Welke mooie brik heb jij gespot?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ze zijn wel samen ontwikkeld maar toch verschillend. De trident heeft de cilinderbank naar voren geheld staan. Dat ziet er net even gelikter uit
 
In de jaren '30 werden in engeland 'slopers'gemaakt. De cylinder helde naar voren. Dit zou (...) een soepelere loop geven. Zou er werkelijk wat dit betreft verschil zitten in het lopen tussen beide typen blokken?
 
In de jaren '30 werden in engeland 'slopers'gemaakt. De cylinder helde naar voren. Dit zou (...) een soepelere loop geven. Zou er werkelijk wat dit betreft verschil zitten in het lopen tussen beide typen blokken?

In de tijd dat men Slopers ontwikkelde werd vaak nog een 'diamont'-frame toegepast, waarbij er geen framebuis onder het blok doorliep.
Slopers zijn ontwikkeld (meen ik) zodat het blok een onderdeel van het frame zou worden en met name de zwakke voorste framebuis verving, waardoor een stijvere verbinding met het balhoofd kon worden gemaakt.
Dus minder frame-flex.
Dacht ik...
 
Laatst bewerkt:
In de tijd dat men Slopers ontwikkelde werd vaak nog een 'diamont'-frame toegepast, waarbij er geen framebuis onder het blok doorliep.
Slopers zijn ontwikkeld (meen ik) zodat het blok een onderdeel van het frame zou worden en met name de zwakke voorste framebuis verving, waardoor een stijvere verbinding met het balhoofd kon worden gemaakt.
Dus minder frame-flex.
Dacht ik...
Net als bij de Panthers..
Op zich zijn de bevestigingspunten ook 'flexibel'?
Bij de enfield is het blok origineel ook een dragend deel v/h frame.
Voor montage van het dieselblok heb ik een dubbel-wieg- subframe gelast.
Ik heb zeker het idee dat 't frame wat stijver is..
 
Ik kom heel vaak deze tegen.

MAuEOmx.jpg
 
Typische sloper ui de jaren 60 / 70 van Japanse makelij. Het is duidelijk te zien dat het blok een onderdeel is van de constructie :Y
full

en
full

en
full

Een Honda CB72/77 heeft een vergelijkbare constructie, maar dan met buizenframe.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een Sloper is een Panther. Het is de naam voor de motor van het Model 120 met de sloping engine. Sloping in de vorm van helling.
De Honda's hierboven hebben een ruggegraat frame geperst uit plaat. Net als de Kreidler en de Honda SS50. Dat heeft niets met een Sloper te maken. Tegenwoordig hellen alle cilinders, dan zou je alles wel een Sloper kunnen noemen, met de BMW K1600 als topper.
Dragende motoren bestaan ook al langer. Vincent en Britten zijn wel de mooiste. Dat is ook geen reden om dat tot Sloper te klassificeren.
 
full


Ik werkte rond 1960 als leerling automonteur bij een garage die DAF dealer werd en de eerste DAF personenwagen stond in de showroom, die niet groter was dan de gemiddelde huiskamer.

Daar kwam de plaatselijke motorhandelaar Dirk Huyssen aanrijden op deze Honda en zei dat die er maar naast moest komen te staan.
Dat motortje was het begin van de ellende die de Engelsen gingen meemaken.

Maar Honda had wel even goed gekeken naar de NSU Max.
 
Een Sloper is een Panther. Het is de naam voor de motor van het Model 120 met de sloping engine. Sloping in de vorm van helling.
De Honda's hierboven hebben een ruggegraat frame geperst uit plaat. Net als de Kreidler en de Honda SS50. Dat heeft niets met een Sloper te maken. Tegenwoordig hellen alle cilinders, dan zou je alles wel een Sloper kunnen noemen, met de BMW K1600 als topper.
Dragende motoren bestaan ook al langer. Vincent en Britten zijn wel de mooiste. Dat is ook geen reden om dat tot Sloper te klassificeren.
De 'Sloper' is misschien een Panther, maar een 'sloper' is m.i. toch een algemene aanduiding voor voorover hellende motoren in/uit de tijd dat dit nog een nieuwigheid was.

Dat de 'sloping' engine tegelijk ook de framebuis zou kunnen vervangen was denk ik ook meer een gevolg. Belangrijker zijn redenen als inbouwhoogte (hoogte van de hele motor) en lager zwaartepunt. Tevens mooi meegenomen; meer luchtkoeling, betere bereikbaarheid bij onderhoud.

Betere loop zoals Sammie zegt zie ik zo niet voor me, tenminste niet bij het kantelen van een bestaand concept.
Eerst bepalen dat een motor 'sloping' gaat worden en dan pas ontwikkelen geeft natuurlijk wel weer bepaalde mogelijkheden.

Just my 2c
 
Laatst bewerkt:
Een Sloper is een Panther. Het is de naam voor de motor van het Model 120 met de sloping engine. Sloping in de vorm van helling.
De Honda's hierboven hebben een ruggegraat frame geperst uit plaat. Net als de Kreidler en de Honda SS50. Dat heeft niets met een Sloper te maken. Tegenwoordig hellen alle cilinders, dan zou je alles wel een Sloper kunnen noemen, met de BMW K1600 als topper.
Dragende motoren bestaan ook al langer. Vincent en Britten zijn wel de mooiste. Dat is ook geen reden om dat tot Sloper te klassificeren.

Sammie had toch echt wel gelijk, de benaming "sloper" (spreek uit "sloeper") is niet voorbestemd aan Panther. Is een generieke aanduiding voor motoren waarbij de cilinder voorover helt.
Voor zover ik weet kwam deze benaming in zwang toen BSA hun "sloper" uitbracht in 1927.

Edit: ja dus. Zie hier: BSA Sloper - Wikipedia
 
Sammie had toch echt wel gelijk, de benaming "sloper" (spreek uit "sloeper") is niet voorbestemd aan Panther. Is een generieke aanduiding voor motoren waarbij de cilinder voorover helt.
Voor zover ik weet kwam deze benaming in zwang toen BSA hun "sloper" uitbracht in 1927.

Edit: ja dus. Zie hier: BSA Sloper - Wikipedia

De term 'Sloper' (van to slope...hellen) spreek je gewoon uit als het nederlandse sloper (iemand die iets sloopt/ vernielt).
Panther, of liever P&M, maakt al vanaf 1914 Slopers.
Volgens Wiki (Sloper - Wikipedia) heeft het inderdaad met bouwhoogte en handelbaarheid te doen, want lagere bouwhoogte en dus lager zwaartepunt en niet elke bouwer/ merk liet de cilinder de plek van de voorste framebuis innemen.
BSA bijv. niet, Panther juist wèl.
 
Sparta Villiers 200cc
Starten-lopen, moeten wat kleine dingen aan gedaan worden(o.a. nw voortandwiel)
Eigenaar-bekende van mij- wil er wel van af mits hij naar 'n liefhebber gaat.
YASgUtS.jpg

WjWEL9E.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan