Het grote GSX-F topic deel 10

Status
Niet open voor verdere reacties.
De tank kun je afnemen zonder alle kuipen te demonteren.

Verwijder het zadel.
Kijk daar waar de tank op de beugel rust, die voor de luchtfilter zit.
Los de twee bouten die de tank vasthouden En de twee inbusbouten
die daar de kuipen op het frame vasthouden.

Kijk nu op je tank daar waar de kuipen het breedst zijn.
Daar zit de kuip onderhuids vast met een plastiek pin. Deze kun je open trekken en zo de tank uit de kuip opheffen.
Het is handig om de kuip open te houden met een houten lat of zo.
Als je niks forceert dan veren de kuipdelen mooi open.

Je kan nu vlot aan de bovenkant van de carbs en de bougies.

'k ga eens werk moeten maken van fotos van deze handeling.
 
Hoi,

Ik rij een gsxf 600 uit 2004 met topkoffer. rij het grootste gedeelte snelweg en rij dan rond de 295 km op een bijna lege tank...rij zo rond de 1 op 19.

Gr ron
 
Beste andere gsxf rijders, ik heb gehoord dat ik mijn kettingset moet vervangen door meerdere andere motorforum leden. Hierbij nog de foto:
full

* zie scheve schakel en ketting/tandwiel zou op zijn.

Nu heb ik gehoord dat de ketting niet helemaal gesloten hoeft te zijn maar gewoon vastgemaakt kan worden met 1 schakel als ik het goed begrepen heb.
** Vraag over schakel van de ketting

Is het moeilijk om de kettingset zelf te vervangen? Ik zou het graag zelf willen doen maar heb nog geen ervaring :/


Verbruik van 1 op 19.5 is volgens mij in orde
 
Laatst bewerkt:
De tanden zijn idd behoorlijk uitgesleten en een die schakel zit vast dus beiden hebben hun beste tijd wel gehad idd. Vervangen is niet heel moeilijk, heb je een werkplaats handboek? Daar staat alles stap voor stap in.
Je hebt twee soorten ketting, de ene, eindloze, is in de fabriek sluitend gemaakt, dan moet je je achterbrug loshalen om hem te kunnen monteren,de andere zit een schakel bij waar je hem sluitend mee kan maken, dan heb je wel een kettingpons nodig.
Ikzelf en bijvoorbeeld DKP rijden met een eindloze.

Maar deze is vol, DKP, Groot meester der Gsx-f'en start jij een nieuwe?
 
Hoezo heb jij en DPK er voor gekozen om een eindloze er om te doen en niet die je zelf dicht moet maken.

Ik heb wel een WPH maar ik denk dat een deel van de kennis aan mijn kant helaas nog ontbreekt. En een achterbrug los halen klinkt wel als een hele klus (voor de eindloze dan he).
Een kettingpons heb ik voor 50 euro's zien staan bij mlmparts.

Ik kan nog wel veilig hier wat mee rond rijden toch? Let op geen duizenden kilometers natuurlijk.
 
Hoezo heb jij en DPK er voor gekozen om een eindloze er om te doen en niet die je zelf dicht moet maken.

Ik heb wel een WPH maar ik denk dat een deel van de kennis aan mijn kant helaas nog ontbreekt. En een achterbrug los halen klinkt wel als een hele klus (voor de eindloze dan he).
Een kettingpons heb ik voor 50 euro's zien staan bij mlmparts.

Ik kan nog wel veilig hier wat mee rond rijden toch? Let op geen duizenden kilometers natuurlijk.
Dat de schakel waar die geklonken is wat stroever gaat is niet vreemd, zeker wanneer ze iets te ver geperst zijn.
Als je de ketting aan de achterzijde van het achtertandwiel los kan trekken ( een stuk van het tandwiel lichten) is de boel versleten.
Kun je nog wel mee rijden, als ze boel echt versleten is gaat de ketting over het voortandwiel slippen. ( Ben je wel erg laat)
Een eindloze zou ik niet zo snel nemen aangezien je achterbrug los moet, hoop werk plus de kans dat je een naaldlager beschadigd of loskomt.
Met een goede pons zit die net zo veilig geklonken als een eindloze. Oude ketting kun je gewoon met een slijptol door slijpen.
 
Meestal heeft een versleten kettingset ook een strakker punt, waardoor het stellen eigenlijk onmogelijk wordt. Kettingwiel ziet er inderdaad versleten uit, en dan is de ketting ook wel klaar. Het voortandwiel zal er nog wat rotter uitzien (minder tandjes = meer slijtage). Wel toevallig dat je op die foto precies de klinkschakel ziet! Die 'gaatjes' is waar je de pons op zet; dan forceer je de pen daar zodat hij dikker wordt en die schakel er niet meer af kan.
Hoe makkelijk of moeilijk je het vindt hangt sterk van jouw handigheid en perceptie af ;)
Heb je wel goed gereedschap? Een doppenset (incl inbusdoppen) is wel echt een aanrader, het spul zit allemaal behoorlijk vast.

Soms kiest men een eindloze omdat men dan juist niet hoeft te klinken (wat een rottig klusje is zonder gereedschap) en misschien omdat dat gevoelsmatig geen 'zwakste schakel' heeft?
Ik klink hem liever, veel sneller klaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een setje inbussleutels gekocht en steeksleutels waarvan 1 kant een normale steeksleutel is en de andere kant een dop.

Kan je de ketting er ook afhalen zonder een slijptol, ik denk niet dat ik die heb namelijk.
 
Hoi,

Ik rij een gsxf 600 uit 2004 met topkoffer. rij het grootste gedeelte snelweg en rij dan rond de 295 km op een bijna lege tank...rij zo rond de 1 op 19.

Gr ron
Welkom in het GSX F topic *O*
Ik ben even niet mee, in je gebruikersnaam staat GSX 650 F, maar je rijdt dus blijkbaar met een 600?

Fotootje? Gewoon uit nieuwgierigheid hoor ;)

Ik zou er eens tijd voor moeten vinden mijn koffers ook terug bruikbaar te maken ...



Ik heb een setje inbussleutels gekocht en steeksleutels waarvan 1 kant een normale steeksleutel is en de andere kant een dop.

Kan je de ketting er ook afhalen zonder een slijptol, ik denk niet dat ik die heb namelijk.
Op dezelfde manier als je een eindloze ketting monteerd, door de achterbrug los te maken.
Dat lijkt allemaal ingewikkeld, en is het ook als je dat voor de eerste keer doet. Als je eens ervaring he t mlet je ze er niet helemaal uithalen, maar gewoon de gfote pen eruit en ze uit zijn punt trekken totdat de ketting erdoor kan.

Heb hier lang geleden nog eens uitgelegd waarom ik altijd een eindloze ketting neem.
Om dat ik hem dan zelf niet moet klinken, maar meer nog, de achterbrug moet eruit, en dat moedigt mij aan om daar achteraan allemaal is goed te kuisen, omdat de helft eronder uit is en je overal goed aankan.



En wat het volgende topic betreft, dat is in aanmaak. Nog even door naar de 100 posts :]
 
Ik heb een setje inbussleutels gekocht en steeksleutels waarvan 1 kant een normale steeksleutel is en de andere kant een dop.

Kan je de ketting er ook afhalen zonder een slijptol, ik denk niet dat ik die heb namelijk.
Ik bedoel dit niet lullig, maar met gewone inbus- en steeksleutels zou ik er niet aan beginnen.
Goed gereedschap is echt het halve werk :Y
Zeker inbus draai je vrij 'makkelijk' verrot met normale (gebogen) sleutels. En de grote bouten en moeren krijg je niet los met steek/ringsleutels; de arm is daar gewoon te kort voor. Dan kan je er wel een stuk pijp opzetten, maar dan riskeer je de boel te slopen. Vaak heb je met een dop ook nog een verlengstukje nodig, bijvoorbeeld bij het voortandwiel.
Zaken zoals het linksysteem (verbinding achtervering en frame/brug), de as waarmee de achterbrug aan het frame hangt, de achterrem, en het achterwiel zelf zitten serieus vast, en zou je ook weer serieus vast (met momentsleutel als je het netjes wil doen) vast moeten kunnen zetten.
En het voortandwiel ga je 99% zeker niet loskrijgen met een steek/ringsleutel: die dingen zitten écht vast (en dat moet ook). Of doe jij geregeld mee met de sterkste man van Nederland, dan maak je misschien kans :P

Een open kettingset monteren is veel makkelijker, mits je de oude ketting door kan slijpen en een pons hebt voor de nieuwe. En ook dan moet je de achteras kunnen lossen om het achterwiel te demonteren (daar moet immers een nieuw kettingwiel op), en naar voren te stellen. En het voortandwiel blijft dan ook nog altijd een uitdaging...

Ik zou beginnen met sleutelen met iets eenvoudigere klusjes, anders raak je snel gefrustreerd en riskeer je meer te slopen dan te repararen.
Of een doppenset kopen *D
Mijn eerste was eentje met 3/8" drive, en die gebruik ik weinig meer, omdat ik een 1/4" set heb voor het kleine werk en een 1/2" voor het grotere werk. En die laatste (grote) heb je echt nodig voor voortandwiel/achterbrug-as etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben met alle reacties blij, mits ze goed bedoeld zijn;) dus bedankt voor de reactie.

Ik heb gisteren ook het voortandwiel proberen te vinden, maar volgens mij moet je wel meer dan alleen een kap eraf halen.

Overigens heb ik online een service Manual gevonden een tijd geleden maar ik kan hier niet duidelijk vinden hoe je de hele kettingset vervangt. Heeft een van jullie toevallig een link naar het wph of moet ik deze kopen?
 
Ik heb een 1200, maar het zal bij een 600 niet heel anders zijn: er zit een deksel over het voortandwiel (aan het motorblok, links), en bij de 1200 zit de hydraulische koppelingscylinder daar ook aan vast. Die moet dus ook los. En het schakelpookje uiteraard. Als je de bouten van dat deksel loshaalt, let dan op de lengte; ze zijn verschillend en hebben dus hun eigen plekje.

Maar echt, koop een doppenset als je van plan bent te blijven sleutelen.
Ik was ook student, en ja die krengen zijn duur... maar dat werkt echt zoveel fijner.
En je hoeft echt niet met een Tengtools set te beginnen hoor ;) Op Louis.de vind je betaalbare sets.
Bijvoorbeeld: Rothewald Steckschlüsselsatz 150-teilig kaufen | Louis Motorrad & Feizeit
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een setje inbussleutels gekocht en steeksleutels waarvan 1 kant een normale steeksleutel is en de andere kant een dop.

Kan je de ketting er ook afhalen zonder een slijptol, ik denk niet dat ik die heb namelijk.

Met een ijzer zaag :D,bij de aldi heb je slijptollen vaak voor een schapelijk prijsje haal dan wel een goede schijf bij de gamma.

Welligt is een gereedschap kist van vaka tie veiling wat voor je? Die dingen gaan weg voor ongeveer 60 euro.

Gereedschapskoffer 260 delen - 260-delige gereedschapsset van Wolfgang in chromen koffer | VakantieVeilingen.nl | Bied mee
 
Laatst bewerkt:
IJzerzaag: dat kan, heb ik één keer zo gedaan. Sch**tklus :P
Vooral omdat de ketting graag beweegt...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een eindloze om dezelfde reden als DKP, geen kettingpons nodig en gelijk alles kunnen inspecteren/schoonmaken. voor het voortandwiel heb je idd zwaarder gereedschap nodig, ik ben ff zonder kappen naar de garage gereden en heb daar de slagtol mogen vasthouden, ding los en weer niet te strak vast dan kun je hem thuis zo loshalen. Verder sleutel ik met een set steeksleutels en een doppenset van de action, dat gaat prima als je het niet dagelijks gebruikt.

Ik heb al een tijdje het idee om er een barreltje bij te kopen om wat te sleutelen/verbouwen etc. maar gezien ik geen schuur heb ('() maar besloten om er vanaf te zien en dus de GSX volledig up te daten. Mijn kappenset is niet zo florisant meer, de carburateurs mogen wel eens schoon en ik vermoed dat de remmen harder moeten kunnen remmen dan dat ze nu doen. Omdat ik woon-werk rijdt had ik het idee om vervangende onderdelen te kopen, die op te knappen en dan de originele om te wisselen met de gereviseerde. nu dus maar eens opzoek naar een set remklauwen. Voor de rempomp, heeft het zin om daar een zwaardere op te zetten? En wat zou dan passen? En wat voor remblokken gebruiken jullie?
 
Laatst bewerkt:
O de aprilia uitvoering, die zie je niet zo vaak nee _O-.
Mooie fiets, hoe bevalt ie? :Y
Dank u. :}
Alleen nog twee lamme snelwegritjes gedaan. :+
De eerste was wel apart, want voor je gevoel zit je bovenop het voorwiel.
Maar het tweede ritje was al vertrouwd.

Wel nog beneden de 6.000 Rpm gebleven i.c.m. het snelgas en de drukke wegen.
Maandag uittesten op circuit Assen. (De V4 loopt tot 14.000 Rpm)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een 1200, maar het zal bij een 600 niet heel anders zijn: er zit een deksel over het voortandwiel (aan het motorblok, links), en bij de 1200 zit de hydraulische koppelingscylinder daar ook aan vast. Die moet dus ook los. En het schakelpookje uiteraard. Als je de bouten van dat deksel loshaalt, let dan op de lengte; ze zijn verschillend en hebben dus hun eigen plekje.

Maar echt, koop een doppenset als je van plan bent te blijven sleutelen.
Ik was ook student, en ja die krengen zijn duur... maar dat werkt echt zoveel fijner.
En je hoeft echt niet met een Tengtools set te beginnen hoor ;) Op Louis.de vind je betaalbare sets.
Bijvoorbeeld: Rothewald Steckschlüsselsatz 150-teilig kaufen | Louis Motorrad & Feizeit
Lijkt mij een heel mooi setje!

En idd, zoals hier al enkele keren gezegd werd, niet aan beginnen zonder het juiste gereedschap ;)

Het losmaken van het kleine tandwiel kan idd tegenvallen.

Om dat kleine tandwiel te kunnen bereiken moet dus het zijdeksel links eraf, nadat je de versnellingspook hebt weggenomen, en als je alles wil schoonmaken, en/of goed opzijleggen, mot ook de koppelingskabel eruit. Je kan die ook late zitten, en het deksel op een of andere manier een beetje opzij hangen, maar het bemoeilijkt wel het werken aan het tandwiel.
 
Dat kleine tandwiel gaat me echt problemen opleveren denk ik.
Is er iemand in dit topic die dit samen met mij zou kunnen doen? Dan kan ik het meteen leren:)

En die aprilia is echt mooi! Ketting vervangen bij die is zeker makkelijker :+
 
Dat kleine tandwiel gaat me echt problemen opleveren denk ik.
Is er iemand in dit topic die dit samen met mij zou kunnen doen? Dan kan ik het meteen leren:)

En die aprilia is echt mooi! Ketting vervangen bij die is zeker makkelijker :+
Ik krijg die (meestal) wel los ... ;)

Ik denk bij die Aprilia, dat je het daar met "meer plezier" bij doet :+

Idd, ook van mijn kant mag geweten worden, vind het een gaaf ding, ook al ben ik in principe niet meteen een Aprilia liefhebber.
 
Ik bedoel dit niet lullig, maar met gewone inbus- en steeksleutels zou ik er niet aan beginnen.
Goed gereedschap is echt het halve werk :Y
Zeker inbus draai je vrij 'makkelijk' verrot met normale (gebogen) sleutels. En de grote bouten en moeren krijg je niet los met steek/ringsleutels; de arm is daar gewoon te kort voor. Dan kan je er wel een stuk pijp opzetten, maar dan riskeer je de boel te slopen. Vaak heb je met een dop ook nog een verlengstukje nodig, bijvoorbeeld bij het voortandwiel.
Zaken zoals het linksysteem (verbinding achtervering en frame/brug), de as waarmee de achterbrug aan het frame hangt, de achterrem, en het achterwiel zelf zitten serieus vast, en zou je ook weer serieus vast (met momentsleutel als je het netjes wil doen) vast moeten kunnen zetten.
En het voortandwiel ga je 99% zeker niet loskrijgen met een steek/ringsleutel: die dingen zitten écht vast (en dat moet ook). Of doe jij geregeld mee met de sterkste man van Nederland, dan maak je misschien kans :P

Een open kettingset monteren is veel makkelijker, mits je de oude ketting door kan slijpen en een pons hebt voor de nieuwe. En ook dan moet je de achteras kunnen lossen om het achterwiel te demonteren (daar moet immers een nieuw kettingwiel op), en naar voren te stellen. En het voortandwiel blijft dan ook nog altijd een uitdaging...

Ik zou beginnen met sleutelen met iets eenvoudigere klusjes, anders raak je snel gefrustreerd en riskeer je meer te slopen dan te repararen.
Of een doppenset kopen *D
Mijn eerste was eentje met 3/8" drive, en die gebruik ik weinig meer, omdat ik een 1/4" set heb voor het kleine werk en een 1/2" voor het grotere werk. En die laatste (grote) heb je echt nodig voor voortandwiel/achterbrug-as etc.

:stupid:

En dan nog het liefst 6-kant doppen :Y

Ik ben met alle reacties blij, mits ze goed bedoeld zijn;) dus bedankt voor de reactie.

Ik heb gisteren ook het voortandwiel proberen te vinden, maar volgens mij moet je wel meer dan alleen een kap eraf halen.

Overigens heb ik online een service Manual gevonden een tijd geleden maar ik kan hier niet duidelijk vinden hoe je de hele kettingset vervangt. Heeft een van jullie toevallig een link naar het wph of moet ik deze kopen?
:( :N Stuur even een PM met je mail, stuur ik m door.

Ik heb als GSXF liefhebber een nogal aparte GSX-F gekocht. :+
:9~ Ze klinken ook zo lekker

Italiaanse namaak? Mis de GSX-F emblemen :+
 
Laatst bewerkt:
Dat kleine tandwiel gaat me echt problemen opleveren denk ik.
Is er iemand in dit topic die dit samen met mij zou kunnen doen? Dan kan ik het meteen leren:)

En die aprilia is echt mooi! Ketting vervangen bij die is zeker makkelijker :+

Ik denk dat k wel een keer langs kan komen hoor, moet je maar ff laten weten als je de kettingset en evt. kettingpons binnen hebt.
@burnett
Kun je die ook naar mij sturen? m'n username (apenstaartje) live (punt) nl
 
Ik heb deze ketting gevonden op MLM parts.
full


Dit is geen eindeloze maar dat vind ik ook niet erg (wil de eerste keer het niet al te moeilijk hebben). Deze ketting is toch gewoon geschikt?
Ook zag ik hier een kettingponser alleen was deze leverbaar tussen de 7 en 14 dagen wat te lang is. Booster Kettingbreker en klink gereedschap Holle schakel

Ik heb ook een account aangemaakt bij louis punt de om de doppenset te bestellen. Dit zal morgen of overmorgen waarschijnlijk besteld worden. Eerst nog kijken wat me vader allemaal heeft liggen :+ en ook of die een haakse slijper heeft liggen, dit scheelt dan ook weer:D

To do:
Ketting kopen;
Pons kopen;
eventueel haakse slijper kopen;
eventueel doppenset kopen.

Zijn er adviezen voor een goede pons?
 
Ik mis de kettingwielen (tandwielen) nog in je lijstje ;)

Nevermind, je hebt een kettingset geselcteerd |(
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan