Stella Alpina Treffen

ik ga dus ook ,ik vertrek op 5 july en terug de 8 july.


Hier ook gepland om op donderdag te vertrekken, de nacht van vrijdag op zaterdag heb ik een hotel geboekt. De rest zal camping worden.


Plan is om zaterdagmiddag ergens aan te komen op het terrein, en op zondagmiddag terug richting België te rijden.
Maandag of dinsdag terug thuis.




Heb je je route al klaar? Ben nog een beetje de interessantste manier aan het zoeken om zowel de heen als de terugrit op 2 dagen te kunnen doen.
 
Laatst bewerkt:
Heb je je route al klaar? Ben nog een beetje de interessantste manier aan het zoeken om zowel de heen als de terugrit op 2 dagen te kunnen doen.

Ik rij meestal via Maastricht-Luik over de snelweg, en ga er dan af bij La Roche of Houffalize. Dan verder binnendoor via Bouillon, Sedan, Verdun, Bar-le-Duc, St. Dizier, Chaumont, Langres en Gray naar Besancon. Dat is de eerste dagetappe. Ik kom van boven Amsterdam, dus dat is zo'n 800 kilometer, waarvan 350 snelweg. Besancon redden we niet altijd, maar we komen meestal redelijk in de buurt. Het is geen hele toeristische route, maar het is helemaal niet onaardig rijden, landelijk en glooiend, helemaal niet druk, geen peage en het schiet toch lekker op. Het is wel een flinke afstand voor de eerste dag, dus op tijd vertrekken en niet teveel treuzelen, maar dan heb je het grootste stuk alvast gehad. Er zijn natuurlijk mooiere routes maar ik ben al 250km verder voor ik überhaupt NL uit ben. Nog kleinere wegen zijn voor mij gewoon niet haalbaar als ik het in 2 dagen wil doen. Vanuit België scheelt het natuurlijk al een heel stuk, dus kan je wellicht een mooiere route pakken, of je probeert verder richting De Alpen te komen, dan heb je de tweede dag meer tijd voor een mooie route. Dan wordt het tenslotte pas echt mooi.

Tweede dag vanuit Besancon naar Champagnole, door de Jura via Les Rousses-Gex richting Geneve en door naar Annecy. Dan via Albertville naar Modane, dat is een vervelend stuk maar schiet meer op dan binnendoor. Vanaf Modane door naar de Col du Mont Cenis en Susa, dan naar Bardonecchia. We hebben ook wel eens de tunnel vanaf Modane genomen, toen hadden we wat vertraging opgelopen dus waren we wel heel erg laat. Via de tunnel scheelt je wel 2 uur rijden maar kost een hoop geld en is natuurlijk niet echt mooi rijden. Andere optie is vanaf Albertville via de Madeleine en de Galibier, maar die pak ik meestal op de terugweg.

Om wat minder te hoeven haasten hebben we er vorig jaar een dag extra voor uitgetrokken. Ben toen vanaf Annecy richting La Clusaz en de Col des Aravis, Col des Saisies naar Beaufort, Cormet de Roselend naar Bourg Saint Maurice en daar overnacht. Volgende dag over de Iseran naar de Mont Cenis en via Susa naar Bardonecchia.

GPS-routes kan ik je niet echt aan helpen, ik rij het grotendeels uit mijn hoofd met ondersteuning van de ouderwetse kaart.

Paar tips en dingen om rekening mee te houden:
In het basecamp is niks te krijgen (alleen water), dus je moet alles zelf meenemen. Bardonecchia heeft maar 2 kleine winkeltjes die niet echt een breed assortiment hebben. Het is ontzettend druk in dat weekend, dus iedereen loopt die winkels plat waardoor je misschien niet alles kunt krijgen wat je wil hebben. Beter kan je onderweg in een grotere plaats al wat inkopen doen.

Voor de tijdsplanning, vanaf Bardonecchia kost het je nog ongeveer een half uur om in het basecamp te komen. Als je een redelijke kampeerplaats wilt, kom dan niet te laat op zaterdag. Het wordt steeds drukker en vorig jaar heb ik aardig lopen zoeken naar een fatsoenlijke plek. Het was erg modderig, dus veel plekken waren niet geschikt voor je tent.

Mocht je heel laat zijn en niet meer in het donker de berg op willen, of als je geen zin hebt in de drukte of het gebrek aan facaliteiten in het basecamp, dan mag je ook hier kamperen: Google Maps Kost niks. Prima broodjes en koffie in de naastgelegen bar.

Als je de tijd hebt, kan je vanuit Bardonecchia ook nog de route over de Jafferau rijden. Dat is een hele mooie route en meestal goed te rijden. Uitzichten zijn misschien wel mooier dan op de Sommeiller.

Hoop info, misschien dat iemand er iets aan heeft. Ben er inmiddels de nodige keren geweest, dus vraag maar raak als je nog meer info wilt. Ik ga komend jaar ook weer maar trek er nog wat meer tijd voor uit. Vorig jaar 6 dagen gedaan, deze keer waarschijnlijk 8.
 
Laatst bewerkt:
We komen alweer wat dichter.... :]


Ons hotel van vrijdag op zaterdag ligt op ongeveer een klein uurtje van de kampplaats. Zou het een optie zijn om zaterdagmorgen eerst de tent gaan op te zetten om dan even die Jafferau te gaan rijden, of lopen we dan het risico dat onze tent verdwenen is als we in de late namiddag terug zijn? :?

Daar hoef je echt niet bang voor te zijn hoor, er staat genoeg spul onbeheerd daar. Veel gaan ook al op zaterdag de Sommeiller op, en zijn dan ook gewoon een paar uur afwezig. Ik laat mijn zooi ook altijd gewoon staan daar.
 
Klinkt goed, denk dat wij ook op zaterdag al de Sommeiller gaan beklimmmen.

Zondag zou ik in de voormiddag alweer een stuk in de richting van de stal willen zitten.
 
Ziet iemand het zitten om de tracks van de Assietta en Jafferau te delen. Ben een hele hoop kwijt op m'n pc.


Zo heel veel tijd om op ontdekking te gaan hebben we niet, dus als ik de tracks al kan inplannen voor het vertrek zou fijn zijn.

Zou graag het fort op de Jafferau bezoeken, en weet niet meer goed langs welke kant je het beste omhoog zou rijden?
 
Ik heb geen tracks, maar beide routes zijn niet moeilijk vindbaar.

Vanuit Bardoneccia ga je richting het Hotel Jafferau, adres kan je gewoon invoeren in je gps. Het is een kilometer of 10 een rustige weg de berg op. Ongeveer 500 meter voor je het hotel bereikt loopt de weg in een haarspeldbocht naar links, maar precies in die bocht kan je rechtdoor een onverharde weg in. Zie hier: Google Maps Dit is gelijk het begin van de route. Je hebt onderweg naar het Fort ongeveer 3 mogelijkheden om rechtsaf te slaan, maar je blijft de hoofdroute steeds volgen. Kan niet missen. Zo dus: Google Maps

Assietta is ook niet moeilijk. Vanuit Susa ga je eerst richting Colle delle Finestre (staat gewoon op de borden). Op de pashoogte van de Finestre volg je de doorgaande weg tot je rechtsaf een onverhard pad in kan slaan. Google Maps Deze blijf je gewoon helemaal volgen tot aan Sestriere: Google Maps
 
thx Frazer, hier kan ik wat mee. :t

Als ik het goed heb kan je ook via de skipistes naar het fort Jafferau, langs hotel Jafferau?

Is die kant best te kiezen om op of af te rijden, of zou ik gewoon op en af rijden zoals de route getekend op je googlemaps kaart?
 
Je kan ook via de skipiste inderdaad, als je het hotel voorbij rijdt kom je vanzelf op de piste uit. Deze kant is wel heel erg steil. Ik vond hem op de 660 echt wel pittig. Ik las dat de kant van de skipiste hellingen tot 35% heeft, ten opzichte van 20% aan de andere kant. Zegt ook genoeg dat het pad via de skipiste slechts 5km lang is, en de andere route 15km, terwijl het begin en eindpunt nagenoeg gelijk zijn. Jij hebt een 1200 toch? Ik zal niet zeggen dat het niet kan via de piste, maar ik zou het niet aanraden. Zeker niet om via die kant af te dalen. Afgelopen jaar ben ik samen met twee collega's op een S10 en een GSA nog boven geweest, maar toen hebben zowel heen als terug gewoon de lange kant gereden. Ik vind die persoonlijk ook leuker, omdat die kant wat eenvoudiger is heb je meer tijd om lekker om je heen te kijken en te genieten. Het is ook gewoon een prachtig mooie route. Hier is mijn filmpje van de skipiste, maar moet zeggen dat het met de gopro echt een vertekend beeld geeft van hoe steil het is:

Het is ook nog een optie om terug te gaan via Salbertrand. Dan moet je echter door een tunnel die officieel is afgesloten. Je schijnt er wel doorheen te kunnen, maar dan moet je door de afsluiting heen en met een bredere motor gaat dat niet passen. Ik heb dat zelf nooit gereden, vorig jaar hadden we een brede GS in ons clubje en dat ging sowieso niet passen, de keer daarvoor dat ik was lag er net een verse berg stenen voor de tunnel en kon ik er met de 660 ook niet door. Inmiddels schijnt dat wel weer te kunnen. Google maps wil niet over die route omdat deze is afgesloten, dus dit is hem in 2 delen: Google Maps Google Maps

Hier staat ook nog een hoop info: Het onverharde Alpen-passen topic
 
Je kan ook via de skipiste inderdaad, als je het hotel voorbij rijdt kom je vanzelf op de piste uit. Deze kant is wel heel erg steil. Ik vond hem op de 660 echt wel pittig. Ik las dat de kant van de skipiste hellingen tot 35% heeft, ten opzichte van 20% aan de andere kant. Zegt ook genoeg dat het pad via de skipiste slechts 5km lang is, en de andere route 15km, terwijl het begin en eindpunt nagenoeg gelijk zijn. Jij hebt een 1200 toch? Ik zal niet zeggen dat het niet kan via de piste, maar ik zou het niet aanraden. Zeker niet om via die kant af te dalen. Afgelopen jaar ben ik samen met twee collega's op een S10 en een GSA nog boven geweest, maar toen hebben zowel heen als terug gewoon de lange kant gereden. Ik vind die persoonlijk ook leuker, omdat die kant wat eenvoudiger is heb je meer tijd om lekker om je heen te kijken en te genieten. Het is ook gewoon een prachtig mooie route. Hier is mijn filmpje van de skipiste, maar moet zeggen dat het met de gopro echt een vertekend beeld geeft van hoe steil het is:

Het is ook nog een optie om terug te gaan via Salbertrand. Dan moet je echter door een tunnel die officieel is afgesloten. Je schijnt er wel doorheen te kunnen, maar dan moet je door de afsluiting heen en met een bredere motor gaat dat niet passen. Ik heb dat zelf nooit gereden, vorig jaar hadden we een brede GS in ons clubje en dat ging sowieso niet passen, de keer daarvoor dat ik was lag er net een verse berg stenen voor de tunnel en kon ik er met de 660 ook niet door. Inmiddels schijnt dat wel weer te kunnen. Google maps wil niet over die route omdat deze is afgesloten, dus dit is hem in 2 delen: Google Maps Google Maps

Hier staat ook nog een hoop info: Het onverharde Alpen-passen topic





kheb geen woorden voor je filmpje , gewoon ........WAUW !!!!!
 
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de klim naar de Jafferau eigenlijk mooier vind dan van de Sommeiller. Elke keer als ik op de Jafferau weer boven sta en dat uitzicht zie, dan heb ik echt het gevoel alsof ik op het topje van de wereld sta.
 
Iemand een betrouwbare link voor het weerbericht in die buurt?


Ik vind alleen maar minder goed weer voor volgend weekend. :/
 
Langtidsvarsel for Bardonecchia

full

Zondag ziet het er goed uit, maar je weet hoe het in de bergen kan spoken.. gewoon gaan en kijken :]
 
Laatst bewerkt:
hallo allemaal,

Ik heb dit topic door zitten lezen en het lijkt me super om ook omhoog te tuffen dit weekend en zien hoe ver ik kom op de xt660r.

Ik ben van plan om met de motorfiets in de bus (camper) heen en weer te rijden, en ter plekke een paar cols te rijden rondom Bardonecchia. Ik hoop zaterdag vrij op tijd aan te komen en in ieder geval de Sommelier Jafferau en Galibier te kunnen doen ..

Er staat veel info in dit topic (waarvoor dank!) maar wat ik nog niet echt heb kunnen uitvinden is of het Base Camp een beetje fatsoenlijk te bereiken is met een normaal voorwielaangedreven busje.
Hoe denken jullie daar over?
 
vertrek dinsdag naar bardochenia op mijn gemak in 3 dagen binnendoor er naar toe , 3 dagen daar in de buurt touren en dan 3 dagen op mijn gemak binnendoor terug :] :] :] :]
 
Er staat veel info in dit topic (waarvoor dank!) maar wat ik nog niet echt heb kunnen uitvinden is of het Base Camp een beetje fatsoenlijk te bereiken is met een normaal voorwielaangedreven busje.

Wat ondergrond betreft kan het wel, alleen zitten er wat flinke hobbels in en er kunnen wat losse keien liggen. Grootste probleem is dat het vrij smal is, en dat er die dagen een paar honderd zo niet duizend motoren via dat zelfde pad omhoog gaan. Een auto zorgt dan al snel voor een flinke opstopping omdat je vrijwel niet kunt inhalen, en voor jezelf is het ook niet echt een pretje als de motoren je via links, rechts en vanuit tegengestelde richting voorbij proberen te komen. Veel plek voor auto’s is er in het basecamp trouwens ook niet. Het kan wel, maar dan zou ik vroeg proberen te gaan. Een stuk voor het basecamp kamperen ze ook wel thv het stuwmeer, daar is wat meer ruimte voor een auto maar dan sta je dus niet in het basecamp.

Andere optie is om je bus beneden in Bardonecchia te laten staan, maar als je er ook in slaapt dan is dat misschien niet zo handig. In het dorp is er bij de skipiste een grote parkeerplaats, daar zou je hem ook neer kunnen zetten. Onderaan de skipiste mag je gedurende het weekend trouwens ook kamperen, daar staat ook altijd wel wat volk.
 
Het kan wel, maar dan zou ik vroeg proberen te gaan. Een stuk voor het basecamp kamperen ze ook wel thv het stuwmeer, daar is wat meer ruimte voor een auto maar dan sta je dus niet in het Base camp
[....]
In het dorp is er bij de skipiste een grote parkeerplaats, daar zou je hem ook neer kunnen zetten. Onderaan de skipiste mag je gedurende het weekend trouwens ook kamperen, daar staat ook altijd wel wat volk.

Dank je, duidelijk :) De parkeerplaats bij de skipiste had ik gevonden maar ik wil inderdaad liever iets dichterbij staan.
Ik denk dat ik me dan eerst richt op het stuwmeer. Als ik mooi op tijd ben en ik niet te veel mensen in de weg zit rij ik misschien wel verder omhoog, dat bekijk ik ter plekke wel.

Ik rijd een donkerblauwe bus met zwarte ramen, niet herkenbaar als camper. Als als je hem ergens ziet staan: je bent welkom, altijd leuk om “soortgelijken” :P te ontmoeten.
 
Dank je, duidelijk :) De parkeerplaats bij de skipiste had ik gevonden maar ik wil inderdaad liever iets dichterbij staan.
Ik denk dat ik me dan eerst richt op het stuwmeer. Als ik mooi op tijd ben en ik niet te veel mensen in de weg zit rij ik misschien wel verder omhoog, dat bekijk ik ter plekke wel.

Ik rijd een donkerblauwe bus met zwarte ramen, niet herkenbaar als camper. Als als je hem ergens ziet staan: je bent welkom, altijd leuk om “soortgelijken” :P te ontmoeten.
Check blauwe bus ,zwarte ramen geen camper ,zal er ook op letten
 
Dank je, duidelijk :) De parkeerplaats bij de skipiste had ik gevonden maar ik wil inderdaad liever iets dichterbij staan.
Ik denk dat ik me dan eerst richt op het stuwmeer. Als ik mooi op tijd ben en ik niet te veel mensen in de weg zit rij ik misschien wel verder omhoog, dat bekijk ik ter plekke wel.

Ik rijd een donkerblauwe bus met zwarte ramen, niet herkenbaar als camper. Als als je hem ergens ziet staan: je bent welkom, altijd leuk om “soortgelijken” :P te ontmoeten.


Ik weet het niet meer helemaal zeker, maar volgens mij is het hier waar ze ook wel eens staan: Google Maps
Net voorbij het stuwmeer bij die picknicktafels. Let wel op voordat je je met je bus het gras op rijdt, want sommige stukken kunnen erg zompig zijn. Als ik je zie staan zal ik even kijken of je thuis bent :+
 
Laatst bewerkt:
De routes zijn ingeladen, één hotel geboekt dat niet meer te annuleren is... we moeten ermee doorgaan nu.

Dat weerbericht blijft maar veranderen, heb al heel het weekend zon gezien en nu terug lichte regen op zaterdag en zondag.

Het zal een verrassing worden vrees ik. Morgenvroeg zit ik op de motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan