het Grrrote Triumph Tiger Topic Deel Drie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Laatst bewerkt:
Hi,

Mijn tiger 885i '99 maakt in de vijfde versnelling een soort van pulserend hummend geluid. hum....hum ....hum...hum :-) :-) tsja hoe omschrijf je zoiets. De snelheid van de puls gaat omhoog naarmate ik harder rij.
Wat kan dat zijn? Hij rijdt en trekt prima in de vijf en verder geen rare of 'enge' geluiden.
 
Niet in 4 en 6? Dan ga je toch snel aan de versnellingsbaktandwielen denken. Aangezien de tandwielen van de primaire en secundaire as altijd op elkaar ingrijpen: dat zoemen is alleen bij belasting, niet bij zo goed als geen gas?
 
Laatst bewerkt:
Hi,

Mijn tiger 885i '99 maakt in de vijfde versnelling een soort van pulserend hummend geluid. hum....hum ....hum...hum :-) :-) tsja hoe omschrijf je zoiets. De snelheid van de puls gaat omhoog naarmate ik harder rij.
Wat kan dat zijn? Hij rijdt en trekt prima in de vijf en verder geen rare of 'enge' geluiden.


Ketting/tandwielen?
 
Niet in 4 en 6? Dan ga je toch snel aan de versnellingsbaktandwielen denken. Aangezien de tandwielen van de primaire en secundaire as altijd op elkaar ingrijpen: dat zoemen is alleen bij belasting, niet bij zo goed als geen gas?


Als hij ook in 4 en 6 humde zou dat een ander diagnose geven?
 
Ik zou niet durven zeggen dat met de voorhanden zijnde informatie een diagnose gesteld kan worden. Wel dat het een bepaalde richting in kan sturen. Als een bepaald geluid altijd bij hetzelfde toerental optreedt onafhankelijk van de gekozen versnelling ga je aan het blok t/m de primaire versnellingsbakas denken. Is het geluid afhankelijk van rijsnelheid dan kijk je vanaf de secundaire as inclusief rijwielgedeelte.

In dit geval lijkt het er tussenin te zitten en zich alleen bij één versnelling voor te doen, dan is naar mijn idee die ene versnelling de hoofdverdachte. Maar misschien heb ik de gegevens niet goed geïnterpreteerd, zijn er meer mogelijkheden of heeft de vraagsteller onbewust al bepaalde conclusies getrokken en dat in zijn manier van vraagstellen verwerkt. Het is dus belangrijk om er rekening mee te houden dat het iets anders kan zijn.

Vandaar ook dat als je een motor bij een werkplaats aflevert dat je het beste de klacht kunt omschrijven, niet meteen zeggen wat moet gebeuren. Willekeurig voorbeeld: "Stuurt belabbeerd" is iets anders dan "balhoofdlagers moeten vervangen worden". In het tweede geval worden de lagers vervangen, terwijl het probleem misschien (mede) te wijten was aan een lage bandenspanning.

Terug naar deze tiger: gegeven de huidige informatie kan je zoeken naar versnellingsbakproblemen en dan kijken of er symptomen omschreven worden die overeenkomen met jouw ervaring.
 
Dank Dutch voor je reactie.

Omdat er zo specifiek gevraagd werd naar de 4 en 6 dacht ik dat er dan wellicht een bekende kwaal aan de hand kon zijn
 
Het moet niet gekker worden....

Verleden week nieuwe bandjes op de Tiger laten zetten; (pilot road 4 trail; zat Anakee 2 op) en het 'hummen' in de vijfde versnelling is voor 95% weg!!! Heel af en toe hoor ik het nog, heeeeel lichtjes. Ik vermoed omdat ik er op gefixeerd ben; een ander zou het ws niet waarnemen.
Wondelijk niet?? Kan het niet verklaren. Dat een band een geluid maakt; ja dat kan ik volgen maar alleen in de vijfde versnelling?? Maar goed ik ben er blij mee.

Overigens vind ik de pilot road 4 een geweldige band. De Tiger voelt met deze banden veel lichtvoetiger maar ook stabieler. Zaterdag de hele dag wezen toeren; de banden geven veel vertrouwen (ook bij 2 graden boven nul!)
 
Kwam er helaas ook achter dat mijn achterlicht het af en toe niet doet. (remlicht wel) thuisgekomen met een hema fietslampje middels tyrips aan het bagagerekje ge-mcgyver-d :-)

Beetje zitten frutten aan allerlei kabels en het lijkt erop dat het zit in de draden die uit het contact slot komen. Af en toe floepte het licht weer aan. Na wat vaker frutten aan de draden floepte er helemaal niet meer aan. Volledige draad breuk waarschijnlijk. Hopelijk niet in het contactslot.

Tips? (ben redelijk handig, behalve met stroom. Haat het gedoe met die draadjes)
 
Het moet niet gekker worden....

Verleden week nieuwe bandjes op de Tiger laten zetten; (pilot road 4 trail; zat Anakee 2 op) en het 'hummen' in de vijfde versnelling is voor 95% weg!!!
Inderdaad vreemd dat het alleen in 5 was. Kan me nog indenken dat het blok bij dezelfde snelheid in 4 teveel lawaai maakt om het te horen, maar dan zou het in 6 alleen beter hoorbaar moeten zijn.

Hummen in combinatie met Anakee heb ik trouwens wel eens eerder iets van gehoord, weet alleen niet meer of dat over de 2 of de 3 ging.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties!

Vanavond weer zitten vogelen aan de bedrading. Pfff niet mijn ding. Ik denk dat ik een nieuwe draad trek. Ergens in de buurt van het zekeringkastje tap ik een draad af en knoop die aan het achetrlicht. Dat moet nog net lukken met mijn elektrokennis. Net bij Delboys garage gezien hoe je dat netjes doet.


@edit: fijn hoor weer achterlicht ;)
 
Laatst bewerkt:
Volg nu een tijdje dit topic maar vraag me af waarom het zo inactief is?

Anyway; ik mag me nu ook een tiger eigenaar noemen :-D

2z4wlkg.jpg


Van de week opgehaald, een witte SE uit 2012.

//happyy
 
Volg nu een tijdje dit topic maar vraag me af waarom het zo inactief is?

Anyway; ik mag me nu ook een tiger eigenaar noemen :-D

[afbeelding]

Van de week opgehaald, een witte SE uit 2012.

//happyy
Gefeliciteerd met je Tiger *O*

[ de SE was toch in het matzwart :? ]
 
Volg nu een tijdje dit topic maar vraag me af waarom het zo inactief is?

Anyway; ik mag me nu ook een tiger eigenaar noemen :-D

[afbeelding]

Van de week opgehaald, een witte SE uit 2012.

//happyy

Gefeliciteerd !!!!

We zijn hier niet zo erg actief omdat het nog steeds heerlijk weer is om te rijden :]

Mooi uitlaatje trouwens !!!!
 
Slaat de SE uitvoering ook op de kleur dan ? Ik dacht alleen op de aankleding met de zijkoffers en dat soort grapjes.....

Voor zover ik weet :+ heb ik ook een SE, maar die is toch echt Diablo-red.....
Ik kan het ook mis hebben natuurlijk, liever niet maar het kan :P
 
Heeft er iemand gekleurde staalomvlochten remleidingen op de 1050 gemonteerd ?

Zoja......waar heb je ze vandaan ??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan