Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

3 jaar terug was het niet duur, paar tientjes... Je doet het eens om zeker te zijn. Maar nu is het jaren lang goed.
Ik had trouwens allebei gedaan. Achter was nog lastig om te hervullen van de remvloeistof. Je kan beter vanaf de nippel om hoog spuiten met een slang als het niet wil lukken vanaf de reservoir.
Succes!

Thanks voor de tip!
Als goed is komen de seals morgen binnen bij de dealer.
 
Ja, ik denk dat dan de balhoofd lager versleten is, maar valt hierin nog iets te stellen? Of is de eerste stap direct vervangen?
je kan proberen het strakker te zetten. Als jij de kroonplaat een beetje hoger zet of eraf haalt, dan kan je het aandraaien. Maar vaak is het al uitgesleten.
Je moet het zo strakker zetten dat de stuur nog soepel draait...

Balhoofdlagers wissel ik liever niet zelf. Speciale gereedschap is nodig om het gemakkelijk te doen. De oude lager kan je ook verzwakken met een dremel om het makkelijker eraf te halen zonder speciale gereedschap. Maar dan moet je uitkijken dat je de T-stuk niet raakt.
 
Laatst bewerkt:
Hier is de mijne :)
full
 
Zoals in mijn introductie al even vertelde: ik ga een cursusje motoronderhoud doen, zodat ik straks zelf kan sleutelen aan mijn CB500, met mijn Haynes handboekje :).
Voor les 1 moet ik meenemen: nieuwe bougies, oliefilter, verse olie en een luchtfilter

Nu is mijn vraag aan jullie: waar kopen jullie dit? Gewoon bij een dealer? Of kun je dit goedkoop online kopen?

Alvast bedankt!
 
Ik heb bijna alles bij Louis.de gekocht, luchtfilter €12,99. Dit is vaak schandalig te duur bij de dealer.
Als je toch bestelt kan je best alles bij louis bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Stil hier...

Onlangs op vakantie geweest met de CB naar Frankrijk en kwam er achter dat deze toch een behoorlijk slokje olie lust. Mijn schatting is ongeveer een 1/2 liter per 1000km. Nou is het wel zo dat deze CB al een flink aantal kilometers gemaakt heeft minimaal 134000 maar dat kan ook wel eens 234000 zijn gezien de staat... ik weet het niet.

Zijn er hier meer CB rijders die ervaring hebben met olieverbruik en zo tot hoeveel verbruik is acceptabel.

Ik gebruik 10W40 half syntheet van de Action... al 50000 km naar volle tevredenheid onder alle omstandigheden. Motor is verder sterk en rookt niet.

Ben benieuwd!
 
Heeft er iemand een motorblok liggen?
Mijne heeft flakes is het Carter :(
 
Laatst bewerkt:
Zuur... succes... rij je ermee door tot het begeeft?
Stil hier...

Onlangs op vakantie geweest met de CB naar Frankrijk en kwam er achter dat deze toch een behoorlijk slokje olie lust. Mijn schatting is ongeveer een 1/2 liter per 1000km. Nou is het wel zo dat deze CB al een flink aantal kilometers gemaakt heeft minimaal 134000 maar dat kan ook wel eens 234000 zijn gezien de staat... ik weet het niet.

Zijn er hier meer CB rijders die ervaring hebben met olieverbruik en zo tot hoeveel verbruik is acceptabel.

Ik gebruik 10W40 half syntheet van de Action... al 50000 km naar volle tevredenheid onder alle omstandigheden. Motor is verder sterk en rookt niet.

Ben benieuwd!
Ik heb nu 93100km erop zitten. Bij mij is de verbruik gering. Ik rij ook niet veel de laatste tijd.
Action olie heb ik ook wel gebruikt voor het reinigen, zeg maar mijn olie was heel vies nadat mijn motor in de sloot lag. Ik heb het dacht ik een keer met oude olie van vrienden 10km gereden. En daarna een paar honderd kilometer met Action olie gereden. Maar ik had al olie van Louis.de, dus die heb ik nu erin zitten.

Als je hebt wat meer speling in je motorblok, je zou kunnen overwegen om wat dikker olie te gebruiken, 15W40 of zo. Misschien is je olie schraap ring wat versleten. Zolang je de oliepijl bij houdt blijft het lopen. Maar als het straks meer verbruikt dan een tweetakt, dan is misschien wel tijd om wat aan te doen. Ik ben wel bang dat je de motorblok open moet halen. Maar misschien is een andere motorblok ook niet zo duur.

Maar goed, 1000km is ongeveer 60liter met 0.5liter olie erbij, dat is nog maar de helft van een tweetakt (1op50)... *D
 
Hoi Fuzy ja ik ben van plan door te rijden tot die ontploft })

Die halve liter olie per 1000 km is niet zo'n probleem met woonwerk verkeer. Het word vervelend als je langere afstanden rijd op een dag tijdens een vakantie ivm het meeslepen van olie en regelmatig controleren.

Ben nu inderdaad overgegaan naar de 15W40 Action olie en het is dus nog even afwachten of het olie verbruik daarmee ook afneemt. Afgelopen weekend pas ververst... nu 200 km gereden :]

Was wel benieuwd wat de gemiddelde rijder van een CB hier voor olieverbruik heeft. Mijn CB tje begint nou behoorlijk op leeftijd te geraken dus ik accepteer het en rijd lekker door zolang die lekker rijd.
 
Laatst bewerkt:
Mijn CB na 4 maanden ook weer op de weg. Nog niet volledig zoals ik hem in gedachten had maar wilde toch nog wat toeren met goed weer.. maar stond al te lang stil wegens voetbreukje tussen door.

14184496_1636078946637572_8317643125179979445_n.jpg
 
je kan proberen het strakker te zetten. Als jij de kroonplaat een beetje hoger zet of eraf haalt, dan kan je het aandraaien. Maar vaak is het al uitgesleten.
Je moet het zo strakker zetten dat de stuur nog soepel draait...

Balhoofdlagers wissel ik liever niet zelf. Speciale gereedschap is nodig om het gemakkelijk te doen. De oude lager kan je ook verzwakken met een dremel om het makkelijker eraf te halen zonder speciale gereedschap. Maar dan moet je uitkijken dat je de T-stuk niet raakt.

Inmiddels heeft de fiets weer een retour zwarte woud overleefd. Binnenkort ga ik maar eens de voorvork er af halen!
 
Hoi Fuzy ja ik ben van plan door te rijden tot die ontploft })

Die halve liter olie per 1000 km is niet zo'n probleem met woonwerk verkeer. Het word vervelend als je langere afstanden rijd op een dag tijdens een vakantie ivm het meeslepen van olie en regelmatig controleren.

Ben nu inderdaad overgegaan naar de 15W40 Action olie en het is dus nog even afwachten of het olie verbruik daarmee ook afneemt. Afgelopen weekend pas ververst... nu 200 km gereden :]

Was wel benieuwd wat de gemiddelde rijder van een CB hier voor olieverbruik heeft. Mijn CB tje begint nou behoorlijk op leeftijd te geraken dus ik accepteer het en rijd lekker door zolang die lekker rijd.


Ik zou die actionmeuk niet gebruiken..gerecyclede olie..hoge verdamping en indampen (dwz je blok kleurt bruin van binnen opzich niet zo erg, maar die rommel gaat tussen de schraapveren zitten en die dichten dan steeds minder goed af..}

Bij onze toenmalige rijschool hadden we 12 CB500tjes ik deed daar onderhoud van..en hield ook nauwkeurig het oliepeil bij we gebruikten toen Motul 5100 10/40 uit bulk.

Op 1 na, gebruikte 1 liter op 1000km, hoefde je ze bijna nooit bij tevullen, hield ze strak aan de plus.

Bij crash van een lesmotor, gat int carter heb ik kleppendekdel eraf gedraait en kijk hoe het eruit zag naar bijna 100.000km gelopen..

En zo duur hoeft goede olie niet te zijn...


http://www.motoroel100.de/epages/62...593035/Products/"MOTUL 10W-50 5100 4T MA2 4L"
full
 
Dat is inderdaad niet duur voor merk olie, bedankt voor de tip.

Persoonlijk blijf ik voor de CB bij die Actionmeuk. De specificatie aangegeven op deze bus is al ruim boven wat er in de handleiding van de Honda (Action = SL grade, Honda SG grade) . Daar ga ik dan maar vanuit. De CB is voor mij dan ook een gebruikers test wat betreft het gebruik van Action olie.

Als gebruiker kan ik wel melden dat de motor inwendig mooi schoon is bij gebruik van de Action olie. Wel is de kleur van het inwendige metaal iets bruiner van kleur dan bij jou op de foto.
 
Hier even een plaatje van hoe je koppelingsdeksel er uit zien van binnen na 50000 km met Action Techno 10W40 te hebben gereden. Flinke afzetting van ''bruine drab'' aan de binnenkant van het onderblok.

De reden dat ik het blok open had was een slippende koppeling bij flink doortrekken. 2 frictieplaten waren flink zwart maar verder waren de platen ruim binnen de toleranties en geen blauwe stalen platen oid. Oorzaak van het probleem bleek uit eindelijk een stroef lopende koppelingskabel.

Maar nu ik het blok van binnen heb gezien is dit voor mij de reden om toch af te stappen van het gebruik van de 10W40 techno recycle olie. Onder het klepdeksel heb ik deze afzetting van drab overigens nooit waargenomen en heb ook nooit het idee gehad dat het blok onvoldoende werd gesmeerd.

Het was voor mij altijd een proefondervindelijke test van het gebruik van goedkope recycle olie in een goedkope fiets. :)
full
 
Hallo, Is nu te koop, BJ 1994

Hele nette CB! GEEN lesmotor geweest! 55000 km met Topkoffer

Zeer goede banden, nieuwe olie+filter (castrol) geen druppel olieverbruik

Nieuwe bougies iridium NGK,s

Kettingset als nieuw + nieuwe remblokken voor

Verder netjes warm gereden! ik heb hiervoor ook cb gehad deze verbruikte 1-20 deze is om 1 of andere reden stuk zuiniger! haalt met gemak 1-25

Doe maar een bod naar waarde..ff PB

thx
full
 
Beste CBers,

Ik heb een vraagje; wie heeft er een origineel (recht) stuur liggen die ik kan overnemen?
Ik ben bezig een cb500 pc32 op te knappen. Carbs ultraultrasoon gereinigd, kabels gesmeerd, maar zodra ik de gashendel op het stuur monteer blijft ie stroef gaan. Ik denk dat het stuur krom is en daardoor aanloopt...
 
Is de kabelloop wel correct en lopen de kabels daardoor niet te stra. Een aanlopend gashendel zou je zonder kabels ook duidelijk moeten voelen.

Succes
 
Hier even een plaatje van hoe je koppelingsdeksel er uit zien van binnen na 50000 km met Action Techno 10W40 te hebben gereden. Flinke afzetting van ''bruine drab'' aan de binnenkant van het onderblok.

De reden dat ik het blok open had was een slippende koppeling bij flink doortrekken. 2 frictieplaten waren flink zwart maar verder waren de platen ruim binnen de toleranties en geen blauwe stalen platen oid. Oorzaak van het probleem bleek uit eindelijk een stroef lopende koppelingskabel.

Maar nu ik het blok van binnen heb gezien is dit voor mij de reden om toch af te stappen van het gebruik van de 10W40 techno recycle olie. Onder het klepdeksel heb ik deze afzetting van drab overigens nooit waargenomen en heb ook nooit het idee gehad dat het blok onvoldoende werd gesmeerd.

Het was voor mij altijd een proefondervindelijke test van het gebruik van goedkope recycle olie in een goedkope fiets. :) [afbeelding]

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
 
Hier even een plaatje van hoe je koppelingsdeksel er uit zien van binnen na 50000 km met Action Techno 10W40 te hebben gereden.
... knipperdeknip ...
Hoe moeten we dat lezen?
Gedurende 50.000km elke 5.000 á 10.000 km nieuwe action blablabla olie erin?
Of Action blablabla olie erin, en dan 50.000km gereden ZONDER verversing?

Ik hoop voor jouw motor niet het laatste ... :X
 
Laatste vind ik ook wel prima. Als er maar olie in zit en de blok niet vast loopt.
CB500 vind ik niet een verfijnde motorfiets, maar een A naar B motortje.
 
Hoe moeten we dat lezen?
Gedurende 50.000km elke 5.000 á 10.000 km nieuwe action blablabla olie erin?
Of Action blablabla olie erin, en dan 50.000km gereden ZONDER verversing?

Ik hoop voor jouw motor niet het laatste ... :X

Je hebt gelijk.

Voor de duidelijkheid dus elke 10000 km verse Action Techno 10W40 half syntheet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan