Motorrijles: Kletsen over lessen #8 'A1?.. AM-zwaar!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb een Yamaha FZ 6 FAZER ABS uit 2007 op het oog. Vind die motoren er best wel strak uitzien, en blijkbaar nog een goede beginners motor ook :) Enige nadeel dat ie niet echt "goedkoop" is... haha. Achja, keer een jaartje maar niet op vakantie.

Als hij dezelfde koppeling en gasresponse heeft als de 2004-2006 versie dan is het niet echt een beginnersmotor. Het kan wel, maar de koppeling luistert erg nauw allemaal (heel klein aangrijpingspunt) en de gasreactie is nogal abrupt. Volgens is dat laatste wel aangepast aan de nieuwe versie. Je kunt het er prima op leren (zoals zoveel motoren) heb ik ook gedaan (nouja…twee weken CBR600F telde niet echt mee), maar om het nu echt een beginnersmotor te noemen? Niet echt als je het mij vraagt.
 
Laatst bewerkt:
Als hij dezelfde koppeling en gasresponse heeft als de 2004-2006 versie dan is het niet echt een beginnersmotor. Het kan wel, maar de koppeling luistert erg nauw allemaal (heel klein aangrijpingspunt) en de gasreactie is nogal abrupt. Volgens is dat laatste wel aangepast aan de nieuwe versie. Je kunt het er prima op leren (zoals zoveel motoren) heb ik ook gedaan (nouja…twee weken CBR600F telde niet echt mee), maar om het nu echt een beginnersmotor te noemen? Niet echt als je het mij vraagt.


Wat is een beginnersmotor? Als je een fiets koopt die niet van zn plaats komt en zo mak is als een lammetje dan heb je er na 1 week al genoeg van. Went retesnel allemaal :Y
 
Geslaagde gefeliciteerd.

@Sander mooi dat je begonnen bent.

@Chantalluh, ik snap je helemmal 18 febr ga ik voor de 4e keer theorie doen. Baal ervan en of ik zenuwachtig ben of niet ik zak. Flink leren en oefenexamens doen. Zullen we beide slagen?
Daarna ga ik weer verder met AVB. Baal dat het allemaal zolang duurt.
Kop op Pietepiet! Ik heb natuurlijk makkelijk praten, heb mijn theorie, maar als je het eenmaal hebt gehaald denk je er niet meer over hoe vaak je bent geweest en hoe lang het heeft geduurd. Blijf bedenken waar je het voor doet!
Zijn er bepaalde onderdelen waar je meer moeite mee hebt? Op de uitslag kun je immers zien in welke categorie de meeste fouten zaten. Of is dat vaak verspreid over de categorieën? Hoe dan ook, ook jij gaat gewoon een keer slagen! En wie weet wel gewoon de 18e. Ik ga voor je duimen!
 
Als hij dezelfde koppeling en gasresponse heeft als de 2004-2006 versie dan is het niet echt een beginnersmotor. Het kan wel, maar de koppeling luistert erg nauw allemaal (heel klein aangrijpingspunt) en de gasreactie is nogal abrupt. Volgens is dat laatste wel aangepast aan de nieuwe versie. Je kunt het er prima op leren (zoals zoveel motoren) heb ik ook gedaan (nouja…twee weken CBR600F telde niet echt mee), maar om het nu echt een beginnersmotor te noemen? Niet echt als je het mij vraagt.

Koppeling kan je afstellen (afaik), dus dat aangrijpingspunt kan je wel vergroten/verplaatsen. De FZ6 (of voorloper FZS600) Fazer is gewoon een goede beginnersmotor in mijn ogen :)
 
Laatst bewerkt:
@Chantalluh, ik snap je helemmal 18 febr ga ik voor de 4e keer theorie doen. Baal ervan en of ik zenuwachtig ben of niet ik zak. Flink leren en oefenexamens doen. Zullen we beide slagen?
Daarna ga ik weer verder met AVB. Baal dat het allemaal zolang duurt.

Welke boeken gebruik je? Ik heb het met vekabest van theorie-leren.nl gedaan. Dat werkte voor mij erg goed.
 
@Pietepiet, we gaan er samen voor!!! Positief denken. Ik snap dat het een zware dobber voor je is, maar aan de andere kant het is te doen anders zouden anderen ook niet slagen toch? En je hebt mensen die snel slagen en anderen doen er nu eenmaal wat langer over.
Ik heb trouwens dit boek + oefenboek
http://www.alletheorieboeken.nl/mot...s-oefenen/Theorieboek-en-Examentraining-Motor

@Suus81, mijn instructeur zei al "probeer de theorie en praktijk een beetje los van mekaar te zien". Wat hij daarmee bedoelde is dat dingen die in het boek beschreven worden niet altijd zo werken in de praktijk. Als ik zie hoe het voorsorteren met de motor in het theorieboek beschreven wordt op sommige momenten, zo wordt het mij dus echt niet geleerd. Sterker nog mijn instructeur zei als ik dat op AVD-examen zo zou doen als beschreven werd ik grandioos zou zakken. Dus tja maakt het soms best lastig met het beantwoorden van de vragen.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen nog erg gefeliciteerd met het behalen van jullie motorrijbewijs! De rest nog erg veel succes ;-)

Nu na toch al een tijdje mijn Atje (nov) op zak te hebben en zien dat de winter toch erg meevalt heb ik besloten m'n eerste motor te kopen! Al een tijd kijkende en zaterdag deze ophalen:

Kan niet wachten! :D
full
 
Mooie motor! Veel plezierige (en veilige) KM's ermee!

Zelf zojuist ook terug van het CBR, beetje vervelend maar door mis comunicatie van links-recht m'n motor tot stilstand gebracht op een beetje een aflopend stuk in onbalans, waardoor ik mn motor zachtjes liet "vallen"...
Maar alsnog het resultaat geslaagd te horen gekregen! Rest van de rit ging namelijk wel gewoon goed! Ben iig blij dat dit deel erop zit! Nu straks zelf gaan genieten.
 
Wat een vet ding Cloudie!

Ook ik mag me maandag weer even één lesje als lesser zien, terwijl ik mn rw al heb.
Mn vriend heeft alleen parkeerplek in de parkeerkelder, wat nogal een stijle helling is met erachteraan direct een bocht, en voelt niet tof om die te nemen op mn eigen motor. (Die ik pas net heb, heb mn rw pas 3 maandjes).
Dus even een extra les. Al een maand niet gereden (Motor staat tijdelijk ergens anders gestald) dus spannend. Maar ook heeeeel veel zin in, nooit gedacht het allemaal zo snel al echt te missen.
Ben benieuwd hoe het gaat. En ja, er zijn trucjes en ja ik heb er alles al over gehoord en gelezen, maar ik wil het gewoon even goed leren zonder bang te zijn dat ik omval met mn eigen grote trots. Dus beter wat zekerheid winnen in een les.
 
Weer les gehad vandaag. De halve draai drijft me tot waanzin :? Mijn valpartij twee lessen terug tijdens de halve draai heeft me geen goed gedaan. Nog ff AVD meegepakt. Ging goed, had alleen een stuntje op de autosnelweg uitgehaald waar mijn instructeur op zijn zachtst gezegd niet blij mee was. Ik moest er bij het tankstation vanaf, dus ik dacht is gas die auto's nog ff voorbij om vervolgens terug te gaan naar de rechterrijstrook en toen de uitvoegstrook op te rijden, dat had ik natuurlijk anders moeten aanpakken, OEPS. :+
 
Weer les gehad vandaag. De halve draai drijft me tot waanzin :? Mijn valpartij twee lessen terug tijdens de halve draai heeft me geen goed gedaan. Nog ff AVD meegepakt. Ging goed, had alleen een stuntje op de autosnelweg uitgehaald waar mijn instructeur op zijn zachtst gezegd niet blij mee was. Ik moest er bij het tankstation vanaf, dus ik dacht is gas die auto's nog ff voorbij om vervolgens terug te gaan naar de rechterrijstrook en toen de uitvoegstrook op te rijden, dat had ik natuurlijk anders moeten aanpakken, OEPS. :+


Lukt de 8 wel? Halve draai is hetzelfde maar dan korter, tis allemaal psychisch, dus gewoon gaan. Ik kreeg m niet voor elkaar in het begin tussen pionnetjes maar wel tussen bermen :? :?

Gewoon goed achterom kijken niets aan de hand.
 
Kijken is het toverwoord idd, van te voren snelheid bepalen en als je goed kijkt waar je heen wilt gaat de rest vanzelf.
 
Laatst bewerkt:
Nee de 8 wilde vandaag ook niet lukken helaas. Het zit tussen mijn oren, ben bang om te vallen doordat ik gevallen ben. Ik word er echt gek van.
 
Nee de 8 wilde vandaag ook niet lukken helaas. Het zit tussen mijn oren, ben bang om te vallen doordat ik gevallen ben. Ik word er echt gek van.


Jezelf ff vermanend toespreken. Je gaat trouwens toch maar 9 km per uur met die oefening dus who cares?

Ik kan me herinneren dat die bagger bij mij ook niet lukte om dezelfde reden. Heb 'm toen 4 keer uit m'n klauwen laten vallen en toen was ik er klaar mee _O- stond mezelf gewoon uit te lachen :) En toen ging ie natuurlijk wel goed :)
 
Laatst bewerkt:
@Chantalluh, heel herkenbaar! En heel irritant. Heeft bij mij ook een tijdje geduurd voordat ik het weer te pakken had nadat het een keer heel slecht ging. Uiteindelijk was het bij mij vooral een kwestie van goed gas doseren, ruim van te voren hield ik de snelheid constant op 14km/u geloof ik (digitale snelheidsmeter, best handig) en dan de achterrem erbij pakken zodra je tussen de pylonen komt. Bijremmen tot 7-8km/u ofzo (tegen die tijd kijk ik niet meer op mijn schermpje dus geen idee hoever precies) en vervolgens letterlijk je stuur onder je vandaan duwen, naar de grond, terwijl je over je schouder kijkt naar waar je heen wilt. Ik had het grootste gedoe met het gas, zodra ik begon te sturen ging die verder open of juist dicht, en dat werkt dus niet. Dan ben je je balans kwijt. En verder? Gewoon blijven oefenen... En niet te gefrustreerd raken (makkelijk gezegd, i know... :Y ).

Wat vond je instructeur niet goed aan de manier waarop je uitvoegde? Ging je te krap voor die auto's langs? Ik deed dat laatst met een stel vrachtauto's (had even niet door dat er 5 reden ipv 1 of 2, met een onderlinge tussenafstand van een halve seconde :N ), pas vlak voor het begin van de uitrijstrook kon ik weer naar rechts. Niks van gehoord van mijn instructeur... Volgens mij hebben ze liever dat je laat zien dat je wat durft (binnen grenzen natuurlijk) dan dat je als een angstig vogeltje achter een stelletje slomo's blijft rijden omdat je eraf moet.
 
@Suus, dat probleem met gas heb ik dus ook grrrr, onbewust draai ik 'm of dicht (zo ben ik vorige keer ook gevallen) of verder open.

Wat fout was aan het uitvoegen was dat ik door mijn actie halverwege de uitvoegstrook uitkwam ipv aan het begin vd uitvoegstrook. Er had dus al verkeer rechts van me op de uitvoegstrook kunnen zitten waarmee ik mezelf in de problemen had kunnen brengen.
 
@Chantalluh, aaaah, okee. Dan snap ik 'm :Y . Das idd niet zo heel handig... Al doende leert men toch?
Hoe heb je je gashendel vast? Ik heb geleerd om 'm constant te houden door met de buitenkant van mijn hand het 'vaste' deel van het stuur erbij te pakken. Dus hand verder naar buiten, zodat je met het deel waar je pink aan vast zit niet op de hendel zelf zit maar ernaast. Dan heb je steun en draai je het gas minder snel open of dicht.
 
Bij AVB vooral met deze oefening en het achtje, maar ook bijvoorbeeld bij de snelle slalom. Juist omdat ik dan ook door het slalommen met mijn gas ging klooien. Handje verder naar buiten en nergens meer last van. Nu met het AVD rijden doe ik het op lange snellere stukken niet, als je snel moet accelereren is het niet handig. Maar juist de stukjes binnendoor met veel drempeltjes, krappe bochtjes enzo werkt het wel goed.
 
Inderdaad dat helpt goed. :Y gas vastzetten door gas handel en vaste stuurgewicht gelijk vast te pakken.
Heb ik ook gedaan bij vooral AVB oefeningen, bleef de snelheid mooi constant.

Ligt er ook een beetje aan wat voor gas response je motor heeft en motor karakter.
En ver van te voren juiste snelheid al aanhouden, als het kan een lange aanloop.
Dan gaat de oefening vaak vloeiend, je kan niet per ongeluk gas los laten schieten, of gas onbedoeld erbij geven. Zo kan je ook heel goed na 'vast zetten' met de achterrem de snelheid fijn tunen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan