Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
ik ben benieuwd wat voor bagage systeem iedereen heeft. en dan bedoel ik voor de zeer kleine ritjes en toertochtjes.

zit er aan te denken om iets te maken voor op de tankdop zodat mijn quick lock tankring erop past en dat mijn tanktas van sw motech wel in het midden van de tank zit.

of om een soort tasje te bestellen ergens voor op de buddyseat, maar wel zo dat er nog iemand achterop kan.
voor portomonee, zonnebril, sleutels, telefoon. dus groot hoeft het niet.

want die tankdop niet in het midden vind ik een zeer groot nadeel en ook niet mooi
 
Laatst bewerkt:
Daarom heb ik een Bagster. Tanktas erop voor woon-werk verkeer.
Voor de toertochtjes heb ik gelukkig een kofferset. Kleine toertochtjes kunnen met rugzak.
 
Dat zou zo maar eens kunnen kloppen! Helaas is er geen info over mogelijke fijn-afstelling van de sensor te vinden. Hoewel de benzinemeter kuren heeft vermoed ik dat het in de connector-aansluiting van de pompplaat zit. Bedankt voor het meedenken. :t

welke kuren? De Futura heeft altijd even tijd nodig na een tankbeurt om "vol" aan te geven op het dashboard, dat is een standaard issue. Heeft vermoedelijk te doen met de ECU besturing die met een vaste interval meet en weer geeft wat de tankinhoud doet. Interval in de minuten sfeer moet je dan aan denken. (binnen 5 minuten)
 
Twee futura koffers, een roltas dwars op de bijrijderszit met langere vakanties en voor woon werk een marnetische tanktas die ik vast zet met riempjes of op de tank (Met wat toegevoegde kleine zuignapjes) of achter op de buddy, met de haakjes door de ogen van de koffers. De koffers gaan dan niet mee.

A-symetrische tankdop plaatsing vind ik wel byzonder als enige niet symetrisch feature op de Futura, bovendien krijg je zo meer in de tank en bij tanken hoef je niet de middenbok te gebruiken om toch maximaal vol te tanken. Is al eens eerder gedaan door BMW.
 
Beste mede-futura drivers.. volgende gebeurd: ketting gesprongen onder het rijden en vastloper in m'n achterwiel gehad. (Swingarm lelijke krassen in geslagen en de bouten van tandwiel achter; kapot geslagen.) Gelukkig niks aan m'n motorblok. Dus uiteraard actie ondernomen en nieuwe kettingset aangeschaft met nieuwe tandwielen/bouten. Is een DC-chain. Alleen probleem wat zich nu voordoet is dat ik niet weet hoe ik mijn achteras naar voren krijg om zo de ketting bij elkaar te kunnen krijgen om hem aan elkaar te kunnen verbinden..
 
ik blijf altijd op de motor zitten tijdens tanken, en krijg zo elke tank wel vol.
of ik zet hem op de middenbok als ik eerst via een pin automaat moet betalen.

voor bagage heb ik een gopro tasje van sp-gadgets gekocht, waar de belangrijkste dingen in kunnen voor een toerrit.
denk aan flesje drinken, portemonnee, telefoon, camera, broodje.

tasje past achterop tussen de handgreepbeugels. en is net groot of klein genoeg dat er ook nog passagier op kan.
 
vandaag toch nog 2 futura's gezien met de 11 stedentocht in friesland

1 daarvan had hele kleine dunne uitlaatjes, en de andere 2 dikke uitlaten
 
Laatst bewerkt:
ik blijf altijd op de motor zitten tijdens tanken, en krijg zo elke tank wel vol.
of ik zet hem op de middenbok als ik eerst via een pin automaat moet betalen.

voor bagage heb ik een gopro tasje van sp-gadgets gekocht, waar de belangrijkste dingen in kunnen voor een toerrit.
denk aan flesje drinken, portemonnee, telefoon, camera, broodje.

tasje past achterop tussen de handgreepbeugels. en is net groot of klein genoeg dat er ook nog passagier op kan.

Een fuut kan je het volst gooien op z'n zijstandaard met een gemodificeerde tankdop.
De standaard vulopening is voor mensen die het verschil tussen diesel en benzine niet kennen.

Al een keer of 2 gehad dat ik hem vol had gegooid op z'n standaard en daarna de ketting nog wilde smeren op z'n middenbok. Resultaat: benzine uit de overloop :X
full
 
Hey Seba$, in plaats van die hele tapse toeloop uit die tankopening te zagen, heb ik in het zwarte kunststof onder de rand een aantal gaatjes geboord van 4mm rondom, zodat de lucht daaruit kan ontsnappen. Eventuele bellen gaan kapot met de ontsnappende lucht door die gaatjes.
Ook geen gespetter uit de tank terug vanaf het tankpistool bij het tanken. Nu kun je tot onder de dop aftanken. Vond ik beter dan de hele tuit er af zagen. Zie ook Aprilia RST1000 Futura | Fuel filler cap modification


Nog een zilverblauwe Futura te koop met koffers in Groningen: https://home.mobile.de/MOTORPLAZA#des_245493974
 
Laatst bewerkt:
ik ben benieuwd wat voor bagage systeem iedereen heeft. en dan bedoel ik voor de zeer kleine ritjes en toertochtjes.

  • Hele kleine ritjes, Heuptasje (Portemonnee, sleutels en telefoon)
  • "Normale" ritjes, Tanktas (Held)
  • Tourtochten, Tanktas/Koffers
  • Vakantie, Tanktas/Koffers/Bagagerol (op de Handvaten, dan passt de duo nog.)
 
Wie heeft er ervaring met de catfish Caponord map voor op de futura. Originele basis is een Futura map maar aangepast voor Caponord. Overweeg deze map eens te installeren en te vergelijken met map 05. Hoor graag wie er ervaring mee heeft.
 
Ik heb diverse tests uitgevoerd met andere maps. Ook gekeken naar de Catfish map. Zowel de ontsteking map als fuel map zijn heel anders. Caponord blok heeft oa tammere Nokkenassen. Mijn test met de Catfish ontsteking map was minder goed dan de 05 map. Ik zou het niet doen. Vraag ook eens aan Stanley bobly.zelf heb ik de 05 map een klein beetje aangepast.

De 05 map is een goede mapping. Wel werkt deze vaak extra goed ( soepeler en minder brandstof gebruik) door de brandstofdruk regelaar op het motor vacuüm aan te sluiten en de co waarde af te stellen met de ift in tune ECU. Let ook goed op de synchronisatie en lekke vacuüm leidingen.

Succes.
 
ik neem aan dat je een tanktas met riemen ofzo hebt?
want op de tankdop dan zit ie scheef, wat ik persoonlijk afschuwelijk vind staan.

  • Hele kleine ritjes, Heuptasje (Portemonnee, sleutels en telefoon)
  • "Normale" ritjes, Tanktas (Held)
  • Tourtochten, Tanktas/Koffers
  • Vakantie, Tanktas/Koffers/Bagagerol (op de Handvaten, dan passt de duo nog.)
 
heb een gopro tasje gekocht, past precies 1 klein flesje drinken in, een portomonee, een telefoon, en een garmin, en met proppen misschien ook nog wel een broodje of koek. het merk is SP gadgets.

ik heb hem gemonteerd met riempjes tussen de 2 handvaten achterop de motor.
 
ik heb ook de map 05 erin, voel niet heel veel verschil in rijden. ik had volgens stanley de originele er nog in vanaf fabriek.

wel vind ik de motorrem een beetje tegenvallen, of eigenlijk het gebrek aan motorrem.
had meer motorrem verwacht namelijk van een 2 cil.

mijn ex blackbird 1 van de meest soepele 4 cil die er is, die had zelfs meer motorrem bij terugschakelen.
 
Ik heb diverse tests uitgevoerd met andere maps. Ook gekeken naar de Catfish map. Zowel de ontsteking map als fuel map zijn heel anders. Caponord blok heeft oa tammere Nokkenassen. Mijn test met de Catfish ontsteking map was minder goed dan de 05 map. Ik zou het niet doen. Vraag ook eens aan Stanley bobly.zelf heb ik de 05 map een klein beetje aangepast.

De 05 map is een goede mapping. Wel werkt deze vaak extra goed ( soepeler en minder brandstof gebruik) door de brandstofdruk regelaar op het motor vacuüm aan te sluiten en de co waarde af te stellen met de ift in tune ECU. Let ook goed op de synchronisatie en lekke vacuüm leidingen.

Succes.

Hi Futura. Heb nu de 05 map inclusief FPR-mod, brandstofsensor aan vacuüm ipv luchtfilterhuis. Tevens recent alle vacuüm leidingen aangepast. Gemiddeld verbruik ligt hier op 16,36 km/l gemeten over 9288 km totaal, bijna alles met zijkoffers. Gebruik ook Scottoiler om de ketting te smeren. Map 05 bevalt me wel, denk dat ik inderdaad aan de gang moet met LTFT / IFT settings met tune ecu. Waarde staat nu op 17, stond echter veel hoger, boven de 30 maar dit schijnt een redelijk wisselende waarde te zijn per motorblok. Synchronisatie nog niet nagekeken hier, staat ook nog op de to do lijst maar moet wat vac meters regelen of leen. Overweeg fuelmapping een keer op een testbank te optimaliseren. Hier helaas geen beschikking over CO2 meter voor ift in te regelen.
De motorrem vind ik wel goed, remt niet te hard af en met goed participeren kun je redelijk goed je snelheid verlagen. Te abrupt remmen op de motor bij gas dicht is niet zo mijn ding, krijg je zo een aan/uit effect van.
 
Laatst bewerkt:
Hallo ducolaf,

Ik denk dat je gelijk hebt en de ift nog wat lager kan. Ik heb de 05 map echter op cruise gebied ( constant rijden 3- 6000 rpm) wat armer staan en 2-3000 rpm wat rijker. Verder hier en daar ook nog wat geoptimaliseerd aan fuel en ontsteking Rijd prima,

Als jewilt kan ik de map opsturen om eens te proberen. Verschil zal echter niet groot zijn. Let ook op dat Futura ,s onderling ook nogal verschillen omdat rotax een erg grote tolerantie heeft in nokkenas timing.
 
Hi Futura rijder. Mag je wel eens sturen. Is ook merendeel mijn rijgebied tot 7000 rpm max. Kan eventueel ift afstellen tot niveau onregelmatig lopen en dan wat opplussen. Is meer gebrek aan tijd en het doen na een warmgereden motor. Meestal kom ik dan van het werk en heb ik meer zin in eten dan tune ecu. En om nou op de parkeerplaats bij de baas eerst een tuning te doen met de laptop alvorens binnen te komen snappen ze ook niet echt. Blijft apart volk die bikers vinden ze.
 
Vandaag de fuut eens aan de tand gevoeld. Eindelijk eens echt kunnen rijden vdaag. Blijf erg tevreden over de zitpositie. De vering, vooral achter, is matig als je iets sportiever bochten gaat rijden. Is de achterdemper 1:1 te wisselen met een rsv? Volgens mij heb ik dat wel eens ergens gezien of gelezen...

Helaas ook weer wat gebreken aan het licht gekomen. Bij Schoonhoven bleek ineens mijn koppeling overleden. Zal wel de beruchte seal zijn... Zoek in dit topic wel op hoe dat te fixen. Daar is genoeg over geschreven.

Hoe zit het met de brandstof meter? De mijne geeft alle waarden, van leeg (met knipperende indicatie) tot 18L. Waarschijnlijk een stekkertje dat slecht contact maakt???
 
Terug
Bovenaan Onderaan