XS750 deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Rechtsom
full
 
Ik zoek nog een beetje hulp van mede XSers voor het volgende probleem:

Bij het P&P heeft TripleXS mijn carbs gesynchroniseerd. Daarbij bleek dat de XS750 te arm stond afgesteld. Het was al lastig om hem staionair te laten lopen dus syncen en rijker afstellen zou het moeten oplossen.

Heb de naalden omhoog gebracht en na 1 trap liep de XS en bleef mooi rond lopen rond de 1000/1100 toeren en reageerde goed op het gas. Na een tijdje rijden en de motor op temperatuur was bleef hij hangen op 3500 rpm. Terugdraaien schroef zakt het toerental wel in maar slaat hij na 5-10 sec af.

Wat ik ook probeer bij warme motor wil hij niet goed lopen. Met het afstellen met de stationair schroef is het of hoog toerental of even statonair lopen om vervolgens in te zakken en af te slaan.
Hij lijkt ook wel een beetje te pendelen, dus dat bij warme motor het toerental op en neer danst.
Bij gasgeven lijkt het net of de gaskabel blijft hangen, het duurt een enige tijd voor het toerental tergvalt. Opnieuw starten gaat ook moeizaam, terwijl met koude motor 1-2 tikjes met de kickstarter aanslaat.

Ik heb diverse afstellingen geprobeerd, maar het probleem blijft hardnelkig bestaan.
Ik weet niet goed waar ik het moet zoeken. Hopelijk herkend iemand van jullie het probleem en heeft een oplossing voor me.
 
Kijk eens naar je electrisch systeem.
Ik had een soortgelijk probleem. De motor liep nooit mooi stationair, te hard te zacht etc, en af en toe sloeg de motor af om dan na een minuut of tien weer te starten.
Carburateurs gereviseerd en alles goed afgesteld maar niks hielp. Totdat op een dag tijdens een rit mijn motor flink begon te roken. Het leek wel of die vastliep. De dynamo bleek losgetrild te zijn en die was zo heet geworden van het aanlopen dat die totaal verbrand was.
Al die tijd daarvoor heeft de dynamo dus niet goed vastgezeten, waarschijnlijk een beetje speling, genoeg om onregelmatige spanning af te geven.
Nieuwe dynamo gemonteerd en daarna nooit geen problemen meer gehad met statinair draaien of wat dan ook.
 
Je zou ook eens met de luchtmengselschroeven kunnen experimenteren. Die tip kreeg ik van de monteur van een motorzaak. De FJ600 die ik na een stilstand van een jaar of 5 opgeknapt heb had soorgelijke klachten en het verder uit of in draaien (ik weet eigenlijk niet meer precies wat het was) scheelde behoorlijk.
 
Mengselschroeven doen inderdaad veel voor de afstelling (goed merkbaar) helaas in alle standen geen oplossing voor het probleem.

De dynamo lijkt een goede tip. De motor petste ook een paar keer bij pogingen voor warme start.
Motorblok is opvallend snel op temperatuur,dus ga de dynamo zeker checken.
 
@Theo: weet je zéker dat er niet ergens valse lucht wordt aangezogen?
Dat verklaart zowel het arm lopen als het snel warm worden, het slecht starten warm èn het 'blijven hangen' op toeren....

@Pelt: smooiman!!
 
Laatst bewerkt:
Update: Inlaatrubbers van de carb vervangen door nieuwe
Dynamo gecheckt.
Helaas geen verbetering.

Dan maar de staionaire sproeiers een beetje opgeruimd.
Dit geeft enige verbetering dwz, hij loopt nu stationair met wat pendelen tussen 900-1300 rpm.
Bij gasgeven uit stationair toeretal pruttelt en sputtert hij nog voordat hij op toeren komt.
bij gas los blijft hij een paar tellen op 3500 rpm hangen om dan weer terug te vallen naar pendelend toerental.
Bij koude motor geen problemen maar zodra op temperatuur heb ik deze verschijnselen.
Koude start geen probleem, bij warme motor onmogelijk om hem gestart te krijgen.

Iemand nog ideeen, ik ben er bijna klaar mee en de oudijzerboer zit vlakbij
 
kijk eens of je de ontsteking wat later of vroeger kan zetten, dat scheelde een hoop bij mijn 850
ik weet niet of dat bij die van jou net zo simpel is maar ik heb een werkhandschoen aangetrokken ding gestart (grondplaat ontsteking net wat los) en net zo lang gedraaid dat ie lekker liep.

houtje touwtje oplossing maar ding liep 180 dus dat zit snor.

en voor je hem naar de oudijzer brengt kan je hem altijd naar een motorboer brengen om te synchroniseren e.d.
of aan mij geven :P

is ie gesynchroniseerd trouwens?
 
Laatst bewerkt:
Een andere optie is jouw niet goed lopende XS ruilen voor mijn goede lopende XS750 uit 1979 :+

Kleine waarschuwing, motor heeft niet het mooiste uiterlijk en heeft de bekende Yamaha XS kwaal, hij lust wat motorolie. Maar Action motorolie kost nog geen 10 Euro per 5 liter _O- _O- . Dus voordat ik ga reviseren moet het verbruik flink opgelopen zijn ;)


Zelf zou ik gewoon doorgaan met prutsen en het nogmaals proberen om eea goed af te stellen. Bij een elektronische ontsteking kan je de grondplaat heel eenvoudige verschuiven. En dan proberen de motor beter te laten lopen. Ik heb deze tip ook gekregen van mijn Yamahadealer. Dit omdat de motor onder de 2500 toeren iets minder mooi loopt dan boven dit toerental. Grondplaatschroeven of inbusbouten iets lossen dan kan je de grondplaat zonder veel moeite verschuiven (wel even de beginstand markeren).

Wat bij vorige blok ook veel scheelde bij lage toeren is de staat van de primaire ketting. Is deze ketting relatief slap zal het blok stationair niet zo mooi lopen als een primaire kettingspanner.
Na het monteren van een primaire kettingspanner liep dat blok veel mooier rond dan voor de montage van de spanner (spanner is overigens te laat gemonteerd in het blok, want naderhand is het blok vastgelopen en dat weer volgens de Yamahamonteur veroorzaakt door een schade die de primaire ketting had veroorzaakt '( )

Succes !
 
Yep, is gesynct bij het P&P

Ook de reserve carbarateurs even gemonteerd, geeft dezelfde klacht.
Ontsteking is zeker een optie, ik vind hem niet echt fel op het gas dus misschien kan hij wat vroeger. Wel een met contactpuntjes BTW.
 
Dat maakt het al een stuk eenvoudiger dan. Je weet nu dat je het niet in de carburateurs moet zoeken.
Dus nu ontsteking, bobines, bougies, bougiekabels, bedrading doormeten, etc.
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand nog een dekseltje liggen van het zekering kastje voor een xs750 ?
De mijne is er ergens afgewaaid.
Had er beter een stukkie tape om kunnen doen.Tja.
Heb vandaag een nieuw EMGO stuurkuipje gemonteerd. Nog iets te glimmend ,maar wat een verschil.
Geen windgebulder bij wat hogere snelheden. Gelijk het stuur vervangen voor en "Multi verstelbaar "stuur.
 
Foto-MKBYENZ7-D.jpg


Foto-VKCO8XL3-D.jpg


ik weet dat dit hier niet thuis hoort,maarja
in Achterveld heb ik toch weer inspiratie opgedaan,om toch weer een zijspanneke in elkaar te prutsen na mijn crash met de motoguzzi

en zo als altijd heb ik weer spijt dat ik mijn xs850 verkocht heb anders had die nu aan het zijspanbakkie gezeten...

en omdat ik dit toppic altijd volg op de achter grond omdat het bloed altijd gaat waar het niet gaan kan
 
Mooi span. Ik ben serieus aan het overwegen een span aan mijn 850 te hangen, meer als een geintje dan om een wereldreis mee te maken. Ik weet dat de meeste hier het niets vinden, maar dat mag de pret niet drukken. Veel plezier ermee!
 
Ik weet dat de driepitter in de markt is gezet als BMW-concurrent, en wordt geroemd om z'n koppel, dus een zijspan kan prima.
Dat de meeste het ding juist waarderen om z'n toerkwaliteiten is de andere kant van het verhaal.
Ik heb ook een zijspannetje, ding heeft een zodanige topsnelheid dat je nog nèt niet door achteruit-fietsende bejaarden wordt ingehaald, maar daar heb ik hem ook niet voor..
Gewoon lekker tokkelen...

full
 
ik had dat zelfde gevoel ik rij al 35 jaar motor,maar nog nooit op een zijspan gereden
dus ik kocht voor de fun dat guzzi span,inmiddels is dat zijspan gevoel gemaximaliseerd
en ben ik helemaal om,en vind het rijden met een 3 wieler helemaal te gek
en omdat eigelijk een zijspan ook nooit klaar is weer een nieuwe uitdaging geboren voor mij
en ben helemaal verknocht geraakt aan een zijspan
als je dat gevoel niet hebt zal je het ook niet begrijpen
die guzzi was maar een 500cc met 35pk en dat is niet genoeg voor snelweg gebruik met 100km per uur

en de crash door op de snelweg met een afgebroken achterbrug met zn topsnelheid overleeft
ging de iintresse naar zijspan alleen maar erger worden dus er moest een nieuwe trekker komen

heb echt gezocht naar een xs850 maar die waren echt op helaas
dus toen maar voor een bmw gegaan ik vind het echt hokken van motors om tezien,maar toen ik eenmaal met een bmw hok aan het rijden ben geweest vergat ik al mijn vooroordelen
en ben overstag gegaan dat bmw voor mij de meest ideale trekker is geworden voor mij zijspan
en het grote voordeel is dat je niet om kan vallen haha
en dat mijn voor liefde van een xs nooit uitgaat,volg ik dit toppic altijd
en omdat mijn xs650 hier ook niet thuis hoort zit ik altijd tussen wal en schip
iedereen hier is tof en hulpzaam en nooit gezeik
dus.....
plaats ik toch af en toe een berichtje
en we zien elkaar toch wel in Achterveld
het komt er dus op neer VERKOOP nooit je XS750/850
ook al kunnen het draken van motorfietsen zijn

Fred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan