Motorrijles: Kletsen over lessen #9, 'Wacht je op het 8-je?'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Waarom willen ze een pittige rijstijl zien dan? Ik heb van mezelf altijd juist een rustige rijstijl :$
Goed ver vooruit kijken en op tijd op de motor afremmen lijkt me veiliger dan op het laatste moment in de ankers hangen maar wie ben ik.

Net een tandje vlotter rijden dan de auto's/overig verkeer, is ook een vorm van defensief rijden. Zorg dat je het overige verkeer een slag voor bent.

(m.a.w. vertrouw geen overige weggebruikers dan jezelf)
 
Pfoehee, ben ff paar daagjes niet geweest, veel om bij te lezen!

Heb in elk geval Suus te feliciteren met je nieuwe fiets! *O*
Maar niet proef gereden? Heeft iemand anders dat wel voor je gedaan?

Mijn toekomstige motor is al 7 jaar binnen de familie, eerst bij broer, daarna bij schoonzus en binnenkort (hopelijk over een week of 6) voor mij! De schuur is al leeg.

Heb net een navigatie gescoord, rib uit me lijf, maar alle toebehoren zijn er nu. Twee pakken, leer & textiel, rugzak, laarzen, helm, navigatie, oordoppen.... Alleen nog verwarmde handschoenen, maar dat mag wel een paar maandjes wachten, aangezien we (hopelijk) het mooie weer tegemoet gaan!
Wat een feest!

Mijn AVB komt dichterbij, helaas kan ik niet in mijn eigen regio afrijden dus dat wordt een krap uurtje rijden naar Arnhem. Ik wil wel heeeeeeel graag het goede nieuws delen dat ik de motor helemaal zelf op de bok heb gekregen afgelopen woensdag!!! Wat was ik trots!! Ik vertrouwde het niet, dacht dat mijn instructeur me geholpen had, maar de tweede keer had ie toch echt zijn handjes in de lucht :Y
 
Tijdens mijn slechtste les kreeg ik het voor elkaar om 2x in een bocht, erachter te komen dat ik hem in neutraal had gezet. kan je verzekeren dat is niet handig... :)

:X
Ik kreeg dat meerdere malen in een achtje voor mekaar.... Das pas onhandig, met die snelheid en balancering geen aandrijving meer. Dan mag je reactievermogen niet al te lang zijn.. Boem is ho _O-
 
Laatst bewerkt:
Net een tandje vlotter rijden dan de auto's/overig verkeer, is ook een vorm van defensief rijden. Zorg dat je het overige verkeer een slag voor bent.

(m.a.w. vertrouw geen overige weggebruikers dan jezelf)

Idd, zo is het mij ook geleerd, en je merkt het zelf ontzettend op de (snel)weg. Als je rustig rijdt en afwacht overkomt het je allemaal maar en ben je alleen maar aan het reageren, als je zelf wat door rijdt heb je het initiatief in eigen handen.
Je kan toch veel sneller accelereren dan het verkeer om je heen, maak daar ook gebruik van!
 
Gefeliciteerd Bobt!!! *O*

En natuurlijk ook FrankAbe, jeetje man wat snel!!! Geniet ervan! :]

En nog een felicitatie voor Zuster!!! Zomaar de motor op de bok, fijn dat het gelukt is!
Ik heb zelf idd niet proefgereden, maar mijn man wel. Die heeft zelf een Div600 en kon dus wel een beetje vergelijken, ondanks dat die 'van mij' dus zwaarder is. Ik vertrouw dus maar op zijn oordeel :Y . Maar ben heel benieuwd naar de eerste ritjes!!!
 
Zo, ik voeg me dan ook maar even toe:

Eerste rijles: Geen idee, ergens begin januari 2014
Theorie: 14-2-2014 (gehaald)
AVB: 5-3-2014
AVD: nog niet
Rijschool: Kees de Vaan te Wijk en Aalburg
Lesmotor: Suzuki (elke keer wat anders, bandit 650, SV650)

Bobt, ben jij vandaag in Den Bosch geweest? Als dat het geval is dan hebben we bij elkaar in de zaal gezeten... Gefeliciteerd met je theorie!
 
Laatst bewerkt:
Zo, ik voeg me dan ook maar even toe:

Eerste rijles: Geen idee, ergens begin januari 2014
Theorie: 14-2-2014 (gehaald)
AVB: 5-3-2014
AVD: nog niet
Rijschool: Kees de Vaan te Wijk en Aalburg
Lesmotor: Suzuki (elke keer wat anders, bandit 650, SV650)

Bobt, ben jij vandaag in Den Bosch geweest? Als dat het geval is dan hebben we bij elkaar in de zaal gezeten... Gefeliciteerd met je theorie!

Jep om 11 uur was het examen!
Had stoeltje 40 en moest als laatste wachten op de uitslag :')

Maar er was nog maar 1 persoon te gaan.. en ze had nog 1 certificaat!

Jij ook gefeliciteerd!
 
Jep om 11 uur was het examen!
Had stoeltje 40 en moest als laatste wachten op de uitslag :')

Maar er was nog maar 1 persoon te gaan.. en ze had nog 1 certificaat!

Jij ook gefeliciteerd!

Kleine wereld, grappig. Ik zat op stoel 15. AVB gaan we niet samen doen, ik zie dat je 1 dag voor mij op moet.
 
Vandaag weer rijles gehad (3e les) en vandaag de weg op gegaan en ik heb niet 1 keer de opmerking gekregen: Knipper uit (wel 1 keer dat ik wat laat richting aangaf ) . Sterker nog de instructeur zei dat ik de eerste leerling was die het niet 1 keer vergeten was :+

Was wel errug wennen om op een motorfiets tussen het verkeer deel te nemen ipv in een auto moet ik zeggen en moet ook heel erg letten op mijn positie op de weg, toch snel de neiging om ruimte te maken voor auto's :$ maargoed dat moet even inslijten. Verder paar keer misgeschakeld en 1 keer schoot de motor uit de versnelling, geeft toch een bijzonder effect :') gelukkig snel weer gecorrigeerd en krijg er ook wat meer handigheid in :) Wel even wennen aan manier van spiegelen, rechts, links en dan knipperen , ik ben meer gewend om met 1 spiegel te rijden dus vergeet telkens de rechterspiegel :+
Enige jammere was dat ik vandaag op een 125cc ding moest rijden en de instructeur reed op een 1300cc :') ik moest dus flink gas op de lolly houden om hem bij te houden :P

Rijden met harde wind is ook wel een aparte ervaring, op een gegeven moment voelde ik met net een wapperende vlag :P

Zo'n rit op de weg is wel goed om je wat meer gevoel met de motor te geven met bochten nemen ed. Wel erg verslavend en denk dat ik het wel heel leuk ga vinden als ik wat minder op de motor bedienen hoef te letten en dat wat meer vanzelf gaat. Nu nog best gefocussed op schakelen, bedenken in welke versnelling ie staat ed (een motor met indicator zou handig zijn). Maar dat komt vanzelf wel, heb er nu pas 3u motor 'ervaring' dus kan niet verwachten dat ik gelijk alles goed kan.
Dinsdag mag ik weer en dan gaan we geloof ik bijzondere verrichtingen doen, ben benieuwd!

ohja en nog een hellingproef gedaan, die moet ik nog wel even oefenen :+ Ging pas de 3e keer goed :')
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer rijles gehad (3e les) en vandaag de weg op gegaan en ik heb niet 1 keer de opmerking gekregen: Knipper uit (wel 1 keer dat ik wat laat richting aangaf ) . Sterker nog de instructeur zei dat ik de eerste leerling was die het niet 1 keer vergeten was :+

Was wel errug wennen om op een motorfiets tussen het verkeer deel te nemen ipv in een auto moet ik zeggen en moet ook heel erg letten op mijn positie op de weg, toch snel de neiging om ruimte te maken voor auto's :$ maargoed dat moet even inslijten. Verder paar keer misgeschakeld en 1 keer schoot de motor uit de versnelling, geeft toch een bijzonder effect :') gelukkig snel weer gecorrigeerd en krijg er ook wat meer handigheid in :) Wel even wennen aan manier van spiegelen, rechts, links en dan knipperen , ik ben meer gewend om met 1 spiegel te rijden dus vergeet telkens de rechterspiegel :+
Enige jammere was dat ik vandaag op een 125cc ding moest rijden en de instructeur reed op een 1300cc :') ik moest dus flink gas op de lolly houden om hem bij te houden :P

Rijden met harde wind is ook wel een aparte ervaring, op een gegeven moment voelde ik met net een wapperende vlag :P

Zo'n rit op de weg is wel goed om je wat meer gevoel met de motor te geven met bochten nemen ed. Wel erg verslavend en denk dat ik het wel heel leuk ga vinden als ik wat minder op de motor bedienen hoef te letten en dat wat meer vanzelf gaat. Nu nog best gefocussed op schakelen, bedenken in welke versnelling ie staat ed (een motor met indicator zou handig zijn). Maar dat komt vanzelf wel, heb er nu pas 3u motor 'ervaring' dus kan niet verwachten dat ik gelijk alles goed kan.
Dinsdag mag ik weer en dan gaan we geloof ik bijzondere verrichtingen doen, ben benieuwd!

ohja en nog een hellingproef gedaan, die moet ik nog wel even oefenen :+ Ging pas de 3e keer goed :')

Leuk om te horen dat het je zo goed bevalt!

Voor wat betreft het schakelen dat komt vanzelf wel. Ik weet dat ik het daar in het begin eens met mijn instructeur over heb gehad en zijn opmerking was "Motorrijden doe je met gevoel. Het maakt niet uit in WELKE versnelling hij zit je moet aan je motor voelen wat je moet doen vwb het schakelen". En dat klopt ook nog haha. Ik heb toen het idee van "in welke versnelling rij ik ook alweer" los gelaten en dat reed voor mij een stuk relaxter.
 
O wat ben ik blij dat ik m'n rijbewijs in 2010 gehaald heb! Helaas pas vorig jaar voor het eerst een motor aangeschaft (GSX 750es bj 88), druk gezinnetje dus ja...

Nu op zoek naar een honda cbr.

Heb gelukkig alles in 1 keer gehaald behalve theorie (2x) want dat zat al ff weggestopt ;)

Ik ben toen "gezakt" op de langzame slalom en de uitwijkproef, gelukkig ging al het andere goed!

Succes iedereen!
 
YES 😃 geslaagd voor mijn theorie. Super blij!
Nu weer starten met motorrijden. Hoop zo dat het gaat lukken. De time out is goed geweest.

Gefeliciteerd die ook geslaagd zijn. Lekker voelt dat he.
 
Pietepiet, gefeli! ik heb maandag theorie examen -O- bah

vandaag mijn eerste AVB oefeningen gedaan samen met een meisje dat al wat meer lessen had gehad (stuk of 15) . Snelle slalom, precisiestop, noodstop en stopproef. Vond de precisiestop nog het meest lastig omdat ik elke keer te snel stil stond :+ maar uiteindelijk had ik hem wel aardig door.
Snelle slalom ging de eerste keer redelijk als in: geen pionnen om maar instructeur nam me achterop om te laten zien hoe het beter kon (met de heupen sturen) en de 2e keren daarna ging het bij mij ook al wel redelijk goed, nog geen pro natuurlijk maar al wel heel aardig voor een 1e keer en geen pionnetjes omgekegeld *O*

Noodrem was eigenlijk een eitje (1e keer gelijk goed) en stopproef was ook niet echt moeilijk alleen vergat ik de 1e keer terug te schakelen :+ Wel fijn die remproeven, leer je tenminste goed remmen.

Reed dit keer op een wat zwaardere fiets, 500 of 600cc en dat was wel te merken met optrekken, lekker pittig :9

Schakelen ed ging deze les ook al veel soepeler en met heen en terug rijden naar het terrein voelde ik me al wat zekerder op de motor en kon ik me wat meer focussen op de positie, het juist rijden over de pijlen etc . Wel nog altijd wennen aan de hoeveelheid herrie en wind op snelheid en het feit dat er een mijlenteller op zat hielp ook niet echt mee (hoe hard ga ik nou? ) En de heenweg reed ik als een dwijl volgens mij omdat ik nog even aan de motor moest wennen, zat er wat meer 'in' dan 'op'

instructeur zei aan het einde nog dat ie het wel grappig vond om te zien dat ik goed mee kon komen met de andere lesser die dus al wat meer lessen had gehad.

Al met al lekker lesje gehad !
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan