K75 Deel 2: ze blijven rijden

Enorm betrouwbaar die K75. Net mijn span weer afgestoft na minstens twee maanden stilstand, starten, lopen. :}
Om te voorkomen dat dit topic helemaal aan stilstand overlijdt, een plaatje van mijn Schurgers K75 zonder kuip.

full


Voor de goede orde, ik heb 350 euro aanschafkosten betaald. Van alles vastgezet en aangepast uit mijn eigen rommelbak. Een paar knipperspiegels gratis gekregen van een mede MF-er. En het kofferrek en topkoffer voor 75 euro verkocht.
De banden zijn splinternieuw en de schijven ook.
Ik heb dus voor 275 euro een prima woon-werk fiets *O* *O*
 
Ja aardige vent wel.
Ik heb hem blind gekocht, met een K75 kan niet veel mis zijn. Toen ik hem van het schuurtje naar de aanhanger reed leek het wel of ik nog nooit motor had gereden. Ik weet dat aan de kuip. Maar met alles nalopen bleek de voorband ook onder de één Bar te zitten.
Zo gek dus niet dat hij met zijn zoontje de bocht uitvloog, wel gek dat hij zo rondgereden heeft zonder het te merken.
 
Als je de kuip van een K75 rt demoneerd moet je er ff op letten dat je de boutjes met het puntje weer terug in het balhoofd schroeft.
Met die boutjes zit nl de stuurdemper gefixeerd (fluid blok) Als je zonder gaat rijden is de kans op een speedwoble boven de honderd aanwezig.
 
Geen probleem bij deze. Hij heeft een trommelrem achter. Het is dus oorspronkelijk een K75C. Deze hebben geen fluidblock. Ik ben er pas later achter gekomen dat niet alle fietsen deze demper hebben.

Ik ben overigens wel weer verder gekomen met klassificeren. Woendag ga ik een paar /7 knipperlichten ophalen. En er liggen /6 lamporen en een lamp op me te wachten.

Nog een paar weken en ik heb een prachtige klassieke K75/6
 
Bij mijn weten hebben alle K75 motoren een fluid block, dit in tegenstelling tot de K100 modellen die er niet een hebben.

edit: Ik heb het ff opgezocht op de BMW ETK cd, maar ook de K75C heeft een fluid block
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn weten hebben alle K75 motoren een fluid block, dit in tegenstelling tot de K100 modellen die er niet een hebben.

edit: Ik heb het ff opgezocht op de BMW ETK cd, maar ook de K75C heeft een fluid block
In theorie mag dat waar zijn. Maar toen ik de vork uit mijn K75 van '91 vewisseld heb ben ik niets van dien aard tegen gekomen. En dat was (voordat ik er aan begon) een hele nette originele fiets.
Met deze K75 heb ik natuurlijk even doorgetrokken bij de eerste proefrit, ruim boven de maximum snelheid.. Geen enkel teken van onrust. Mocht er dus een uitgelubbert fluidblock in zitten levert dat in ieder geval geen probleem op.
Bedankt voor de attentie, ik zal nog even naar het schroefje kijken, maar het zit naar mijn mening wel goed.
 
Als hij goed stuurt is er niets aan de hand natuurlijk *O*
Mijn ervaring is dat het fluid block in het balhoofd blijft zitten als je de voorvork eruit haalt.
Het kan dus zijn dat je hem over het hoofd hebt gezien. Het dingetje stelt verder ook niet zoveel voor, maar werkt wel.
Bij mijn K75RT was de kuip er ook afgehaald en zat de demper los, er was met die motor niet normaal boven de 120 te rijden.
Het was denk ik de reden dat de vorige eigenaar dat ding voor een weggeefprijs aan mij verkocht heeft.
Ik heb hem inmiddels een beetje verbouwd, hier te zien
 
Laatst bewerkt:
Even statusupdate:
Ik heb een valbeugel en het RT stuur verkocht. De netto aanschafprijs komt daarmee op 250 euro *O*
Nu begint het grote investeren. Ik heb vanmiddag voor 10 euro knippertjes en een stangetje van een /7 opgehaald.
Zaterdag ga ik voor een vriendenprijs een koplamp en koplamporen halen.
Als dat afgerond is zal ik de nieuwe totaalpris en een plaatje posten.
 
Even statusupdate:
Ik heb een valbeugel en het RT stuur verkocht. De netto aanschafprijs komt daarmee op 250 euro *O*
Nu begint het grote investeren. Ik heb vanmiddag voor 10 euro knippertjes en een stangetje van een /7 opgehaald.
Zaterdag ga ik voor een vriendenprijs een koplamp en koplamporen halen.
Als dat afgerond is zal ik de nieuwe totaalpris en een plaatje posten.
:}
 
Willen wij dat weten? :( Ebenezer Scrooge....... :)
Iemand moet dit topic toch in leven houden?
Ik vind het wel een sport om het budget zo laag mogelijk te krijgen.

Met rijden wil het nog niet wennen. Ik hou toch meer van de stabiliteit van een 19" voorwiel. Dat constant van de lijn wijken in een bocht ligt mij niet zo. De stuuruitslag is mij ook te beperkt, Ik heb met het stuur tegen de aanslag een draaicirkel van een stadsbus.
Er zitten imbusjes in de stuuraanslag, ik zal eens kijken of die er uit kunnen.
En dan de telescoopvork.
Te stug om kleine oneffenheden weg te werken, maar slap genoeg om hard te duiken met remmen.
Het haalt het niet bij een GS met telelever, ik ben bang dat ik verwent ben en niet meer ga wennen.
Toch maar eens kijken hoe Hossack die vork in een K100 gebouwd heeft. (voor tussendoor)
 
Willen wij dat weten? :( Ebenezer Scrooge....... :)

Nog wat extra info voor Ebenezer Scrooge. Deze Ebenezer heeft recent (zie foto's van carterpan hierboven) het blok inwendig eens een keer goed schoongemaakt met Forte Motorflush. Mijn K heeft 160.000 weggedraaid, waarvan ik de laatste 40.000 gereden heb. Hij heeft al meerdere eigenaren gehad maar de laatste eigenaar was er een die het principe "If it ain't broken, don't fix it" tot een ware kunstvorm verheven heeft.

Er kwam flink wat viezigheid uit het blok. Je ziet het niet zo goed op de foto, maar de pan was echt smerig. Ik heb de motor na deze schoonmaak weer gevuld met een goede en betaalbare kwaliteit olie (10W40, 10 euro de liter).
Daarnaast hou ik van al mijn voertuigen het verbruik bij. Mijn K draaide tot nu toe verbruikscijfers van 1 op 17 ~ 1 op 18. Na deze grondige schoonmaakbeurt is het verbruik gedaald naar 1 op 19,8 (meting van de eerste tank die ik weer helemaal op woonwerk heb leeggereden).

Ik heb ook mijn GS500 schoongemaakt met dit spul. Maar bij die motor heb ik ook een kapot membraam van de carburateur vervangen, dus die cijfers zijn niet nauwkeurig. Toch laten ook deze cijfers een daling in het verbruik zien.
 
Iemand moet dit topic toch in leven houden?
Ik vind het wel een sport om het budget zo laag mogelijk te krijgen.

Met rijden wil het nog niet wennen. Ik hou toch meer van de stabiliteit van een 19" voorwiel. Dat constant van de lijn wijken in een bocht ligt mij niet zo. De stuuruitslag is mij ook te beperkt, Ik heb met het stuur tegen de aanslag een draaicirkel van een stadsbus.
Er zitten imbusjes in de stuuraanslag, ik zal eens kijken of die er uit kunnen.
En dan de telescoopvork.
Te stug om kleine oneffenheden weg te werken, maar slap genoeg om hard te duiken met remmen.
Het haalt het niet bij een GS met telelever, ik ben bang dat ik verwent ben en niet meer ga wennen.
Toch maar eens kijken hoe Hossack die vork in een K100 gebouwd heeft. (voor tussendoor)

Twas ook een compliment, eigenlijk... :) Dat stuurgedrag herken ik niet zo. Zeker niet de beperkte stuuruitslag. Ik heb geen inbusjes in de aanslag en kan gruwelijk kort draaien. Die vork, tja, dat herken ik wel. Wilbers veren maken het een stuk beter maar de Telelever haal je niet, nee. Een Hossack-vork als project? Doen! :Y

Daarvandaan kwam toch het verhaal dat BMW hen per brief waarschuwde dat zij hun duolever niet mochten kopiëren? Als reactie stuurden ze een foto uit de jaren 80 toen BMW er nog niet aan toe was.... _O-
 
Iemand moet dit topic toch in leven houden?
Ik vind het wel een sport om het budget zo laag mogelijk te krijgen.

Met rijden wil het nog niet wennen. Ik hou toch meer van de stabiliteit van een 19" voorwiel. Dat constant van de lijn wijken in een bocht ligt mij niet zo. De stuuruitslag is mij ook te beperkt, Ik heb met het stuur tegen de aanslag een draaicirkel van een stadsbus.
Er zitten imbusjes in de stuuraanslag, ik zal eens kijken of die er uit kunnen.
En dan de telescoopvork.
Te stug om kleine oneffenheden weg te werken, maar slap genoeg om hard te duiken met remmen.
Het haalt het niet bij een GS met telelever, ik ben bang dat ik verwent ben en niet meer ga wennen.
Toch maar eens kijken hoe Hossack die vork in een K100 gebouwd heeft. (voor tussendoor)


misschien komt het veergedrag door te oude en/of te dikke/zware olie :?
 
misschien komt het veergedrag door te oude en/of te dikke/zware olie :?
Dat is ook mijn gedachte.
Ik heb nog een stel goede poten liggen. Als ik de koplamp ga plaatsen ga ik eerst kijken of deze dezelfde diameter hebben, dan wissel ik ze, Maar een keer spoelen en verversen kan geen kwaad. Ik heb geen idee hoe oud de huidige vorkolie is, maar fris zal hij niet zijn.

Mijnheer Hossack heeft zijn vork ruim voor BMW bedacht, zijn eerste motor met Hossack vork was een oude honda in 1979. BMW heeft keurig zitten wachten tot het patent verlopen was. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat de motor industrie nog steeds doorgaat met telescoop vorken. Het zal waarschijnlijk iets commercieels zijn.
 
Laatst bewerkt:
De meeste motorrijders zijn conservatief. Zo'n Yam GTS 1000 is ook nooit een commercieel succes geworden. BMW verstond wel als eerste grote fabrikant de kunst om zo'n alternatieve ophanging er acceptabel te laten uitzien.

Het oude type K vork (tot 92) is niet geweldig met aanspreken. Ik heb ook met de nieuwere (Showa, dacht ik) gereden en vond die een stuk beter, maar ook die zakte nogal in. Die nieuwere vork met progressieve veren is ws een heel rijdbaar compromis. Ik heb me maar met de oude verzoend. Ze schijnen verschillende diameters te hebben, jammer genoeg.
 
Het heeft de hele dag geduurd, maar ik ben nu wel wat opgeschoten.
Ik heb bij mijn andere K75 gekeken, daar zit geen boutje in de stuuraanslag. Die heb ik er nu bij de groene ook maar uitgehaald. Dat zal zeker schelen in de belachelijke draaicirkel.
Verder heb ik de vorkpoten verwisseld door een stel waarvan de keerringen goed zijn en de olie niet teveel over datum.
En als belangrijkste heb ik de oren en de koplamp van een /6 geplaatst. Daar is het meeste werk in gaan zitten, Maar het zit nu wel!

full
 
De volgende stap zijn de /6 knippers. Voor vandaag was dat teveel werk. Mijn plan was om ze op de onderste kroonplaat te monteren, maar dat komt heel lullig uit. Het mooiste is voor op de radiator plaatsen. Maar daar zit weer niets om ze aan op te hangen. Ik denk er over om aan de tank, waar normaal de radiator cover aan zit, een paar aluminium paneeltjes te maken waar ik de knippers aan maak. Dan heb ik de tank ook weer een beetje afgewerkt.

full


BTW, de voorvork harmonica's had ik al op de vork zitten, het was mijn w-w fiets, en dan is bescherming van de keerringen belangijker als glimmende vorkpoten.
 
Zulke richtingaanwijzers zijn ook wel leuk op jouw fiets

202-268.jpg
Kan je in het eind van je stuur steken

Past wel bij de klassieke uitstraling van de koplamporen, samen met het beugeltje van Nitro max :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan