Zou een fluohesje op de motor veel uitmaken? deel 2

fluohesje helpt bevorderen van extra zichtbaarheid op de mot

  • natuurlijk, das logisch toch!

    Stemmen: 100 33,3%
  • ehm, alleen als ie goed zichtbaar is voor anderen..

    Stemmen: 13 4,3%
  • hangt van de kleur fluo af.

    Stemmen: 3 1,0%
  • 's nachts geloof ik er niet in, overdags wel.

    Stemmen: 8 2,7%
  • overdags geloof ik er niet in, 's nachts wel.

    Stemmen: 23 7,7%
  • alleen met reflectiestrepen, anders niet!

    Stemmen: 16 5,3%
  • het helpt helemaal niet om extra gezien te worden

    Stemmen: 94 31,3%
  • misschien alleen als ik zelf geen verlichting voer?

    Stemmen: 4 1,3%
  • geen mening

    Stemmen: 5 1,7%
  • boeit me helemaal niet..

    Stemmen: 34 11,3%

  • Totaal aantal stemmers
    300
Ik ben het er mee eens dat in het pikkedonker achter een koplamp weinig opvalt. Of je nu zwart, geel of niks aan hebt.
Van de zij- of nog beter, van de achterkant zal je wel veel eerder gezien worden, zeker ook omdat je wel zelf voor het contrast zorgt tussen zwart en geel. Want dat is de discussie die hier gevoerd wordt. Contrast = zichtbaarheid.

Ben het er ook mee eens dat de meeste pakken die dat hebben foei lelijk zijn. (incluis mijn eigen)
 
Ik ben het er mee eens dat in het pikkedonker achter een koplamp weinig opvalt. Of je nu zwart, geel of niks aan hebt.
Van de zij- of nog beter, van de achterkant zal je wel veel eerder gezien worden, zeker ook omdat je wel zelf voor het contrast zorgt tussen zwart en geel. Want dat is de discussie die hier gevoerd wordt. Contrast = zichtbaarheid.

Ben het er ook mee eens dat de meeste pakken die dat hebben foei lelijk zijn. (incluis mijn eigen)
Dat mag wel zo zijn, maar wat mij betreft is zichtbaarheid het allerbelangrijkste. Dan komt er een hele tijd niets en daarna pas weer de vraag of 't mooi is. En ten slotte een cup of coffee.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het er mee eens dat in het pikkedonker achter een koplamp weinig opvalt. Of je nu zwart, geel of niks aan hebt.
Van de zij- of nog beter, van de achterkant zal je wel veel eerder gezien worden, zeker ook omdat je wel zelf voor het contrast zorgt tussen zwart en geel. Want dat is de discussie die hier gevoerd wordt. Contrast = zichtbaarheid.

Ben het er ook mee eens dat de meeste pakken die dat hebben foei lelijk zijn. (incluis mijn eigen)
En ook dat is niet juist.

Je achterlicht zie je vele malen eerder dan welk kleur jasje iemand aan heeft. Van de zijkant is natuurlijk helemaal onzinnig. Wanneer wordt je vanaf de zijkant gezien? Inderdaad.....nadat men je voorkant of achterkant al lang gezien heeft
 
En ook dat is niet juist.

Je achterlicht zie je vele malen eerder dan welk kleur jasje iemand aan heeft. Van de zijkant is natuurlijk helemaal onzinnig. Wanneer wordt je vanaf de zijkant gezien? Inderdaad.....nadat men je voorkant of achterkant al lang gezien heeft
Nou weet je wat, dan blijf jij rustig doorrijden met je zwarte spullen. Niemand zal 't je verbieden! :N

:?
 
En ook dat is niet juist.

Je achterlicht zie je vele malen eerder dan welk kleur jasje iemand aan heeft. Van de zijkant is natuurlijk helemaal onzinnig. Wanneer wordt je vanaf de zijkant gezien? Inderdaad.....nadat men je voorkant of achterkant al lang gezien heeft


Als je op een doorgaande weg rijdt, in het (schemer) duister, op het linker spoor, dan valt een achterlichtje zeker op. Absoluut. Maar een Zwart/fluo/reflective jas boven dat lampje zal toch echt herkenbaar zijn voor de achteroprijder. Daarmee is het gestalte/voertuig/object dat aftekend in het schijnsel van de koplampen een stuk groter.

Anders gezegd: Rode lampjes rijden er genoeg rond, kan ook gewoon een achterlampje van een auto zijn.

Het vergroot zichtbaarheid. NIET de veiligheid
 
Als je op een doorgaande weg rijdt, in het (schemer) duister, op het linker spoor, dan valt een achterlichtje zeker op. Absoluut. Maar een Zwart/fluo/reflective jas boven dat lampje zal toch echt herkenbaar zijn voor de achteroprijder. Daarmee is het gestalte/voertuig/object dat aftekend in het schijnsel van de koplampen een stuk groter.

Anders gezegd: Rode lampjes rijden er genoeg rond, kan ook gewoon een achterlampje van een auto zijn.

Het vergroot zichtbaarheid. NIET de veiligheid

Moet de achterop rijder weten wat daar rijdt of moet hij weten dat er iets rijdt?
 
Nou weet je wat, dan blijf jij rustig doorrijden met je zwarte spullen. Niemand zal 't je verbieden! :N

:?

Zal ik ook zeker doen. Er is namelijk nog geen enkel objectief bewijs geleverd dat zo een geel hesje daadwerkelijk de zichtbaarheid van de motorrijder verhoogd.

En toch blijven er mensen van overtuigd dat het de veiligheid verhoogt.

Sorry. Maar ik rij lekker door zonder hesje. Ik zorg er wel door mijn manier van rijden voor dat ik zichtbaar wordt. En zelfs dat is geen garantie voor ongelukvrij blijven rijden.
 
Laatst bewerkt:
Het eerste natuurlijk, want dan kan hij beter anticiperen.

Dus voor jou maakt het uit wat er voor je rijdt?

Sorry als ik dat niet geloof. Het belangrijkste is dat je weet dat er iets voor je zit. Wat dat dan is uiteindelijk is toch echt vsn secundair belang
 
Ik vind het zeker prettig om te weten wat er voor me rijdt. Ik heb ook liever dat anderen weten wat er rijdt. Als dat lampje net niet genoeg opvalt tussen die andere lampjes, maar een fluo/reflective op mijn jas wel vind ik het prima. Ik heb het niet over een hesje: fluo vlakken en reflective strepen over mijn jas
 
Ik vind het zeker prettig om te weten wat er voor me rijdt. Ik heb ook liever dat anderen weten wat er rijdt. Als dat lampje net niet genoeg opvalt tussen die andere lampjes, maar een fluo/reflective op mijn jas wel vind ik het prima. Ik heb het niet over een hesje: fluo vlakken en reflective strepen over mijn jas
Veel belangrijker is dat ze weten dat er iets rijdt.

Verder gaat dit topic (zie titel) over hesjes. En die voegen helemaal niets toe. Tenminste heb ik hier nog geen enkel objectief bewijs gezien dat een dergelijk hesje ook maar iets toe zou voegen aan de zichtbaarheid van een motorrijder.

Reflectie zou eventueel iets toe kunnen voegen, maar ook daar is nog geen enkel objectief bewijs voor geleverd dat dit ook daadwerkelijk iets toevoegd voor motorrijders. En daar heb je dus ook nog steeds geen hesje voor nodig.
 
Ik droeg eerder ook een hesje. Maar ik ben bang dat er een denkfout ontstaat. Namelijk dat je 'denkt' sneller gezien te worden. Nu ik als buschauffeur werk en merk dat er ook genoeg verkeersdeelnemers zijn die een complete harmonicabus over het hoofd kunnen zien denk ik niet dat het veel uitmaakt. Sterker nog, ik denk dat je er maar beter vanuit kunt gaan dat ze je niet gezien hebben, dan dat je daar toch onbewust vanuit gaat omdat je bewust het hesje hebt aangetrokken.
 
Veel belangrijker is dat ze weten dat er iets rijdt.
Tot nu toe sta je met 2-1 achter.
Verder gaat dit topic (zie titel) over hesjes. En die voegen helemaal niets toe. Tenminste heb ik hier nog geen enkel objectief bewijs gezien dat een dergelijk hesje ook maar iets toe zou voegen aan de zichtbaarheid van een motorrijder.
Dat hoeft ook niet, als het in de subjectieve beleving van andere verkeersdeelnemers maar iets toevoegt aan de zichtbaarheid. Dat is waar het uiteindelijk om gaat. Het is totaal irrelevant of men in theorie in een bepaald soort situatie een motorrijder al dan niet ziet, als ik hem maar voor me zie op het moment dat hij zich daar bevindt in het licht van mijn koplampen. Of andersom: Het is totaal irrelevant of men in theorie in een bepaald soort situatie een motorrijder al dan niet ziet, als die koekblikker mij maar voor zich ziet op het moment dat ik me daar bevind in het licht van zijn koplampen.
Reflectie zou eventueel iets toe kunnen voegen, maar ook daar is nog geen enkel objectief bewijs voor geleverd dat dit ook daadwerkelijk iets toevoegd voor motorrijders. En daar heb je dus ook nog steeds geen hesje voor nodig.
En ik wil in ieder geval het idee hebben dat ik mijn uiterste best gedaan heb om goed zichtbaar te zijn, zodat, áls ik onverhoopt ondersteboven gereden word, ik mezelf in dat opzicht niks te verwijten heb.
Ik ga dus niet in het zwart rijden met de gedachte dat er toch geen objectief bewijs is voor de betere zichtbaarheid van fluohesjes. Uiteindelijk gaat het er in het verkeer minder om hoe ik eruit zie dan of ik veilig rij. Of ik er goed uitzie is in andere situaties belangrijk. Maar die hebben niet zo veel met motorrijden te maken.
 
Laatst bewerkt:
2-2.

Dat er iets rijdt is interessanter. Ik maak geen afweging of ik ergens tegenaan ga rijden afhankelijk van wat er voor me rijdt. Bij een brommer, vrachtauto of konijn met koplamp houd ik dus gewoon afstand.
 
2-2.

Dat er iets rijdt is interessanter. Ik maak geen afweging of ik ergens tegenaan ga rijden afhankelijk van wat er voor me rijdt. Bij een brommer, vrachtauto of konijn met koplamp houd ik dus gewoon afstand.
Maar wat je moet doen om afstand te houden kun je pas bepalen als je weet wát er voor je is. Als het twee fietsers zijn die 15 km/u rijden moet je iets anders doen dan als het een auto is die 50 km/u rijdt.
Je maakt dus die afweging wél, maar dat gaat zo vanzelf dat je je er niet eens van bewust bent.
 
Laatst bewerkt:
Tot nu toe sta je met 2-1 achter.Dat hoeft ook niet, als het in de subjectieve beleving van andere verkeersdeelnemers maar iets toevoegt aan de zichtbaarheid. Dat is waar het uiteindelijk om gaat. Het is totaal irrelevant of men in theorie in een bepaald soort situatie een motorrijder al dan niet ziet, als ik hem maar voor me zie op het moment dat hij zich daar bevindt in het licht van mijn koplampen. Of andersom: Het is totaal irrelevant of men in theorie in een bepaald soort situatie een motorrijder al dan niet ziet, als die koekblikker mij maar voor zich ziet op het moment dat ik me daar bevind in het licht van zijn koplampen.En ik wil in ieder geval het idee hebben dat ik mijn uiterste best gedaan heb om goed zichtbaar te zijn, zodat, áls ik onverhoopt ondersteboven gereden word, ik mezelf in dat opzicht niks te verwijten heb.
Ik ga dus niet in het zwart rijden met de gedachte dat er toch geen objectief bewijs is voor de betere zichtbaarheid van fluohesjes. Uiteindelijk gaat het er in het verkeer minder om hoe ik eruit zie dan of ik veilig rij. Of ik er goed uitzie is in andere situaties belangrijk. Maar die hebben niet zo veel met motorrijden te maken.

Dus je rijdt in een fluohesje omdat je denkt dat het de zichtbaarheid vergroot en je daarmee dus eerder gezien wordt en daarmee dus ook denkt dat het veiliger is. En dat alles op basis van je eigen subjectieve waarneming.

Dat is prima als je dat zelf wil en anderen moeten dat ook zelf weten, maar verkoop het dan niet als wasrheid. Daar zul je dan toch echt met goede onafhankelijke en objectieve bewijzen voor moeten komen.

Mijn subjectieve waarneming is namelijk dat het geen ene moer uit maskt dat hesje.
 
De meeste hesjes hebben reflectie Maar dat ter zijde. Een hesje zal ik ook niet aantrekken. Vlakken op een jas geven ook geen garantie. Reflectie helpt wel. Als je daar een objectief onderzoek voor nodig hebt, moet je TNO maar vragen, of RWS (verkeersborden zijn ook van reflectie material, bedoeld om op te vallen)
Om dan maar terug te komen op het topic: Ik denk dat het wel wat uitmaakt, zo'n hesje maar niet voldoende, in álle omstandigheden. Echter er zijn mensen die vinden dat elke beetjes helpen. Laat ze.
 
Maar wat je moet doen om afstand te houden kun je pas bepalen als je weet wát er voor je is. Als het twee fietsers zijn die 15 km/u rijden moet je iets anders doen dan als het een auto is die 50 km/u rijdt.
Je maakt dus die afweging wél, maar dat gaat zo vanzelf dat je je er niet eens van bewust bent.

Dus bij jou gaat het:

1. Hey een vrachtwagen
2. Daar rijdt iets

Bij mij gast het toch echt:

1. Hey er rijdt iets
2. Goh het is een vrachtwagen
 
Maar wat je moet doen om afstand te houden kun je pas bepalen als je weet wát er voor je is. Als het twee fietsers zijn die 15 km/u rijden moet je iets anders doen dan als het een auto is die 50 km/u rijdt.
Je maakt dus die afweging wél, maar dat gaat zo vanzelf dat je je er niet eens van bewust bent.


Fietsers hebben al helemaal geen hesjes aan over het algemeen en rijden ook niet pal in je gezichtsveld. Niet op de snelweg, provinciale weg. In de stad bestaat die kans meer maar is het sneldheidsverschil weer minder.

Kortom: Dat er iets rijdt met globaal dezelfde snelheid is van belang. Als een fietser met hesje op de A16 gaat karren is ie sowieso de sjaak. :)
 
Laatst bewerkt:
De meeste hesjes hebben reflectie Maar dat ter zijde. Een hesje zal ik ook niet aantrekken. Vlakken op een jas geven ook geen garantie. Reflectie helpt wel. Als je daar een objectief onderzoek voor nodig hebt, moet je TNO maar vragen, of RWS (verkeersborden zijn ook van reflectie material, bedoeld om op te vallen)
Om dan maar terug te komen op het topic: Ik denk dat het wel wat uitmaakt, zo'n hesje maar niet voldoende, in álle omstandigheden. Echter er zijn mensen die vinden dat elke beetjes helpen. Laat ze.

En verkeersborden stralen zelf licht uit?
 
En verkeersborden stralen zelf licht uit?
Nee, maar dat doet jouw zwarte pak ook niet.

Dus bij jou gaat het:

1. Hey een vrachtwagen
2. Daar rijdt iets

Bij mij gast het toch echt:

1. Hey er rijdt iets
2. Goh het is een vrachtwagen
Nee, dat is niet zo. Want op je eerste indruk "Hey er rijdt iets" neem je nog geen actie. Dat doe je pas als je weet wat het is, althans als je weet welke aanpassingen het vraagt in jouw rijgedrag. Ik mag tenminste hopen dat je niet direct al na fase 1 op je rem gaat staan!
Bij mij gaat het dus: "Hey een vrachtwagen" en dan pas ik al dan niet mijn snelheid aan. Het tweede wat jij voor mijn geval noemt is niet relevant.
 
Laatst bewerkt:
Nee, maar dat doet jouw zwarte pak ook niet.Nee, dat is niet zo. Want op je eerste indruk "Hey er rijdt iets" neem je nog geen actie. Dat doe je pas als je weet wat het is, althans als je weet welke aanpassingen het vraagt in jouw rijgedrag. Ik mag tenminste hopen dat je niet direct al na fase 1 op je rem gaat staan!
Bij mij gaat het dus: "Hey een vrachtwagen" en dan pas ik al dan niet mijn snelheid aan. Het tweede wat jij voor mijn geval noemt is niet relevant.

Mijn pak niet nee. Dat voertuig waar ik op zit anders wel. En daar gaat het dus om. Werkt de reflectie ook nog als jij op een voertuig zit dat zelf licht uit straalt.

En nee ik neem helemaal geen maatregelen afhankelijk van wat er voor me rijdt. Ik neem maatregelen als dat nidig is en dan maakt het niet uit of het een vrachtwagen of een auto is die ik daar in de verte al heb waargenomen door het achterlicht.

Ik moet eerst weten dat er iets rijdt en kan dan een inschatting maken of er überhaupt noodzaak is om iets te doen of niet. En dat ligt dan meestal meer aan de overige omstandigheden dan aan wat er voor me zit. Welke soort weg? Toegestane snelgeden? Wegverloop? Weersomstandigheden? Etc etc etc

Jij maakt het blijkbaar afhankelijk van het voertuig voor je of je de snelheid aanpast en hoeveel. Ik dus niet. Rijdt daar een auto pas ik mijn snelheid net zo aan als bij een vrachtwagen die dezelfde snelheid als die auto rijdt. Het is dus van secundair belang wat voor voertuig er voor je zit als je die op grote afstand door het schterlicht al ziet
 
Laatst bewerkt:
Toch knap dat er nog steeds mensen zijn die kleuren zien in het donker.

Vooral als die kleur ook nog eens achter een koplamp verscholen gaat.


vanavond zag ik 3 hardlopers met respectievelijk een geel/oranje en groen hesje aan.
kleuren waren amper/niet te zien, reflectie een beetje na beschijning van mijn koplamp.

wat eruit sprong waren de rode ledlampjes op de armen. O-) :') *O*
de rest hielp geen zak.



:Y
 
Laatst bewerkt:
Maar de Fransen hadden geen gelijk, zoals je eerder aangaf, want het werkt natuurlijk alleen als niet iedereen het heeft. Als alle auto's ook met geel licht rijden valt de motorrijder wederom niet op.


inderdaad, het gaat pas werken als het uniek is en nooit voorkomt.

als iedereen er weer mee gaat rijden verdwijnt het effect. [voor zover het dat al heeft vanuit den beginne....... :z O-) :Z ] >>> zie de hesjes... :z O-)


iedereen gaat ze dragen, het wordt een zee van fluogeel, dus valt niet meer op als dat andere hesje van de buurman.



[er is een tijd geweest dat er meer gele verlichtingen werden gevoerd dan witte hier in nederland>> feit blijft, met geel licht zie je meer in de mist/slecht weer. :Y .]
 
Laatst bewerkt:
Ja en hoeveel % van de tijd dat je rijd is er mist en slecht weer zodanig dat je voordeel zou hebben bij geel licht? ;)
Meer of minder dan 50 % ? :P

Ik ben overgestapt op die Philips Lamp 12V H4 60/55 X-Treme.
Wat een wereld lamp,ik rij elke werkdag of om mindernacht naar huis,of om middernacht naar werk dus elke werkdag door het pikkedonker en deze lamp geeft héél duidelijk meer en witter licht.

Kan deze lamp iedereen aanraden
 
Terug
Bovenaan Onderaan