KTM 990 SM-R, SM-T, 990/1190 ADV en meer LC8 topic deel VII

Wat is de mooiste LC8 tot nu toe ?

  • 950 Supermoto

    Stemmen: 3 3,1%
  • 950 Supermoto R

    Stemmen: 5 5,1%
  • 950 Superenduro

    Stemmen: 8 8,2%
  • 950 Adventure

    Stemmen: 5 5,1%
  • 990 Supermoto

    Stemmen: 3 3,1%
  • 990 Supermoto T

    Stemmen: 12 12,2%
  • 990 Supermoto R

    Stemmen: 32 32,7%
  • 990 Adventure

    Stemmen: 14 14,3%
  • 1190 Adventure (R)

    Stemmen: 16 16,3%

  • Totaal aantal stemmers
    98
Status
Niet open voor verdere reacties.
1190 experts, graag zou ik het team versterken, maar zonder jullie hulp kom ik er niet uit.
zou iemand van jullie me op weg kunnen helpen door me te tippen tav bovenstaande ?

Ik heb een paar keer gereden nu en dat rammelen en bokken onder 4000 herken ik totaal niet.
Ook geen gebulder en dat is 1.94 met tour x3 helm (zonneklep) op de R en normale met groot scherm. Die laatste was de eerste rit en kan zijn dat bulderen niet opviel omdat ik zo bezig was met de superioriteit van het blok.
 
Ik heb een paar keer gereden nu en dat rammelen en bokken onder 4000 herken ik totaal niet.
Ook geen gebulder en dat is 1.94 met tour x3 helm (zonneklep) op de R en normale met groot scherm. Die laatste was de eerste rit en kan zijn dat bulderen niet opviel omdat ik zo bezig was met de superioriteit van het blok.

Ondertussen heb ik nog eens nagedacht over dat bokken van het blok van die demo, volgens mij was die motor gewoon niet in orde. Als ik gaf gaf bij 3000 of 3500 rpm begon de hele motor te klapperen en alles schut. Pas vanaf 4000 rpm liep die fijn.
Wat me nog meer op viel, als ik vanaf 6000 rpm door trok naar 9000 rpm, begon die naar benzine te stinken. Dit heb ik ook bij de dealer gemeld.
Jammer voor de naam van KTM.
 
Mjah. Of jammer voor de naam van de dealer, de meeste mensen die 17k voor een motor neerleggen rijden al een tijdje motor en kunnen daar wel doorheen kijken
 
Mensen, even een vraagje over mappings.

Mijn SMT is een Belgische importfiets, waar LeoVince SBK's onder zitten, volgens mij met Y-stuk ook. Nu lees ik het een en ander over de mapping die wel/niet aangepast moet/kan worden, en ik heb geen idee of dat bij mij gebeurd is.
Waar kan ik dat het beste laten checken? Gewoon bij de dealer, of hebben jullie een betere suggestie?
 
Laatst bewerkt:
Net proefrit gemaakt op SD1290. *O* Wat een strak sturend monster is dat, en wat een brute kracht. Die er trouwens met een zijdezachte gasreactie inkomt, wat een verschil met de smt. Dat ride by wire werkt als een trein, zo soepel hangt ie aan het gas, en zo fijntjes te doseren. En ik dacht dat mijn smt als op rails liep, nou dit ding stuurt als op een achtbaan, nooit het gevoel dat er ook maar iets mis zou kunnen gaan, en zeker met die traction control durf je ook al vroeg weer op het gas (rode lampje brandde bijna continu O-) ).
Prachtig hoor, een waarachtige funbike met potentie, maar geen all-round bike zoals mijn smt, waar ik mee op het circuit en op vakantie kan. Misschien is een smt/smr achtige motor met dit blok wat?
De vrouw heeft trouwens de Adventure (de gewone, niet de R) even geprobeerd (dus daar moest ik ook even op natuurlijk), maar dat lijkt een beetje een tam lammetje als je net van The Beast komt. Zit heel plezierig, en trekt ook best wel lekker door. Remmetjes ietsje minder dan die van de SD, want die heeft krachtige en heel secuur doseerbare ankers, waar je in no time enorm mee vertraagt (met bijna net zoveel remkracht als dat ie vermogen en koppel heeft, dus dat is mooi in balans :Y ). De Adventure is ook iets minder soepel dan de SD, ook al is de gasreactie toch al weer een stuk smeuïger dan de 990 modellen. En gek genoeg had ik bij de SD geen greintje last van de wind, ook niet bij 200 (op een afgelegen landweggetje, niet doorvertellen hoor }) )(mijn excuus: daar zit je ook al in een paar seconden, je hebt er echt geen erg in, meneer agent) O-) , terwijl ik met mijn 1,70 m. op de Adventure midden in het gewervel zat. Ik had mijn crosshelm en crossbril met roll-off-systeem op (vanochtend enduro-training gedaan vlak bij de dealer), en op de Adventure begon de negatieve winddruk de roll-offtape spontaan uit de houder te trekken '( . Op de SD geen centje pijn.

Kortom, als je portemonnee je lief is zou ik een proefrit op de SD ten sterkste afraden 8-) :N
full

full
 
Bij de SD heb ik ook staan watertanden. Tjeebdas echt een bommetje.😀

Mosseltjes open jij maar een nwe,ik weet niet hoe dat werkt en lees meestal toch mee.

Harry, stuur zit erop.
Volgende keer FF vermelden dat linkse handvat er niet zo makkelijk af gaat 😤
Heb er nu wel lijm tussen zitten maar ze plakken nog niet goed vast.
Daardoor nog niet echt kunnen gooien met dit stuur erop.
Het gevoel is wel vertrouwd zoals met mijn duke2 was.
Verder zit het idd een stuk beter. Bedankt voor de tip.
Als morgen vroeg het weer meezit en het linkse handvat vast dan FF proberen.
Gr.Dick.
 
Net proefrit gemaakt op SD1290. *O* Wat een strak sturend monster is dat, en wat een brute kracht. Die er trouwens met een zijdezachte gasreactie inkomt, wat een verschil met de smt. Dat ride by wire werkt als een trein, zo soepel hangt ie aan het gas, en zo fijntjes te doseren. En ik dacht dat mijn smt als op rails liep, nou dit ding stuurt als op een achtbaan, nooit het gevoel dat er ook maar iets mis zou kunnen gaan, en zeker met die traction control durf je ook al vroeg weer op het gas (rode lampje brandde bijna continu O-) ).
Prachtig hoor, een waarachtige funbike met potentie, maar geen all-round bike zoals mijn smt, waar ik mee op het circuit en op vakantie kan. Misschien is een smt/smr achtige motor met dit blok wat?
De vrouw heeft trouwens de Adventure (de gewone, niet de R) even geprobeerd (dus daar moest ik ook even op natuurlijk), maar dat lijkt een beetje een tam lammetje als je net van The Beast komt. Zit heel plezierig, en trekt ook best wel lekker door. Remmetjes ietsje minder dan die van de SD, want die heeft krachtige en heel secuur doseerbare ankers, waar je in no time enorm mee vertraagt (met bijna net zoveel remkracht als dat ie vermogen en koppel heeft, dus dat is mooi in balans :Y ). De Adventure is ook iets minder soepel dan de SD, ook al is de gasreactie toch al weer een stuk smeuïger dan de 990 modellen. En gek genoeg had ik bij de SD geen greintje last van de wind, ook niet bij 200 (op een afgelegen landweggetje, niet doorvertellen hoor }) )(mijn excuus: daar zit je ook al in een paar seconden, je hebt er echt geen erg in, meneer agent) O-) , terwijl ik met mijn 1,70 m. op de Adventure midden in het gewervel zat. Ik had mijn crosshelm en crossbril met roll-off-systeem op (vanochtend enduro-training gedaan vlak bij de dealer), en op de Adventure begon de negatieve winddruk de roll-offtape spontaan uit de houder te trekken '( . Op de SD geen centje pijn.

Kortom, als je portemonnee je lief is zou ik een proefrit op de SD ten sterkste afraden 8-) :N
[afbeelding]
[afbeelding]
1.70 m. kom je dan met de voetjes aan de grond op de smt? sd ziet er ook vrij hoog uit gezien de gestrekte benen?
 
1190 experts, graag zou ik het team versterken, maar zonder jullie hulp kom ik er niet uit.
zou iemand van jullie me op weg kunnen helpen door me te tippen tav bovenstaande ?

Nou, 1190 expert ben ik zeker niet, maar ik herken wel een beetje wat je beschrijft.
Ik heb nu 500km op de teller staan van mijn 1190 Adv.

Dat gebulder blijft irritant. 1m78, zadel in de laagste stand, ruit in de hoogste stand. Ik heb van die simpele schuim oordoppen waarmee je echt helemaal niets meer hoort; desondanks vergaat horen en zien je. Mijn andere Alpine oordoppen met een open buisje er in trek ik echt niet op deze motor boven de 90km/u. Dat is overigens niet specifiek voor deze KTM, veel motoren met een ruitje hebben dat. Nog niet geëxperimenteerd met een andere ruit.

Het is maar wat je bokken noemt, maar mijn - splinternieuwe dus - 1190 Adv vindt alles onder de 4000tpm echt niet fijn. Er gaan dan flinke trillingen door de hele motor. Mijn GPS die ik op de KTM mount boven de meters heb trilt dan bekant centimeters op en neer waardoor niet meer te lezen valt wat er op het schermpje staat. Vooral als de motor flink kracht moet leveren, bijv. 80km/u in de 5e versnelling tegen de wind in.
 
1.70 m. kom je dan met de voetjes aan de grond op de smt? sd ziet er ook vrij hoog uit gezien de gestrekte benen?

Mijn smt is een stukkie groter en hoger dan de SD, maar ook daarop kom ik nog redelijk met de voetjes aan de vloer (met het gel/comfortzadel). Maakt ook wel uit dat het zwaartepunt laag en centraal ligt. Was bij mijn vorige motor wel anders (BMW1100GS). Maar die nieuwe superduke is echt een heel klein motortje. Toen ik er voor het eerst naast stond dacht ik, is dit het nou waar ze allemaal zo lyrisch over zijn? Heel laag, compact en 'nimble', zoals de Engelstaligen zo mooi kunnen zeggen. ik weet dus ook niet of ie voor langere mensen erg geschikt is (hoewel mijn vrouw met haar 1.88 er ook prima op zat, en niet klaagde over te hoog en te scherp opgevouwen knietjes).
 
Ik heb nu een kleine 1300 km op de teller gezet van mijn 1190 R, met hoge ruit. Ik merk wel dat de fiets een te hoge versnelling in combinatie met een te lage snelheid niet echt leuk vindt, maar bij mij lijkt het toch zeker niet zo erg als jij beschrijft. Merk wel wat turbulentie, maar is goed te doen, zelfs zonder doppen. Wat voor helm heb je? Ik ben trouwens 2 meter lang..
 
Harry, stuur zit erop.
Volgende keer FF vermelden dat linkse handvat er niet zo makkelijk af gaat 😤
Heb er nu wel lijm tussen zitten maar ze plakken nog niet goed vast.
Daardoor nog niet echt kunnen gooien met dit stuur erop.
Het gevoel is wel vertrouwd zoals met mijn duke2 was.
Verder zit het idd een stuk beter. Bedankt voor de tip.
Als morgen vroeg het weer meezit en het linkse handvat vast dan FF proberen.
Gr.Dick.

Mooi zo!
Ik had helemaal geen moeite met de handvatten.
Met compressor lucht er tussen en ze gingen er redelijk makkelijk af.
Rechts ging juist iets minder bij mij. ;)
 
Mijn smt is een stukkie groter en hoger dan de SD, maar ook daarop kom ik nog redelijk met de voetjes aan de vloer (met het gel/comfortzadel). Maakt ook wel uit dat het zwaartepunt laag en centraal ligt. Was bij mijn vorige motor wel anders (BMW1100GS). Maar die nieuwe superduke is echt een heel klein motortje. Toen ik er voor het eerst naast stond dacht ik, is dit het nou waar ze allemaal zo lyrisch over zijn? Heel laag, compact en 'nimble', zoals de Engelstaligen zo mooi kunnen zeggen. ik weet dus ook niet of ie voor langere mensen erg geschikt is (hoewel mijn vrouw met haar 1.88 er ook prima op zat, en niet klaagde over te hoog en te scherp opgevouwen knietjes).
Het eerste model SD is idd nog best ruim, maar toen ik op de 1290 ging zitten had ik toch wel wat moeite om mijn lange stelten kwijt te kunnen. De nieuwe adventure heb ik ook nog even opgezeten, maar daarbij had ik ook het idee dat hij wat compacter was geworden dan de vorige generatie? Op beide niet gereden trouwens, alleen de oude SD toen ik nog op zoek was naar een opvolger (wat dus een 950SM is geworden).

Vandaag helaas geen tijd gehad om te rijden, wel het nieuwe luchtfilter geplaatst en de suïcidale vliegjes (B|) van de vorige rit eraf gewassen. Meteen even op de foto gezet met mijn 'koekblik' die sinds vorige week weer op zijn zomerwielen staat :9. En sinds gisteren onder een laag saharazand.
2014-04-05154732_zps5b6e3e06.jpg

2014-04-05154750_zpsa4b9fe2d.jpg
 
Luitjes, ondanks de wat mindere ervaring met de demo 1190, heb ik vandaag een handtekening gezet voor een nieuwe Adventure 1190 R. Heel fijn dat jullie een paar van mijn vragen hier hebben beantwoord.
Na wat navraag te hebben gedaan, zou de 1190, normaal gesproken ook onder de 4000 rpm soepel moeten versnellen. Zou het kunnen zijn dat die demo een verkeerde mapping heeft ? Bij flink optrekken stonk die naar benzine, dus optimaal was die zowieso niet.
Goed, die ervaring gaan we vergeten.

Natuurlijk is het heel spannend, als je een bike aanschaft van dit caliber, die je nog nooit in het echt hebt gezien. De langere veerweg van de R, en de wit zwarte kleur is wat ik zocht.
Nu ben ik er alleen nog uit welke banden ik ga kiezen. Nu rijdt ik met een Heidenau scout, die me zowel op asfalt en onverhard prima bevallen, maar deze kunnen niet op dit PK monster. :] :]
Heeft iemand een tip voor banden om 50% onverhard te rijden ?
 
Laatst bewerkt:
Naar wie ga je?
Ex banden en ketting en blokken en schijven en bijzonderheden?
Goedhart geloof ik +- 650
Brouwer was ik de laatste drie grote beurten (950 smr/990sm en 990 smr) +-400 kwijt. Maar ik krijg geloof ik wel wat trouwe klanten korting
 
Naar wie ga je?
Ex banden en ketting en blokken en schijven en bijzonderheden?
Goedhart geloof ik +- 650
Brouwer was ik de laatste drie grote beurten (950 smr/990sm en 990 smr) +-400 kwijt. Maar ik krijg geloof ik wel wat trouwe klanten korting

Banden, ketting etc. zijn allemaal nog goed.

Ik heb bevriende monteur die er 's avonds nog wat bij doet, dus kwa uurloon rekent hij geen dealerprijzen. Dus als ik me richt op 400 euro dan weet ik ongeveer waar ik aan toe ben.
 
Ja. Vergeet alleen niet dat je grote beurt dan niet in het KTM systeem staat. Dus niet door toekomstige eigenaar te controleren en dat kan je gezeik opleveren.

ik zocht en vond :
zo mijn motor is weer terug van de grote beurt!
rijdt weer als nieuw! (is ook pas 15k oud :+ )
als ik bandje en montage van de prijs afhaal nog geen 400 euro...
inclusief draadje solderen, achterband opnieuw balanceren (weer niet goed door optitune), alle boutjes op blok vervangen vanwege roest (heeft tijdje stil gestaan voordat ik de motor kreeg), nieuwe remblokken achter en alle standaard grote beurt perikelen.
Daarom kom ik al 10 jaar+ bij brouwer *O*
 
Vorige week voor het eerst bij Brouwer geweest, kleine beurt en de motor nakijken ivm ik niet zeker weet wat er allemaal aan gedaan was door vorige eigenaar.
Goed geholpen daar, die heeft er in ieder geval verstand van :Y
 
Mijn smt is een stukkie groter en hoger dan de SD, maar ook daarop kom ik nog redelijk met de voetjes aan de vloer (met het gel/comfortzadel). Maakt ook wel uit dat het zwaartepunt laag en centraal ligt. Was bij mijn vorige motor wel anders (BMW1100GS). Maar die nieuwe superduke is echt een heel klein motortje. Toen ik er voor het eerst naast stond dacht ik, is dit het nou waar ze allemaal zo lyrisch over zijn? Heel laag, compact en 'nimble', zoals de Engelstaligen zo mooi kunnen zeggen. ik weet dus ook niet of ie voor langere mensen erg geschikt is (hoewel mijn vrouw met haar 1.88 er ook prima op zat, en niet klaagde over te hoog en te scherp opgevouwen knietjes).
voor meerdere lengtes toepasbaar dus, natuurlijk ovv lichaamsverhoudingen, ik ben nog eens 5 cm langer dan jouw vrouw, ga eerst maar eens kijken, bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan