KTM 950, 990, 1190. Kortom de KTM LC8 fanboy corner

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag even mij velgen opgehaald, Lemmens In Veldhoven had er even vers rubber opgezet en tevens mijn achterwiel lagers even vervangen. Nu bij het bestellen viel me al iets op en vandaag werd het ook bevestig item 14 zat oorspronkelijk niet gemonteerd op de tandwiel drager. Dus ik vermoed dat daarom er al een paar lagers slecht waren naar 30k km. Ondanks dat ik alles netjes op moment vast zet en dus niet als een malle die achterwiel as vast zet met meer stress op de lagers met als gevolg extra slijtage. Maar ja als er iets mist dan klopt de speling en afstanden niet meer, dus moment of geen moment het slijt zo wie zo meer -O- [afbeelding]

Vandaag "even" de wielen terug gemonteerd, alles ging soepel tot het achterwiel. Zodra ik de moer aan trok leek net of de achter rem er op stond :? . Na een Aantal dingen nagekeken te hebben en wat geprobeerd. Heb ik die ring 14 er maar eens verwijderd, weg probleem achterwiel draaide nu wel soepel. Dus ik vermoed dat die ring bij mij bewust vanaf fabriek weg is gelaten.

Het is inderdaad zoals Kevjan aangaf een soort van bescherm ring echter ik zie praktisch niet zoveel nut van in.

Waarom de ring voor een klemming zorgt is waarschijnlijk omdat de 2 bussen nr15 &12 Een klein kraagje hebben aan de binnen zijde. En die ring valt niet over dat kraagje heen maar er tegen dus de bus komt iets verder van het lager te zitten. Overigens ik heb er geen verschil tussen kunnen ontdekken tussen bus 15 & 12 ondanks dat ze een verschillend onderdeel nummer hebben
 
Laatst bewerkt:
en toen zorgde de handige klusser in mij er voor dat de kop van de bout afbrak en het restant nu dus nog moervast zit, haha. goed begin van 't weekend!

Das niet handig, zeker niet in de garantie periode. Pookje moet zonder boutje al stevig op de plek blijven zitten, boutje is alleen borging. Als het boutje niet goed heeft vast gezeten trap je na een poosje alle tandjes uit de pook. Deze is van zacht aluminium de as is van hard staal.

Waarschijnlijk had je onder garantie een nieuwe pook gekregen. Nu heb je wat uit te leggen. Als ik het zo hoor zou ik het aan de dealer over laten als ik je sleutel prestaties hoor, voor je het blok kan laten splitsen om de schakelas te laten vervangen :X
 
Das niet handig, zeker niet in de garantie periode. Pookje moet zonder boutje al stevig op de plek blijven zitten, boutje is alleen borging. Als het boutje niet goed heeft vast gezeten trap je na een poosje alle tandjes uit de pook. Deze is van zacht aluminium de as is van hard staal.

Waarschijnlijk had je onder garantie een nieuwe pook gekregen. Nu heb je wat uit te leggen. Als ik het zo hoor zou ik het aan de dealer over laten als ik je sleutel prestaties hoor, voor je het blok kan laten splitsen om de schakelas te laten vervangen :X

met jouw uitleg lijkt het er dan op dat de schakelpook gaar is (tandjes zien er echter nog goed uit?), want die blijft alles behalve goed vast zitten zonder borging.. goed, ik bel morgen de dealer op en we zien het wel.. les geleerd, je moet ergens beginnen. :)
 
Laatst bewerkt:
met jouw uitleg lijkt het er dan op dat de schakelpook gaar is (tandjes zien er echter nog goed uit?), want die blijft alles behalve goed vast zitten zonder borging.. goed, ik bel morgen de dealer op en we zien het wel.. les geleerd, je moet ergens beginnen. :)

idd gewoon ff naar de dealer. daar is nou eenmaal je garantie voor
 
Vandaag "even" de wielen terug gemonteerd, alles ging soepel tot het achterwiel. Zodra ik de moer aan trok leek net of de achter rem er op stond :? . Na een Aantal dingen nagekeken te hebben en wat geprobeerd. Heb ik die ring 14 er maar eens verwijderd, weg probleem achterwiel draaide nu wel soepel. Dus ik vermoed dat die ring bij mij bewust vanaf fabriek weg is gelaten.

Het is inderdaad zoals Kevjan aangaf een soort van bescherm ring echter ik zie praktisch niet zoveel nut van in.

Waarom de ring voor een klemming zorgt is waarschijnlijk omdat de 2 bussen nr15 &12 Een klein kraagje hebben aan de binnen zijde. En die ring valt niet over dat kraagje heen maar er tegen dus de bus komt iets verder van het lager te zitten. Overigens ik heb er geen verschil tussen kunnen ontdekken tussen bus 15 & 12 ondanks dat ze een verschillend onderdeel nummer hebben
Dat is bijzonder. Zo'n motor wordt aan de lopende band gebouwd, als er iets niet past zou dat op alle motoren een probleem moeten geven. Het lijkt me sterk dat KTM op een individuele motor een probleem verhelpt door een ring weg te laten :?

Is het nr. 14 dan geen keerringen maar een gewone stalen ring dan? Als ik het goed bekijk is dat gewoon het laatste busje en ring die aan de buitenzijde tegen je achterbrug aan zit?

Is er bij een andere garage / bandenboer dan niet een keer wat fout gegaan met het monteren van het achterwiel?
 
Dat is bijzonder. Zo'n motor wordt aan de lopende band gebouwd, als er iets niet past zou dat op alle motoren een probleem moeten geven. Het lijkt me sterk dat KTM op een individuele motor een probleem verhelpt door een ring weg te laten :?

Is het nr. 14 dan geen keerringen maar een gewone stalen ring dan? Als ik het goed bekijk is dat gewoon het laatste busje en ring die aan de buitenzijde tegen je achterbrug aan zit?

Is er bij een andere garage / bandenboer dan niet een keer wat fout gegaan met het monteren van het achterwiel?

Die nr14 is inderdaad een stalen ring van nog geen mm dik deze beschermt de afdichting van de wiel lager. Het is zeker geen banden boer die iets vergeten is, omdat ik altijd zelf de velgen verwijder en installeer en die bus 15 heb ik nooit eerder verwijderd. Het kan natuurlijk wel dat dit onderdeel bewust is weg gelaten het is in mijn ogen geen kritisch onderdeel. Ik heb zelf verschillende jaren machines geassembleerd en als je toevallig diverse onderdelen hebt met een positieve tollerantie dan heb je wel een probleem. Je kunt namelijk niet de onderdelen afkeuren omdat deze immers aan specificatie voldoen. Als je gelukt heb en je kunt mbv andere onderdelen die een negatieve tolerantie hebben de boel als nog assembleren. Dat is iets wat ik wel kon maar een lopende band productie zoals bij ktm dan wordt dat moeilijk je kunt de lijn niet zomaar stil zetten omdat iemand onderdelen bij elkaar moet sorteren. Dus dan zal (vermoed ik) een risco inschatting gemaakt worden met een supervisor en de boel of terplekke verhelpen of de motor einde van de lijn apart gezet wordt omdan als nog de problemen op te lossen.
 
Ik heb deze nog liggen, iemand interesse

Doe een bod
full
 
\
op verlagingskits veer :-) staat nu WP 160 185bedankt voor de info.

vandaag genoten van een mooi ritje. Wat een plezante motor is dit toch. ben niet zo'n wheeliefan maar vandaag ongewild in 1 en 2 toch op het achterwiel vertrokken :9
Nou, over ongewilde wheelies gesproken! Na opgebiecht te hebben dat ik de schaamranden niet eraf gereden krijg kan dit er prima achteraan denk ik. :')

Omdat ik alleen nog op 2 wielen rond heb gereden was ik altijd wat voorzichtig met het gas om geen ongewilde wheelie te krijgen, vandaag wilde ik me daar even overheen zetten.
Dus ik rijd vanmiddag op een dijk in de 3e versnelling richting een redelijk hoge bult die in de weg zit, dus ik dacht even een klein 'hopje' te maken door iets gas bij te geven wanneer ik eroverheen reed. Dat ging toch wat makkelijker dan verwacht, waardoor ineens mijn voorwiel onverwacht zo'n 1,5 meter de lucht inging.. :o Uit een schrikreactie meteen het gas dichtgedraaid en mijn linkerbeen helemaal uitgestoken om in balans te blijven en ik kwam weer goed terecht.

Het liep dus gelukkig goed af en ik kreeg een flinke stoot adrenaline erachteraan waardoor ik stuiterend op de motor zat, maar die angst om teveel gas te geven is er nu wel vanaf. Daarna nog een paar keer het voorwiel gelift als ik de bocht uit kwam enz, maar voorlopig hou ik het daar wel even bij. :+
 
Ik zit niet echt te wachten op een wheelie, maar om het eventueel onder controle te houden moest het ooit onverwachts gebeuren zou ik het wel graag kunnen.. Iemand tips om dit voorzichtig te leren op een 1190 R? Ik neem alvast aan dat de sport mode aan moet staan?
 
Ik zit niet echt te wachten op een wheelie, maar om het eventueel onder controle te houden moest het ooit onverwachts gebeuren zou ik het wel graag kunnen.. Iemand tips om dit voorzichtig te leren op een 1190 R? Ik neem alvast aan dat de sport mode aan moet staan?
Ja dat was voor mij ook de bedoeling, ging alleen iets te enthousiast. Enige tip die ik kan geven is om het niet op mijn manier te doen. :+
 
Ik zit niet echt te wachten op een wheelie, maar om het eventueel onder controle te houden moest het ooit onverwachts gebeuren zou ik het wel graag kunnen.. Iemand tips om dit voorzichtig te leren op een 1190 R? Ik neem alvast aan dat de sport mode aan moet staan?
Volgens mij moet je bij de 1190 Adventure de elektronica idd in een bepaalde stand zetten (TC uit? Bron : Consent Form | Cycle World) anders kun je oefenen tot je een ons weegt maar lukt het echt niet.

Hier een instructiefilmpje van MCN :
 
Laatst bewerkt:
Ik zit niet echt te wachten op een wheelie, maar om het eventueel onder controle te houden moest het ooit onverwachts gebeuren zou ik het wel graag kunnen.. Iemand tips om dit voorzichtig te leren op een 1190 R? Ik neem alvast aan dat de sport mode aan moet staan?

Taction control uit en dan in zijn 2 op het gas, moet vanzelf gaan met zo'n monsterlijke fiets :]

Ik ga 23 t/m 25 mei *O*

Toevallig! ik ook! :+
 
Laatst bewerkt:
Ik ga met 2 weken richting de Eifel. Wordt goed opletten daar..


Ik ben nu al een 3 tal keren in de Eifel geweest met de motor en het valt allemaal wel mee
Met de oliesporen.er zijn geen gevallen of meldingen meer geweest!!
Richting Altenahr Nurberg en richting de moezel is niks aan de hand.
Gewoon de bocht in kijken en uit
en niet teveel onder je kijken want dan gaat het juist fout
2de paasdag zitten we weer in de Eifel met de club
Mochten jullie nog routes nodig hebben ik heb er nog wel een paar liggen
 
motorzaak geeft aan dat de kosten van een nieuw schakel pookje € 86 bedraagt (950 SM).. lijkt me erg hoog voor zo'n pookje, of zit ik mis?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan