Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

Die voorste bougies zijn zo lastig bij te komen maar denk inderdaad alles eruit en goed laten drogen. Misschen verse benzine erin?

De jiffy heb ik al jaren doorgelust dus dat kan hem niet zijn. Wat onderbreekt nog de ontsteking, die omvalsensor toch?

Eerst nog eens proberen. Nieuwe ronde nieuwe kansen. Als 'ie verzopen was dan duurt het ff voordat de benzine verdampt is en er weer gestart kan worden.
Eventueel volgas starten zodat je niet weer verzuipt.


Die omvalsensor heb ik me nooit om hoeven bekommeren bij mijn Falco, dus geen idee.
 
Die voorste bougies zijn zo lastig bij te komen maar denk inderdaad alles eruit en goed laten drogen. Misschen verse benzine erin?

De jiffy heb ik al jaren doorgelust dus dat kan hem niet zijn. Wat onderbreekt nog de ontsteking, die omvalsensor toch?

Ja. En je stuurschakelaar natuurlijk. Hij vonkt niet dus? Dan weet je al iets meer.
In je verhaal staat: electrode van de bougies zijn droog.
Heb je al geprobeerd of ie brandstof krijgt? Bijvoorbeeld even remmenreiniger oid in je spruitstuk spuiten tijdens het starten.

Succes!
 
Hoi, ja benzine krijgt die meer als genoeg. Zoveel dat het uit de voorste pijp onderaan in de bocht eruit liep en een best plasje ontstond. Je zou bijna denken dat er een injector vol open staat.

Zaterdag gaat alles eraf en wordt er getest, ben druk met trainingen geven dus wordt niks.

Maar bedankt voor het meedenken! Ik zal in ieder geval weer posten als ik iets weet.
 
Ze staan er wel om bekend dat ze snel verzuipen. Oplossing is meestal 100% gas geven tijdens starten. Hij zal een paar keer een backfire geven en hikken, maar meestal wel starten na een tijdje. Heb het zelf ook wel eens gehad.

Je geeft aan dat dit is gebeurd na het tanken. Wellicht is vuil van de bodem weer opgemixed door het vullen, is je benzine filter OK?
 
Laatst bewerkt:
Het werd tijd voor iets anders na toch wel veel problemen. Maar als het reed dan was het ook gelijk een bige smil. Ingeruild op een speed triple. Blijf zeker meelezen hier.
 
Zo, de mijne doet het weer.
Eerst alle pluggen eruit, afstanden met een voeler nagemeten, alles schoongemaakt. Alle pluggen en bobines getest, vonken prima.

Verse batterij erop, starten en weer net niet. Ok, gas vol open en starten maar ..... BAM ..... harde klap uit de gasklep maar hij liep bijna. Heel effe wachten, nog een keer geprobeerd en ja hoor, lopen als vanouds. :Y
 
Vanaf vandaag niet meer rondrijdend op de aprilia falco. Deze vandaag ingeruild op een speed triple.
full
 
Wie weet. Falco was inderdaad een totale andere motor. De speed is makelijker te rijden. Gaat bijna vanzelf zo lijkt het wel. Wat me veder nog opviel, dat menig motorzaak niet zitten te wachten op inruil van de falco. Mmmmm blijft raar. Fantastische motor met karakter, 😁😁😉
 
Laatst bewerkt:
Rijd goed hoor die speed tripple.
Wel “ander” karakter.
Ik ga binnenkort een bonneville testen... lijkt mij wel een mooie nostalgische machine..., maar dan wel als extra want de falco (buiten dat je er bij inruil weinig voor krijgt) blijft lekker bij mij 😊.
Mijn vrouw zegt altijd: als je hem weg doet.. krijg je hem nooit meer terug, dus koop er maar een bij.
 
Tijdje geleden voor de falco een gabro eprom gekocht en geplaatst. De motor moet nog wel afgesteld worden. Heb contact gehad met ten Kate, zij kunnen het niet. Star Twin rekent uurtarief maar weet niet hoeveel uur ze bezig zijn. Motofun heeft wel een bank maar moet nog uitzoeken hoe alles werkt. De extra uren zijn voor mijn rekening, wat ik overigens uiterst merkwaardig vindt. Lijkt mij dat je op z'n minst kennis hebt over het materiaal waar je mee werkt, maar goed. Roke vraagt €90. Dacht dat ik al eens hier gelezen had dat het een paar tientjes kost. Iemand tips
 
Tijdje geleden voor de falco een gabro eprom gekocht en geplaatst. De motor moet nog wel afgesteld worden. Heb contact gehad met ten Kate, zij kunnen het niet. Star Twin rekent uurtarief maar weet niet hoeveel uur ze bezig zijn. Motofun heeft wel een bank maar moet nog uitzoeken hoe alles werkt. De extra uren zijn voor mijn rekening, wat ik overigens uiterst merkwaardig vindt. Lijkt mij dat je op z'n minst kennis hebt over het materiaal waar je mee werkt, maar goed. Roke vraagt €90. Dacht dat ik al eens hier gelezen had dat het een paar tientjes kost. Iemand tips

90 euro is toch een paar tientjes?? ;-)

Wat gaan ze afstellen dan?
De chip beinvloedt alleen je injectie timing, daar valt verder niet zoveel aan te stellen. Die chip blijft zoals 'ie is.

Je gasklephuis afstellen (synchroniseren/balanceren) is mogelijk, maar als ie afgesteld moet worden, moest dat voor het chippen ook al... Heb je geen bank voor nodig overigens, gebeurt met vaccuumklokjes dacht ik.
Ik heb dit laten doen bij Pitbox33. Weet niet meer wat ik betaalde, maar kon het verschil wel merken.
 
Roke stelt het mengsel in met de 2 stelschroeven op de ECU. Ze hangen er 2 lambda sondes aan en kijken hoe rijk/arm elke cilinder staat bij een aantal toerentallen.

Duurt ongeveer 1,5uur en kost inderdaad 9 tientjes.
 
Tijdje geleden voor de falco een gabro eprom gekocht en geplaatst. De motor moet nog wel afgesteld worden. Heb contact gehad met ten Kate, zij kunnen het niet. Star Twin rekent uurtarief maar weet niet hoeveel uur ze bezig zijn. Motofun heeft wel een bank maar moet nog uitzoeken hoe alles werkt. De extra uren zijn voor mijn rekening, wat ik overigens uiterst merkwaardig vindt. Lijkt mij dat je op z'n minst kennis hebt over het materiaal waar je mee werkt, maar goed. Roke vraagt €90. Dacht dat ik al eens hier gelezen had dat het een paar tientjes kost. Iemand tips

Ik heb een half jaar geleden mn Falco laten synchroniseren en gasklep laten afstellen bij StarTwin in Loenen. Was 20 minuten werk (1 kopje kofie) en 28 euro. Het was een wereld van verschil met er voor :)

Is niet zo zeer echt afstellen, maar wel fine tunen.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen zondag afscheid genomen van mijn Falco streetfigher, is teruggegaan naar de eerste eigenaar (waar hij op de juiste plaats terug is gekomen).

Maar gisteren is ervoor in de plaats een opvolger voor gekomen, qua CC's lever ik 250 in, maar het fun gehalte is vergelijkaar of voor mij persoonlijk zelfs hoger. Namelijk een Suzuki GSR750.
full


Hij is nog geheel origineel (showroommodel), komt meteen een ander kuipruitje op (iets hoger), en er komt een bellypan onder (nog niet helemaal uit welke, en welke kleur).
Uiteindelijk zullen andere knippers, en andere kentekenplaathouder uiteraard ook volgen!

oorspronkelijk was mijn idee om te oriënteren voor de Shiver 900, echter het gebrek aan dealers in Limburg heeft mij doen besluiten voor nu af te stappen van aprilia..
 
Ik heb een half jaar geleden mn Falco laten synchroniseren en gasklep laten afstellen bij StarTwin in Loenen. Was 20 minuten werk (1 kopje kofie) en 28 euro. Het was een wereld van verschil met er voor :)

Is niet zo zeer echt afstellen, maar wel fine tunen.

Dat bedoelde ik
 
Terug
Bovenaan Onderaan