how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.326
5.681
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
Hoe test ik dat?
Ik heb net de plus van mn accu op de plus van de startmotor gedaan en de min op een ander deel van de start motor gedaan hij maakt dan wel een geluid maar mijn srad s;laat niet aan. als ik daar na mn contact aanzet en start via de start knop slaat de srad wel aan!! test ik het zo goed of moet ik mijn contact aanzetten als ik het test met draad op startmotor??
 
doe het niet zo, maar verbind je pulsdraad op het relais door met de accu, das de draad die van je startknop komt. veil veiliger om te testen en geen vonken.. :)

Je hoeft de startmotor geen min [-] te geven, die heeft ie al automatisch doordat je accu aan massa [-] ligt, en deze ligt weer aan je frame [chassis] vast.




en ja, je moet het contact aanzetten op de moto, anders krijgen je bobines geen vonk van de CDI.

je bent nu alleen aan het testen of het aan je startknop ligt? kijk ook naar je zijstandaardschakelaar/contact en dodemansknop eventueel.
 
Laatst bewerkt:
200

[afbeelding]

bron motorzot

Mhhh ik meet 12,80 V als die uitstaat en 13,80 als die aanstaat met licht en stationair.

Is dan de accu kapot?

Het probleem is dat die leegloopt. Twee weken goed en dan wordt het steeds minder, en dan de volgende ochtend hoor ik de startmotor nog maar 1 keer ronddraaiien en dan lichte klikjes (de relais?). Even uur aan de druppellader en dan start die weer maar dat is niet echt een oplossing. Met de kou gaat het nog sneller.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, na ritje (waarvoor ik hem al moest aanduwen) met alles uit net 12.3 zakkend naar 12.1

Draaiende motor:
Alles uit, stationair, 13.5
Licht aan, stationair, 12-12.5
Licht uit, 4000tpm, 12.8
Licht aan, 4000tpm, 13.2

Accu zal wel verrot zijn, maar na ritje start hij ook niet normaal, aanduwen gaat prima. Nog even kijken of niet de dynamo de geest heeft gegeven...

[me="Roy "R""]en stroom...[/me] they don't mix B|
 
Laatst bewerkt:
Goede dag allemaal,

Ik heb het volgende probleem: Ik meet op mijn accupolen met een draaiende motor bij ongeveer 3000 toeren en lichten uit 17.2V met lichten aan is het 16.1V dat is natuurlijk te veel. Nu heb ik mijn spanning regelaar afgekoppeld en dan meet ik op alle 3 de gele draden 53.7 wisselspanning. Klopt het dan dat ik de conclusie trek dat mijn spanning regelaar overleden is??

Helaas is dit niet de eerste keer dat mij dit overkomt met deze motor de vorige keer is iets meer dan een jaar geleden en daarvoor ook al een keer. Hoe kan het toch zijn dat elke keer die spanningsregelaar er uit brand en hoe kan ik dat voorkomen of is er een ander oorzaak waar ik niet aan denk? zou je er misschien iets van een zekering voor kunnen zetten of een andere goedkope oplossing zodat het niet steeds 100 euro kost.

Nu heb ik al even op internet lopen zoeken en vond een 2de hans voor 45 euro is dat verstandig om die te kopen en in te bouwen of loop je dan meer kans dat hij over een week ook weer stuk is? en is het alleen een kwestie van boutjes los halen stekker er uit en nieuwe aansluiten of komt er toch meer bij kijken.

graag jullie reacties .
 
Een Honda zeker? Het lijkt inderdaad (weer) de spanningsregelaar te zijn.
Het gebeurt ons bijna allemaal, en ook vaker dan 1 keer.
Het probleem is gebrek aan koeling op de spanningsregelaar, dus ofwel de koelplaat vergroten, ofwel een PC-ventilator inbouwen.
Succes!
 
Hey oma,

Bij mijn Z1000J '82 blok zit het anderson. Daar zit de magneet op het krukaseinde. Maakt het voor de meetresultaten uit of moet dat hetzelfde zijn?


Gr. Rob.
Als je rotor permanent magnetisch is dan gelden de standaard meetwaarden.
Is je rotor niet permanent magnetisch dan werkt deze met koolbortels en dan is de spanning van de drie fases lager.
De rotor word dan magnetisch gemaakt door spanning op de magnetisatiespoel te zetten.
Deze spoel word gevoed via de koolborstels.
 
even nog ter verduidelijking, ( ik ben nu even blond ) als je de spanning op de 3 gele (uit de dynamo komende draden) gaat meten, meet je dan 3x tussen steeds 1 gele draad en het chassis?

Ik vraag dit omdat ik hier in dit topic ook uitspraken tegenkom waarbij wordt gezegt dat je spanning moet meten tussen de 3 gele draden.
 
even nog ter verduidelijking, ( ik ben nu even blond ) als je de spanning op de 3 gele (uit de dynamo komende draden) gaat meten, meet je dan 3x tussen steeds 1 gele draad en het chassis?

Ik vraag dit omdat ik hier in dit topic ook uitspraken tegenkom waarbij wordt gezegt dat je spanning moet meten tussen de 3 gele draden.
niet ertussen meten, maar erover :Y
 
even nog ter verduidelijking, ( ik ben nu even blond ) als je de spanning op de 3 gele (uit de dynamo komende draden) gaat meten, meet je dan 3x tussen steeds 1 gele draad en het chassis?

Ik vraag dit omdat ik hier in dit topic ook uitspraken tegenkom waarbij wordt gezegt dat je spanning moet meten tussen de 3 gele draden.
Je meet tussen draad 1-2 2-3 1-3
Dus niet tussen draad en chassis.
 
niet ertussen meten, maar erover :Y
Wat heeft hij hier nou weer aan :? Een spoel zit tussen 2 draden, dus meet je ook tussen 2 draden (waarmee je de spanning over de spoel meet).
De spoelen zitten niet op het chassis aangesloten, dus meten tussen draad en chassis heeft geen zin. Je zou wel een weerstandsmeting kunnen doen. Als je dan wel iets meet, is er iets mis.
 
Wat heeft hij hier nou weer aan :? Een spoel zit tussen 2 draden, dus meet je ook tussen 2 draden (waarmee je de spanning over de spoel meet).
De spoelen zitten niet op het chassis aangesloten, dus meten tussen draad en chassis heeft geen zin. Je zou wel een weerstandsmeting kunnen doen. Als je dan wel iets meet, is er iets mis.

zo noemt men dat,[lekker duidelijk] je plaatst de multimeter tussen de draden en dan meet je erover.

mischien komt dat wel omdat de meeste mensen een beetje voorover buigen als ze de multimeter aflezen.
 
Is er ergens een overzicht bekend van welke motortypes een vaste magneet hebben en welke koolborstels gebruiken? Zoals bekend maakt dit nogal veel verschil voor de te volgen meetprocedure, en het is niet altijd van buitenaf zichtbaar of een generator koolborstels heeft of niet.

bij mijn XJ900 kwam ik er laatst achter dat deze gewoon koolborstels heeft. Laadspanning is ook prima, bijna 30 jaar oud en werkt als nieuw.
 
zo noemt men dat,[lekker duidelijk] je plaatst de multimeter tussen de draden en dan meet je erover.
Ik vond het antwoord van Zot nogal flauw, en eigenlijk klopt het ook nog eens niet. Want je meet een spanningverschil tussen 2 meetpunten, of een spanningverschil over een spoel.
mischien komt dat wel omdat de meeste mensen een beetje voorover buigen als ze de multimeter aflezen.
_O-
 
heb eens met een defecte spanningreg rondgereden. Resulteerde in 3 gele maar ook zeer warme/hete draden die vanaf de dynamo kwamen. Een kapot laadsysteem is direct actie ondernemen, anders kan het alleen maar duurder worden :Y
 
mn accu was vorige week overleden en er is een nieuwe 12 amp accu ingezet, en omdat ie niet genoeg bijlade een nieuwe spanningsregelaar dynamo leek op het eerste gezicht goed te zijn volgens de monteur.
met nieuwe spanningsregelaar is het iets verbeterd maar nog veel te weinig eingenlijk.
heb net alle stekkers nog eens nagelopen ook de massa en contactspray erop gedaan maar helpt ook niet echt.
accu geeft 12.3v aan en met draaiende motor op 5000tpm 12.8 bij de motorzaak vorige week was dat 12.7 en 13.3 accu is al wat minder vol dan vorige week.

blijft over de dynamo de 3 fasen onderling geven 75 volt wisselspanning dat is goed tussen fasen en massa zit oneindige weerstand das ook goed geen kortsluiting.
tussen de fasen onderling zit 0.1ohm weerstand wat ik uit het wphandboek opmaak is dat dat 0.2 -0.5 ohm moet zijn maar weet niet of ik dat goed heb begrepen.

iemand een idee? de monteur adviseerde even aan te zien, maar heb geen zin om ergens ver weg met een lege accu te staan.
 
mn accu was vorige week overleden en er is een nieuwe 12 amp accu ingezet, en omdat ie niet genoeg bijlade een nieuwe spanningsregelaar dynamo leek op het eerste gezicht goed te zijn volgens de monteur.
met nieuwe spanningsregelaar is het iets verbeterd maar nog veel te weinig eingenlijk.
heb net alle stekkers nog eens nagelopen ook de massa en contactspray erop gedaan maar helpt ook niet echt.
accu geeft 12.3v aan en met draaiende motor op 5000tpm 12.8 bij de motorzaak vorige week was dat 12.7 en 13.3 accu is al wat minder vol dan vorige week.

blijft over de dynamo de 3 fasen onderling geven 75 volt wisselspanning dat is goed tussen fasen en massa zit oneindige weerstand das ook goed geen kortsluiting.
tussen de fasen onderling zit 0.1ohm weerstand wat ik uit het wphandboek opmaak is dat dat 0.2 -0.5 ohm moet zijn maar weet niet of ik dat goed heb begrepen.

iemand een idee? de monteur adviseerde even aan te zien, maar heb geen zin om ergens ver weg met een lege accu te staan.
wat voor motor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan