problemen met mijn nieuwe led knipperlichten

theotimmer

Rookie
21 apr 2013
2
0
ik heb op mijn motor "Honda vt600 "de knipperlichten vervangen door ledlampjes, Ik heb de bekabeling van de originele lichten gebruikt en nu knipperen ze alle 4 te gelijk. het groene lampje van mijn knipperlicht indicator brand niet meer.

Wat heb ik fout gedaan ???
 
Ik weet dat je een ander relais moet plaatsen wanneer je van halogeen naar LED gaat, of van 4x 21 Watt halogeen naar 4x 10 Watt halogeen, maar of dat in dit geval er ook voor zorgt dat alles behalve indicator knippert durf ik niet te zeggen, ik weet niet of je een ander relais hebt gebruikt?
 
Met een Cb500 hetzelfde gezien. Lastonafhankelijk relais zat daarop volgens eigenaar, problemen hielden aan. Probleem komt door het dashboardlampje, maar met 2 weerstandjes aan de vooraknt gaat het wel goed. Zet er maar eens een lastonafhankelijk relais op, ze blijven met 4 knipperen. Willem1940 heeft dat ergens mooi uitgeschreven, maar die post kan ik zo snel niet vinden.

Als het aan de last alleen lag zouden ze gewoon te snel moeten knipperen lijkt me?

Vraag me niet om de logica, maar weerstandjes was wel de oplossing, zelfs met lastonafhankelijk relais blijven er anders 4 knipperen en de dashboardindicator niet.
 
Komt inderdaad door het indicatie lampje.
De stroom loop door het lampje (dat in verhouding tot de leds een zeer lage weerstand heeft)naar de ander kant die dan mee knippert.
Je moet een belastings onafhankelijk relais monteren, maar dan knippert hij nog steeds aan de ander kant mee.
Dit kan je oplossen met 2 vermogensweerstanden maar je kan ook (beter) het indicatielampje aansluiten met 2 diodes en de ander kant aan van het lampje aan massa aansluiten.
 
Voorbeeldje
full
 
Ik heb inderdaad al een andere relais er tussen gezet, en dat helpt niet.
Ik zal het eens proberen met 2 weerstanden er tussen.... Thanx
Je vervangt je relais omdat je dan geen vermogensweerstanden nodig hebt om die vervolgens toch te monteren?
Haal je indicatielampje er eens uit, dan zal je zien dat de klacht weg is.
2 diodes zijn goedkoper (zo'n 10 cent per stuk) dan die weerstanden die ook nog een erg heet worden.
 
Komt inderdaad door het indicatie lampje.
De stroom loop door het lampje (dat in verhouding tot de leds een zeer lage weerstand heeft)naar de ander kant die dan mee knippert.
Je moet een belastings onafhankelijk relais monteren, maar dan knippert hij nog steeds aan de ander kant mee.
Dit kan je oplossen met 2 vermogensweerstanden maar je kan ook (beter) het indicatielampje aansluiten met 2 diodes en de ander kant aan van het lampje aan massa aansluiten.


Om geen nieuw topic aan te maken over iets wat al 1000x besproken is haak ik maar op deze in.

Ik heb het zelfde probleem, 4 LED knippers aangesloten.
Alles knippert tegelijk, en indicatielampje is uit.
Het te snel knipperen is binnenkort verholpen, het relais is in bestelling.

So far so good.
Nu dacht ik het probleem van alle 4 tegelijk knipperen te kunnen oplossen volgens het schema met de diodes van VDV hier boven, echter heb ik het volgende probleem.

In het schema heeft het indicatielampje 3 draden 2x plus die samen komen, en 1x min.
Mijn lampje heeft voor zo ver ik kan zien maar 1 plus en 1 min draad.
Hoe los ik dit op?

Bijgevoegd een stukje schema. 31 is het indicatie lampje, 32 is voor, 33 is achter.
full
 
Laatst bewerkt:
Om geen nieuw topic aan te maken over iets wat al 1000x besproken is haak ik maar op deze in.

Ik heb het zelfde probleem, 4 LED knippers aangesloten.
Alles knippert tegelijk, en indicatielampje is uit.
Het te snel knipperen is binnenkort verholpen, het relais is in bestelling.

So far so good.
Nu dacht ik het probleem van alle 4 tegelijk knipperen te kunnen oplossen volgens het schema met de diodes van VDV hier boven, echter heb ik het volgende probleem.

In het schema heeft het indicatielampje 3 draden 2x plus die samen komen, en 1x min.
Mijn lampje heeft voor zo ver ik kan zien maar 1 plus en 1 min draad.
Hoe los ik dit op?

Bijgevoegd een stukje schema. 31 is het indicatie lampje, 32 is voor, 33 is achter.[afbeelding]

vdv zijn schema klopt. Diodes ertussen. Losse massa hoeft niet, daar zijn de diodes voor.
 
Ik zal wel blind zijn...
Ik zie 2 draden aan de bovenkant (voor het gemak +). Daar zitten de 2 diodes aan.
Ik zie 1 draad aan de onderkant (voor het gemak -).

Zoals ik nu MIJN indicator lampje bekijk, heb ik maar 2 draden, en geen 3.
Waar zet ik dan die 2e diode aan?

Zoals jij het voorstelt zet ik dus op beide draden die ik heb een diode en dan in tegenover gestelde richting.
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat gaat zeker niet werken.
Je moet de twee bestaande draden beide voorzien van diodes, het andere eind van de diodes aan elkaar knopen en op de plus van het lampje aansluiten. Voor de min trek je een nieuwe massadraad.
 
Losse massa hoeft niet
Natuurlijk wel. Hoe moet de stroom anders door het lampje lopen? De diodes zorgen ervoor dat de elektronen maar in één richting kunnen bewegen, en omdat de diodes in tegengestelde richting zitten (als je uitgaat van alleen de twee aanwezige draden) kunnen ze nooit via de ene draad naar de andere.
Eén diode omdraaien is ook geen optie, dan knippert het indicatielampje maar met één kant mee.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk wel. Hoe moet de stroom anders door het lampje lopen? De diodes zorgen ervoor dat de elektronen maar in één richting kunnen bewegen, en omdat de diodes in tegengestelde richting zitten (als je uitgaat van alleen de twee aanwezige draden) kunnen ze nooit via de ene draad naar de andere.
Eén diode omdraaien is ook geen optie, dan knippert het indicatielampje maar met één kant mee.

Kijk nog eens hoe het originele lampje is geschakeld, en bedenk dan waarom je de twee diodes nodig hebt. Als je een losse massa aan gaat leggen, waar heb je dan de diodes voor nodig?
 
Kijk nog eens hoe het originele lampje is geschakeld, en bedenk dan waarom je de twee diodes nodig hebt. Als je een losse massa aan gaat leggen, waar heb je dan de diodes voor nodig?
Het originele lampje moet je maar snel vergeten.
Dat lampje staat in serie met het lampje wat op dat moment niet aan is.
Doordat normaal de weerstand van de raw veel lager is dan het indicatielampje zal de meeste spanning over het indicatielampje staan en zal de andere kant niet oplichten omdat daar de spanning veel te laag voor is.
Vervang je nou de gloeilamp raw voor een led dan zal die weerstand( voor zover dat weerstand mag heten) veel hoger zijn dan de weerstand van de indicatielamp.
Hierdoor gaat je indicatielampje zwak branden en de raw harder.
Om dit te voorkomen kan je rechts en links met elkaar verbinden en dat aan een kant van het indicatielampje aansluiten en de andere kant aan de massa i.p.v. tussen rechts en links in.
Nu zal het indicatie lampje wel goed werken maar gaan links en rechts samen branden omdat je die aan elkaar hebt gemaakt.
Dit voorkom je door diodes te gebruiken.
Een diode laad de stroom maar in 1 richting door.
Op deze manier is links niet verbonden met rechts.
 
Het werkt!
Nogmaals dank VDV en JaVaWa, ik snapte er even helemaal de ballen niet meer van.
Als je 1 maal door hebt dat je dus beide draden van het lampje moet los halen en een 3e toe moet voegen, is er goed uit te komen.
Nu snel naar de benzinepomp een nieuw lampje halen, want bij het terugplaatsen ging iets niet zoals het hoort!

Maar voor die tijd buiten het dashboard getest, en het werkt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan