Zou een fluohesje op de motor veel uitmaken? deel 2

fluohesje helpt bevorderen van extra zichtbaarheid op de mot

  • natuurlijk, das logisch toch!

    Stemmen: 100 33,3%
  • ehm, alleen als ie goed zichtbaar is voor anderen..

    Stemmen: 13 4,3%
  • hangt van de kleur fluo af.

    Stemmen: 3 1,0%
  • 's nachts geloof ik er niet in, overdags wel.

    Stemmen: 8 2,7%
  • overdags geloof ik er niet in, 's nachts wel.

    Stemmen: 23 7,7%
  • alleen met reflectiestrepen, anders niet!

    Stemmen: 16 5,3%
  • het helpt helemaal niet om extra gezien te worden

    Stemmen: 94 31,3%
  • misschien alleen als ik zelf geen verlichting voer?

    Stemmen: 4 1,3%
  • geen mening

    Stemmen: 5 1,7%
  • boeit me helemaal niet..

    Stemmen: 34 11,3%

  • Totaal aantal stemmers
    300
Enige kleurencombinatie waar die WhatsAppende, bij elk heuveltje remmende, smeulende peuken uit het raam gooiende koekblikkers op letten:

full
 
Niet vergeten dat ze ook nog driftig met de ruitensproeier aan de gang aan als je net met open vizier voorbij komt rijden, heerlijk een hap glycol!
 
Ik vertel alleen maar hoe ik het ervaar zowel op 2 wielen als op 4 wielen ;) En vanochtend in de ochtendschemer viel de motorrijder met felgeel jasje toch echt beter op dan de motorrijder die geheel in het zwart gekleed reed.

Je haalt "opvallen" en "gezien worden" door elkaar. Gezien heb je ze allebei, alleen bij dat fluo denk je blijkbaar "daar is iets bijzonders aan de hand". Iemand die niet goed kijkt, zal beiden niet zien, dan maakt het niet meer uit wat je aantrekt.
 
Ik was nooit zo overtuigd van fluo hesjes en heb er zelf ook geen maar ik reed laatst terug uit mijn werk in het donker en een beetje regenachtig. (in m'n koekblik)

Ik stond achter een motor bij het stoplicht en daar is het nog verlicht dus dat was geen enkel probleem echter, toen we wegreden rij je het donker in en het enige wat je dan nog zag was een zwevend zwak achterlichtje en de rest viel weg tegen het donker.

Het is dat ik wist dat hij er reed omdat ik achter hem stond bij het stoplicht maar anders had ik 'm totaal over het hoofd gezien.

Ik begin daardoor toch anders te denken over reflecterende kleding.
 
Laatst bewerkt:
Vindt persoonlijk dat het veilige er wel weer af is met zo'n hesje.
Eerder dacht je ooo een motor rijder.
Nu ben je er al zo aan gewend.
Dat het niet meer echt opvalt .

Net als vroeger.
Moest je de koplamp aan op de motor om op te vallen.
Nu rijdt iedereen met zijn koplampen aan dat het niet eens meer op valt.
 
Ik kan me wel vinden wat qken zegt. Verder draag ik voor woonwerk geen fluo hesje maar wel een gordel die kruiselings over mijn schouder gaat in 2 richtingen. De gordel is gewoon een reflecterende strook. Dus het wegrijden in het donker wat hierboven is gezegd wordt door de reflecterende strook wel weerkaatst en zal er bijgevolg meer 'licht' te zien zijn dan dan alleen het zwak brandende achterlicht.

In de fluokleurtjes geloof ik ook niet, mijn pak is gewoon zwart en heb ik als extra enkel die reflecterende gordel aan. Let ook op, die reflecterende gordel gaat ook niet levenslang mee en moet je om de paar jaar een nieuwe kopen omdat de reflectie afneemt. Dit geld eigenlijk voor alle reflectoren (je weet wel die grijze strips)! Sommigen die rondrijden met een hesje van 5 jaar oud kunnen dus beter in het zwart rijden, dat scheelt alweer tijd in het aankleden.

Wanneer een wagen achter je rijdt, kruist of gewoon zijdelings dan ben je zichtbaar maar wanneer je in bvb een file wagens voorbij rijdt dan zal de voorligger jou niet zien in de spiegel door de lichten van de andere wagens.

Dit is mijn idee en is eigenlijk een beetje een samenvatting uit verschillende opmerkingen in dit topic

Grtz
 
Laatst bewerkt:
Ik was nooit zo overtuigd van fluo hesjes en heb er zelf ook geen maar ik reed laatst terug uit mijn werk in het donker en een beetje regenachtig. (in m'n koekblik)

Ik stond achter een motor bij het stoplicht en daar is het nog verlicht dus dat was geen enkel probleem echter, toen we wegreden rij je het donker in en het enige wat je dan nog zag was een zwevend zwak achterlichtje en de rest viel weg tegen het donker.

Het is dat ik wist dat hij er reed omdat ik achter hem stond bij het stoplicht maar anders had ik 'm totaal over het hoofd gezien.

Ik begin daardoor toch anders te denken over reflecterende kleding.


Reflecterend is toch iets anders dan fluo.

Maar goed lekker hoor zo'n hesjes topic , hopelijk haalt ie de Kerst, lekker gezellig :X :Y
 
Je haalt "opvallen" en "gezien worden" door elkaar. Gezien heb je ze allebei, alleen bij dat fluo denk je blijkbaar "daar is iets bijzonders aan de hand". Iemand die niet goed kijkt, zal beiden niet zien, dan maakt het niet meer uit wat je aantrekt.

Nou, dat gaat niet helemaal op.
Voor iemand die niet kijkt, maakt het niet uit. Iemand die vluchtig kijkt, kan een motor over het hoofd zien omdat die ahw gecamoufleerd is tov zijn achtergrond. In dat geval kan een eruit springend kleurtje wel degelijk het verschil maken.

Persoonlijk ben ik wat het hesje betreft, wèl van mening veranderd, nu ik er al een poosje op let; ik vind een fluo helm er wel degelijk uitknallen, waar een hesje aan de voorkant totaal verdwijnt achter de kuip. Vandaar dat ik mijn fluo hesje gewoon meeneem (ik trek hem nl wel aan als ik pech heb) en wèl een fluo helm heb gekocht. overigens laat ik bij kortere ritten mijn fluo hesje thuis in de kast.
 
Laatst bewerkt:
Heeerlijk.

Ik heb dit topic gemist MF is niet hetzelfde als we niet de HP- en Hesjes-topics bovenin hebben...

En zo is het toch nog gezellig met Sinterklaas en Kerst...


Trouwens: mijn antw is "NEE, niet voldoende om me in zo'n ding te hijsen"
Ik houd het bij een Felgele (tweetie-)Helm.
Verder gun ik ieder zijn kleur, als je maar fatsoenlijk rijdt.

Oja, het zou kunnen dat het regenpak wat ik op het oog heb voor de winter wel erg "geel" uitvalt, dat is niet mijn keuze maar kwestie van aanbod en goed-zittend/werkend-pak.
 
Heeerlijk.

Ik heb dit topic gemist MF is niet hetzelfde als we niet de HP- en Hesjes-topics bovenin hebben...

En zo is het toch nog gezellig met Sinterklaas en Kerst...


Trouwens: mijn antw is "NEE, niet voldoende om me in zo'n ding te hijsen"
Ik houd het bij een Felgele (tweetie-)Helm.
Verder gun ik ieder zijn kleur, als je maar fatsoenlijk rijdt.

Oja, het zou kunnen dat het regenpak wat ik op het oog heb voor de winter wel erg "geel" uitvalt, dat is niet mijn keuze maar kwestie van aanbod en goed-zittend/werkend-pak.
Op mijn werk hangen affiches om veilig rijden te promoten, zowel voor auto- als motorrijders.

Voor motorrijders hangen er affiches uit, "draag steeds opvallende kledij".

Maar nu, met de terreurdreiging op schaal 4, mogen we niet opvallend zijn. Motorrijdende werknemers wordt afgeraden met fluo te rijden :X
"Ja maar", zeg ik, "ik rijd niet met een fluo met het logo van de beakingsfirma rond hoor." ...
... "maakt niet uit", antwoorden ze, "als bewakingsagent dien je nu voorlopig zo onopvallend mogelijk te zijn!" ...

Begrijpen wie begrijpen kan :')

Ach ja, ik draag al maanden geen fluo meer. En mijn gele helm is vervangen door een witte, nog steeds opvallend genoeg voor wie oplet. Wie niet oplet ziet jou zelfs niet als je 87 flashlampen hebt gemonteerd in bijna evenveel kleuren |(
 
Ik rij lekker in het zwart met een hoop kerstverlichting aan. (welja, dagrijlichten van de action)
Volgende maand komt er een valbar erbij en nog extra lichtjes.
Kunnen ze dan niet zeggen dat ze mij niet gezien hebben.
Fluo werkt niet, want mijn box staat in de weg.
Ik heb wel een fluo rugzag cover.
Overigens om discussie te vermijden van "hij reed te snel", "de zon was laag" en andere uitvluchten heb ik een cameraatje bij de hand die altijd aan is van thuis naar school en terug.

Ik wou overigens een feloranje helm (zoals van onze beste vriend de politie) aankopen voor in de winter. Valt gelijk meer op in het verkeer (want de blikkers zoeken altijd naar de oranje helmpjes).
 
Laatst bewerkt:
Jazeker maakt het uit. In september met een paar vrienden laat in de avond terug komen rijden vanuit België, de enige die niet zichtbaar was had weinig reflectie en geen fluo hesje.
Ik ben om in het donker en met mist.
 
Tot mijn verbijstering zie ik de laatste tijd regelmatig koekbakkersblikkers rijden met een fluohesje :? . Ik moet zeggen, ze vallen wel op, anders kon ik het hier niet melden 8-) .

(autocorrectie, ik kan er niets aan doen O-) )
 
Laatst bewerkt:
Die k*t hesjes zorgen ervoor dat je slechter word gezien,
je totaal front oppervlakte word in stukken gehakt.

dus nieuwe naam geen veiligheidshesjes, Camou-hesjes!
 
Maar nu, met de terreurdreiging op schaal 4, mogen we niet opvallend zijn. Motorrijdende werknemers wordt afgeraden met fluo te rijden :X
"Ja maar", zeg ik, "ik rijd niet met een fluo met het logo van de beakingsfirma rond hoor." ...
... "maakt niet uit", antwoorden ze, "als bewakingsagent dien je nu voorlopig zo onopvallend mogelijk te zijn!" ...


Betekent dat de kans dat je afgeschoten word groter is dan dat je een verkeersongeluk zou kunnen krijgen.
Toch?

;)
 
Laatst bewerkt:
Het maakt echt niet uit wat je draagt als de medeweggebruiker niet oplet of geen rekening houd met zijn dode hoek. Vorige week nog de berm ingedrukt, met 60km/uur, door een vrachtwagen die van links de weg opdraaide en mij totaal niet gezien had! Ikzelf: fluo-helm, rode jas en licht aan, het was trouwens gewoon overdag, niet druk en alles mooi overzichtelijk! Chauffeur stopte wel keurig en bood zijn excuses aan hij zag me pas toen ik op de hoogte van de cabine zat en hij me met zo'n 10 cm miste.
Dus gewoon opletten is het belangrijkste, alle vestjes en andere dingen die je beter zouden moeten opvallen geven een schijnveiligheid.
 
richtingaanwijzers wordt door het merendeel van de koekblikkers al niet gebruikt of niet op de juiste manier, dit geldt ook voor de mistlichten! Trouwens na de invoering bij de meeste autos van dagrijverlichting zie je heel vaak dat ook bij slecht zicht het dimlicht niet wordt ingeschakeld en men doorrijd met alleen wat ledjes aan de voorzijde.
Als men eerst de verlichting gebruikt op de juiste wijze en waar hij voor bestemd is (communicatie!) zijn we al een stuk verder!
 
richtingaanwijzers wordt door het merendeel van de koekblikkers al niet gebruikt of niet op de juiste manier, dit geldt ook voor de mistlichten! Trouwens na de invoering bij de meeste autos van dagrijverlichting zie je heel vaak dat ook bij slecht zicht het dimlicht niet wordt ingeschakeld en men doorrijd met alleen wat ledjes aan de voorzijde.
Als men eerst de verlichting gebruikt op de juiste wijze en waar hij voor bestemd is (communicatie!) zijn we al een stuk verder!


Vroegah was niet alles beter maar ik verlang soms wel terug naar die tijd dat iedereen "gewoon" twee H4 lampen aan de voorzijde had en twee rode gloeilampen aan de achterkant. Dat gaf een heel wat rustiger beeld dan die combinatie van, halogeen, LED, Xenon, Bi-Xenon in allerlei, felheden, vormen en varianten die je nu op de weg ziet. En dan ook nog die verschrikkelijke dagrijverlichting die alleen aan de voorkant brandt en aan de achterkant niet. Welke imbeciel heeft dat bedacht?
Ander voordeel was ook dat je nog zelf je H4 lamp kon vervangen en dat die geen drol kosten.

Wat de fluo hesjes betreft, die hebben wel degelijk een nuttige functie. Ik weet namelijk nooit wat ik voor Sinterklaas moet vragen en het zijn ideale cadeautjes. En na een jaar is ie zo zwart dat ik weer een nieuwe kan vragen. Keigoed produkt wat mij betreft.
 
... maar ik verlang soms wel terug naar die tijd dat iedereen "gewoon" twee H4 lampen aan de voorzijde had en twee rode gloeilampen aan de achterkant. Dat gaf een heel wat rustiger beeld dan die combinatie van, halogeen, LED, Xenon, Bi-Xenon in allerlei, felheden, vormen en varianten die je nu op de weg ziet.
...
Ondanks ik voorstander van Xenon koplampen ben, ben ik het wel eens met deze stelling :Y

En LED koplampen zijn in de helft van de gevallen storend, te meer omdat men denkt dat die af-fabriek meteen goed afgesteld staan, wat niet altijd het geval is, en mensen ze niet lager zetten bij zware belading omdat ze denken dat dat allemaal automatisch gebeurt tegenwoordig.

LED dagrijlichten: vind het ietwat logisch dat die enkel vooraan zitten, maar wat men verstaat onder "design" is in mijn ogen meer een kwestie van "we-trekken-een-raar-lijntje-in-dat voor-of-achter-licht-om-de-indruk-te-wekken-dat-dit-luxe-is", het maakt van veel auto's (en motoren) een kladpot.

Maar het grote probleem met die dagrijlichten is, ze zetten ze in de koplampunit, terwijl die net als mistlichten horen te zitten, LAAG EN BREED geplaatst!
(een mistlicht, zowel voor- als achteraan, heeft trouwens ook geen effect als ze te hoog zitten, want die moeten laag zitten, om vooral ONDER de mist door te schijnen)
Maar dat is iets wat ze vergeten zijn, dat wist men wel in de tijd toen een auto nog een echte auto was ...
(een auto waar overigens nog geen sprake was van sjoemelsoftware :+ )
 
Wellicht ten overvloede, maar ik heb geleerd (Veilig werken langs de weg) dat je om op te vallen OVERDAG een fluoriserend vest moet dragen, en 's AVONDS een reflecterend vest. 's AVONDS geldt: "hoe groter het contrast (contrast bij oranje is beter dan geel) hoe beter".
Als (tunnel-)wegwerker ben ik verplicht 's nachts (naast mijn jas) een werkbroek te dragen, omdat hier een band over de gehele lengte van reflecterend materiaal loopt. Overdags volstaat een jas.
Wat verder van belang is is de normering, hetgeen vaak mist op "goedkope" vestjes. Als wegwerker geldt voor mij de hoogste klassering EN471 klasse 3-2.
Ik zelf draag geen vest, en vind dat door mijn jas (SAND-2 (rood/zilver van REV'IT) ik genoeg opval door contrasten. Voor de nacht zit een groot logo op mijn rug van reflecterend materiaal.

OFFTOPIC wat betreft verlichting: ik heb een Megane Estate GT-line. Hierbij bevinden de DRL en stadslichten zich breed onder de xenon verlichting op normale plek.
 
Laatst bewerkt:
Ben het met MJWB eens wat betreft het gebruik van fluo en reflectie, en ook met feit dat het zou moeten helpen aan de zichtbaarheid van de weg-gebruiker/werker. Helaas moeten we constateren dat het gros van de weggebruikers onder weg andere dingen aan het doen zijn dan opletten op de weg. Liever zijn ze bezig met de alle media-mogelijkheden die de moderne auto bied waarbij dit ook nog door de autofabrikant wordt gepromoot te gebruiken door termen als: media is net zo makkelijk te bedienen als andere functies in de auto! Het opletten van de weggebruiker moet verhoogd worden om de fluo - reflectie zin te laten hebben. Telefoons moeten eigenlijk direct uitgaan als de auto gestart word, net als een alcohol slot een GSM-slot.
Het verschil in geel en oranje zit in het feit dat door de breking een fluo oranje oppervlak groter lijkt dan de gele.
 
Is deze quote als eens langsgekomen?

Hoe kan de veiligheid van motorrijders worden verbeterd?

Betere zichtbaarheid en opvallendheid

De verkeersveiligheid van motorrijders zal waarschijnlijk toenemen als ze beter zichtbaar zijn en meer opvallen in het verkeer (De Craen et al., 2011). Toch lijkt het dragen van een fluorescerend hesje niet altijd de oplossing. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat contrast met de achtergrond een belangrijke factor is in de zichtbaarheid en opvallendheid van motorrijders. Een motorrijder in het buitengebied is op een heldere dag daarom waarschijnlijk beter zichtbaar in donkere kleding en op een donkere motorfiets dan met een fluorescerend hesje. De verwachting is dat technologische ontwikkelingen (ITS) wel kunnen bijdragen aan een betere zichtbaarheid van de motor, bijvoorbeeld door automobilisten te waarschuwen (via een signaal in de auto) voor de aanwezigheid van een motor op een kruising (zogeheten digital conspicuity).

Ook de motorrijder zelf kan bijdragen aan een betere zichtbaarheid en opvallendheid. Naast het voeren van verlichting kan de motorrijder een zodanige positie op de weg innemen, dat hij ook gezien kán worden.

https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Motorrijders.pdf
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan