K75 Deel 2: ze blijven rijden

We rijden weer! *O*
Loopt als een zonnetje, lekt geen vloeistoffen.
Heeft ook nog geen koffers, binnenkuip en custom elektra als radio en handschoenverwarming maar dat regelen we de komende dagen wel.
Net als het andere voorbandje wat er nog even op moet.

5 f*cking weekenden mee bezig geweest. Maar wat door de dealer geschat was op €2200 euro = total loss heb ik weten te regelen voor pakweg €250 euro... en een hoeveelheid uren waar ik niet meer over na wil denken.
Er is vooral veel tijd gaan zitten in puzzelen, wphb lezen, gereedschap maken en dat soort zaken.

Dank voor alle support hier :}
 
Goeiendag!

Ik heb sinds September 2013 'n K75 en die bevalt mij enorm. Superfijne motor.
Nu de vraag: hoe kan ik het oliepeil van de cardan controleren? ik heb in de gebruikershandleiding gekeken maar kon er niets over vinden.

Hier vast wel iemand die het weet.

Groet,
Hans
 
Goeiendag!

Ik heb sinds September 2013 'n K75 en die bevalt mij enorm. Superfijne motor.
Nu de vraag: hoe kan ik het oliepeil van de cardan controleren? ik heb in de gebruikershandleiding gekeken maar kon er niets over vinden.

Hier vast wel iemand die het weet.

Groet,
Hans
:] beste motor ooit O-)
de cardan loopt niet in olie. De eindaandaandrijving wel. Aftapplug onderaan en dan links erboven zit een inbusmoer. De olie moet net tegen de schroefdraad aanstaan.

de splines van de cardan moeten wel gesmeerd worden, met staburags mpu (?) 30 iedere banden wissel .
 
Laatst bewerkt:
En dat doet ie goed.




Binnenkort maar eens het blok flushen. Ik heb pas de GS500 gedaan en dat was een goede aktie.

De K75RT is ook aan een beurtje toe, dus die krijgt ook een plons Forte voor zijn kiezen. Ik ben nog wel een beetje huiverig, ik zag laatst een oliespoortje wat lekkage aan het rechter krukasdeksel of de krukaskeerring kan betekenen. Aan de andere kant, ik heb het spoortje weggepoetst en na bijna 300 km is er nog steeds niets zichtbaar. Bovendien zakt het oliepeil vrijwel niet.

Verder wil ik dit beurtje toch een keer de balhoofdlagers bekijken en de vorkpoten eens schoonmaken. Voor een fiets die volgens zeggen moet sturen als een scheermes rijdt de mijne als een dweil.

Aan de andere kant: het is een oude fiets. Hoeveel mag ik eisen van dat antieke stuk ijzer?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er inmiddels op mijn K100 aan gewend, maar het is wel redelijk dramatisch, het weggedrag van de K's in ieder geval de RT en LT. Alles zwabbert, kraakt en piept (bij die van mij dan) en in sommige bochten ervaar ik een heel naar 'pendel' effect.

Maar goed die van mij is ook 25 jaar oud en in ieder geval uiterlijk in beroerde staat (half gescheurde kuip beweegt teveel heen en weer).

En toch als je daar maar rekening mee houdt gaat ie eigenlijk nog best snel door de bocht en kun je best kwiek van A naar B.
 
Fatsoenlijke banden, een goed balhoofdlager, Wilbers voorvorkveren, een tweedehands WP demper en dan kun je een heel fatsoenlijk bochtje draaien. Zo rij ik al wat jaren rond. Even een investering maar het betaalt zich terug. Dik lol mee :] :Y
 
veel K75/100 hebben te lang geleden verse olie in de voorvorkpoten gekregen.
en dan met een iets dikkere olie stuurt ie wat strakker en met een setje progressieve veren en een betere demper achter herken je de motor niet meer.....

veel achterschokdempers zijn erg slecht bij deze dingen,, met een YSS demper word dat echt een heel stuk beter


na 25 jaar en minstens een ton op de teller mag het ook een keer dacht ik.
 
veel K75/100 hebben te lang geleden verse olie in de voorvorkpoten gekregen.
en dan met een iets dikkere olie stuurt ie wat strakker en met een setje progressieve veren en een betere demper achter herken je de motor niet meer.....

veel achterschokdempers zijn erg slecht bij deze dingen,, met een YSS demper word dat echt een heel stuk beter


na 25 jaar en minstens een ton op de teller mag het ook een keer dacht ik.
Ik heb inderdaad bij aanschaf de vorkolie ververst. Daar kwam letterlijk mayonaise uit. Ik heb toen de poten "gespoeld" en afgevuld met sea 10 olie.

Maar ik heb toen meer gedaan, het was een levensgevaarlijke dweil toen ik hem kocht. Achterbruglager had speling, balhoofdlager had speling, mayonaise in voorvork, achterdemper stuk.... hij was niet optimaal, zeg maar.

Voor deze beurt twijfel ik tussen de voorpoten reviseren of olie verversen, deze olie zit er nu 40.000 km in. Ik zou een setje tweedehands poten kunnen kopen en die grondig nakijken voordat ik ze monteer. De achterdemper heb ik indertijd vervangen door een gereviseerde demper van de knalpot. Een YSS demper is wel een dingetje wat op mijn verlanglijst staat, maar er staat nog heel veel meer op die lijst.

Ik merk ook dat de K75 best wel gevoelig is voor zijn banden. Ik rij voornamelijk snelweg en er zitten dus heftige schaamranden op. Als ik de banden ververs, blijft de versleten band bijna vanzelf rechtop staan. Ik heb er nu een verse Bridgestone BT45 om laten leggen en die rijdt lekker. Maar ik heb geen behoefte aan iedere dag zoveel kilometer om te rijden om te voorkomen dat ik snelwegbandjes krijg.
 
de vorkolie om de 3 jaar is geen gek idee.

maar je vering goed voor elkaar is niet alleen lekker sturen maar ook je veiligheid om meer marge te hebben als je moet uitwijken, en de remmen zijn effectiever als je vering goed is.

en die YSS dempers zijn beter dan de stock BMW dempers af fabriek als je niet de goedkoopste neemt van YSS .

het valt me op dat je dan niet meer kwijt bent dan voor japanse motoren .

zelf vond ik de BT45 niet top ,, had deze Dunlop 130/90 V 17 Arrowmax GT501 die zijn beter
 
de vorkolie om de 3 jaar is geen gek idee.

maar je vering goed voor elkaar is niet alleen lekker sturen maar ook je veiligheid om meer marge te hebben als je moet uitwijken, en de remmen zijn effectiever als je vering goed is.

en die YSS dempers zijn beter dan de stock BMW dempers af fabriek als je niet de goedkoopste neemt van YSS .

het valt me op dat je dan niet meer kwijt bent dan voor japanse motoren .

zelf vond ik de BT45 niet top ,, had deze Dunlop 130/90 V 17 Arrowmax GT501 die zijn beter
Ik rij ook op de bt45. Fijne band maar elke oneffenheid voel je, vooral tijdens lanespliting zijn de wegmarkeringen erg vervelend
 
Laatst bewerkt:
Zo, in ieder geval de olie maar eens grondig ververst.

Na een rit van 70 km direct de aftapplug er uit. Even gewacht tot hij uitgedruppeld was en toen het deksel losgemaakt. Zo zag het dekseltje er van binnen uit:

10-04-14-1_zpsf958d825.jpg


Dus een uurtje Truus-de-mier gespeeld:

10-04-14-2_zpsc4c38408.jpg


Waarmee de allereerste aktie op mijn to-do lijstje voor deze beurt afgekrast kan worden. De rest van het lijstje moet maar even wachten, ik wil dit weekend met deze BMW het toertochtje van Bert Lanser meerijden.
 
Op advies van Nitromax ook hier maar even posten:
full


Een nieuw project!
Ik heb gistermiddag een nieuwe K75 gehaald. De vorige eigenaar was er mee omgestuitert en zag het niet meer zitten,
Twee redenen, ik heb geruime tijd nodig om de R1100GS weer dusdanig te krijgen dat ik weer een beetje gevoel van betrouwbaarheid bij dat ding heb. Daarnaast de garantie dat ik voor elk onderdeel van mijn K75 zijspan een vervanger heb.

Er zat een enorme BMW topkoffer op, die heb ik samen met het rek alvast gedemonteerd. Die ga ik repaeren en verkopen. De kuip gaat ook Marktplaats op. De (universele) Schurgers bovenkuip is hier en daar gekraakt. Maar de K-serie lowers zijn nog goed, net als de beugels. Er moet een gewone ronde /6, /7 koplamp op komen. Sinds vanmiddag is de kuip er af en komt er een normaal stuur op.
Gewoon een redelijke kale woon-werk fiets zodat ik een jaartje heb om de R1100GS te restaureren.

Heeft iemand nog een ronde H4 koplamp liggen?
bmw__k75_1993_1_lgw.jpg


Oh ja, ook te koop: een mooie rechter valbeugel met bevestiging. En het breekblokje van de linker.
 
Laatst bewerkt:
Kuip is er af, normaal, laag stuur er op. Ik heb er ongeveer vijf kilo zang vanaf gespoten. Allerlei dingen vastgezet die helemaal niet los horen te zitten. Hij is enorm opgeknapt. Alle overgebleven spullen op MP gezet.
Nu hard op zoek naar een ronde H4 lamp.
 
Vanmiddag via het weggeeftopic een paar flitsende spiegels opgehaald. Doordat de kuip er nu af is mis ik natuurlijk knipperlichten en spiegels, deze hebben allebei *O*
Wel woensdag even knutselen om ze op mijn stuur te krijgen, adapters in plaats van voetjes.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan