling dat de span met een schommel beter stuurt en niet anders om.
Enigma ik weet niet of je naar het egt gaat? Maar indien wel dan wil ik wel eens praten. Uiteraard met Jupke (0,5l zijn we toch gewoon na weekje alpen) in de hand.
yep , is een pokke eind , ben er geweest , en vanuit Brussel moest ik 3 x blijven slapen onderweg _O- _O-
 
Het maken van een nieuw model voorspatbord voor in de schommelarmvoorvork. Dit model ga ik toepassen op de WiFi en een verkorte versie op de CB1300.

full

full
 
Vergeet niet voor je wifi voldoende ruimte tussen band en spatbord te houden ivm vast klonterende sneeuw.

Ik heb met mijn Enigma2 ook in de sneeuw gereden en die heeft nauwelijks ruimte tussen band en spatbord. En toch gaat dat ook goed.
Maar ik moet wel wat ruimte houden, want er gaat nog een tweede voorwiel mee met spikes. En die is iets groter in diameter. En ook daar wil ik ruimte tussen het spatbord en de band houden.

Hieronder een foto van het spatbord na het plamuren. (Het T-shirt zal wel gewaardeerd worden door één van de regelmatige kijkers.... ;) )

full
 
Het spatbord vandaag in de grondverf gezet:
full


En het hulpframe afgemaakt. Zo'n CB1300 heeft een dubbel wiegframe maar toch heel weinig knappe bevestigingspunten voor een zijspan....

full

full
 
Gisteren even de GL1500-TPSL combinatie van m'n maat de remmen ontlucht. Dát is zo gebeurd, maar voordat al dat plastic eraf is...

full


Vervolgens een zijspanframe in elkaar gelast.

full

full


En ik kon niet bij de spullen in het vouwkratje......

full
 
Eerst nog even een foto van het spatbord, deze zit nu in de verf (kleur komt misschien niet goed over maar het is PAARS!) Nu kan er was op en dan een mal ervan trekken voor de toekomstige spatborden. Kost best wel veel tijd zo'n spatbordje B|
full


En verder geen produktie, maar een reparatie. Aan het eind van onze vakantie voelde ik een trilling in mijn motor die er niet eerder was geweest. Althans niet recent. Diverse dingen nagelopen en uiteindelijk verdacht ik de koppelingsplaat. Deze heb ik al eerder stuk gehad. De klinknagels die de kern op de plaat vastzetten hadden toen speling. Ik hou het maar op het brute vermogen en koppel van het Alfa-Romeo blok. (105 pk en 144 Nm) Dat is aanmerkelijk meer als waar een koppeling van een BMW R100 voor is ontworpen. Nu heb ik de koppeling al aangepast met een drukgroep en veer van een K1100. Maar er moest nu toch even gesleuteld worden:
full


Dus de hele achterkant eruit (toen voelde ik al speling op de cardanas) en de versnellingsbak een stukje naar achteren zodat ik met de endoscoop de koppelingsplaat kon inspecteren. (Anders moet het hele blok, inclusief versnellingsbak uit het frame.... B| )
full


Deze bleek nog goed te zijn, de trillingen werden dus veroorzaakt door de kruiskoppeling in de aandrijfas.
full


Heeft nog iemand zo'n as (Van een R80/100 ~1981 met een transmissie demper erin)??
 
Tuurlijk is het te repareren d.m.v. een nieuw lagerkruis erin te zetten. Maar dit cardan moet nog maar drie ritten mee en dan komt er een hele andere achterbrug in met bijbehorend ander cardan en aandrijfas. Daarom wil ik er nu niet te veel werk en geld insteken..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan