Yamaha x-max 400

Dus zo'n kort achterspatbord dat er wel wat gelikter uitziet dan zo'n plastike taartschep is dan wel strakker, maar minder efficient tijdens regen en pekel perikelen.

De gruwelgevoelens die ik heb als ik een taartschep zie heb ik nu juist als ik de “geliktere” variant zie zitten.
 
Wat is er economisch aan om een nieuwe uitlaat te vervangen voor een nieuwe?

Dat was inderdaad een wat minder economische keuze.Ha ha ha ha
Eigenlijk een meer optische keuze om eerlijk te zijn.
Maar achteraf toch een goede keuze, want die originele uitlaat was me veels te lang dus zag er niet uit en klonk ook een stuk minder fraai dan mijn huidige Akra.
 
Laatst bewerkt:
Akra is lichter ==> minder gewicht ==> lager verbruik==> economischer. O-)
 
Laatst bewerkt:
Als je dat meerekent verdien je de aanschafprijs misschien met 835.000 km al weer terug. :)

Ze kunnen wel mooi en licht spul maken bij Akrapovic. Ik vond het destijds bij mijn motorfiets verbazingwekkend toen ik het originele en het Akrapovic systeem in mijn handen had. Vergeleken met origineel leek die Akra wel gewichtloos.

Plus dat ik het Akra systeem na een aantal intensieve pekelwinters weer netjes kreeg. Na het nodige poetsen en polijsten zag het gehele systeem er weer als nieuw uit. Dat ga je met de meeste standaard systemen niet voor elkaar krijgen, in ieder geval niet wat er onder mijn scooters zat.

Zo vroeg de dealer 630 euro voor een originele uitlaat van een Kymco met een nieuwprijs van 3.000 euro (hele scooter). Gezien de kwaliteit van die originele uitlaat vond ik het maximaal 100 euro waard. Dan vind ik bij Akra of vergelijkbaar merk de prijs- kwaliteit verhouding beter. Die kunnen ook erg prijzig zijn. maar goed dan heb je tenminste nog iets.
 
Nou ik ben ook overtuigd, gezien het voor dagelijks gebruik gaat worden hou ik het lekker op de standaard versie. Thnx voor de foto's.
Rambo is gisteren opgehaald maar dan zonder de akrapovic uitlaat, schijnt lever problemen te hebben en moet nog ongeveer 2 weken wachten. Maar heb wel op jullie advies woensdag een afspraak gemaakt voor het plaatsen van een alarm.
Heb ongeveer al 150 km erop en wat een verschil ten opzichte van de piaggio carnaby, de xmax 400 is absoluut een aanrader voor mensen die de snelweg regelmatig pakken en gegroet willen worden door motorrijders 😄
 
Mag ik vragen bikerboyG............heb jij dan net als ik ook een Xmax400 van bouwjaar 2018?

Verstandig dat jij het achterspatbord lekker origineel laat.
Ik had dezelfde gedachtegang.
Wat het snelweggebruik betreft doet deze Xmax400 het heel erg goed.
Ik zit er dan ook prins heerlijk op en ze rijdt fantastisch.
Wat dat gegroet willen worden door 'echte' motorrijders ben ik het helaas niet mee eens.
En ik draai toch dagelijks de nodige aantallen kilometers.
Inderdaad wordt er ook naar mij gezwaaid door motorrijders op niet motorscooters, maar 7 van de 10 keer hebben ze de ballen er niet voor om mij een groet te geven.
Zeer jammer en zegt meer over hun dan over mij als motorscooterrijder.
Sterker nog: als ik op mijn Honda MSX125cc veredelde brommer rondrijd, dan groet 9 van de 10 motorrijder mij wel.
Hoe vreemd is dat???
Dus op mijn dikke vette mooie 400cc Xmax motorscooter zijn ze er klaar mee om mij te groeten, en als ik goddomme op mijn knake 125cc motorfietsje rondknor dan steekt men wel de hand omhoog.
Nou.....ze kunnen wat dat betreft van mij het dak op.
Ik ben klaar met dat gegroet en hooguit af en toe krijgen ze mijn gewuif terug.
Ik ben een hele trotse motorscooterrijder en zal dat blijven ook.
Dat hele gegroet is 1 grote poppekast.
 
Laatst bewerkt:
Je wordt door ,echte, motorrijders nog steeds als iets minderwaardigs gezien als je op een motorscooter rijdt, uitzonderingen daargelaten. Zal me verder een worst wezen, ik zwaai alleen terug als er eerst naar mij wordt gezwaaid..
 
Ben ik dus niet de enige die het overkomt dat er niet of weinig naar ze gezwaaid wordt.
Niet dat ik daar de illusie van had of van wakker lig, maar soms ging ik toch lichtelijk twijfelen.
Ha ha ha ha ha
Het feit dat een motorscooterrijder doorgaans als minderwaardig wordt gezien vind ik werkelijk de grootste bulshitt die er bestaat.
Met mijn meer dan 25.000 kilometers op jaarbasis die ik wegrijd op een motorscooter kunnen de meeste rijders of rijdsters op "echte" motorfietsen nog geen puntje aan zuigen.
Het gros daarvan is mooi weer rijder/rijdster en draaien amper 5.000 op jaarbasis.
Niet dat het mij stoort dat ze zo weinig kilometers maken, of alleen maar rondrijden met droog en zonnig weer, maar laat ze dan potdomme wel ophouden met zichzelf "echte" motorrijder te noemen.
Wat een farce zeg zulke figuren.
Vr Gr
 
Ik steek alleen nog een hand op als ik eerst gegroet word,
Maar ik zie ze weleens jaloers kijken als ik mijn helm en handschoenen onder het zadel doe.
 
Die jaloerse blikken zie ik ook regelmatig.Ha ha ha ha
Ik doe regelmatig boodschappen met mijn scootert.
De bak onder het zadel in combinatie met de 50 liter topkoffer doet menig mondje van de "echte" motorrijder openvallen.Ha ha ha ha ha
Dat is een boel ruimte die je hebt is me al paar keer gezegt.
Inderdaad meneer de echte motorrijder antwoord ik dan.Ha ha ha
En kort erop rijd ik vrolijk weg.
Ajoooooooooooooo
 
Dylanpilot het doet me mij echt niks of ik wel en niet gegroet wordt, zeker niet na ruim 10jaar zoals menigte van jullie dat door weer en wind op een motor hebt gereden en nu niet gegroet zou worden door mooi weer rijders.
Ik heb trouwens een 2015 model gekocht van de eerste eigenaar bij Gebben Motoren, wat tevens een officiële yamaha dealer is met maar 5000 op de teller.
Ben zeer content betreft mijn keus voor de max en nog blijer betreft een aftermarket uitlaat gezien de max nu met een standaard uitlaat nauwelijks in mijn box past door het formaat, wel eruggg jammer dat yamaha door allerlei milieu eisen dit eronder heeft geplaatst zonder enige moeite al vraag je het mij.
 
Heren en dames hebben jullie adviesen betreft het schoonmaken van de mat zwarte kappen, ik heb gelezen wd 40 en dan uitpoetsen maar zijn er nog adviezen waar ik rekening mee kan houden.
Alle overige tips betreft optisch bij houden is welkom.
 
Ben zeer content betreft mijn keus voor de max en nog blijer betreft een aftermarket uitlaat gezien de max nu met een standaard uitlaat nauwelijks in mijn box past door het formaat, wel eruggg jammer dat yamaha door allerlei milieu eisen dit eronder heeft geplaatst zonder enige moeite al vraag je het mij.

Welke uitlaat heb je er nu op Bikerboy?
 
Laatst bewerkt:
Is er geen mogelijkheid om beiden koplampen te laten branden trouwens, bij mij Fazer hoefde ik een kabeltje te bestellen en beiden gingen branden
 
Hallo allemaal.
Ben inmiddels een 6 weken verder en mijn Xmax400 rijdt nog als een tierelier.
Met kalm aan rijden een benzineverbruik van dik 1 liter op 30 kilometer, en bij wat vlotter rijgedrag zit ik rond de 1 op 27.
De teller staat inmiddels op bijna 3.500 km na 6 weken rijden en loopt in rap tempo op.
Ik schrik er soms zelf wel van, maar deze machine wordt gewoonweg dagelijks flink gebruikt.
Wel ga ik afwijken van de olieververs-intervallen.
Ik houd de onderhoudsbeurten van Yamaha aan die bij deze machine om de 10.000km mogen.
Maar.........ik ga wel van haar elke 5.000km olie en oliefilter laten verschonen.
Ondanks mijn gebruik/rijgedrag niet echt nodig, maar omdat het een compleet nieuwe machine betrof en ik degene was die haar zorgzaam heeft ingereden wil ik haar graag het beste geven op oliezorg gebied.
Ik laat dus elke 5.000km mijn olie en filter verversen.
Dit met het oog op het feit dat ik nog niet helemaal weet hoeveel kilometers ik met haar ga draaien.
Na 2 jaar zou ze op dik 50.000km staan en dat is best wel vlot.
Ik zat er laatst aan te denken om er een ton op te zetten en dan zou met deze Xmax400 heel goed mogelijk moeten zijn zonder al teveel problemen binnen die 100.000 kilometers.
Mede door deze gedachtegang wil ik 1 van de belangrijkste zaken zoals haar interne cartervloeistof maximaal op peil en zo zuiver mogelijk houden.
Kersverse olie en schone oliefilter vind elke motorfiets prettig.
Voor de rest niks te melden over deze geweldige motorscooter.
Zoals het er nu uitziet komt er na deze geheid weer een Yamaha motorscooter.
Puntjes van aandacht wat ik graag zou willen zien in de nabije toekomst:
- Een Xmax voorzien van een 1 cilinder 500cc motorblok
- Dashboard helemaal digitaal zoals mijn eenvoudige 125cc Honda Grom dat ook heeft.
- Meer spelingsruimte op de middenstandaard.
- Elektrisch in hoogte verstelbare ruit net als op de luxe versie van de T-max.
 
Beste Dylan,
Je zal voor de 40k (2 jaar) een beslissing 'moeten' nemen. Doorrijden tot het einde of tegen een goede prijs verkopen. Hoe goed een scooter ook is, boven de 50k is het moeilijk te verkopen. Zou zonde zijn als je een bak geld moet toeleggen, terwijl de scooter nog top is.

Persoonlijk vind ik een 500cc 1 cilinder niet echt passen bij een sportief gesneden scooter, het on afgeveerde gewicht is simpelweg te hoog. Daar past een 2 cilinder (in het frame) gewoon beter bij, maar goed... Ook maar een mening he.. :)

Mish
 
Voor wat betreft de plek van het motorblok en 2 cilinders ben ik het met je eens, maar waarom zou je een scooter zo snel inruilen? Als ik naar de offertes voor de mijne kijk, kan ik de conclusie trekken dat je de eerste jaren veel afschrijft en dat de waarde daarna nauwelijks daalt, ondanks de kilometers op de teller. 3 jaar geleden werd me € 3000 inruil geboden en onlangs € 2500 bij een vergelijkbare aankoop bij dezelfde zaak. Bouwjaar is 2008, kilometrage 5000 km/jr.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik een 500cc 1 cilinder niet echt passen bij een sportief gesneden scooter, het on afgeveerde gewicht is simpelweg te hoog. Daar past een 2 cilinder (in het frame) gewoon beter bij, maar goed... Ook maar een mening he.. :)

Mish

Nou......;)
 
Hoi Dylanpilot,

Ik kom net van een weekje vakantie terug uit Istanbul en zag behoorlijk wat X-Max modellen rijden van 250 tot 400cc wat tevens als scooter taxi wordt ingezet. Van wat ik zag zoals belasten, steile hellingen, intensief gebruik etc etc en juist hierdoor men massaal voor de X-Max kiest omdat het betrouwbaar machine is naast de uiterlijk ik overtuigd ben dat we in Nederland erg verwend en bang zijn als ons machines rond de 50.000 komt.
Ik zelf ga mijn X-Max maximaal gebruiken/inzetten al komt het boven de 50.000 en ben het met je eens de olie vaker te wisselen met de filter onderhoud.
M.a.w. prachtig en oer betrouwbaar machine van wat ik heb mogen zien.

p.s. de mijne zit nu op 6000 km
 
Hoi bikerboyG.
Bedankt voor je reactie en top dat jij ook met een Xmax rondrijdt.
Als ik het correct heb dan rijd jij net als ik ook op een Xmax400?
Mag ik vragen van welk bouwjaar die van jou is?
Want ik zit namelijk met een prangende vraag.
Kan jij mij vertellen hoe je de olie reset in het display doet?
Want ik kan daar weinig tot geen info over vinden.
Mijn Xmax400 van 2018 heeft geen drukknoppen meer op het dashboard zitten zoals dat wel het geval was bij de oudere modellen.
Ik vraag me dus stellig af hoe ik die olie wissel melding ongedaan kan maken.
Mijn Xmax400 heeft nu 4000km achter haar kiezen en still going strong.
Vandaag een oliefilter besteld zodat ze over 1000km schone olie krijgt en een nieuw filter.
Tevens ga ik erbij doen: CVT transmissie olie vervangen ook elke 5.000 kilometer.
Kleine moeite en zal ze zekers ook waarderen.
Het is en blijft een geweldige machine.
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
Mag ik vragen van welk bouwjaar die van jou is?
Want ik zit namelijk met een prangende vraag.
Kan jij mij vertellen hoe je de olie reset in het display doet?
Want ik kan daar weinig tot geen info over vinden.
Mijn Xmax400 van 2018 heeft geen drukknoppen meer op het dashboard zitten zoals dat wel het geval was bij de oudere modellen.
Ik vraag me dus stellig af hoe ik die olie wissel melding ongedaan kan maken.

Vr Gr

Blijkbaar ben jij een echte vent want, net als ik, lees jij niet de gebruiksaanwijzingen door als je een nieuw speeltje hebt. :+

Staat daar namelijk gewoon in op pagina 4-7 :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan