Ktm 500 2-takt supermoto project

Nee nog niet, zit er wel aan te denken wat te doen allemaal als die klaar is.
Maar dat is misschien het handigste als die klaar is?

Hmm geen idee, nu hebben ze nog wel tijd om een planning/script/aflevering voor te bereiden enzo.
Geen idee hoeveel afleveringen ze dit jaar nog doen, zal denk ik wel volgend seizoen worden.
Geen haast dus :t
 
Ufo catch tankje is besteld.. Als het goed is moet ik hem precies onder de motor kwijt kunnen.. :)
 
godverdommeeeee wat een prachtig project!

Ik heb hem van pagina 1 to 40 helemaal doorgespit, wat een heerlijk leesvoer!
 
Nieuwe updates:

Helaas duurde het even door een tegenvaller met de 500 waar ik nog steeds mee bezig ben.

Hieronder in ieder geval de nieuwe buddyseat



full
 
Nu hij op de motor zit ben ik erg tevreden. het was een lastige klus, heel apart materiaal wat er voor zorgt dat de sierstiksels niet 100 % strak is, eenmaal gemonteerd op de motor zie je daar weinig meer van..





full
 
Helaas misschien weer een beetje met een sinaasappel opgenomen _O- maar ik heb weer een filmpje!!

*O*


Motor heeft weer een aantal keer gelopen, carb voorzien van de originele sproeierbezetting en daarna wat gaan afstellen. Helaas toen ik toe was aan een proefrit is bij het starten een stuk van het koppelingsdeksel afgebroken, daar waar de kickstarter in steunt.

flink balen, dus de motor ligt weer uitelkaar.. ;(
 
Ahhhhh wat een vette baal
Dat deksel waar zoveel werk inzit (net als al je zelfgemaakte onderdele) :(

Blijft een hele mooie machine, met oog voor detail
 
Helaas misschien weer een beetje met een sinaasappel opgenomen _O- maar ik heb weer een filmpje!!

*O*


Motor heeft weer een aantal keer gelopen, carb voorzien van de originele sproeierbezetting en daarna wat gaan afstellen. Helaas toen ik toe was aan een proefrit is bij het starten een stuk van het koppelingsdeksel afgebroken, daar waar de kickstarter in steunt.

flink balen, dus de motor ligt weer uitelkaar.. ;(

Decompressieklepje in de kop maken en je hebt daar geen last meer mee ;) :)
Trapt ook stuk makkelijker aan
 
Dankjewel jongens!

Het is de koppelingsdeksel, ik denk dat je het dekseltje aan de ontstekingskant bedoelt die met ktm500 erin?

Ik heb de kickstarter iets verlengt omdat hij dan langs het frame paste, ik denk dat de kracht nu anders op het blok komt en vandaar is afgebroken.

Ik ben al een nieuw inzetstuk aan het construeren, zodat het uit een goede kwaliteit aluminium gefreest kan worden, waar hij gebroken is ( gietaluminium ) is het heel poreus. vond het al knap dat hij het daar 25 jaar heeft volgehouden haha..

Maar indd een flinke baal, hopelijk is het goed op te lossen.
 
Decompressieklepje in de kop maken en je hebt daar geen last meer mee ;) :)
Trapt ook stuk makkelijker aan


Daar heb je gelijk in! ik zit er ook sterk aan te denken. heb er zo geen aardigheid aan, moet er met mn volle 80 kilo optrappen. ( misschien is het ook even wennen, truckje ofz )

het nadeel is dat de kop aardig vol zit met bevestigingsgaten en koelkanalen en weinig ruimte is voor een gaatje voor de decompressieknop.

Welke decompressieklep word er vaak gebruikt, gewoon 1 van een stihl kettingzaag? je ziet ook wel speciale met een hendetje op het stuur?

Wat zijn jullie ervaringen daarin? hoor het graag..
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je gelijk in! ik zit er ook sterk aan te denken. heb er zo geen aardigheid aan, moet er met mn volle 80 kilo optrappen. ( misschien is het ook even wennen, truckje ofz )

het nadeel is dat de kop aardig vol zit met bevestigingsgaten en koelkanalen en weinig ruimte is voor een gaatje voor de decompressieknop.

Welke decompressieklep word er vaak gebruikt, gewoon 1 van een stihl kettingzaag? je ziet ook wel speciale met een hendetje op het stuur?

Wat zijn jullie ervaringen daarin? hoor het graag..


Een 500 is een stoere mannen motor, daar hoor geen mietjes klep op 8-) :+
Overtuigend aantrappen noemen ze dat.

Vond zelf de 650 4 takt een stuk zwaarder trappen als de 500 2t. Alleen oppassen dat ie niet terugslaat.
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je gelijk in! ik zit er ook sterk aan te denken. heb er zo geen aardigheid aan, moet er met mn volle 80 kilo optrappen. ( misschien is het ook even wennen, truckje ofz )

het nadeel is dat de kop aardig vol zit met bevestigingsgaten en koelkanalen en weinig ruimte is voor een gaatje voor de decompressieknop.

Welke decompressieklep word er vaak gebruikt, gewoon 1 van een stihl kettingzaag? je ziet ook wel speciale met een hendetje op het stuur?

Wat zijn jullie ervaringen daarin? hoor het graag..

even in een cr500 groep op fb vragen, die weten het wel
 
Ik weet niet hoe jij hem aan trapt maar eerst even half door de compressie, kickstarter weer omhoog en dan een loeier geven. Bij een CR500 komt de kickstarter tegen je stepje wat de "stop" van de kickstarterslag is. Nadeel is dat je dan wel je carter in 2en kan trappen.
 
Het zal wss wel in de techniek zitten bij het trappen.
Hat een defecte ontsteking op een maico500, trapte me helemaal suf...alles geprobeerd, zag vonk maar starte niet, was overtuigd dat het aan m'n traptechniek lag.
eenmaal de ontsteking vervangen kan ik hem nu gewoon zelfs op m'n sloffen aantrappen.
Ok het is wel met een decompressie hendel ( maar het is links kicken dus ik moet naast de motor staan want m'n linkerbeen is nietmeer in de beste staat ) maar eerlijk kan ik het ook zonder, gewoon zoals gezegd hierbove, net ffe voorbij TDC en dan trappen zonder angst .. als je zachtjes stampt of niet durft doorstampen ..dan komt de kickback.
 
Het zal wss wel in de techniek zitten bij het trappen.
Hat een defecte ontsteking op een maico500, trapte me helemaal suf...alles geprobeerd, zag vonk maar starte niet, was overtuigd dat het aan m'n traptechniek lag.
eenmaal de ontsteking vervangen kan ik hem nu gewoon zelfs op m'n sloffen aantrappen.
Ok het is wel met een decompressie hendel ( maar het is links kicken dus ik moet naast de motor staan want m'n linkerbeen is nietmeer in de beste staat ) maar eerlijk kan ik het ook zonder, gewoon zoals gezegd hierbove, net ffe voorbij TDC en dan trappen zonder angst .. als je zachtjes stampt of niet durft doorstampen ..dan komt de kickback.

Ik denk niet dat ik met mijn linker been een 500 gestart krijg. Dat moet je je helemaal aanleren. Meestal gaan ze ook links naast de motor staan en trappen ze hem met hun rechter been aan. Dat met die gympies leer je wel snel af als je de rest van de dag met een zere poot loopt. ;)
 
Daar heb je gelijk in! ik zit er ook sterk aan te denken. heb er zo geen aardigheid aan, moet er met mn volle 80 kilo optrappen. ( misschien is het ook even wennen, truckje ofz )

het nadeel is dat de kop aardig vol zit met bevestigingsgaten en koelkanalen en weinig ruimte is voor een gaatje voor de decompressieknop.

Welke decompressieklep word er vaak gebruikt, gewoon 1 van een stihl kettingzaag? je ziet ook wel speciale met een hendetje op het stuur?

Wat zijn jullie ervaringen daarin? hoor het graag..

Geen decompressieklep, dat moet je niet willen en is ook echt niet nodig.
Belangrijk is dat je niet dom gaat staan trappen, zoals het maar uit komt. (wat je ook wel vaker ziet gebeuren) want daar gaat het dan mis. terugslag, met de voet er af glijden, te ver door schieten/trappen.

Je zoekt (des nood) met de hand de compressie op en drukt hem net, maar dan ook net door de druk. Nu staat ie net voorbij het bovenste dode punt. Dan haal je diep adem, en geeft hem een rotschop. Als het niet in één trap lukt, dan herhaal je dit net zo lang tot dat ie wel start.
 
Bedankt voor de tips/reacties.

Opzich zie ik het ook wel zitten om het te proberen, op een gegeven monent zul je het truckje wel doorhebben en zal hij makkelijker starten. Maar denk ik ook even aan het behoud van t blok, metname de koppelinsdeksel. Omdat ik een andere kickstarter gebruik met een iets langere hefboom en die verder uit het blok steekt zijn de krachten heel anders op het deksel. Ik dacht daarom van met een decompressieklep en aanpassing op het koppelingsdeksel sluit ik uit dat breken niet weer zo snel zal gebeuren..

Het liefst boor of las ik ook niet aan de kop.

Vandaag bezig geweest met de koppelingsdeksel, oude stuk eruit gefreest en een nieuw inzetstuk uit een goede kwaliteit alu verspaand. Als het ook nog goed lassen wil word het een sterke verbinding nu.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips/reacties.

Opzich zie ik het ook wel zitten om het te proberen, op een gegeven monent zul je het truckje wel doorhebben en zal hij makkelijker starten. Maar denk ik ook even aan het behoud van t blok, metname de koppelinsdeksel. Omdat ik een andere kickstarter gebruik met een iets langere hefboom en die verder uit het blok steekt zijn de krachten heel anders op het deksel. Ik dacht daarom van met een decompressieklep en aanpassing op het koppelingsdeksel sluit ik uit dat breken niet weer zo snel zal gebeuren..

Het liefst boor of las ik ook niet aan de kop.

Vandaag bezig geweest met de koppelingsdeksel, oude stuk eruit gefreest en een nieuw inzetstuk uit een goede kwaliteit alu verspaand. Als het ook nog goed lassen wil word het een sterke verbinding nu.

En ik denk dat dit verschil minimaal is. Het hoofd probleem is het langer uitsteken.
Ik zou dan eerder gaan voor het verzwaren/vergroten van de lagering (dikkere/langere bus) en een aanslag voor de kickstarter.
 
En ik denk dat dit verschil minimaal is. Het hoofd probleem is het langer uitsteken.
Ik zou dan eerder gaan voor het verzwaren/vergroten van de lagering (dikkere/langere bus) en een aanslag voor de kickstarter.

Dat is indd het grootste probleem.
 
Ik heb daardoor ook de koppelingsdeksel verstevigd, en die is bijna klaar.

Het oude stuk wat deels was afgebroken heb ik eruit gefreest en een nieuw stuk uit aluminium gefreest (Al met al zo groot mogelijk proberen te houden met grote radiussen in de hoeken) deze erin gelast, alles nagefreest en strak gemaakt met een 2 componenten araldite.
Door het lassen is het deksel iets vervormd dus deze weer opnieuw gevlakt..


Eind van deze week word hij opnieuw gespoten en dan maar weer in elkaar zetten!
full
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel! ;)

Ik laat de decompressieklep eerst even. ik probeer het eerst zo, misschien krijg ik er nog wel slag van.. :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan