Motor-Forum

Select Forum

Het grote BMW K1600 topic deel 2

BMW K1600GT & BMW R80R

Reg. datum:
27 feb. 2006
Ik heb ooit een boxer meeting georganiseerd:

Boxer meeting

Was toen een groot succes, (veel) meer deelnemers dan zich in het topic hadden gemeld. Dit tot groot (on)genoegen van de Goudreinet waar onvoldoende capaciteit voorhanden was _O-

Natuurlijk leuk zoiets ook eens voor de 6-cilinders te organiseren :]
Honda CB500S -> BMW R1100RT -> BMW R1200RT (2x) -> BMW K1600GT

Oranje dus

Reg. datum:
07 jan. 2009
Een zeer goede avond gewenst! Normaal zou ik zoiets niet zo snel typen op een forum, maar mijn humeur is bijzonder goed. Met reden, want ik nam eerder vandaag deze in ontvangst:

IMG_0533.jpg
Superblij mee: bouwjaar 2017, van eerste eigenaar, krap 1700 km op de klok toen ik het ding meenam, en heb er meteen even een tankje (bijna) mee leeg gereden.

Hoedanook, even voorstellen dus, wel zo netjes: DucBMW is terug. Terug? Ja, want in 2012 "snuffelde" ik al eens kort (en met weinig vreugde) aan een K1600GT uit 2011, en onlangs besloot ik deze motor een tweede kans te geven. Na tienmiljoen FJR-en werd het tijd voor wat anders, lijkt me een goed excuus...

Nu eens even teruglezen wat hier zoal gebeurd is 8-) en morgen weer km's maken :9 :W
Triumph 675 Street Triple RX | KTM Superduke GT LC8 | BMW K1600GT Sport Edition

Reg. datum:
02 mei. 2016
Welkom terug en met een wel heel mooie aanwinst.

Ik hoop dat je nu wel het rijplezier mag beleven zoals wij hem allen ervaren.

BMW K1600GT & BMW R80R

Reg. datum:
27 feb. 2006
quote:
DucBMW schreef op 04 juli 2018 @ 22:05:
Een zeer goede avond gewenst! Normaal zou ik zoiets niet zo snel typen op een forum, maar mijn humeur is bijzonder goed. Met reden, want ik nam eerder vandaag deze in ontvangst: ...

Ik zag hem al staan @ Marktplaats en dacht...: Dat kan nooit lang duren! :) Gefeliciteerd met je aanwinst!

Reg. datum:
03 mrt. 2017
Je hebt ook gelijk de mooiste kleur van dat jaar genomen! Gefeliciteerd!

Ik heb die kleur ook en geen moment spijt van gehad. Ik heb m nu een jaartje en er al 27000 km mee gereden. Tot nog toe volledig probleemloos

rijdt veel tekort!

Reg. datum:
15 dec. 2013
quote:
Een zeer goede avond gewenst! Normaal zou ik zoiets niet zo snel typen op een forum, maar mijn humeur is bijzonder goed. Met reden, want ik nam eerder vandaag deze in ontvangst:

[afbeelding]
Superblij mee: bouwjaar 2017, van eerste eigenaar, krap 1700 km op de klok toen ik het ding meenam, en heb er meteen even een tankje (bijna) mee leeg gereden.

Hoedanook, even voorstellen dus, wel zo netjes: DucBMW is terug. Terug? Ja, want in 2012 "snuffelde" ik al eens kort (en met weinig vreugde) aan een K1600GT uit 2011, en onlangs besloot ik deze motor een tweede kans te geven. Na tienmiljoen FJR-en werd het tijd voor wat anders, lijkt me een goed excuus...

Nu eens even teruglezen wat hier zoal gebeurd is 8-) en morgen weer km's maken :9 :W

Dus toch nog gelukt met de offerte perikelen _O-
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Oranje dus

Reg. datum:
07 jan. 2009
quote:
Pietje1975 schreef op 05 juli 2018 @ 17:56:

[...]

Dus toch nog gelukt met de offerte perikelen _O-

_O- klopt, maar dit was dan ook geen dealer... :+

rijdt veel tekort!

Reg. datum:
15 dec. 2013
Veel plezier ermee!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

huh?

Reg. datum:
10 aug. 2003
*O*

Mooie fiets!
ZX-12R '03 | R1200GS '09 | CBR1100XX '01 | R1200GSA '13 | K1600GT '15
http://boxer.gs

Unstoppable Adventure

Reg. datum:
06 mei. 2002
Feli Duc, mooie kleurstelling. :t
All of the above is fiction. Any resemblance with the reality is purely coincidental.
BMW Toermotoren forum

Reg. datum:
12 okt. 2009
Knappe fiets Duc, enjoy!! :)
R1200RT >> K1600GT

Reg. datum:
13 jun. 2011
Hoi mannen.
Je hoort mij niet veel maar lees toch wel altijd mee.
Ik rij vanaf het begin 1600 en heb nu mijn tweede (alle twee overigens nieuw gekocht)en deze is nu 5 jaar oud. En ik moet zeggen; hier is nog wel eens wat mee.
Laten we het eens op een rijtje zetten.
1) Ik rij hem 5 jaar geleden bij de dealer naar buiten en heb een trilling in de voorpartij. Bleek aan de banden te liggen. Nieuwe eronder.
2) Vocht in de koplamp. 3 a 4 Keer aangepast en is nu opgelost
3) Vocht in de tellerunit. 5 a 6 maal glas vervangen en 1 maal de complete unit. Nog steeds niet opgelost
4) Lekkage waterpomp. Zichzelf weer opgelost.
5) Diverse keren piepen en kraken ophanging voorvering. WD40 erop en opgelost.
6) Knoppen winkel rechts en links vervangen.

Maar waar het mij nu om gaat is punt 3. Hier moeten er meer last van hebben. Schijnt een probleem te zijn van de tellerunit van de 1600. Aan de binnenzijde zit nml een coating die ervoor zorgt dat de weerspiegeling niet zo erg is. Maar als deze coating in contact komt met vocht gaat deze oplossen en zorgt voor druipers aan de binnenzijde van de tellerunit. Dat heb ik nu dus weer (voor de zoveelste keer). Ik zit dus alweer maanden tegen druipers aan te kijken. Net BMW Nederland aan de telefoon gehad en hier wordt dus niets aan gedaan omdat ze geen oplossing hebben.
Vraag; heeft er iemand van jullie hier ook last van?
Kijk ook eens met een bepaalde hoek. Dan valt het eerder op.

Co
Vakantie is een hele dure en ingewikkelde manier om weer thuis te komen.

Reg. datum:
11 nov. 2001
Tellerunit had ik eenmalig vocht, na vervanging glas (reparatieset) was dit over.
Volgens mij had de monteur het over een rubber wat goed moet sluiten.

IBA member 15502 - www.ironbutt.com

Reg. datum:
03 mrt. 2017
Die van mij is van vorig jaar. Tot dusver gelukkig nog geen problemen

Reg. datum:
12 okt. 2009
Fiets van 2011, tot op heden geen problemen met vocht
R1200RT >> K1600GT

Reg. datum:
02 mei. 2016
Mijn fiets is van december 2013 en tot op heden probleemloos.

Reg. datum:
22 mei. 2017
quote:
Co Visser schreef op 10 juli 2018 @ 10:52:
2) Vocht in de koplamp. 3 a 4 Keer aangepast en is nu opgelost

Dat heb ik vorig maand na een rit in de regen ook een keer geconstateerd, maar dat was na een nacht in de garage weer weg. Verder geen van jouw verschijnselen bij mijn 2012 model. Wel wat met de versnellingsbak (zie wat berichten terug in deze thread)...
K75RT >> R1100RT >> K1200GT >> R1150RT >> K1600GT

BMW K1600GT & BMW R80R

Reg. datum:
27 feb. 2006
Heeft iemand wel eens problemen gehad met Hill Start Control / Hill Brake? Als ik op een helling de rem inknijp werkt het in eerste instantie, om vervolgens in de helft van de gevallen binnen afzienbare tijd (< 30 sec., soms veel sneller) met een waarschuwing uit te vallen (remdruk gaat er langzaam af en het icoontje, (H), knippert geel).

Wellicht doe ik iets fout in de bediening of snap ik het idee niet helemaal, je zou toch zeker enkele minuten moeten kunnen blijven staan?

Reg. datum:
03 mrt. 2017
quote:
PieterMX schreef op 14 juli 2018 @ 09:41:
Heeft iemand wel eens problemen gehad met Hill Start Control / Hill Brake? Als ik op een helling de rem inknijp werkt het in eerste instantie, om vervolgens in de helft van de gevallen binnen afzienbare tijd (< 30 sec., soms veel sneller) met een waarschuwing uit te vallen (remdruk gaat er langzaam af en het icoontje, (H), knippert geel).

Wellicht doe ik iets fout in de bediening of snap ik het idee niet helemaal, je zou toch zeker enkele minuten moeten kunnen blijven staan?

Bij mij blijft de rem er op totdat ik de hendel weer inknijp of wegrij. Bij uitzetten contact gaat die er ook vanaf. Er op zetten is 1 keer flink inknijpen van de remhendel.

BMW K1600GT & BMW R80R

Reg. datum:
27 feb. 2006
quote:
LeonD schreef op 14 juli 2018 @ 20:28:

[...]

Bij mij blijft de rem er op totdat ik de hendel weer inknijp of wegrij. Bij uitzetten contact gaat die er ook vanaf. Er op zetten is 1 keer flink inknijpen van de remhendel.

Hmmz, dan heb ik het idee dat er bij die van mij iets niet helemaal goed zit. Zal het nog eens een paar keer testen, en als 't hetzelfde blijft eens bij de dealer naar laten kijken. :]

Oranje dus

Reg. datum:
07 jan. 2009
quote:
Hoi [...] K1600GT gekocht [...] voorstellen [...] DucBMW terug [...] blahblah [...] morgen weer km's maken :9 :W

Aldus, inmiddels bijna 3000 km onderweg. Voor wie het leuk vind, een paar indrukken.

Dit viel op:

• Wat rijdt dit ding onvoorstelbaar gemakkelijk: korte bochten, lange bochten, inclusief de mafste combinaties... het ding laat zich er met het grootste gemak, en zonder noemenswaardige inspanning, doorheen slingeren. Wielbasis is lang, soms nog even opletten dus, maar verder: heerlijk! :9
  • Gasreactie (zie tevens verderop) is nogal loom, wat maakt dat het bij AVB-oefeningetjes e.d. heel soms ineens wat wiebelig kan aanvoelen, gewoon omdat de gasreactie net even later komt dan ik gewend ben. Het "met gas oppakken" van de motor na subiet inkantelen vraagt wat gewenning. Achterrem er maar weer bij pakken dus.
  • Achterrem werd voorheen kennelijk nog niet gebruikt, want die doet in dat krappe werk nog niet zoveel. Komt vast goed, of ik wen gewoon aan die gasreactie: de FJR liet zich ook met het gas oppakken nadat je het ding richting aarde dirigeerde, dus per saldo moet dat met de K1600 ook kunnen (beter zelfs, want bij de K1600 ligt het zwaartepunt - al dan niet gevoelsmatig - veel lager).
  • Het gevoel in de koppeling is een stuk beter dan bij het 2011-exemplaar dat ik ooit had, waarbij het aangrijppunt afhankelijk van het toerental steeds ergens anders lag. Dat is bij dit exemplaar niet merkbaar. De lomere gasreactie helpt daar ook bij natuurlijk.
  • Filefilteren gaat eigenlijk heel gemakkelijk. Aanvankelijk had ik daar wat bedenkingen bij, maar per saldo blijkt de K1600 hooguit een handvol centimeter breder dan een FJR (met koffers). En waar een wil is, is altijd een weg }) dus het past perfect!
  • De "schakelassistent" werkt subliem bij het opschakelen, lekker, en maskeert doeltreffend de flinke speling in de aandrijflijn. Knap gedaan. Terugschakelen gaat een stuk minder vanzelfsprekend, werkt eigenlijk alleen goed vanaf hogere toerentallen: beneden 4000 t/min aarzelt-ie soms nogal. Jammer, maar er is nog steeds een koppeling, dus geen probleem.
  • ESA in standje dynamic werkt prettig: houdt het spulletje lekker stabiel en alert (sturen), en filtert de ergste hobbels effectief weg.
  • Rij- en zitcomfort is erg goed voor elkaar, bijna alsof je thuis in je woonkamer op de sofa zit en tegelijkertijd tóch sportief aan het motorrijden bent. Dat vind ik handig :t

Maar ook:

• Gasreactie dus: met ecu in standje dynamic blijft de eerste gasaanname (vertraagd en) heel erg lui. Dat heeft voor een deel met de enorme slag van het gashendel te maken: je moet flink schroeven voordat-ie er echt de sokken in zet (en dan gaat-ie er ook met fijne stappen vandoor). Ik stapte afgelopen w/e even op de KTM, en hoewel ik dat ding tot dusver vrij dociel vond was het toch heel eventjes flink wennen :$ _O- Logisch misschien, maar ook de FJR was een stuk beter bij de les bij vertrek, en in het algemeen qua gasaanname. Is hier een oplossing voor, of is het gewoon een kwestie van wennen?
  • Zijwindgevoeligheid: vanaf pakweg 100 km/u lijkt de wind - en zo hard waaide het de afgelopen tijd trouwens helemaal niet - duidelijk vat te krijgen op de kuip, en de motor begint vanaf dat punt een beetje met de kop te schudden. E.e.a. neemt niet toe met het toenemen van de snelheid, maar is gewoon continue aanwezig. Terugschakelen brengt geen verbetering, bandenspanning is in orde, stuur hou ik bijkans praktisch niet vast, er zit een GTL-ruit op en ik rij met zijkoffers. Balhoofdlager gecontroleerd: lijkt prima afgesteld. Iemand die dit herkent? Oplossing die ik over het hoofd zie wellicht?
  • Navigeren door het menu van de boordcomputer (en instellingen etc.) duurt, vind ik, in algemene zin onnodig lang, waardoor e.e.a. wat afleidt tijdens het rijden. Het begint te wennen, hooguit jammer dat het dashboard - ondanks de enorme afmetingen - opvallend weinig trip-informatie tegelijkertijd kan tonen, waardoor je relatief vaak met dat menu in de weer moet. Schermpje van de navigatie is helaas nauwelijks afleesbaar bij de huidige zonneschijn, dat is incidenteel onhandig, maar overkomelijk.

Tot slot, ook vriendinlief beaamt het aangename comfort en dat het onderweg best flink opschiet. Tegelijkertijd is ze stiekum KTM-fan en vind de K1600 dus saai. Maar soms moet ze mss gewoon haar mond houden... :X dat is ook een oplossing :+ Kortom, DucBMW is blij :Y
DucBMW wijzigde dit bericht op dinsdag 17 juli 2018 22:02 (0%)

Reg. datum:
02 mei. 2016
Mooi verhaal en heel herkenbaar. De gasrespons daar ga je aan wennen.
De zijwindgevoeligheid herken ik ook en als oplossing heb ik ESA altijd op 2 personen staan ook als ik er alleen op zit. De balhoofdhoek word anders maar in mijn geval word de motor stabieler in het algemeen ook met filerijden.
Ecoboost182 wijzigde dit bericht op woensdag 18 juli 2018 19:53 (0%)

BMW K1600GT & BMW R80R

Reg. datum:
27 feb. 2006
quote:
LeonD schreef op 14 juli 2018 @ 20:28:

[...]

Gisteren even getest, lijkt erop dat hij er wél op blijft zitten als de motor in de neutraal staat. Maar het moet toch ook gewoon actief blijven met ingetrokken koppeling in de 1, denk ik?

Unstoppable Adventure

Reg. datum:
06 mei. 2002
Dat is de reden waarom ik die optie nooit gebruik op mijn GSA. Als ik erop zit met draaiende motor, dan heb ik ‘m in de versnelling met ingetrokken koppeling en dan werkt het niet.

Goed over nagedacht bij BMW. :N
All of the above is fiction. Any resemblance with the reality is purely coincidental.
BMW Toermotoren forum

Reg. datum:
03 mrt. 2017
quote:
PieterMX schreef op 21 juli 2018 @ 11:46:

[...]

Gisteren even getest, lijkt erop dat hij er wél op blijft zitten als de motor in de neutraal staat. Maar het moet toch ook gewoon actief blijven met ingetrokken koppeling in de 1, denk ik?

Met ingetrokken koppeling blijft die bij mij op de rem. Laat ik de koppeling opkomen om weg te rijden, dan laat die pas los.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.