Triumph Speed Triple topic deel 40

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ketting reinigen?
Blanke lampenolie uit de supermarkt. :Y
Kost geen drol en maakt geweldig schoon.
Gewoon poetsen met een doekje. :W
 
...niet te veel kledderen met spuitbus-vochtigheid op zo'n ketting..., want de met zorg opgebrachte vettigheid loopt dan juist weer overal tussenuit... :/

...gewoon een doekje iets vochtig maken met terpentine of dieselolie, en vooral dat laatste werkt erg goed...

...'k had vroeger ook altijd een pot dieselolie in de schuur staan ; speciaal om kettingvet-smetjes van de sneeuwwitte achtervelg van de CBR1000F te halen...




...dus..., doek een beetje vochtig maken (hoeft helemaal niet veel), en dan heel simpel schakel voor schakel schoonmaken...

...'t kost even wat tijd, maar het werkt wel...
...ongeveer een kwartiertje, en dan blinkt je het ding tegemoet...

...voorwaarde is dan eigenlijk wel dat het fietsje lekker makkelijk op een bok staat...

...want anders wordt het ook weer een ge-jo-jo va nix...




...heb inmiddels zelf de ketting in dat überkleverige HKS-Extrem-kettenfett staan...
...en dat spul kun je even akelig nauwkeurig tussen de schakels spuiten zeg...

...superfijn doseerbaar, en de ketting maakt nu over de tandwielen ook een heel grappig geluid als het ding draait...

...want je hoort dat kleverige...

...en omdat het zo ontzettend doseerbaar is, blijft de ketting gewoon schoon ; want anders zou dat schoonmaken weer geen zin hebben gehad... :N


[afbeelding]

...de good-old CBR..., met brandschone ketting, gepoetste buitenschakels, toch voldoende vettigheid, en natuurlijk sneeuwwitte velgen...

...en 'nee' op het plaatje was het geen nieuwe motor, maar op dat moment al weer 7 jaren jong...
:^ en hij blijft lekker vettig ;)
 
groen maar weer

full
 
Etienne21 is ook van de poets...:

Ketting reinigen?
Blanke lampenolie uit de supermarkt. :Y

...nadeel van lampenolie vind ik dat je een eventuele vettige achtervelg er niet lekker mee schoon kan krijgen ; er blijft iets van een waasje op de velg zitten...

...heb je met bijvoorbeeld iets terpentine of dieselolie eigenlijk geen last van...

...maar inderdaad, puur voor de ketting schoonmaken, werkt het perfect...
 
Lampenolie werkt ook prima voor je velg hoor ;)

Is hetzelfde vet wat je wil oplossen :P maar beter wel met schone doek na reinigen afnemen.
 
...nadeel van lampenolie vind ik dat je een eventuele vettige achtervelg er niet lekker mee schoon kan krijgen ; er blijft iets van een waasje op de velg zitten...

...heb je met bijvoorbeeld iets terpentine of dieselolie eigenlijk geen last van...

...maar inderdaad, puur voor de ketting schoonmaken, werkt het perfect...

Jawel hoor, ik doe er ook de velg mee. :Y
Daarna met een droge doek nawrijven.
En eventueel nog nawassen met warm water en sop als je de rest van de motor doet wassen.
 
.

...oh..., en vrouwlief had in 'n advertentiekrantje gezien dat ze bij de plaatselijk Lidl winkel van die (schoonloop)matjes in een soort van aanbieding hadden...

...o.a. ook matjes met een Union Jack er op...

...past goed bij de motor vond ze... :Y
...moet ik naast de boxers maar iets van een Duitse vlag of 'n herder gaan neerleggen... :+


full
 
Laatst bewerkt:
Etienne21 maakt het nu helemaal te dol...:

En eventueel nog nawassen met warm water en sop als je de rest van de motor doet wassen.

...kijk..., en dat doe ik dus NOOIT..., een motor wassen, en al helemaal never-nooit-niet met sop...

...alleen als een fiets akelig goor van een vakantietocht terug komt, dan wil ik nog wel met een hele zachte waterstraal en een varkensharen kwast het ding ontdoen van 't zand tussen de koelribben, remklauwen, enz., maar echt wassen zoals je een auto zou wassen, helemaal nooit dus... :N

...na elke rit pak ik een emmertje warm water, en ik pak een vezeldoekje, en neem ik het ding gewoon af met dus een vochtige doek...

...alle hoekjes, gaatjes, velgen, enz.enz.enz.enz. ...

...en verder nix...
...vooral zo min mogelijk nattigheid... :r
 
...kijk..., en dat doe ik dus NOOIT..., een motor wassen, en al helemaal never-nooit-niet met sop...

...alleen als een fiets akelig goor van een vakantietocht terug komt, dan wil ik nog wel met een hele zachte waterstraal en een varkensharen kwast het ding ontdoen van 't zand tussen de koelribben, remklauwen, enz., maar echt wassen zoals je een auto zou wassen, helemaal nooit dus... :N

...na elke rit pak ik een emmertje warm water, en ik pak een vezeldoekje, en neem ik het ding gewoon af met dus een vochtige doek...

...alle hoekjes, gaatjes, velgen, enz.enz.enz.enz. ...

...en verder nix...
...vooral zo min mogelijk nattigheid... :r

Eerst afspuiten met tuinslang om zand ed weg te spuiten.
Daarna warm water met autoschampoo. Wel met vezeldoekje en niet met een spons.
Daarna weer afspuiten met schoon water en afzemen.
Werkt perfect voor mij. :W
En regelmatig de gespoten delen in de was zetten. :Y
 
...jaaaaaaaaaaah..., dat in de was zetten mag ik ook graag doen...
...is als een soort van therapie...

...muziekje er bij aan, en gewoon lekker doelloos piemelen en poetsen...

...ik gebruik altijd van dat Meguiars Tech Wax spul...

182_large.jpg
 
Laatst bewerkt:
...poetsmeuk van het merk Zymöl is nog FF tandje beter, maar ook gelijk prijstechnisch behoorlijk richting buitencategorie... :/

...jammer...




...voor de mensheid die echt van strak poetswerk kunnen genieten is dit een mooi verhaal...

...een zeldzaam strakke E36 M3 wordt na jaren uit een garage getrokken, en toch ook wel zo akelig geweldig aangepakt...

...vooral de foto's spreken boekdelen...
...enne..., er wordt Zymöl gebruikt...
 
Laatst bewerkt:
Present!

...poetsmeuk van het merk Zymöl is nog FF tandje beter, maar ook gelijk prijstechnisch behoorlijk richting buitencategorie... :/

...jammer...




...voor de mensheid die echt van strak poetswerk kunnen genieten is dit een mooi verhaal...

...een zeldzaam strakke E36 M3 wordt na jaren uit een garage getrokken, en toch ook wel zo akelig geweldig aangepakt...

...vooral de foto's spreken boekdelen...
...enne..., er wordt Zymöl gebruikt...
Damn prachtig!!!
 
Tering, en ik maar denken dat auto's en motoren gemaakt waren om mee te rijden... :/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan