ZZR1100 achteras omdraaien?

Coen_st1300

Rookie
24 sep 2013
8
1
Hey !
Ik ben sinds kort in het bezit van een zzr1100 en nu hoor ik geluiden over dat het omdraaien van de achteras, de motor hoger laat staan achter, en dus feller laat sturen..

ik heb totaal geen beeld en geluid bij hoe het omdraaien van een achteras mn motor hoogte zou moeten veranderen dus zou iemand die dit heeft gedaan of er verstand van heeft eens willen toelichten wat presies bedoelt word? Incl technische handelingen..


alvast bedankt !
 
Als je het eens vraagt aan de mensen die je dit verteld hebben.

Lijkt mij dat die je haarfijn kunnen uitleggen hoe dat precies moet.
 
Ik denk dat ze bedoelen dat je de kettingspanners zo moet draaien, dat de achteras in het onderste punt staat. En dat hierdoor de achterzijde ietsje hoger wordt gezet.

dcee4fc8.png


De vraag is dan alleen of je ketting nog de juiste spanning heeft. En of dit echt zoveel effect op het stuurgedrag heeft betwijfel ik.

Dan kan je beter de vorkpoten ietsje verder door de kroonplaat laten steken. Dan heb je hetzelfde effect als de achterkant verhogen.
 
Hey !
Ik ben sinds kort in het bezit van een zzr1100 en nu hoor ik geluiden over dat het omdraaien van de achteras, de motor hoger laat staan achter, en dus feller laat sturen..

ik heb totaal geen beeld en geluid bij hoe het omdraaien van een achteras mn motor hoogte zou moeten veranderen dus zou iemand die dit heeft gedaan of er verstand van heeft eens willen toelichten wat presies bedoelt word? Incl technische handelingen..


alvast bedankt !
9697963b.jpg


Dan moet je je kettingspanner ongeveer in deze stand draaien..
 
Oke dat met die kettingspanner klinkt idd ook bekend... en ik had het ergens eens gelezen maar nooit op.doorgekeken omdat ik een gpx had op dat moment.

kon het nu nergens meer vinden..

bedankt voor de snelle reacties !
 
Oh zie het al ...militair...jullie mogen zelf niet denken :)

Helaas is t door de bange nutteloze kneus zoals jij bijvoorbeeld, die zijn computertje gebruikt om de frustraties van zn kantoorpikkie baantje te uitten omdat het even te koud is om je "uit te leven op je stoere midlifecrisis maskerende racemachine" ....nodig... om ons land en die van andere te verdedigen...

vroeger werd dat nog door de inwoners zelf gedaan ;-)

doe half wat ik en mijn collegas doen en gedaan hebben en vertel dan wie er wel of niet na kunnen denken

groetjes
 
Dit is een motor forum...ik stel een vraag...ik krijg een antwoord

jij stelt een vraag en ik help jou, voor beledigen op een totaal irrelevante manier mbt t onderwerp moet je ergens anders zijn


thanks voor de antwoord reacties
 
Helaas is t door de bange nutteloze kneus zoals jij bijvoorbeeld, die zijn computertje gebruikt om de frustraties van zn kantoorpikkie baantje te uitten omdat het even te koud is om je "uit te leven op je stoere midlifecrisis maskerende racemachine" ....nodig... om ons land en die van andere te verdedigen...

vroeger werd dat nog door de inwoners zelf gedaan ;-)

doe half wat ik en mijn collegas doen en gedaan hebben en vertel dan wie er wel of niet na kunnen denken

groetjes
Het spijt me wel maar als je niet ziet dat de motor hoger of lager komt door de spanner te draaien dan hoop ik dat je in andere dingen erg goed bent want dat is hard nodig om dit te compenseren.

Wat heb jij gedaan om ons land te verdedigen?
 
normaal zit de achteras boven bij de zzr 1100. als je hem 180 graden draait komt de achterkant ongeveer 3 cm hoger te staan. doet niets met je kettingspanning, afstand tussen de tandwielen blijft hetzelfde. Motor gaat hier lichter door sturen. schijnt vaker gedaan te worden bij die 1100.
ik zou het gewoon proberen. wel opletten met je jiffy, die wordt iets te kort. een en ander gevonden
op een australisch kawa forum.
 
even een kanttekening: vaak komt de ketting hierdoor wel wat dichter bij de bovenkant van de swingarm. Kan extra klapperen van de ketting veroorzaken, vooral als de spanning niet goed is. Even op letten voor je een wereldreis gaat maken :)
 
De eerste types zxr hadden een axcenter in de beverstiging van de achterschokbreker.
Hiermee kon de rijhoogte achter worden bepaald.
Als het alleen mogelijk is via de excentrische kettingspanner zal ik de motor verder door de kroonplaten laten steken.

Zie bron zxr.nl: De standaard uitvoering heeft een balhoofdshoek van 65,6 graden en een naloop van 100mm. door een excenter in het achterveersysteem is de achterhand hoger te stellen met als gevolg dat de balhoofdshoek en naloop makkelijk te veranderen is, makkelijk voor het circuit.

Succes Dave Nada
 
De eerste types zxr hadden een axcenter in de beverstiging van de achterschokbreker.
Hiermee kon de rijhoogte achter worden bepaald.

Zie bron zxr.nl: De standaard uitvoering heeft een balhoofdshoek van 65,6 graden en een naloop van 100mm. door een excenter in het achterveersysteem is de achterhand hoger te stellen met als gevolg dat de balhoofdshoek en naloop makkelijk te veranderen is, makkelijk voor het circuit.

Succes Dave Nada

dat is een gevolg van het verstellen, maar daarvoor dient die hoogteregeling niet van de achterbrug.

net zoals bij het bijregelen van de veervoorspanning : een gevolg is dat uw rijhoogte verandert, maar daar dient het niet voor.
 
Laatst bewerkt:
Waarvoor is die verstelling dan?

wel, ik had verwacht dat die vraag zou komen, en eigenlijk zou ik het zelf ook niet direkt weten .

korrekte manier van hoogte achteraan regelen is de lengte van de schokdemper aanpassen. je kan ook andere dogbones ofzo, maar daarmee verander je ook de progressiviteit van het linksysteem (en dan is weer de vraag wat is gevolg en wat ... ;) )

volgens mij moet het te maken hebben met hoe de moto reageert bij het op de gas gaan als je uit bochten komt, omdat de wijziging van het scharnierpunt van de achterbrug een grote invloed heeft op het kettingeffekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan