Kawasaki GPZ500, die dingen blijven maar rijden...

Tijdbom van de gpz zijn de magneten in de dynamo. Die willen nog wel eens los komen van de behuizing...vaak is het dan einde verhaal met je gpz-je.
 
Hoi Paul, welkom bij het knutselforum :W

Het is toch van de gekke dat je een GPZ aanschaft omdat je je verveelt met je huidige motor _O-

Ik heb een paar weken geleden ook een "stilstaander" gekocht maar wel een nette. Na een paar nieuwe (gelijkwaardige!) bougies, nieuwe filters en transparante olie, een mengseltje voor in de tank en een paar nieuwe banden istie weer als nieuw *O*
Hopelijk gaat jouw project niet al te lang duren. Of was dat juist de bedoeling?
 
Oh dan wil dat vaak wel, tenminste bij mij. Heb zelf zo'n ding van de Louis, klein en werkt prima. Maar niet snel.
Ooh snel hoeft van mij niet. Als ie het maar doet en niet te duur is :)

Dan kan ik ook weer eens aan de GPZ knutselen. Het is, wat Helly zegt, inderdaad een knutselhoek hier :)

En welkom Paul :W
 
Laatst bewerkt:
Hoi Paul, welkom bij het knutselforum :W

Het is toch van de gekke dat je een GPZ aanschaft omdat je je verveelt met je huidige motor _O-

Ik heb een paar weken geleden ook een "stilstaander" gekocht maar wel een nette. Na een paar nieuwe (gelijkwaardige!) bougies, nieuwe filters en transparante olie, een mengseltje voor in de tank en een paar nieuwe banden istie weer als nieuw *O*
Hopelijk gaat jouw project niet al te lang duren. Of was dat juist de bedoeling?

Bedankt allemaal voor het hartelijke welkom!

Ja, het gekke is: ik heb sinds december mijn A rijbewijs en die Hyosung is al mijn derde motor. Ik heb ook al een GPZ550 opgelapt en weer weggedaan, maar aan de Hyosung mankeert gewoon niks, en om er nou naast te gaan zitten in de schuur.. :+

Het project hoeft niet perse lang te duren, maar ik vind het leuk om wat te klussen te hebben. Ik heb vandaag de accu toch maar een tweede kans gegeven, kijken of hij nog te revitaliseren is. Alle cellen bijgevuld en net nog even aan de lader gehangen. Ergens denk ik nog steeds dat als de accu goed vol zit hij zo weer aan kan slaan... Maar de ervaring leert dat er altijd meer is dan je meteen ziet. De magneten wil ik sowieso nog gaan checken. Hoe zit dat met die magneten? Gewoon kijken of ze rondom helemaal goed vastzitten? En als ze een beetje los zitten maar niet beschadigd zijn, kun je ze dan weer vastlijmen?
 
Zo Paul, jij laat er ook geen gras over groeien, je 3e al :/

Wij moeten ook weer enigszins gaan knutselen. Heb meneer net tijdens het oefenen elegant doch resoluut op z'n rechterzijde gelegd en daar was zelfs de koplamp het niet mee eens |(
Gelukkig geen schade aan het kuipwerk zo te zien, was ook geen schuivert. Paar nieuwe knipperlichten voor in de toekomst is wel aan te raden. De rest zit er nog aan.
Hij wil wel wat bokkig zijn in de 1e versnelling. Duidelijk gemaakt om niet die langzame oefeningen mee te doen :N
To be continued...
 
de magneten (een stuk of 5, 6) van de dynamo zitten vastgekit/gelijmd op de behuizing. er is indertijd een alternatief geweest in de vorm van een magneet uit 1 stuk, die niet los kan komen van de behuizing. of die nog ergens te krijgen zijn, weet ik niet. een paar jaar geleden zag ik er nog een op Ebay.

of opnieuw vastzetten een mogelijkheid is, durf ik niet te zeggen. probleem is vaak dat als er 1 magneet los raakt, die aan gort wordt gedraaid door de spoel van de dymano die er langs draait.
 
Okee, die magneten eerst maar eens checken, dat is dus de moeite van het controleren waard. Als ik het niet vertrouw eens kijken of die magneten uit 1 stuk nog te vinden zijn.

De accu was niet meer te redden. Netjes bijgevuld, opgeladen en daarna een dagje trainen aan de druppellader. Gemeten voltage was 12,65 volt. Bij het indrukken van de startknop ratelt het startrelais alleen maar, en duikt het voltage naar de 4,5 volt _O- . Alleen de verlichting aan zorgt al voor een duikeling naar 8 volt... :$

Dus toch een nieuwe besteld, meteen een paar nieuwe bougies erbij, dan zijn die ook weer netjes.
 
yza5x.jpg


Dit komt van een LTD 454, de basis van het blok in de GPZ 500. Hier liggen origineel (rechts) en verbeterd (links) vliegwiel naaast elkaar.

Als je motor een origineel vliegwiel heeft, dan kan je misschien nog bruine lijmresten op de kopse kanten van de magneten terug vinden. Bij de vliegwielen die ik tot nu toe gezien heb, valt dat er als eerste van af.

$_1.JPG


Op de pagina met documentatie die ik eerder genoemd heb, staat ook een document met uitleg van FOG van het EX-500.com forum over het aanpassen van een 2e generatie (>1994) vliegwiel. Afhankelijk van bouwjaar kan er een andere ontsteking met 1 of 2 sensoren op zitten. De uitleg spreekt voor zich.

In wat over enthousiasme heb ik zelf een keer een vliegwiel van een Kawasaki ER-5 gekocht. Deze bleek een stuk hoger. Misschien zou het passen, maar dan zijn het bijbehorende bredere dynamodeksel, de stator ook nodig. Daarbij weet ik niet of de pick-up voor de ontsteking in het ontstekingsdeksel van een ER-5 functioneerd op de CDI van een GPZ.

Al met al is het gemakkelijkste het vervangen voor een nieuwer vliegwiel en dat indien nodig aanpassen.

2t5zp.jpg


Wederom een plaatje van het LTD 454 forum. Het verschil in hoogte (of breedte, het is maar hoe je het bekijkt) met een ER-5 vliegwiel is duidelijk. Let ook op het verschil in nokken die langs de pick-up gaan (de rechte balkjes op de buitenzijde van de vliegwielen). Als de nok te lang is in vergelijking met het vliegwiel wat al in je motor zit, dan kan je de nok gewoon precies (!!!) uitmeten en afvijlen/schuren.
 
Thanks voor de uitgebreide info, ik ga me er eens op inlezen! Op ebay vind ik deze, maar die is redelijk aan de prijs... '(
 
Heb je je dynamodeksel al open zodat je weet wat er nu in jouw GPZ zit?

Bij het aanschaffen van een vliegwiel had ik haast en heb ik ongeveer 100 euro betaald. Ik denk dat als als je goed uitzoekt in welke modellen de vliegwielen zijn gebruikt, je vast voor zo'n bedrag of lager klaar kunt zijn. Kijk alleen al naar het plaatje dat ik gewoon van Google plukte. Blijkbaar komt de EN450 ook erg veel overeen... Met een beetje creativiteit kom je een heel eind. Zo rijdt ik rond met een nokkenaskettingspanner van een KLE650 ;)

Edit: nog niet goedkoop, maar wel 50 euro minder dan de Ebay-advertentie.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag het dynamodeksel gelicht. Zat dicht met een boel vloeibare pakking, dus ik ben niet de eerste die hem los haalt.

Dit is wat er achter te zien is:

temporary_zps39snphhl.jpg


temporary_zpshfkzaugp.jpg


temporary_zpsfn5yforf.jpg


De magneten zitten allemaal nog netjes op hun plek en voor zover ik met de hand kan voelen ook vast. Van 1 is de bruine lijm van de zijkant weg.

Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik er van vind. Preventief vervangen is natuurlijk de allerbeste oplossing, maar ook de meest kostbare. Hoe zijn de ervaringen, gaat het altijd stuk of maar af en toe? Wie van jullie rijdt er met een originele? Ik probeer een beetje een risicoafweging te maken.

Ik heb de GPZ overigens nog niet lopend. Nieuwe benzine, bougies en accu hebben de truuk nog niet gedaan. Als er weer olie in het blok zit maar eens kijken of de bougies vonken, ze ruiken wel naar benzine dus die lijkt wel in de cilinders te komen (al is dat beter te onderzoeken dan ik nu heb gedaan)
 
Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik er van vind. Preventief vervangen is natuurlijk de allerbeste oplossing, maar ook de meest kostbare. Hoe zijn de ervaringen, gaat het altijd stuk of maar af en toe? Wie van jullie rijdt er met een originele? Ik probeer een beetje een risicoafweging te maken.

Ik heb gewoon de originele er in zitten, wel heb ik bij de huidige gpz het vliegwiel vervangen door die van de vorige, omdat er stukjes magneet van afgebroken waren (geen idee wat de vorige eigenaar uitgespookt heeft....)

Als ik er een keer tegenaan loop (en me rijk gerekend heb) koop ik denk ik wel een keer een 'moderne'.
 
Hallo,
Ik heb zelf twee rotors stuk gehad, gaat geheid een keer komen.
Ik heb destijds een ander gekocht bij een bedrijf uit Belgie.
Dat kan ik niet meer vinden, zie wel www.electrostator.com in Frankrijk kost daar 150 euro.
Dat heb ik ook betaald een aantal jaren terug. Doet het nog steeds goed.
 
Tof ding hoor, die 750. Als die reed! Ik heb volgens mij nog wel een versleten werkplaatshandboek liggen ;)

Gisteren in de Ardennen geweest, maar niet met de GPZ. Gelukkig maar, die route Degrade had ie denk ik niet overleeft....
 
@PaulZ: het feit dat er vloeibare pakking is gebruikt (waarom weet niemand, volgens mij hoeft daar geen pakking tussen, er zit aan die kant geen vloeistof, he) en dat er een magneet vast zit met een afwijkende kleur kit, zou je wat moeten zeggen.

het is een afweging: nu ze nog beschikbaar zijn op zoek naar een 'rondom-magneet' en zorgeloos rijden, of, wanneer er een magneet los komt, een complete dynamo. of zelfs ander motorblok...en dan maar hopen dat je dat tzt nog ergens vandaan kunt toveren.

ik heb indertijd bij mijn GPZ een los motorblokje meegeleverd gekregen en daar was een van de magneten losgekomen. ik kan je zeggen: het was een zooitje in het dynamohuis.
 
De dynamo van de GPZ en van vele andere (japanse) motoren draait gewoon in de olie rond. Een papieren pakking of wat dun aangebrachte vloeibare pakking is dan wel erg prettig ;) Bij mij zit hij dicht met een trucje uit de (propeller)vliegtuigindustrie: vloeibare pakking met een (zijden) draad over het pakkingvlak.

De "afwijkende kit" is juist helemaal geen kit maar de rand van de magneet. De lijm die er origineel zit is al aan het afbrokkelen.

De magneten zijn van een redelijk bros metaal gemaakt. Als ze los komen, worden ze vermalen en komen de magnetische (!!!) metaaldeeltjes overal in je blok terecht. Als je je blok daarna probeert te spoelen, dan zal er opvallend weinig gruis uit je blok komen. Niet gek, want dat gruis is nog steeds magnetisch en blijft overal in je blok hangen. Sommigen hebben na het verliezen van hun magneten en spoelen nog lang door kunnen rijden. Anderen hebben na spoelen en het plaatsen van een nieuw vliegwiel alsnog binnen korte tijd een vastloper gehad.

Een ander blok heb ik uiteindelijk voor 150 euro kunnen kopen. Voor aanschaf had ik gevraagd of de verkoper het dynamodeksel wilde los halen en een foto wilde maken zodat ik zeker wist dat ik niet voor niets kwam. Dat was me al eerder overkomen. Een verkoper heeft vaak zelf niet door dat er al een paar magneten door het blok zwerven..

De link van Bergeri is een goeie! Betaalbaar! En het geeft je meteen extra info. Kijk maar op welke modellen dat vliegwiel volgens die site moet passen. Dat vergroot meteen de zoekmogelijkheden naar een tweedehands exemplaar... Ssst niet verder vertellen! Een fabrikant gebruikt veel vaker diverse onderdelen op diverse modellen. We moeten alleen zelf uitzoeken waar ze dat allemaal verstopt hebben :P
 
Bedankt voor de reacties allemaal. Omdat ik de motor nog niet rijdend heb heb ik for the time being de zaak weer in elkaar gezet. Een tubetje vloeibare pakking had ik nog liggen dus het zat zo weer in elkaar, dan kan ik nu in ieder geval verder met klussen. Zodra hij rijdt ga ik er een nieuwe magneet in zetten, ik heb er ergens een van een LTD454 gevonden, daar ga ik achteraan.

De motor bleek toch geen benzine te krijgen. De kraan was helemaal verstopt met wit gruis. Ik heb via ebay een nieuwe besteld, er was geen redden meer aan. De tank ga ik aftappen, die zal wel een schoonmaakbeurt kunnen gebruiken.

En zo modderen we verder. Maar: ik kan niet meer zeuren dat ik me verveel :+
 
Misschien wel handig om die tip in de OP te zetten, zodat de info voor de 1e generaie GPZ rijders wat makkelijker te vinden is?
 
Ik heb het pasgeleden helaas ook met mijn gpz gehad. Je kunt nog betaalbare en nieuwe vliegwielen krijgen bij HPI in België.

Mijn gpzje loopt weer prima :). De mijne had trouwens 25.000 gelopen toen er 3 magneten los geraakt waren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan