Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Denk dat het probleem is dat ze al 22 jaar onaangeraakt vast zitten. Zal er van 't weekend nog eens naar kijken.
 
Mijn f650st start alleen in vrijstand. Dit is al sinds aankoop maar ik begin me af te vragen of ik dit probleempje zelf kan oplossen. Verder slaat de motor ook niet af, wanneer je de zijstandaard uitklapt. Dit hoort wel zo te zijn bij dit model toch?

Waar kan dit aan liggen?
 
Dat laatste niet. De jiffy zou vanzelf moeten inklappen, er zit dus geen schakelaar op. De schakelaar van je koppeling is stuk. Een heel frutselig schakelaartje in het koppelingshendel op het stuur.
Je kan deze natuurlijk gewoon overbruggen, dan kan je altijd in de versnelling starten.
 
De jiffy zou vanzelf moeten inklappen? Ik heb twee funduro's gehad, maar bekijk beide moest ik gelukkig zelf de jiffy inklappen en zit die schakelaar bij de jiffy er wel degelijk.
 
Laatst bewerkt:
Misschien alleen de bouwjaren onder 97, mijne (2000)heeft een schakelaar en klapt niet automatisch in. Zelfde als die van een vriend van mij (1997).
 
Zojuist ben ik bij mij thuis weggereden en na +/- 1km ging het olielampje branden. Uiteraard meteen gestopt langs de kant. Ik wilde de motor even verplaatsen (stond vrij ongelukkig), dus toch maar even gestart en na 2-3 seconden ging het olielampje uit.

Rustig aan terug naar huis gereden, zonder verder het olielampje aan zien gaan. Nu wil ik morgen even olie peilen (nu helaas te donker) en wellicht vervangen. Volgens F650.com moet ik eerst een stuk rijden om een goede meting te krijgen. Is dit wel aan te bevelen, rekening houdend met bovenstaand verhaal?

Ik had eigenlijk vroeg willen opstaan voor een toertocht (6:00-12:00) maar dit stel ik toch maar even uit :P

PS: Nergens iets van olie/lekkage te vinden. Laatste oliewissel is +/- 6000km geleden geweest
 
De kans is het grootst dat de draad of de schakelaar sluiting maken. Als je olie terug ziet komen in de tank weet je dat het circuit werkt. Als je een kilometer gereden hebt is dat voldoende om een betrouwbare peiling te doen. Ik vind 3 minuten stationair ook voldoende. Het gaat er om dat je carter leeg is.
Maar je peilt toch wel tussen verversingen in? Zo moeilijk is dat niet bij een F-je. Gewoon als je hem op de parkeerplek zet even kijken of olie an de peilstok zit.
 
Ja ik peil tussen verversingen in, echter niet zoveel als ik eigenlijk zou moeten. Olie is wat aan de lage kant, gooi er eventjes wat bij vanmiddag en dan doe ik volgend(e) week(end) een oliewissel
 
Leuke foto's! En dat mat zwarte staat een funduro goed :)

Waar halen jullie trouwens jullie oliefilters (en o-ring) en luchtfilter? Ik ga zaterdag maar eens aan de slag...
 
Het luchtfilter is schuim, dat hoef je alleen te wassen en in te olien. Het oliefilter is zes euro, daar heb ik de moeite niet van gezien om te bezuinigen. Die bestel ik met een grotere order mee bij Roukama of de Hobbyist. Die heb ik dus vast op voorraad.
 
Vandaag weer even gerausd met de beamer. Begin er al wat vaardiger mee te worden off-road, maar het blijft een zware fiets met slappe vering haha. Wel een cewle pic geschoten (met telefoon -O- ).
full
 
Beste F650 rijders!

Na begonnen te zijn op een Suzuki GS500E, ovegestapt te zijn naar een Yamaha TDM850 4XT ben ik vanaf vorige week de trotse eigenaar van een BMW F650 ST uit 1997! Helaas waren er nog wat schoonheidsfoutjes, zo lekte de pakking van de dynamodeksel na een lange rit.

Met een nieuwe pakking en een Haynes handboek onder mijn arm ben ik deze gisteren maar gaan vervangen. In de handleiding wordt gewaarschuwd voor een los hangende drukring (Figuur 1 punt 10). Nadat ik de dynamodeksel eraf had ben ik deze niet tegen gekomen. Ik heb gezocht, gezocht en gezocht maar de drukring helaas nergens gevonden. Nu vroeg ik mij af of iemand hier meer informatie over heeft, hebben alle modellen deze drukring en is hij ergens los te koop?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Groeten,
KCZ


full

full

full
 
Mijn blok lekt alweer koelvloeistof uit de drain hole. 6000km geleden (5 maanden) had ik hetzelfde probleem. Destijds druppelde het zo nu en dan en lag er een klein pasje onder de motor. Toen heb ik de waterpomp, keringen en o-ring laten vervangen. De vervangen onderdelen hebben het dus maar 6000km uitgehouden.

Dit keer is de lekkage veel erger. Als ik de motor start begint deze meteen te lekken en binnen een minuut ligt er al een plas van circa 10cm in diameter.

De wph zegt het volgende "If you find that the new seals do not last very long then you may need either a new clutch cover or at the worst a new set of crankcases, as the bore in which the pump shaft runs could be worn oval or off-centre."

Binnenkort ga ik zelf eens een kijkje naar de keringen etc maar ik weet niet waar ik op moet letten. Wat zijn duidelijke signalen waaraan ik kan herkennen of de clutch cover de oorzaak van het probleem is?

Verder ben ik ook benieuwd of iemand hetzelfde heeft ervaren en hoe dit opgelost was? Crankcase vervangen ga ik niet aan beginnen, ik heb al te veel geld in deze motorfiets gestoken.

Betreft overigens een f650st 1997, 69000km.
 
Laatst bewerkt:
Heb laatst ook dezelfde lekkage gehad en de keerringen en o ring vervangen en een jaar of anderhalf daarvoor de koppelingsplaten waarvoor de boel open moest.

Bij mij begon het pas harder te lekken toen ik het bouten van het deksel wat strakker zette.

Ik zou in jouw geval de keerringen en o ring weer vervangen en even goed kijken of je het deksel met de juiste kracht vast zet ( ik gebruik geen moment sleutel, maar er is wel verschil tussen goed vast en muurvast)
 
Heb laatst ook dezelfde lekkage gehad en de keerringen en o ring vervangen en een jaar of anderhalf daarvoor de koppelingsplaten waarvoor de boel open moest.

Bij mij begon het pas harder te lekken toen ik het bouten van het deksel wat strakker zette.

Ik zou in jouw geval de keerringen en o ring weer vervangen en even goed kijken of je het deksel met de juiste kracht vast zet ( ik gebruik geen moment sleutel, maar er is wel verschil tussen goed vast en muurvast)
Bedankt voor de tip. Misschien was de job niet goed uitgevoerd door de garage. Dit keer ga ik het zelf doen en ik zal een momentsleutel gebruiken.
 
Heb je ook het asje en de impeller vervangen? BMW verkoopt het als een setje, dat is niet zomaar. Het asje slijt in waardoor de nieuwe keerring zo weer gaat lekken.
 
Heb je ook het asje en de impeller vervangen? BMW verkoopt het als een setje, dat is niet zomaar. Het asje slijt in waardoor de nieuwe keerring zo weer gaat lekken.
Ja, ik had een compleet setje gekocht en deze laten vervangen bij een garage. Ik neem aan dat zij alles vervangen hebben, dit ga ik wel controleren binnenkort.
 
Terug
Bovenaan Onderaan