how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.335
5.689
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
Mijn oude motor (VT700C 1986) liet me onderweg in de steek met een lege accu. Niet meer te starten.
De Wegenwacht heeft me weer op weg geholpen. Uit diens metingen bleek, dat het laadsysteem niet functioneerde. Nu ben ik een groentje als het gaat om motorfietsen. Daarom heb ik mijn Hayes handleiding erbij genomen die bij deze motor hoort.
In dit boek staat, dat de spanningsregelaar/ gelijkrichter kan worden getest/ doorgemeten met een Ohmmeter. Het is mij gebleken dat dit onjuist is. Meten aan dit apparaat blijkt complexer te zijn. Ik heb gebruik gemaakt van de diode teststand op mijn multimeter. Er bleek niets mis te zijn met de spanningsregelaar. De dynamo was naar onze heer. Die heb ik vervangen met een slooponderdeel (nog een heel gedoe, omdat de bedrading en de blokafdichting niet klopten). Wel een hoop geleerd.
Ik dacht: ik meld dit even. Misschien heeft iemand hier iets aan.

Han
 
Even oma schoppen..

na gister bij het starten van de motor (honda X11) een halve slag kuch en geen startende motor te horen, (donderdag nog naar amsterdam gereden en terug, vrijdag stond de motor stil) de accu gister opgeladen en vandaag maar eens gaan meten:

Ik heb de volgende meetwaardes gevonden op de accu:

Accu onbelast (contact uit): 12.5 V
accu onbelast (contact aan): 12.3V

Accu belast (aan licht, draaiende motor): dipje naar 10.2 V daarna direct oplopend naar tussen 13-14 Volt
Accu belast (zonder licht, draaiende motor): dipje naar 10.5V daarna direct oplopende naar 14 volt

3000 TPM:
licht uit: 13.9 volt
licht aan: 12.8 Volt

Nu blijkt als dus als het goed is volgens OP dat dus er iets mis is met de regelaar/dynamo. Of heb ik het mis ? Zijn de waardes nog redelijk aan te nemen ?

Ik heb nog garantie lopen bij de dealer, dus ik ga morgen de dealer wel bellen, maar ondertussen zijn er nog andere dingen die ik kan meten om een betere meting te krijgen al te veel te gaan sleutelen?
 
Even oma schoppen..

na gister bij het starten van de motor (honda X11) een halve slag kuch en geen startende motor te horen, (donderdag nog naar amsterdam gereden en terug, vrijdag stond de motor stil) de accu gister opgeladen en vandaag maar eens gaan meten:

Ik heb de volgende meetwaardes gevonden op de accu:

Accu onbelast (contact uit): 12.5 V
accu onbelast (contact aan): 12.3V

Accu belast (aan licht, draaiende motor): dipje naar 10.2 V daarna direct oplopend naar tussen 13-14 Volt
Accu belast (zonder licht, draaiende motor): dipje naar 10.5V daarna direct oplopende naar 14 volt

3000 TPM:
licht uit: 13.9 volt
licht aan: 12.8 Volt

Nu blijkt als dus als het goed is volgens OP dat dus er iets mis is met de regelaar/dynamo. Of heb ik het mis ? Zijn de waardes nog redelijk aan te nemen ?

Ik heb nog garantie lopen bij de dealer, dus ik ga morgen de dealer wel bellen, maar ondertussen zijn er nog andere dingen die ik kan meten om een betere meting te krijgen al te veel te gaan sleutelen?
Als je garantie hebt kan je er het best vanaf blijven.
Er is iets mis met de dynamo, regelaar of stekkers.
 
Ik snap je vraag niet, wat je nog meer kunt meten staat vermeld in de OP. Die had je toch gelezen?

Overigens ben ik het met v.d.v. eens, niet zelf aan klooien als je garantie hebt. Kunnen de meeste bedrijven (terecht) niet waarderen.
 
Ik snap je vraag niet, wat je nog meer kunt meten staat vermeld in de OP. Die had je toch gelezen?

Overigens ben ik het met v.d.v. eens, niet zelf aan klooien als je garantie hebt. Kunnen de meeste bedrijven (terecht) niet waarderen.

Ik kan aardig sleutelen, dus aan klooien zal niet zo snel gebeuren. Wellicht zou ik ook de regelaar kunnen meten, of de dynamo. Maar ga mijzelf een andere keer op induiken. Ik heb garantie dus daar zal ik zeker gebruik van kunnen maken. Overigens kan ik zeer makkelijk bij de regelaar komen, dusja waarom niet even in- en/of uitsluiten of dat de boosdoener is.

Gelukkig is deze morgen open, dus dan er gelijk gebeld worden :)
 
Ik kan aardig sleutelen, dus aan klooien zal niet zo snel gebeuren. Wellicht zou ik ook de regelaar kunnen meten, of de dynamo. Maar ga mijzelf een andere keer op induiken. Ik heb garantie dus daar zal ik zeker gebruik van kunnen maken. Overigens kan ik zeer makkelijk bij de regelaar komen, dusja waarom niet even in- en/of uitsluiten of dat de boosdoener is.

Gelukkig is deze morgen open, dus dan er gelijk gebeld worden :)

Je kúnt de dynamo ook prima meten, dat staat toch gewoon in de startpost...
 
Ik kan aardig sleutelen, dus aan klooien zal niet zo snel gebeuren. Wellicht zou ik ook de regelaar kunnen meten, of de dynamo. Maar ga mijzelf een andere keer op induiken. Ik heb garantie dus daar zal ik zeker gebruik van kunnen maken. Overigens kan ik zeer makkelijk bij de regelaar komen, dusja waarom niet even in- en/of uitsluiten of dat de boosdoener is.

Gelukkig is deze morgen open, dus dan er gelijk gebeld worden :)
Omdat je het de monteur daar niet makkelijker mee maakt en de kans bestaat dat je garantie vervalt omdat je er zelf aan gezeten hebt.
Als de stekker slecht contact maakt en jij haald hem los kan die monteur dat niet meet constateren
 
Even wat vraagjes naar aanleiding van wat ik lees in de startpost.
Ik heb een 3 fasen AC dynamo in de gpz1100 (1995) zitten met ingebouwde spanningsregelaar en gelijkrichter.
Moet ik die dan op een andere manier meten als in de startpost omschreven? Al is het alleen maar omdat ik geen stekker v.d.spanningsregelaar los kan halen,omdat deze dus op de dynamo geschroefd zit. En waar pak ik de drie daden die ik moet meten?
Foto bijgevoegd van wat ik zie als ik het kapje eraf geschroefd heb. Vorig jaar een nieuwe carmo spanningsregelaar erop gezet. Tot gisteren,starten,meteen lopen,zowel met warme als met koude motor. Totdat ik er gisteren achter kwam dat de motor, plotseling, na 10 tot 30 minuten stilstand, erg slecht weer wil starten. Koude start ging vanochtend wel probleemloos.. Dus wilde nu ook eens wat aan de dynamo gaan meten. Accu is goed.
 

Bijlagen

  • dynamo.jpg
    dynamo.jpg
    215,7 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Even wat vraagjes naar aanleiding van wat ik lees in de startpost.
Ik heb een 3 fasen AC dynamo in de gpz1100 (1995) zitten met ingebouwde spanningsregelaar en gelijkrichter.
Moet ik die dan op een andere manier meten als in de startpost omschreven? Al is het alleen maar omdat ik geen stekker v.d.spanningsregelaar los kan halen,omdat deze dus op de dynamo geschroefd zit. En waar pak ik de drie daden die ik moet meten?
Jouw dynamo werkt niet hetzelfde als die met een losse regelaar. Jouw dynamo heeft geen permanente magneten. Je rotor meer of minder magnetisch gemaakt door de regelaar om zo de spanning te stabiliseren op zo'n 14-14,5 volt. Het controleren gaat dus ook wat anders. Wat is bij jou het probleem?
 
Het probleem is , nadat ik gisteren wat ritjes van 20 minuten ofzo had gemaakt, de motor van het ene op het andere moment moeilijk weer aan de praat te krijgen was na een korte stilstand, lichte afkoeling. Terwijl ik na het vervangen v.d. spanningsregelaar eigenlijk alleen maar hoefde te kijken naar de startknop,en hij liep al.. Maar ik ben misschien ook een beetje te snel met deze post. Morgen of overmorgen zal ik iig de accu, min,max meting en laadspanning nog eens meten.
 
Nieuwe VMF liquifix accu lekt accuzuur:

Het zou praktisch zijn als dat gebeurde tijdens de 2 dagen waarop hij op de werkbank stond, maar nee. Accu nieuw gekocht, gevuld, laten rusten, geladen, gemeten en een dag daarna in de motor gezet. Hij was absoluut droog op dat moment.

Trek ik 4 dagen later (nu net) de schuur open om een stukje te gaan rijden, accuzuur lucht... Gdvr#^&*## zuur op mijn subframe, draadboom, etc. Hij is spontaan gaan lekken op een naadje. Als ik nou eerst een stuk had gereden, dan had ik mijn spanningsregelaar de schuld gegeven, maar nogmaals: Deze accu is ongebruikt, 0km en 0 starts.

full

Altijd intrigerend als zo'n merk specifiek roept: They cannot spill or leak, resist heat and vibration far better, and pack more pure cranking power then conventional motorcycle battery... |(

Pleur op, we gaan maar weer een Yuasa halen o.i.d.
 
Zojuist enkele keren met warme motor bij 4000 toeren de laadspanning gecontroleerd.
Licht uit : 14.01
Licht aan : 14.65

Min/max meting met starten gedaan: min; 10.45 max: 14.10.

Volgens wphb is dit dus met licht uit te laag; boek geeft aan: tussen 14.2 en 14.8 bij 4000 toeren.( Hoewel..., het boek zegt niets over licht aan/uit.)
Maar...... hoe nu verder? Wat kan ik hiermee?
Hoe meet ik de dynamo door? ( zie vorige post)
Of hoef ik me over die 14.01 waarde niet druk te maken?

Probleem blijft: 10 tot 20 minuten na een rit opnieuw starten gaat moeizaam.
Als ik de motor 1 of 2 minuutjes na een rit weer start pakt hij hem wel meteen.
Koude start,ff choke erbij en start meteen.

Iemand??

thanx...
 
Laatst bewerkt:
Zojuist enkele keren met warme motor bij 4000 toeren de laadspanning gecontroleerd.
Licht uit : 14.01
Licht aan : 14.65

Min/max meting met starten gedaan: min; 10.45 max: 14.10.

Volgens wphb is dit dus met licht uit te laag; boek geeft aan: tussen 14.2 en 14.8 bij 4000 toeren.( Hoewel..., het boek zegt niets over licht aan/uit.)
Maar...... hoe nu verder? Wat kan ik hiermee?
Hoe meet ik de dynamo door? ( zie vorige post)
Of hoef ik me over die 14.01 waarde niet druk te maken?

Probleem blijft: 10 tot 20 minuten na een rit opnieuw starten gaat moeizaam.
Als ik de motor 1 of 2 minuutjes na een rit weer start pakt hij hem wel meteen.
Koude start,ff choke erbij en start meteen.

Iemand??

thanx...
Wat zijn de meetwaarden als ie moeizaam start?
Laadspanning is ok.
 
Wilde vandaag nog eens meten,maar kwam erachter dat er toch iets anders aan de hand is: Ik heb enkele seconden na het starten de uitlaatbochten eens gevoeld.
Bocht van cilinder 1 blijft zo goed als koud.
Wel bijzonder dat de koude start dan gewoon goed is en de problemen zich pas manifesteren bij een warme start.
En nu?? Eerst bougie,bobine, om dan wellicht uit te komen bij de carbs eraf te halen?
Nog tips?
 
Wilde vandaag nog eens meten,maar kwam erachter dat er toch iets anders aan de hand is: Ik heb enkele seconden na het starten de uitlaatbochten eens gevoeld.
Bocht van cilinder 1 blijft zo goed als koud.
Wel bijzonder dat de koude start dan gewoon goed is en de problemen zich pas manifesteren bij een warme start.
En nu?? Eerst bougie,bobine, om dan wellicht uit te komen bij de carbs eraf te halen?
Nog tips?
Wilde vandaag nog eens meten,maar kwam erachter dat er toch iets anders aan de hand is: Ik heb enkele seconden na het starten de uitlaatbochten eens gevoeld.
Bocht van cilinder 1 blijft zo goed als koud.
Wel bijzonder dat de koude start dan gewoon goed is en de problemen zich pas manifesteren bij een warme start.
En nu?? Eerst bougie,bobine, om dan wellicht uit te komen bij de carbs eraf te halen?
Nog tips?
tip: eigen topic aanmaken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan