Het Knee-Down Topic, voor alle tips en trucs Deel XII

Een vraagje voor de kenners;

Hoe blijven jullie zitten tijdens het aanremmen van de bocht?
Voor het remmen ga ik verzitten, daarna begint het remmen. Met m’n buitenste been klem ik de motor en probeer ik te blijven zitten. Het klemmen doe ik met de binnenkant van de knie, met ongeveer een vuist tank speling.

Voor mijn gevoel schuif ik teveel naar voren/ om de motor (ik zit er natuurlijk half naast) en compenseer dat door met mijn binnenste been ook te klemmen. Gevolg is dat die een beetje uit positie raakt.

Hebben jullie tips?

Op wegen waar er niet extreem voor de bocht geremd wordt, is een knee down geen probleem. Al ga ik dan vaak platter dan ik op de openbare weg zou willen.. haha
Ik zou nu graag willen weten hoe dat gaat voor bochten waar harder voor geremd moet worden.
Wat mij ooit is verteld is dat je voor remmen al gaat verzitten. Dit om te voorkomen dat de motor nog een extra 'slag' krijgt als je (half insturend) moet gaan verzitten. Voorbereid de bocht in laat ik maar zeggen :+
 
Hmmm, als mijn knie in de buurt van de grond komt dat trek ik deze graag in...
Komt wellicht doordat mijn knieën redelijk rot zijn en ik ze geen klapper / schuiver aan wil doen.Dit snap ik maar kan ook zonder knee down. Hiervoor is het dus nog steeds niet nodig om je knieën aan de grond te hebben. Sterker als je knieën richting de grond gaan en je trekt ze richting je tank, dan kan je nog platter door de bocht.

In mijn jongere nog gekke jaren zo ver dat ik ook mijn voet optrok zodat ik mijn stepje aan de grond kon rijden en deze laten wegvouwen.

Je voelt er niets van, schaaft ze gewoon lichtjes over de grond.

Je knie geeft weer hoeveel speling je nog hebt tot bv de stepjes. Je kunt inschatten hoeveel hellingshoek je hebt. Het voordeel van het hangen is dat ke meer hellingshoek kunt rijden met meer snelheid. Daarnaast kun je harder en eerder op het gas want je band heeft meer contact.

Niet persoonlijk bedoeld, maar in het algemeem: Volgens mij een zinloze discussie met mensen die geen knie aan de grond durven/kunnen rijden. Als je het niet kunt/doet heb je imo geen idee waar je het over hebt.
 
Je voelt er niets van, schaaft ze gewoon lichtjes over de grond.

Je knie geeft weer hoeveel speling je nog hebt tot bv de stepjes. Je kunt inschatten hoeveel hellingshoek je hebt. Het voordeel van het hangen is dat ke meer hellingshoek kunt rijden met meer snelheid. Daarnaast kun je harder en eerder op het gas want je band heeft meer contact.

Niet persoonlijk bedoeld, maar in het algemeem: Volgens mij een zinloze discussie met mensen die geen knie aan de grond durven/kunnen rijden. Als je het niet kunt/doet heb je imo geen idee waar je het over hebt.

Ik probeer het te snappen, en op een circuit prima, en dan snap ik je argument van het kennen van de hellingshoek.

Echter aan de feitelijke geometrie van rijder en motor verandert er niets en vandaar mijn vraag. Ik snap dan ook niet waarom je harder en eerder op gas zou kunnen en al helemaal niet waarom je band meer contact zou hebben.

Als je mijn dit kunt uitleggen graag.
 
Misschien eens proberen Willem, dan gaan je tijden wellicht omlaag? Achter het toetsenbord worden ze iig niet sneller


Ik weet wat ik moet doen Roel maar niet als een behaarde-aap ;) Voor mijn voldoet max 1 bil ernaast meer dan voldoende :t Ik ben niet uit op een Assen 1:50 :N

Rond de 2 min vind ik prima dan blijft het voor mijn leeftijd leuk en ook veilig. ;)
 
Als je zijn profiel bekijkt zie zijn pf foto in het groot... Hij heeft nogal een grote mond voor iemand met schaamranden van 4 a 5 centimeter... :r

Beter kijken meestertje.. Je hebt er tijd genoeg voor je baantje.
Ik rij mijn bandjes netjes rond inclusief de rullen erop en en trek ook strepen op het asfalt bij het uitkomen van bochten, net als zo velen hier. Alleen heb ik, en veel anderen evenmin, niet de drang om als een puber elke keer naar een bevestiging te vragen of ik wel plat genoeg ga.

Je woont niet ver van de Eifel zie ik, wellicht kom ik je een keer tegen?
Mag je me het snot voor ogen rijden. Laat je maar eens wat je allemaal kan.
 
Laatst bewerkt:
Wat een gezeik weer zeg. :Z

Er was een tijd dat het een leuk en informatief topic was waar mensen tips kregen.

Waarom moet overal toch commentaar op gegeven worden? :r

Nog even en niemand durft meer om tips te vragen. :')

Ik vind dat je een mooie houding hebt Roel. :t
 
Ik probeer het te snappen, en op een circuit prima, en dan snap ik je argument van het kennen van de hellingshoek.

Echter aan de feitelijke geometrie van rijder en motor verandert er niets en vandaar mijn vraag. Ik snap dan ook niet waarom je harder en eerder op gas zou kunnen en al helemaal niet waarom je band meer contact zou hebben.

Als je mijn dit kunt uitleggen graag.


De knie is puur hellingshoek, zodra je wel gaat hangen maar de knie volledig intrekt dan is er totaal geen gevoel meer van hellingshoek.. want op zicht is dit simpelweg niet te meten..

Daarintegen werd er gezegd dat er naast hangen er voor zorgt dat er meer band oppervlak is en dat lijkt me heel logisch.
Schuin je motor af totdat je op de rand van de band rijd en dan kan je zelfs nog verder afschuinen.. alleen komen er dan steeds minder cm2 in contact met het asfalt!
op het moment dat je er naast hangt kan je de motor een stuk rechtop brengen waardoor er meer cm2 in contact staan met het asfalt waardoor je harder kunt remmen en gasgeven in/uit bochten.
 
Beter kijken meestertje.. Je hebt er tijd genoeg voor je baantje.
Ik rij mijn bandjes netjes rond inclusief de rullen erop en en trek ook strepen op het asfalt bij het uitkomen van bochten, net als zo velen hier. Alleen heb ik, en veel anderen evenmin, niet de drang om als een puber elke keer naar een bevestiging te vragen of ik wel plat genoeg ga.

Je woont niet ver van de Eifel zie ik, wellicht kom ik je een keer tegen?
Mag je me het snot voor ogen rijden. Laat je maar eens wat je allemaal kan.
Gaan we nou echt de pikken op tafel leggen op een motorforum ergens verdwaald op dit grote internet?

Want dan moet ik diep de harde schijf ingraven op de computer op zoek naar een folder genaamd 'mochtjeooitineenkneuzenkermisterechtkomenophetinternetopendandezefolder' en misschien staat daar nog wat kinderachtigs in om te posten :+

Of we boeken gewoon een circuitdag met zijn allen zodat we daar onze theoriën de dag van te voor uit kunnen wisselen onder genot van een koude pilserakker en de dag daarna kunnen we kijken of dit klopt.

diegene die gelijk heeft kan dan met de motor naar huis en diegene die dacht gelijk te hebben kan dan met de auto gebracht worden.
en als we het dan nog niets eens zijn roepen we nog even boe naar elkaar zodat we dit forum gewoon open kunnen houden voor iedereen die zijn poserfoto wilt posen of die een vraag heeft waar serieus antwoord op gegeven kan worden.

*O*
 
Wat een gezeik weer zeg. :Z

Er was een tijd dat het een leuk en informatief topic was waar mensen tips kregen.

Waarom moet overal toch commentaar op gegeven worden? :r

Nog even en niemand durft meer om tips te vragen. :')

Ik vind dat je een mooie houding hebt Roel. :t


De pikken gaan nu op tafel Jurris, het hoogtepunt komt eraan :+
 
Laatst bewerkt:
Beter kijken meestertje.. Je hebt er tijd genoeg voor je baantje.
Ik rij mijn bandjes netjes rond inclusief de rullen erop en en trek ook strepen op het asfalt bij het uitkomen van bochten, net als zo velen hier. Alleen heb ik, en veel anderen evenmin, niet de drang om als een puber elke keer naar een bevestiging te vragen of ik wel plat genoeg ga.

Je woont niet ver van de Eifel zie ik, wellicht kom ik je een keer tegen?
Mag je me het snot voor ogen rijden. Laat je maar eens wat je allemaal kan.

Je PF zegt iets anders ;) haha die bevestiging hoef ik idd ook echt niet telkens van iedereen. Helaas woon ik niet in Valkenburg Limburg maar in Zuid Holland :( een dagje eifel zit er niet echt in :( en ik zeg echt niet dat ik perfect kan rijden en in iedere bocht m'n knie aan de grond zet. Maar je post dingen die niks aanvullen tot het topic...
 
Wat een gezeik weer zeg. :Z

Er was een tijd dat het een leuk en informatief topic was waar mensen tips kregen.

Waarom moet overal toch commentaar op gegeven worden? :r

Nog even en niemand durft meer om tips te vragen. :')

Ik vind dat je een mooie houding hebt Roel. :t
:^ sluit ik mij volledig bij aan.
 
Wat een gezeik weer zeg. :Z

Er was een tijd dat het een leuk en informatief topic was waar mensen tips kregen.

Waarom moet overal toch commentaar op gegeven worden? :r

Nog even en niemand durft meer om tips te vragen. :')

Ik vind dat je een mooie houding hebt Roel. :t
:Y
Het begint op een reactiegedeelte van een gemiddelde FB post te lijken ipv een informatief topic idd _O-
Toetsenbord ridders heb je helaas overal..

Een vraagje voor de kenners;

Hoe blijven jullie zitten tijdens het aanremmen van de bocht?
Voor het remmen ga ik verzitten, daarna begint het remmen. Met m’n buitenste been klem ik de motor en probeer ik te blijven zitten. Het klemmen doe ik met de binnenkant van de knie, met ongeveer een vuist tank speling.

Voor mijn gevoel schuif ik teveel naar voren/ om de motor (ik zit er natuurlijk half naast) en compenseer dat door met mijn binnenste been ook te klemmen. Gevolg is dat die een beetje uit positie raakt.

Hebben jullie tips?

Op wegen waar er niet extreem voor de bocht geremd wordt, is een knee down geen probleem. Al ga ik dan vaak platter dan ik op de openbare weg zou willen.. haha
Ik zou nu graag willen weten hoe dat gaat voor bochten waar harder voor geremd moet worden.
Ik zelf ga al wel vast verzitten voor de bocht, tijdens het aanremmen, maar kan met beide benen nog wel aardig klemmen, rest is armen/bovenlichaam volgens mij (gaat eigenlijk meer vanzelf, let er niet zo op)

Het is niet zo dat je op ''het rechte stuk'' al compleet zo zit als dat je midden in de bocht doet, het is meer alvast verzitten/voorbereiden zodat je niet na het remmen de motor nog een complete zwiepert hoeft te geven :+
Je houdt jezelf volgens mij het meest op de plek met je armen, en zodra je dan in de bocht bent ontspan je die en beweeg je je bovenlichaam naast de motor :Y

Vooral op de filmpjes vam Troy die WillemVonGrumble stuurde laat Troy dit ook goed zien :Y
Hoe je je lichaam kan verplaatsen zonder de motor heen en weer te slingeren.
 
Laatst bewerkt:
:Y
Het begint op een reactiegedeelte van een gemiddelde FB post te lijken ipv een informatief topic idd _O-
Toetsenbord ridders heb je helaas overal..Ik zelf ga al wel vast verzitten voor de bocht, tijdens het aanremmen, maar kan met beide benen nog wel aardig klemmen, rest is armen/bovenlichaam volgens mij (gaat eigenlijk meer vanzelf, let er niet zo op)

Het is niet zo dat je op ''het rechte stuk'' al compleet zo zit als dat je midden in de bocht doet, het is meer alvast verzitten/voorbereiden zodat je niet na het remmen de motor nog een complete zwiepert hoeft te geven :+
Je houdt jezelf volgens mij het meest op de plek met je armen, en zodra je dan in de bocht bent ontspan je die en beweeg je je bovenlichaam naast de motor :Y

Vooral op de filmpjes vam Troy die WillemVonGrumble stuurde laat Troy dit ook goed zien :Y
Hoe je je lichaam kan verplaatsen zonder de motor heen en weer te slingeren.
en die druk moet dus net op de benen zitten!

op het moment dat je die druk op je armen hebt verstijf je een klein beetje en merk je gewoon dat de motor aan het protesteren is als je hard remmend de bocht in gaat. het glijden is wat lastiger op te vangen en corrigeren gaat veel lastiger!

als je zorgt dat de druk bij je benen ligt, 1 knie de tank in boren en druk zetten op je stepje of bijvoorbeeld gebruik maken van eazigrips op de tank of alletwee de knieen in de tank zetten dan gaat het insturen zooooooveel makkelijker. plus als die achterkant wat heen en weer wil met aanremmen kan die dar gerust doen zonder dat jij van je lijn af moet!
 
en die druk moet dus net op de benen zitten!

op het moment dat je die druk op je armen hebt verstijf je een klein beetje en merk je gewoon dat de motor aan het protesteren is als je hard remmend de bocht in gaat. het glijden is wat lastiger op te vangen en corrigeren gaat veel lastiger!

als je zorgt dat de druk bij je benen ligt, 1 knie de tank in boren en druk zetten op je stepje of bijvoorbeeld gebruik maken van eazigrips op de tank of alletwee de knieen in de tank zetten dan gaat het insturen zooooooveel makkelijker. plus als die achterkant wat heen en weer wil met aanremmen kan die dar gerust doen zonder dat jij van je lijn af moet!
Dat zeg ik toch? Dat de druk prima op je benen kan en ik mezelf volgens mij op de plek hou en dus de rest opvangt met armen en bovenlichaam :Y.
Armen verstijven levert behoorlijk wat onstabiliteit op idd :P

Heb idd stompgrips en het buitenste been hangt daarin, binnenste been/lies om de tank, midden van voet op de steps en de tenen en knie naar buiten :Y

Op straat gaat het eigenlijk als vanzelf maar zal er komende circuitdag eens op letten (5jr geleden :o )

30724780_1637891399621767_7098791671327883264_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Haha nee ik ga er verder niet op in.
Zonde van mijn energie. :')

Maar het duurt niet lang meer en dan hoef ik de cursisten alleen maar rond te rijden. Ze weten het dan toch allemaal beter kwa zithouding. :t

Ik zal je tips altijd serieus nemen ;).
Simpele regelen: iemand stuk sneller? Dan zal ie wel iets beter doen *D
 
Ik zit maar met een halve bil naast de motor (voor je gevoel zit je er veel verder naast).

Afgelopen maandag weer geprobeerd er nog verder naast de hangen (dus met 1 bil ipv een halve...), maar dan heb ik het gevoel dat ik minder "feeling" heb met de motor.
Alsof ik dan niet 1 geheel ben met de motor, maar 2 aparte objecten, omdat je dan minder contact hebt met de motor.

Nu ben ik niet de jongste meer en het lichaam is ook niet echt flexibel meer, dus ik kan mijn knie niet zo ver naar buiten draaien.
Draai wel mijn voet zover mogelijk naar buiten, de knie draait dan automatisch mee naar buiten, maar verder krijg ik hem niet.

Krijg dan ook nog niet mijn knie aan de grond '(

Ga het maandag op CPZ gewoon weer proberen :9
 
Ik zit maar met een halve bil naast de motor (voor je gevoel zit je er veel verder naast).

Afgelopen maandag weer geprobeerd er nog verder naast de hangen (dus met 1 bil ipv een halve...), maar dan heb ik het gevoel dat ik minder "feeling" heb met de motor.
Alsof ik dan niet 1 geheel ben met de motor, maar 2 aparte objecten, omdat je dan minder contact hebt met de motor.

Nu ben ik niet de jongste meer en het lichaam is ook niet echt flexibel meer, dus ik kan mijn knie niet zo ver naar buiten draaien.
Draai wel mijn voet zover mogelijk naar buiten, de knie draait dan automatisch mee naar buiten, maar verder krijg ik hem niet.

Krijg dan ook nog niet mijn knie aan de grond '(

Ga het maandag op CPZ gewoon weer proberen :9


Ik ben 55 jr ,dus oud en ook stijf en krijg enkel m'n knie aan de grond als ik hard ga _O-

Zit ook lang niet altijd met een hele bil er langs ,hoeft ook helemaal niet.

Die voet hoeft helemaal niet naar buiten sterker nog je kan zo van je steps afglijden/schieten en dan ga je plat.Ga ook niet met de voetpunt op je steps zitten.

Voor de bocht voor het remmen ga je verzitten,schuif je bovenbeen ( middenstuk) tegen de tank aan je remt en schakelt terug en neemt de bocht.

Voor een rechterbocht draai je het bovenlijf naar buiten naar rechts toe en kijk de bocht goed door.Armen niet strak wel lekker soepel houden de rest KD komt vanzelf.
 
Ik rijd nu een half jaar motor. (Kawasaki Z750).
Heb er nu zo'n 8.000km opzitten, en iedere kilometer dat ik rij leer ik weer bij.
Ik heb 2 keer gehad dat ik bij ging remmen in een bocht die ik te hard nam en dat werkt echt averechts.
Nu probeer ik steeds meer "naast mijn motor" te hangen in een bocht en dit verschil merk je echt.
Voor mijn gevoel ga ik aardig plat, maar mijn knie raakt de grond nog lang niet dus als je achter mij rijdt zal het er niet uit zien :P. Maar dat gaat steeds beter.

Mijn vraag is wat jullie doen in langzame bochten of rotondes? Druk je dan de motor onder je vandaan en blijf je rechtop zitten, of leun je ook mee?
Ik was bijzonder goed in AVB maar ik weet niet meer hoe ik het toen deed.
 
Ik rijd nu een half jaar motor. (Kawasaki Z750).
Heb er nu zo'n 8.000km opzitten, en iedere kilometer dat ik rij leer ik weer bij.
Ik heb 2 keer gehad dat ik bij ging remmen in een bocht die ik te hard nam en dat werkt echt averechts.
Remmen in de bocht dan gaat je motor rechtop of je gaat een keertje plat ;) Je kan wel naar een bocht toeremmen da's wat anders namelijk.
Nu probeer ik steeds meer "naast mijn motor" te hangen in een bocht en dit verschil merk je echt.Voor mijn gevoel ga ik aardig plat, maar mijn knie raakt de grond nog lang niet dus als je achter mij rijdt zal het er niet uit zien :P. Maar dat gaat steeds beter.
Ga lekker eens een circuitdagje doen of een kd training volgen op Midland te Lelystad ?
Mijn vraag is wat jullie doen in langzame bochten of rotondes? Druk je dan de motor onder je vandaan en blijf je rechtop zitten, of leun je ook mee?
Ik was bijzonder goed in AVB maar ik weet niet meer hoe ik het toen deed.

Op de openbareweg zet ik zelden de knie op de grond.Zeker niet op rotondes tenzij ik ze ken en kan overzien op ander verkeer.
 
Ik wil ook zeker een circuit training gaan doen.
Ik snap dat je geen knie aan de grond zet op een rotonde, maar mijn vraag is meer wat jullie doen bij langzame manouvres.
Ik wissel het af en twijfel over wat het beste aanvoelt bij bijvoorbeeld een rotonde. Je machine naar de grond toe drukken terwijl je zelf rechtop zit, of een soort flipflop maken dat je mee gaat met de motor.
 
Laatst bewerkt:
Mijn gewicht verplaats ik altijd wel iets afhankelijk hoeveel ik denk dat nodig is.Stuur met de heupen of ik doe countersteering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan