Motorrijles: Kletsen over lessen #9, 'Wacht je op het 8-je?'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Had het 1 ook met het ander te maken??? :+Ja hè? Dat valt mij ook elke keer weer op. Vandaag mijn eigen motor opgehaald (nou ja, ik niet zelf helaas, da mag nog nie...), net even een beetje mee gestoeid (oké oké, eerlijk is eerlijk, heb één klein bochtje zelf gereden :$ ) en mee gelopen, op de middenbok gezet en gekeken hoe ie het makkelijkst naast huis kan staan en elke keer als je 'm weer opnieuw 'in handen' hebt lijkt ie weer lichter. Je went er echt snel aan!

Wat heb je voor motor gekocht :) ?
 
Kijk naar de handtekening :)

Na zo'n twee weken rondrijden op die van mij begint het gevoel toch ook een beetje te komen. Ga wat platter door de bochten, slalom een beetje over de (lege!) weg en op- en afbokken gaat ook beter. Halve draai maken is in theorie leuk maar IRL ga ik zo'n ding niet uitvoeren. De eerste keren tijdens het lessen ook tussen de pionnen uit gevlogen, geen zin om dat te doen als er een stoep of auto is...

Succes met lessen, het is super weer nu, ideaal om ervaring op te doen!
 
Vandaag 2e les gehad *D

Eerste les was ff wennen, en gereden als een ouwe l*l (ben ik ook). Maar 2e les ging al beter. Even een verlaten weggetje gezocht en daar slalommen tussen de bermen met iets hogere en lagere snelheid en remoefeningen. Daarna zei ie, rij maar naar het einde van de straat en daar draai je en dan vertrek je uit stilstand naar het einde van de straat zo hard als je durft :] :] . Dus heb hem helemaal opengetrokken door alle versnellingen heen. Heerlijk.

Nou, hij heeft er niks over gezegd, dus was schijnbaar goed genoeg. _O-

Daarna weer een stukje de weg op. Automobilist van links, dacht zeker dat een motor dan geen voorrang heeft. Gelukkig had ik 'm door.

Kan niet wachten tot les 3.
 
Wat heb je voor motor gekocht :) ?
Een Yamaha XJ900s Diversion, kan niet wachten tot ik er de weg mee op mag!

Kijk naar de handtekening :)

Na zo'n twee weken rondrijden op die van mij begint het gevoel toch ook een beetje te komen. Ga wat platter door de bochten, slalom een beetje over de (lege!) weg en op- en afbokken gaat ook beter. Halve draai maken is in theorie leuk maar IRL ga ik zo'n ding niet uitvoeren. De eerste keren tijdens het lessen ook tussen de pionnen uit gevlogen, geen zin om dat te doen als er een stoep of auto is...

Succes met lessen, het is super weer nu, ideaal om ervaring op te doen!
Lekker dat het gevoel begint te komen Aeschere! Had ik nu goed gelezen dat je motor was omgevallen? Balen! Eerste keer moet wel pijn doen...
Ben zelf van plan om als ik straks mijn A'tje heb weer een AVB lesje te doen, maar dan met eigen motor. Gewoon omdat het leuk is :Y , en ik er vast veel van kan leren.

@Marcedwin, fijn dat het zo lekker ging! Belangrijk bij motorrijden (bij auto natuurlijk ook, maar op de motor blijf je toch kwetsbaarder...) blijft 'verwacht het onverwachte'... Ik had er de vorige les ook eentje, een taxi die gewoon op de gok de weg op draaide (moest over mijn weghelft, smalle weg en zij moest om een trekker heen die daar geparkeerd stond en haar zicht blokkeerde). Gelukkig had ik haar aan de andere kant van de trekker al gespot en hield ik er rekening mee dat ze mij niet wilde ging zien.
 
Ja klopt Suus, achteruit een glad stoepje af. Windscherm kaduuk maar vind het niet zo heel erg. Wil er toch uiteindelijk een naked/cafe racer van maken. Zoiets vind ik zelf wel erg stoer: http://www.bikeexif.com/yamaha-xj900-custom

Zat er zelf inderdaad ook aan te denken om eens een AVB les oid met de eigen motor te doen, misschien zelfs zo'n vervolg cursus (naam even kwijt). Wanneer heb je eigenlijk AVD?
 
Schakelen en koppelen ed gaat intussen al redelijk vanzelf dus daar ben ik ook weer blij mee :) Kan ik me meer focussen op de oefeningen en het overige verkeer :P


Dinsdagavond mag ik weer, dan ga ik waarschijnlijk de halve draai weer doen gok ik , die moet ik toch ook eens onder de knie gaan krijgen .

Komt bekend voor, gisteren eerste les voor AVD gehad en dan heb je ondanks dat je auto rijd idd al je energie nodig om op alles om je heen en de borden te letten :P

Dinsdag avond waarschijnlijk ook weer lessen :]
 
Gaaf ding inderdaad Aeschere! Ik moet eerlijk zeggen dat ik naked ook mooier vind, maar heb bij mijn eigen motor vooral gekeken naar praktisch nut. En zonder kuip 900 km rijden naar Zweden vond ik toch wat minder.

Ik mag 17 maart voor mijn AVD. Daarna inderdaad ook eens kijken naar zo'n VRO-cursus (of bedoel je een andere?).

Rider C, daar had ik ook last van ja... Nu sinds een les of twee is 90% van de rit gelijkwaardig met autorijden (qua focus zeg maar). En dan begint het genieten pas echt! Heerlijk :9~ :]
 
Kijk das een goed vooruitzicht :)
Al veel avd lessen gehad?
Heb er nu een stuk of zes (uur) gehad denk ik. Maar heb ook al wel wat AVD gehad tijdens het AVB gedeelte. Al was dat meer buitenaf en zijn we nu wat meer ook door het stadscentrum aan het rijden geweest.

Heb wel veel weg-ervaring ivm mijn werk dus dat helpt wel. Toen ik de motor goed onder controle had kwam de rest vanzelf eigenlijk.
 
Zo, ik meld mij weer is na een paar maanden :+

Heb nu in 4 maanden tijd bijna 10.000 km er op zitten :]
Van elke kilometer genoten, heb de motor bijna elke dag gebruikt.
Voor woon-werk en weekenden weg, heb de Eiffel, Harz en Luxemburg al verkent.


De 29ste ga ik weer beginnen met lessen.

In de week van 19 mei wil ik mijn AVB plannen, de zondag daarvoor wordt ik pas 24 :9
Kan niet wachten! Ben nu alweer wat AVB oefeningen zelf aan het doen op een parkeerterrein, alles zit er nog in maar ik moet mijn slechte gewoontes er uit halen :+

De planning nu is om alleen in het weekend 1 uurtje te lessen.
Heb al 3 weekenden weg gepland staan, dus totaal 5 uur les voor het examen.
Is kijken of dat haalbaar is *D
 
Laatst bewerkt:
Zoo vanmorgen weer eens lekker gereden.
Eindelijk het gevoel dat ik het allemaal onder controle had. Ik kwam de oefeningen lekker door, en de langzame slalom ging zelfs echt bijzonder goed!
Het enige wat eigenlijk nog niet heel erg lekker ging was de halve draai en de vertragingsoefening.
Maar zaterdag en dinsdag nog om dat onder controle te krijgen.
Ik weet niet wat het is met die halve draai, 8tje geen probleem. maar die halve draai :S
Duimen dat ik die niet hoef te doen 6 maart.
Dan is het al zo ver.. Pfffff wat gaat dat hard ineens!

Ik heb dat precies hetzelfde! Zaterdag ook weer gelest, 8tje ging goed, langzame slalom deed ik 1 keer super mooi, mn vriend heeft het gefilmd! Leuk om terug te zien :)! Alleen die halve draaaaaaai..... |( Ik moet idd zoals Suus zegt maar net doen alsof het een 8je is... alleen moet ik m sneller doen en dat durf ik niet zo goed.. :?
 
Zoals Suus idd heeft gezegd, gewoon doen alsof het een achtje is.

Voor de halve draai zelf:
Aan komen rijden op de juiste snelheid (net als alle langzame opdrachten)
En door kijken. Voordat je begint al een punt uitzoeken om naar te kijken wanneer je door je halve draai rijd. Dit hielp mij ook, omdat ik dan niet midden in de oefening mijn kijkpunt moest zoeken.

Om dit te oefenen werd mij dit aangeleerd: ga rondjes draaien om een boom of een ander vast punt en blijf er naar kijken terwijl je rijd.
Zo leer je om de motor steeds verder (onbewust) af te schuinen en je zelf het door kijken in de bocht aan te leren.

Als laatste: houd je bovenlichaam / hoofd rechtop in de bocht. Anders ben je geneigd om te ver af te schuinen. Dit merk je minder in het achtje doordat je 3 bochten in verschillende richtingen achter elkaar doet.

Succes! :P
 
Thanks voor de tips! Ja het doorkijken gaat steeds beter. Maar ik rij ong. 12 km per uur met een beetje gas. Maar ik moet harder rijden met meer gas & achterrem... Maar dat vind ik nog spannend denk k. Maar woensdag weer lekker verder oefenen! :D
 
nou ik mag er ook aan geloven, na 4 jaar race ervaring ga ik het vanmiddag om 4 uur op de openbare weg proberen op een echte 11kW :D

Mijn eerdere 11kW ervaring:
9478883349_ac35ab14c5_o.jpg
 
Vanochtend AVD gedaan en.... GESLAAGD! Zo blij! Ik was opzich onwijs zenuwachtig omdat ik voor mijn auto 2x gezakt ben voordat het een keertje meezat. Maar het ging eigenlijk super goed! Ik hoop het pasje vandaag nog met spoed aan te kunnen vragen zodat ik van de week wanneer ik vrij ben lekker kan rijden! En dan zonder oortje in! ^^
 
Opnieuw welkom Hondatouring! Ik moest je stukje even twee keer lezen voor ik 'm begreep, ik dacht zit ie nou gewoon illegaal km's te maken??? :? Maar begrijp 'm hoor :+
Succes met het vervolg! Zal moeten meevallen denk ik?

Kikiracing, gaaf joh! Lijkt mij dat je zo klaar bent met je A'tje halen :Y
Je hoeft alleen nog maar te gaan opletten op de verkeersregels :+
Succes!

Rick, gefeliciteerd!!! Heel veel veilige km's gewenst! Ik verplaats je meteen naar de ex-lessers, dat moet toch een lekker gevoel geven *O*
 
Rick gefeliciteerd !!
Veel veilige km gewenst !!

Mijn examen datum is 4 dagen vervroegd .. Dus mag nu 21 maart examen doen. Hopelijk kan ik daarna meteen me nieuwe pasje aanvragen 😉.

Kiki wauw lekker schuin hoor.
 
Opnieuw welkom Hondatouring! Ik moest je stukje even twee keer lezen voor ik 'm begreep, ik dacht zit ie nou gewoon illegaal km's te maken??? :? Maar begrijp 'm hoor :+
Succes met het vervolg! Zal moeten meevallen denk ik?


Kikiracing, gaaf joh! Lijkt mij dat je zo klaar bent met je A'tje halen :Y
Je hoeft alleen nog maar te gaan opletten op de verkeersregels :+
Succes!

Rick, gefeliciteerd!!! Heel veel veilige km's gewenst! Ik verplaats je meteen naar de ex-lessers, dat moet toch een lekker gevoel geven *O*

Dat dacht ik ook, en ik begrijp hem niet! Maar misschien komt dat omdat ik net nieuw ben hier... :) of heeft het te maken met de verschillende examens en leeftijden?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan