titanium lasser regio waalwijk?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

JVerdijk

MF veteraan
14 nov 2011
5.203
112
Noord Brabant
beste mense,

ik ben opzoek naar iemand die titanium kan lassen.
het betreft een buis van 52mm doorsnee die ik rondom wil laten aflassen.
'k heb al eerder dit laten lassen maar die man kan helaas net werk afleveren IVM niet de juiste gereedschappen voor dit materiaal. het zit aan elkaar vast maar daar heb je het dan ook mee gehad.

28m1bhx.jpg
 
Oei, die lassen bevatten veel te veel kleur! :N

weer eentje die alleen naar de kleur kijkt, tuurlijk, zo min mogelijk verkleuring, maar voor deze toepassing niet erg, hoe wil je een uitlaat van titaan maken die niet verkleurt door de hitte????, hij is na 2 min staioneer al blauw, das dus hetzelfde blauw als na het lassen. tis geen constructief gebeuren.(en ja, ik weet waar ik over praat)
 
Als je weet waar je over praat dan weet je dat een las en zeker de HAZ een totaal andere samenstelling heeft als moedermateriaal.
Verkleuring (en dus opname van actieve elementen) in vooral het overgangsgebied zorg daar ongetwijfeld voor scheur vroeg of laat.

Of de uitlaat al dan niet verkleurd door de hitte is dus niet van belang, dit gebeurt in totaal en daar is dus geen overgang.

Krachten vormen de uiteindelijke scheur op bros gebied, en dat het wellicht daardoor minder van belang is voor deze toepassing is discutabel.
Het is inderdaad geen constructief onderdeel maar de las zorgt voor samenstelling en dus heeft het krachten te verduren, wel is dat maar weinig.

Kortom, waarschijnlijk gaat het goed, maar zeggen dat je het kan en dan zo'n foto plaatsen is als vloeken in de kerk.

O-)
 
als het maar gelast word en netjes word.

hieronder een foto van de las die al gemaakt is, ziet er niet top uit maar hij is dicht ook heeft die gast hem even tegen de schuurband gehouden dus word nog een hele klus om het weer fatsoenlijk te krijgen.

24ci15y.jpg

de markeringen zijn er puur voor zodat de lasser weet hoe het verloopstuk op de demper moet komen.

in de loop van volgende week word de uitlaat gelast door een maat van een maat die weer iemand kent ofzoiets.. maakt me niet uit wie het doet als het maar gebeurd.



laat ook gelijk even die bestaande las netjes afwerken als dat eventueel nog mogelijk is.
ik weet van rvs/staal dat je het wel opnieuw kan vloeien naar een nettere las
 
Laatst bewerkt:
oke, nu is de uitlaat bij de vorige eigenaar ook ooit onder zijn motor uit gevallen dus zitten er ook wat flinke krassen op. hoe kan ik deze het beste netjes wegwerken? zelfde als bij rvs/staal een afbraamschijf en scotch brite? of werkt dat bij titanium anders
 
Als je geen ervaring hebt kun je het beste geen elektrisch gereedschap gebruiken op titanium, dit gaat te snel.
Dus met de hand schuren, steeds fijner en eindigen met bijvoorbeeld scotch brite inderdaad.

;)
 
oke, dat is goed om te weten. heb wel redelijk wat ervaring met elektrisch gereedschap. heb aantal jaren stage gelopen in de metaalindustrie en ben afgesturdeerd op niveau 4 mechatronica dus dat kan ik wel. lassen kan ik normaal ook zelf alleen met titanium heb ik nog geen ervaringen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan