Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Ik word niet heel blij van de keerringetjes die BMW levert. Misschien is het handig om die te vervangen door nette dubbel lips van de lagerboer.
 
Ik koop dat soort zaken, lagers, keerringen bij Groot Techniek Die zitten in N-H.
Voor O-ringen, pakking en keerringen ga ik langs Vota in Amsterdam Ik vind A'dam de hel op aarde maar voor Vota zet ik me daar overheen.
Volgens mij hebben zowel Groot als Vota ook een webshop. Vota heeft zeker betere keerringen als BMW/Rotax.
Nu is de vraag aan welke kant van het land jij woont.
 
Ik koop dat soort zaken, lagers, keerringen bij Groot Techniek Die zitten in N-H.
Voor O-ringen, pakking en keerringen ga ik langs Vota in Amsterdam Ik vind A'dam de hel op aarde maar voor Vota zet ik me daar overheen.
Volgens mij hebben zowel Groot als Vota ook een webshop. Vota heeft zeker betere keerringen als BMW/Rotax.
Nu is de vraag aan welke kant van het land jij woont.
Bedankt, ik woon in z-h. Het zijn beide goede opties. Ik ga de webshops doornemen.
 
Hey allemaal,

Na bijna 3 jaar motorrijden is het woensdagavond dan toch gebeurd: onderuit gegaan.

Tijdens een kort ritje in de buurt met ongeveer 30-40km per uur onderuit gegaan in een bocht met gravel.

Op het eerste gezicht niet veel schade: het stuurgewichtje aan de linkerkant en de uitlaatprotector zijn licht bekrast en de koppelingshendel zit ietsje losser dan gebruikelijk (ik heb de de val opgevangen voor mijn geliefde funduro :') ). Ik ben dan ook gewoon die 2 kilometer dan ook gewoon naar huis gereden.

Ook nu, nergens iets van olie of wat dan ook te zien. Zijn er nog minder zichtbare zwakke plekken aan deze fietsen?

PS: rijden om te kijken of er iets "schuin" is kan ik de komende 1-2 weken helaas vergeten
 
Laatst bewerkt:
Dat is klote zeg. Zelf niet al te veel schade?

Aangezien het een kort ritje in de buurt was droeg ik geen motorbroek... (rest van mijn gear wel).

Flinke wond op mijn knie, die goed pijn doet, nog wat kleine wondjes op mijn linker been en een klein wondje op mijn elleboog (geschuurd in de jas?).

Met de knie ben ik woensdag bij de huisartsenpost geweest, die moest ik de dag erna laten controleren bij de eigen huisarts, vrijdag weer en maandag weer op controle. Redelijk nasty, maar ben allang blij dat ik niks gebroken heb en m'n motor er nog goed uitziet :p

Na het roken is het niet dragen van atgatt ook weer afgeleerd I guess :p
 
Beterschap iig, het is niet tof maar te overzien. Iedereen heeft wel eens zo'n momentje en zolang je er van kan weg wandelen mag je niet klagen.
 
Dankjewel, en jazeker is het te overzien. Denk (en hoop!) dat er verder geen onzichtbare schade is.

Die knie geneest wel :) , heb denk ik geluk gehad.
 
Oei, beterschap Dutchrider..
Gelukkig niet al te veel (materiële) schade.
Zelf ging ik ook bijna tegen de vlakte laatst, ging even "off-roaden" na een paar dagen flinke neerslag. Was een grote glibberige klei bende, waardoor er zo veel klei aan de wielen bleef plakken dat het voorwiel blokkeerde (klei ophoping tussen band en spatbord :+ ).
Toen met een takje de klei ertussen uit geschraapt, gelukkig zag niemand het _O-
 
Even een vraagje.

Mijn vriendin rijdt een funduro.
Nu viel hij laatst onder het rijden uit, zonder echte reden.
Daarna weer starten en naar paar 100 meter weer uit.

Startte moeilijk bij direct starten, heel even wachten wou hij wel.

Carbs zijn de dag ervoor door dealer helemaal schoongemaakt dus lijkt me sterk dat het daar zit.
Dus ik ging gokken op de spanningsregelaar (dat wanneer hij even stilstaat afgekoelt is en dan wel weer even wil)

Gemeten op de accu gaf hij na even stationair lopen al gauw 14,5v aan en ding was akelig heet!
Zit ik goed met deze gok of is bij dit type motor stationair 14,5 een normale meting?

Of moet ik nog iets anders even checken?

Als hij loopt loopt hij wel mooi soepel en hij sputtert niet, maar valt echt ineens uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk eerder aan een verstopt benzinefilter of tankbeluchting. 14,5V is prima. Dat het ding loeiheet wordt ook. Daarvoor zijn die koelribben.
 
benzine en luchtfilter zaten er net nieuw in. Letterlijk de dag ervoor vervangen.
14,5v normaal als ie idle loopt?
Ik dacht dat de SR dan bij langer lopen heet wordt en dan kan gaan falen?

Edit: s'ochtends 100km, en daarna om de 200m dat hij er weer mee stopte.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het even nakijken deze week.
De garage heeft de benzine slang vervangen dus ik ging er van uit dat ze dan ook het filter meepakken.
misschien dat ze dit inderdaad niet gedaan hebben.

Thnx
 
Met gepaste trots presenteer ik mijn BMW F650 zadel renovatie:

Het oude zadel vertoonde scheurtjes en is door de vorige eigenaar tijdelijk gefixt met siliconenkit.

full


Dit zag er natuurlijk niet uit, dus tijd voor een projectje *O*.

Benodigdheden:
- Skai (ongeveer 100x70cm voor dit zadel)
- Platte schroevendraaier
- Hamer (om evt. nietjes verder te drijven met de schroevendraaier)
- Lijmspray
- Nietapparaat + nietjes (ik gebruikte nietjes van 8mm hoog, 11mm breed)
- Stofschaar
- Geduld

Zwarte anti-slip skai (100x140cm, kunstleer) besteld bij Joan's Comfortschuim, even in de zon gelegd om op te warmen en te versoepelen. Tegelijkertijd de nietjes losgepeuterd met een schroevendraaier en vervolgens het oude vel eraf getrokken:

full


Helaas zat deze vastgelijmd aan het schuimrubber, en dus is er wat schuimrubber mee afgetrokken..
Met de bandschuurmachine heb ik dit afgevlakt in de hoop dat het niet door het skai te zien zou zijn.
Ik heb het schuimrubber ingespoten met Bison lijmspray, heb een stuk skai van 100x70cm in de lengte over het zadel gelegd en ben vervolgens vanuit het midden (opstaande rand) aan beide zijden gaan nieten, straktrekken, nieten, straktrekken, nietjes losmaken, straktrekken etc. etc.

full


Dit ziet er al aardig uit. De voorzijde was echter het moeilijkst. Hier zijn meerdere keren de nietjes losgehaald en weer vastgeschoten, om op deze manier alle plooien eruit te krijgen. Ik kwam erachter dat het schuimrubber niet helemaal vlak was geschuurd, maar ik kan er mee leven. Achteraf heb ik het overige skai aan de onderzijde afgeknipt met de stofschaar.

Het eindresultaat:

full


Het skai was erg fijn om mee te werken, bi-elastisch en toch sterk genoeg om flink aan te trekken. Ik ga er nu een tijd op rijden, misschien dat ik het nog een keer opnieuw moet spannen als het zadel "ingereden" is. Ben er voor nu erg tevreden mee :].
 
Krijg er ondertussen behoorlijk handigheid in. Helaas. Maar na schoonmaken en een revisiesetje (met nieuwe naald, naaldbuizen, sproeiers rubbers) loopt ie weer als een zonnetje. Nadat ik gisteren een nieuwe grafietring in de uitlaat heb gemonteerd.
Waar heb je dat setje met naalden en mengbuizen vandaan?
Ik heb deze gevonden.
Ik zie verschillende setjes voorbij komen met naalden in verschillende kleuren. Ik denk messing en aluminium maar ik heb het liefst stalen naalden.
 
Laatst bewerkt:
Spannings regelaar vervangen.
Het lijkt erop dat de stationair sproeiers bijna geheel ingedraaid zijn (iemand tips om de linker te kunnen draaien?)
En stationaire toeren instellen weet iemand welke kant wat doet? hij blijft nu stationair niet lopen en dus wil ik hem wat hoger draaien.

Edit: gelukt door gas tt houden en te draaien, draait nu stationair weer prima op 1500

Nu even test ritje om te kijken hoe hij het doet
 
Laatst bewerkt:
Ziet er strak uit Muitermoos!

@Kneusteun hoe deed 'ie het?


Even een updatetje: De wond is nog steeds open (3 weken vandaag) maar begint zo langzaam maar zeker mooi dicht te groeien.

Hopelijk kan ik dit weekend even een kort ritje proberen hoe het gaat :)

PS: Ik ga nu van Atgatt (behalve broek) naar full Atgatt :P
 
Mijn blok lekt alweer koelvloeistof uit de drain hole. 6000km geleden (5 maanden) had ik hetzelfde probleem. Destijds druppelde het zo nu en dan en lag er een klein pasje onder de motor. Toen heb ik de waterpomp, keringen en o-ring laten vervangen. De vervangen onderdelen hebben het dus maar 6000km uitgehouden.

Dit keer is de lekkage veel erger. Als ik de motor start begint deze meteen te lekken en binnen een minuut ligt er al een plas van circa 10cm in diameter.

De wph zegt het volgende "If you find that the new seals do not last very long then you may need either a new clutch cover or at the worst a new set of crankcases, as the bore in which the pump shaft runs could be worn oval or off-centre."

Binnenkort ga ik zelf eens een kijkje naar de keringen etc maar ik weet niet waar ik op moet letten. Wat zijn duidelijke signalen waaraan ik kan herkennen of de clutch cover de oorzaak van het probleem is?

Verder ben ik ook benieuwd of iemand hetzelfde heeft ervaren en hoe dit opgelost was? Crankcase vervangen ga ik niet aan beginnen, ik heb al te veel geld in deze motorfiets gestoken.

Betreft overigens een f650st 1997, 69000km.
Had laatst wat tijd om zelf te sleutelen en heb een update omtrent het probleem en ook een aantal vragen. Hopelijk kunnen jullie me weer verder helpen.

Koppelingsdeksel heb ik dus eraf gehaald. Een kijkje genomen naar de staat van de waterpomp. Deze ziet er zo uit
lc12LUF.jpg
. Het staafje voelt (zo ver dat beoordeeld kan worden met de hand) helemaal recht. Ik voel geen verschil tussen de drie streepjes er de rest van de oppervlak. Het gat waar de pomp is gaat ziet er ook goed uit. Hopelijk betekent dit dat de Koppelingsdeksel niet vervangen hoeft te worden.

De waterpomp keringen zager er van buiten normaal uit maar eenmaal los gehaald zag ik dat deze erg vies waren. Zie foto.
0uIDtRq.jpg
.

Ik neem aan dat dit niet hoort en dat het ook de rede was voor de hevige lekkage door de weephole. De smurrie was erg dik en plakkerig. hier nog een hoopje van het spul op mijn hand.
G0FeLtX.jpg


Heeft de garage misschien de verkeerde vet gebruikt of kan er een andere reden zijn voor deze ophoping van viezigheid tussen de waterpomp keringen binnen 6000km gebruik?

Verder geeft de wph aan dat de pakking van de koppelingsdeksel vervangen moet worden als je de deksel verwijderd. Is dit echt nodig? De pakking is maar 6000km in gebruik geweest en ziet er goed uit.
 
Laatst bewerkt:
De ene keerring kan met monteren scheef gezeten hebben of geplooit. Soms zie je dat pas als je het weer uit elkaar haalt. De vieze keerring lijkt het vuil aan één kant te hebben.
Even naar de lagerboer om voor 2 euro keerringen te halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan