Motorrijles: Kletsen over lessen #9, 'Wacht je op het 8-je?'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor de felicitaties, maar ik ben er nog niet he, AVD moet nog komen (instructeur gaat deze week aanvragen).

@Yvon86
Lukken de halve draaien wel? En gebruik je de koppeling? Mijn instructeur heeft erop gehamerd dat, hoewel het in principe mag, ik het vooral niet moet doen. Het gaat vele malen makkelijker als je alleen op je gas en achterrem hoeft te letten. Ik heb AVB afgereden op een ééncilinder ( Beemer G650GS), waar je dus meer gas moet houden, maar ook daarop werkt deze manier prima.

@Dcat
Ga gewoon eens op je motor zitten (als je toch zo vroeg daar bent ;) ). Even lekker diep in en uitademen en probeer eens lekker relaxt erop gaan zitten. Heb zowel met mijn vorige hobby (zweefvliegen) als nu met motorrijden gemerkt dat ik altijd heel gespannen ben. Ik ben er eens op gaan letten en alles ging opeens veel lekkerder. Onderweg corrigeer ik mezelf ook wel eens als ik nog eens gespannen op de motor zit (wat al veel minder vaak voor komt).

Je doet het toch ook om op rust te komen :]

Succes mensen
 
Laatst bewerkt:
Dit was voor mij de eerste keer in de regen, doorweekt tot op het bot maar... AVB is binnen :D :D :D

Ik was een beetje aan het klungelen maar oke... Ik wist zeker dat ik de uitwijk opnieuw zou moeten doen (ik reed net 40) maar ik was nogal verbaasd toen de examinator meteen zei dat ik verder moest naar de vertragingsoefening (waar ik de eerste keer naar de 3 vergat te schakelen...).

Halverwege de uitwijk dacht ik al van: dit is 'm niet, maar de examinator had er begrip voor vanwege de regen :)

Maaaaar het achtje ging wel helemaal lekker en het AVB is binnen!

Goed bezig. Gisteren met regen ook de uitwijk iets langzamer gedaan, maar dat gaat opzichte best.


@mezzin, als je als vrinden onderweg bent maakt het niet zoveel uit hoelang en hoeveel je rijdt.


@dcat, mijn instructeur zegt dat je je hersens moet uitschakelen. Niet denken maar gewoon doen. Zelf lekker op tijd op de motor plaats nemen, rustig de tijd ervoor nemen ipv gehaast te zijn. Voorbereiding is de helft van je plezier!

@yvon, probeer het eens op de fiets. Hoe schuin kan die terwijl jij rechtop de trappers staat terwijl je recht voor uit gaat. Die gedachte heeft mij met de motor heel erg geholpen.
 
I know. :( Zoals ik schreef, weten is helaas niet hetzelfde als kunnen doen. Maar we geven niet op! Wellicht helpt het als ik het anders aanpak en de lessen korter op elkaar plan. *O*
 
dcat,
Ik heb er denk ik veel aan gehad om in de periode dat ik les had, heel bewust auto te gaan rijden en ook steeds kijken en vragen waar zou ik rijden op de moto0r en wat zou ik doen.
Maar ook weer kijken volgens de regeltjes zoals het op de motor moet, bewust de richtingaanwijzer een tikje geven als of uitschakelen, zo.n beetje alles zoals op de motor behalve het rechterportier opengooien en de rechtervoet op de straat zetten bij stoplichten en zo.
En bananen eten, ik geloofde er eerst ook niet in maar er blijkt een stofje in te zitten dat wat rustiger maakt.
een uur of anderhalf uur voor de les twee van die dingen opkauwen, normaal gesproken stuiter ik bij een examen of zo door de keet, maar ik stapte redelijk ontspannen op de motor.
 
Zal het eens proberen (in de auto me gedragen alsof ik op de motor zit) en de tip van de bananen zal ik toepassen. mmmmm
banana.gif
banana.gif


En als dat niet werkt... het mysterieuze middeltje van:

Ik gebruikte zelf altijd rescue remedy een paar druppels op je tong en ik had had totaal geen stress meer.

Bedankt voor het meedenken :9
 
Laatst bewerkt:
@dcat
Begrijpelijk had hetzelfde met mijn issue met examen en minder handige rijschool. Maar een ding weet ik wel zo rap mogelijk doorzetten is beter dan uitstellen. En het is maar regen weetje ik heb al gereden in de stromende regen zonder regen pak (ik heb een leren pak) heerlijk doorweekt zelfs maar gewoon rijden fijn is anders maar het is niet veel anders. En als je wilt rijden in Nederland is het helaas de realiteit te veel regen hier. Maar liever tijdens te les dan als je alles heb en dan pas goed tegen komt.

Het forum kan je prima je ei kwijt :) Gewoon elke keer lekker weer op die motor stappen ontspan en enjoy the ride. Ik heb er sinds deze week ook weer zin in. Het is nu geen straf meer gewoon omdat het beter gaat. Misschien mis je iets in de lessen ik kwam er zelf achter dat na tijd dat het niet werkte de huidige lessen omdat dingen niet lekker gingen ongemerkt. Ik ben geswitched naar iemand die heb beter kan uitleggen aan mij (dit is heel persoonlijk) en ik ga na 1 les al stuk verder met mijn AVB gewoon omdat het beter werkt voor mij. Ondanks een volledige nieuwe (hobbelnde motor naar mijn idee) motor ging de AVB als de beste les sinds tijden. ik stond al een een paar lessen still in mijn ontwikkeling bleek. En vergeet niet het is maar een middel om een doel te bereiken en dat is je rijbewijs en natuurlijk goed leren rijden en zelfvertrouwen hebben. Moet zeggen dat de nieuwe instructeur mij meer pushed om verder te gaan en de over mijn grenzen heen om beter te rijden. Grappig genoeg is dat het opeens super makkelijk wordt als je dat los laat die gekke motor valt niet zomaar om en glijdt zeker niet zomaar onder je vandaan dus vertrouw op je zelf dat je gewoon kan.
 
Laatst bewerkt:
Een vraag aan de lessers,
Besteed jullie instructeur ook aandacht aan de techniek van tegensturen?
Ik heb begrepen dat lang niet iedere instructeur dit doet, maar het is zo mooi.
De snelle slalom, uitwijk proef maar ook op de weg, een prettige stuurtechniek.
Het tegensturen houd dus in dat je bewust een tikje zeg maar geeft tegen de kant van het stuur waar je heen wilt .
Dat lijkt in het begin totaal onlogisch, als je naar links wilt ga je toch niet je stuur links een drukker
geven, maar het werkt wel , de motor valt dan zo mooi de bocht in.
Als je instructeur het er nooit over gehad heeft misschien eens vragen ?
 
Een vraag aan de lessers,
Besteed jullie instructeur ook aandacht aan de techniek van tegensturen?
Ik heb begrepen dat lang niet iedere instructeur dit doet, maar het is zo mooi.
De snelle slalom, uitwijk proef maar ook op de weg, een prettige stuurtechniek.
Het tegensturen houd dus in dat je bewust een tikje zeg maar geeft tegen de kant van het stuur waar je heen wilt .
Dat lijkt in het begin totaal onlogisch, als je naar links wilt ga je toch niet je stuur links een drukker
geven, maar het werkt wel , de motor valt dan zo mooi de bocht in.
Als je instructeur het er nooit over gehad heeft misschien eens vragen ?


Misschien ook niet. Ik heb me, zeker toen ik net begon met lessen, hier o.a. ook in verdiept en veel YT films e.d. bekeken. Het is allemaal teveel info. Tegensturen doet iedereen trouwens automatisch, anders krijg je een motor de bocht niet in.

Ik geloof dat het beter is dat je met dit soort dingen bewust aan de slag gaat als je de motor beter/goed beheerst. Anders ben je met teveel dingen in je hoofd bezig. Ik in ieder geval. Ik ben met al die extra info gestopt en toen reed e.e.a. veel relaxter. Ben er nu langzaam aan wel mee bezig. Als je dit bewust gaat worden (tegensturen) en je gaat het gebruiken kan je nog sneller sturen (belangrijk in noodsituatie bivoorbeeld).
 
@dcat Klinkt herkenbaar. Ik ben mezelf en/of m'n angsten tijdens de weg lessen ook een paar keer tegengekomen. Het enige wat mij hielp was rustig blijven en je kop proberen te re-setten. Genieten van een rit is leuk, maar ik denk dat dat niet zomaar gebeurt, zeker niet bij je eerste lessen. Gun jezelf wat tijd en pak die rust, kijk f*cking ver vooruit naar mogelijke gevaren en pas je snelheid aan als je iets niet vertrouwt....dat genieten komt later wel, pak eerst die focus. Je hebt les.

Ik heb nu een week m'n rijbewijs, en rij liever niet als het nat is. Toch zal ik mezelf er toe zetten om het wel te doen. Ik mijd risico's, en rij soms als een ouwe lul....als het maar veilig en onder controle is allemaal. Op een recht stuk, of overzichtelijke situatie, kan je wat meer gassen en wat meer vertrouwen opbouwen.

Maak jezelf niet gek. Lessen gaat met ups en downs. Tijdens m'n eerste weg les kneep ik m'n voorrem in omdat ik te hard en onvoorbereid een oprit naar de snelweg opreed....Ik schrok me een ongeluk en dan zit je voor je het weet de hele les met een soort frustratie te sturen....niet fijn. Geniet van de dingen die wél lekker gaan, en bouw van daaruit het zelfvertrouwen op. Take it easy, you can do iiiiiit!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu andere soort les en nu komt er ook meer uitleg bij waarom dingen zijn en een stuk meer focus op technieken maar tegen sturen heb ik nog niet gehoord maar voor nu is het voor mij al lastig genoeg om alles tegelijk te doen en rust te hebben zodat ik de oefeningen netjes en goed doe (het is meer het gevoel dat het veel is) Ik heb er wel weer veel zin in vind het gewoon weer leuk om te lessen :)
 
@dcat, mijn instructeur zegt dat je je hersens moet uitschakelen. Niet denken maar gewoon doen. Zelf lekker op tijd op de motor plaats nemen, rustig de tijd ervoor nemen ipv gehaast te zijn. Voorbereiding is de helft van je plezier!
Ik wou wel dat ik in het verkeer wat meer lui tegenkwam met hun hersens - voor zover aanwezig - ingeschakeld ...! :+
 
Laatst bewerkt:
Zo, mijn vader zei dat ik m'n brommer moet verkopen en op een echte motor moet rijden :')
Mijn theoretisch rijbewijs zou ik maandag 8/09 doen, 3 dagen na dat ik 20 wordt.
Dan maar hopen op een paar rijlessen *D (alleen jammer dat dat zo duur is -O- )
 
Laatst bewerkt:
Mag ik vragen waarom je van rijschool bent gewisseld? Zag in je eerste post dat je in Julianadorp lest. Wat vind je minder aan je oude rijschool?
Sure. Na 2x het AVB examen niet gehaald te hebben en onhandigheden met afspraken en het gevoel dat ik niet verder kwam. De lessen waren zonder doel behalve AVB of AVD les. Het lijken geen major issues maar de fun was weg en ik was gewoon cross met de rijschool dat ze me de les voor mijn examen hadden overgeboekt hadden met een andere lesser en ik kreeg geen les :( waarschijnlijk had ik het dan net wel gehaald omdat ik al 3 weken geen AVB les had gehad |( Nu ga ik voor ruim halen natuurlijk. Mijn tijd is kostbaar (gezin + thuis + werk) dus elke uur waisted is een probleem voor mij. Dus afspraken zijn mega belangrijk en dat ze nagekomen worden. Mijn nieuwe rijschool vind het ook belangrijk om afspraken na te komen en te houden. Hij belde zelfs even voor de eerste les even als reminder. *O*

@suus ik les nu bij CC-Rider in Julianadorp.
 
@yvon, probeer het eens op de fiets. Hoe schuin kan die terwijl jij rechtop de trappers staat terwijl je recht voor uit gaat. Die gedachte heeft mij met de motor heel erg geholpen.

dankjewel,ga t morgen meteen even proberen!

@Yvon86
Lukken de halve draaien wel? En gebruik je de koppeling? Mijn instructeur heeft erop gehamerd dat, hoewel het in principe mag, ik het vooral niet moet doen. Het gaat vele malen makkelijker als je alleen op je gas en achterrem hoeft te letten. Ik heb AVB afgereden op een ééncilinder ( Beemer G650GS), waar je dus meer gas moet houden, maar ook daarop werkt deze manier prima.

bedankt voor de tip,ik doe het steeds wel met een slippende koppeling+achterrem,maar ga het volgende keer zonder koppeling proberen.

halve draaien gaan redelijk,linksom makkelijker dan rechtsom.
als ik door moet draaien in het achtje blokkeer ik en ben ik bang dat ik omval. Eigenlijk gaan alle avb oefeningen vrij goed,behalve dat rot achtje
 
bedankt voor de tip,ik doe het steeds wel met een slippende koppeling+achterrem,maar ga het volgende keer zonder koppeling proberen.

Zonder koppeling is het makkelijker. En je moet ook niet bang zijn wat gas te geven en flink te remmen, dat rijdt stabieler dan weinig gas en weinig remmen. Bij moto gymkhana hebben de meesten het stationair toerental lekker hoog afgesteld, en dan remmen ze flink bij als ze langzamer willen rijden.
 
Top,dankjewel. Ik denk er teveel bij na ook. Volgende week ga ik me anderhalf uur focussen op t achtje,ga het meteen proberen zonder koppeling
 
Same here ik denk ook veel te hard na en elke keer als ik koppel kijk is soms naar beneden etc het gaat helaas nog niet 100% automagisch goed op oefenen ^_^ en wat meer rijden op de weg ipv alleen oefeningen.
 
Nu wordt er elke keer op gehamerd maar goed ook het maakt het rijden zo veel makkelijker. En moet zeggen dat de kawasaki een stuk makkelijker is om aan te voelen hoe hard je rijdt. En wat is het heerlijk om een motor te hebben die lekker kan versnellen ipv traag. De kawasaki trekt zo rap op dat ik ruim voor de oefening begint keurig op 50 zit om dan rustig de stop te doen. Conclusie de Yamaha XJ6 is geen fijne motor voor mij. Nu alleen nog steeds geen comfortabel zitten dat is bij beide motoren minder. Punt 1 op op te lossen als ik mijn eigen motor koop.
 
Wacht maar af, had van de week les op een verlaagde motor omdat de normale lesmotor in onderhoud was. Daar had ik na een kwartier al kramp van in mijn heup :P
Naar wat voor types zit je te kijken dan?
Spreek u over een goede 4,5 uur weer, wanneer ik hopelijk mijn avb in the pocket heb.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan