Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Al enige tijd loopt ik te klooien met de F650. Loopt mooi, Start goed, maar als het vriest wil dat kreng maar niet lekker starten. En tevens verliest hij wat benzine via de carb's.
Start alleen bij onder nul wanneer ik het stationairtoerental flink omhoog schroef. Maar dan moet ik weer na enkele kilometers die omlaag draaien. Anders sta ik elke keer bij het verkeerslicht en tussen de file door met +2000 tpm te draaien.
Eerst bleek één van de twee luchtmengselschroeven volledig ingedraaid te zitten --> beide nop 4 slagen uitgedraaid.
Resultaat: leek beter te starten, maar nog niet goed genoeg.

Daarna een revisiesetje in beide carb's geplaatst. Nieuwe rubbers en nieuwe gasnaald- en buis.
Resultaat: geen lekkage meer, maar het starten ging niet beter.

Vandaag nieuwe bougiekabels en -doppen (NGK) geplaatst. De OEM doppen staan bekend als slecht. De oude doppen zagen er geroest uit van binnen en bij één bougie was aansluiting behoorlijk verroest en bij de andere was dat proces al behoorlijk gevorderd.
Tevens vandaag de olie vervangen. Van 15W50 naar 10W40. Met deze temperaturen begon de koppeling behoorlijk weerstand te bieden, ook met ingeknepen koppeling.
Resultaat: startte weer goed. Maar in de schuur was het dan ook 0 graden toen ik 'm startte. Vroor nog niet. Ik hoop dat het vannacht goed gaat vriezen. Zal ik zondagmorgen de buren even op tijd wakker maken met de startpogingen.
 
Laatst bewerkt:
Als je de metalen doppen openmaakt kom je binnenin waarschijnlijk nog meer corrosie tegen. Wonderlijk dat je er nog zo lang mee gedaan hebt.
Je klepspeling is goed? Dat heeft ook invloed op het starten.
 
Jep, klepspeling ws iig goed toen ik de motor 4000km geleden kocht. Toen een flinke grote beurt uitgevoerd. Maar als de klachten blijven, zal ik daar nog eens naar kijken.
 
Vanochtend bij -1 graden startte de motor perfect. Even afwachten wat ie doet bij lagere temperaturen. Hoopvol iig.
 
En weer even een update: ook bij -3 start de motor met nieuwe bougiedoppen weer goed. Ik ga ervan uit dat het probleem is opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gister voor het eerst 170 op de teller gezien. Niet slecht voor een 1 pittertje.
En over starten gesproken: ik hoor mijn startmotor niet eens, zo snel start hij. Ook na een nachtje in de ijsregen (afgelopen weekend gekampeerd) slaat de motor aan bij het aaien van de startknop.

Het is toch een erg fijn alleskunnertje. Ik ben er alleen te groot voor. Ik moet echt achterop gaan zitten op de snelweg om een beetje comfortabel 130 te kunnen rijden.

Ik heb trouwens ook een 12 volt aansluiting gemaakt in het kuipje. Gewoon een originele BMW Hella stekkerdoos. Lekker klein en met een mooi klepje er op.
Ik heb dus heerlijk met mijn verwarmde vest aan gereden. De dynamo trekt dat prima.
 
170, niet verkeerd. Ik ben nooit harder dan 160 gegaan maar ik merkte wel dat de fiets nog doortrok.

Ik heb een vraag over banden voor de f650st. Momenteel rij ik op Veerubbers (voor en achter), deze kreeg ik bij de fiets bij aankoop. Nu is het achterbandje toe aan vervanging maar ik wil de voorband ook meteen vervangen want ik ben niet te spreken over het merk. Zowel de voorband als de achterband begint te glijden bij een nat wegdek. Heb simpelweg geen vertrouwen in de banden.

Graag zou ik tips ontvangen voor goede banden voor de 97 Strada.
Tot nu toe heb ik genoteerd uit deze draad:
- Michelin anakee 3
- Metzeler tourance

Mocht iemand een aanvulling hebben dan hoor ik het graag. Ik rij in alle weersomstandigheden en seizoenen (nooit offroad). Wel vermijd ik het rijden bij code geel gladheid etc maar soms lukt dat niet.
 
Ik heb de Metzeler Tourance gehad en was daar redelijk tevreden over. Vorig jaar van november tot maart achter een Heidenau K60 Scout erop gehad als soort van winterband en die beviel qua grip goed. Gonst wel vanwege de profielstructuur. Sinds mei afgelopen jaar Michelin Pilot Active erop (voor en achter), die bevielen op mijn Yamaha Diversion 600 goed, maar op de F650 funduro wat minder. Vooral in de regen bevallen deze mij niet.

Overall was ik het meest tevreden met de Metzeler tourance (volgens mij ook af fabriek gemonteerd) en die gaan er dus bij de volgende bandenwissel ook weer op voor en achter.
 
Ik heb de Metzeler Tourance gehad en was daar redelijk tevreden over. Vorig jaar van november tot maart achter een Heidenau K60 Scout erop gehad als soort van winterband en die beviel qua grip goed. Gonst wel vanwege de profielstructuur. Sinds mei afgelopen jaar Michelin Pilot Active erop (voor en achter), die bevielen op mijn Yamaha Diversion 600 goed, maar op de F650 funduro wat minder. Vooral in de regen bevallen deze mij niet.

Overall was ik het meest tevreden met de Metzeler tourance (volgens mij ook af fabriek gemonteerd) en die gaan er dus bij de volgende bandenwissel ook weer op voor en achter.
Bedankt voor de informatie. Ik heb wat meer opgezocht over de Tourance series. Heb jij de exp of next ook overwogen?
 
Overall was ik het meest tevreden met de Metzeler tourance (volgens mij ook af fabriek gemonteerd) en die gaan er dus bij de volgende bandenwissel ook weer op voor en achter.

Ja leuk, maar een band welke als eerste montage bij een motor uit de jaren negentig werd gemonteerd is natuurlijk behoorlijk achterhaald. De techniek is in die, zeg, 20 jaar niet stil blijven staan.
 
Ja leuk, maar een band welke als eerste montage bij een motor uit de jaren negentig werd gemonteerd is natuurlijk behoorlijk achterhaald. De techniek is in die, zeg, 20 jaar niet stil blijven staan.
De bandentechniek ook niet. De compound is met de tijd meegegaan en het karkas waarschijnlijk ook wel. Bandenfabrikanten houden alleen de oude naam en meestal profiel aan omdat in Duitsland banden op de typegoedkeuring staan.
 
Zo te zien haak ik op het perfecte moment weer in op dit topic :)

Momenteel is het namelijk weer tijd om mijn achterband te vervangen (setje K60's onder mijn funduro atm). De achterband is na bijna 6000km al aan vervanging toe. Nu wil ik een iets meer road-gerichte allroadband kiezen voor achter. Metzeler tourance en Anakee 2 zijn de voornaamste kanshebbers op dit moment.

Verder heb ik voor de voorband dus nog de K60 en een Bt45. Weer een nieuwe band kopen lijkt me zonde, welke van deze twee voorbanden is de beste keus icm een Anakee 2/Metzeler tourance?

PS: En weet iemand anders een plaats waar ik tweedehands voorbandjes kwijt kan? :P
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien haak ik op het perfecte moment weer in op dit topic :)



PS: En weet iemand anders een plaats waar ik tweedehands voorbandjes kwijt kan? :P
Dat ligt er aan waar je huis woont. Ik rij graag een krijgertje op, maar niet als ik daarvoor eerst naar Boerenstronkeradeel moet rijden.
 
Vandaag een stukje wezen rijden met m'n jongste dochter. Lekker over zandpaden en door de blub een beetje rotzooien.
Liesje vind het allemaal best, ook als het regent, zolang er maar motor gereden wordt:

 
Mooi Hellracer!

Vandaag ook een stukje geweest (laatste keer op deze banden gok ik, zolang ik deze week tussen werk en stage door maar even eraan denk te bellen met de motorzaak is dat...)

Lekker ritje, alleen op de slingerberg in Geulle kwam ik er toch even achter dat noppen (heidenau K60) niet echt fijn is in snelle bochtjes :P

17190799_1116063861848821_4456558636831001127_n.jpg

17264326_1116063865182154_1913557335757477427_n.jpg

17264587_1116063868515487_7132709788647265779_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Sinds er nieuwe naalden en naaldbuizen in de carb's zitten is het verbruik gedaald van 1:17,5 naar ruim 1:20.
 
Laatst bewerkt:
@Jonne lekker bezig! Ik rijd volgens mij 1:15 of iets in die richting, kan iets meer zijn (komt wellicht ook door de huidige banden en rijstijl). Nooit echt goed gecheckt in verband met het feit dat ik mijn dagteller niet kan resetten

Ik rij op Anakee's de stepjes aan de grond. Ook in het terrein vallen ze niks tegen.

Ik ben er ook uit dat het de Anakees (III) gaan worden. Welke snelheidscodering heb je? H (210 km/u) of S (180 km/u)? Ik zie ze allebei staan, maar de achterband met S codering is een stuk goedkoper... Zou daar echt zoveel verschil in zitten? (Nu kom ik toch niet vaak boven de 160 maar toch...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan