Wat voor'n corosie is dit?

red accent

MF'er
13 nov 2013
103
0
Haarlem
Hallo 2wiel-volk

Ik probeer een honda shadow500 op te poetsen en nu kom ik aanslag tegen op de motor.
Uiteraard is dit niet zo bijzonder maar ik durf niet zomaar de schuurspons te pakken (iets met LEEK zijn)

Kan iemand mij vertellen wat dit precies is, hoe het komt, hoe diep zoiets meestal zit en hoe ik het(chemisch) weg krijg?

20140402_143822.jpg


20140402_143538.jpg


20140402_143308.jpg




Hier heb ik een stukje met alluminium polijst gedaan, maar die vlekjes zitten er nogsteeds...


20140402_143434.jpg


Ik weet dus niet of ik lukraak overal kan schuursponsen en polijsten of kan ik dan ook perrongeluk een of andere coating verwijderen?
Ik had al even gezocht maar kon niet echt een specifiek antwoord vinden over een coating die beschadigd kan raken...

Gr Onno
 
Dit zit niet onder de lak maar in het aluminium. Je zult er echt een klein laagje af moeten schuren, en daar gaat flink wat tijd in zitten! Eerst met korrel 400 of 600, dan 1000 en daarna opnieuw polijsten. De grotere vlakken kun je met zo'n polijstschijf doen, hoekjes met de hand.

Als er een chemische methode bestaat had ik dat 20 jaar geleden graag willen weten ;)
 
Dat is corrosie onder je lak/coating...
eerst de laklaag eraf schuren en dan polijsten ;)

icon-stupid.gif


Lijkt mij zogenaamde filiforme corrosie...

Het makkelijkste en mooiste is (laten) stralen en dan poedercoaten/anodiseren maar dan moet alles wat je netjes wilt hebben gedemonteerd worden...

En anders inderdaad gewoon met het handje! :Y
 
Laatst bewerkt:
Honda kennende zal de voorvork heel goed te poetsen zijn met belgom omdat daar geen blanke lak opzit. In no time een zwarte poetslap en een glimmende vork.
Poetsen aan die blokdelen heeft niet zo veel nut, het lijkt alleen wat beter.

Verschillende mogelijkheden zijn de blanke laklaag erafhalen met verafbijt en dan polijsten. En het dan bijhouden met een paar keer perjaar poetsen. (nieuwe blanke laklaag heeft vaak weinig zin).
Of laten poedercoaten, of het zaakje zwart of zilverkleurig spuiten.
 
[afbeelding]

Lijkt mij zogenaamde filiforme corrosie...

Het makkelijkste en mooiste is (laten) stralen en dan poedercoaten/anodiseren maar dan moet alles wat je netjes wilt hebben gedemonteerd worden...

En anders inderdaad gewoon met het handje! :Y

Klok, klepel?

Filiform is een corrosie in gewalst aluminium. Carters worden gegoten, niet gewalst.

Van stralen worden carters mat, net als anodiseren. Dat is niet wat de TS wil. Poedercoaten doe je op tuinmeubelen en frames, niet je carter.

Met andere woorden. Dit zijn spinnetjes oppervlakte corrosie onder de blanke lak. Afbijt van de Hema er op, alle lak er af. Daarna polijsten en vervolgens goed bijhouden..
 
Dit probleem had ik ook met mijn CB77 op de wiel naven :

Hier had ik er volgens mij al afbijt overheen gesmeerd, maar het idee was hetzelfde, ook aanslag onder de laklaag, en dat is er niet af te poetsen zonder eerst de laklaag te verwijderen

004-3.jpg


005-5.jpg


DSCF1007.jpg


DSCF1012.jpg


:+ :+ :+ :+

Volgens mij had ik het geschuurd met korrel 400, na het schuren met de hand opgepoetststs met de hand met Belgom Alu.
Resultaat @ plaatje 2 links/rechts.

Ik heb hem daarna niet meer in de blanke lak gezet. Als je alu eens per jaar/voorjaar even oppoetst met Belgom Alu blijft het hartstikke mooi, en even oppoetsen is dan echt zo klaar.

Als je met deze motor ook in de winter doorrijd, raad ik je aan om de alu en chroom delen voor het natte/winter seizoen even in de smeren met zuurvrije vaseline.
En als het dan weer voorjaar is poets je hem weer mooi op.
De vaseline doe je erop zodat het een beetje beschermd, het is dan relatief makkelijk mooi te houden. :)
Heb dat zo jaren gedaan met me brommertje, ging altijd perfect.

DSCF0750.jpg

Na iets van 8jaar dienst gedaan te hebben, dag in dag uit, uiteraard had ie hier wel even een opfrisbeurt gehad :P :+
 
Klok, klepel?

Filiform is een corrosie in gewalst aluminium. Carters worden gegoten, niet gewalst.

Van stralen worden carters mat, net als anodiseren. Dat is niet wat de TS wil. Poedercoaten doe je op tuinmeubelen en frames, niet je carter.

Met andere woorden. Dit zijn spinnetjes oppervlakte corrosie onder de blanke lak. Afbijt van de Hema er op, alle lak er af. Daarna polijsten en vervolgens goed bijhouden..

Klok en klepel zal over jezelf gaan denk ik??

Filiform is de benaming van een oppervlaktecorrosie onder een beschermlaag...dus ook onder een coating!!
.Dit heeft totaal niets te maken met de bewerking van aluminium!!! :N
Ik kan je wel uitleggen hoe het ontstaat als je wilt hoor...

Tuurlijk weet ik dat een carter gegoten word maar zie jij hier een carter op de foto of heeft iemand iets geroepen over een carter?? |(
Ik heb het nog niet eens gehad over hoe het glimmend moet worden, TS vroeg hoe je deze corrosievlekken weg kreeg op een makkelijke manier, en een makkelijke manier is stralen!
Aluminium heeft ook de neiging dat het zelf mat wordt vanwege de oxidelaag die het vormt, en dat als je het poetst om het glimmend te krijgen je dit zal moeten beschermen om het glimmend te houden...deze sierdelen zijn dan dus gewoon heel goed te poedercoaten :W

Dus...connect brain before opening mouth :X
 
Laatst bewerkt:
Als je deze delen wil poetsen/schuren/polijsten zou ik de olie eruit halen en de carterdelen en kleppendeksels eraf halen, dit werkt 10x fijner en je kunt overal goed bij. Die eurootjes voor nieuwe pakkingen zijn dat wel waard. Ik dacht ook dat 'poets ik wel weg' :N ik begon met een poetsdoek en eindigde met een complete cosmetische metamorfose.. _O- beetje onder het motto...nu ik toch bezig ben... :X

Effe posen met mijn ouwe brikje,

full


Heel veel lol op dat kleine ding gehad...veel plezier met de jouwe...

Groet Rucarodi...
 
Dit lijkt me geen Filiform.
Filiform ziet er uit alsof er wormen onder de lak door zijn gekropen.
Hierdoor krijg je draden onder de lak.
Gewoonlijk begint dit vanaf de buitenkant waar vocht onder de lak kan.
B.v. bij een afgezaagd profiel.
 
Dit lijkt me geen Filiform.
Filiform ziet er uit alsof er wormen onder de lak door zijn gekropen.
Hierdoor krijg je draden onder de lak.
Gewoonlijk begint dit vanaf de buitenkant waar vocht onder de lak kan.
B.v. bij een afgezaagd profiel.

Heb ook niet gezegd dat het het is, het zou het kunnen zijn.
Het zou ook kunnen komen door scheurtjes in je lak door het uitzetten en krimpen van het alu...
En velgen kunnen bijvoorbeeld ook filiform corrosie hebben, die plekken zien er dan ook zo uit vandaar dat ik daar aan dacht...

Maargoed, TS heeft waarschijnlijk zn info al en het gaat nu toch een beetje off-topic ;)
 
Laatst bewerkt:
Begint allemaal met steenslag denk ik en daardoor beschadiging van de blanke coating waardoor er vocht onder kan kruipen en dan gaat het alu corroderen en krijg je het resultaat van de foto.
Weer netjes maken kan btw ook door de diverse delen te spuiten met een op het origineel lijkende grijze verf. Wel hittebestendig natuurlijk en dan weer af te lakken met een blanke lak.
 
Ik ben het niet vaak met je oneens maar deze keer wel, in de verfafbijt, schuren korrel 400 (waterproof) Hangt er van af hoe diep het zit anders groffer beginnen.
Of Brillo schuursponsjes ook handig en makkelijk bij te houden in de toekomst ff een Brillo erover of eventueel poetsen met Belgom Alu of combi Brillo en Belgom.
2.0260.150.001_1_groot.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan